Radeon-användare drabbas av fläktproblem med drivrutinen Crimson

Permalänk
Medlem

Måset bara påpeka att jag märkte detta problem för mig. Det Jag gjorde var att ändra så att fläktkontrollen är på manuellt.

Som ni ser så står det när den är av att det är på auto och om jag har den på så ligger fläkten jämt på 20% spelar ingen roll att afterburner har en egen fläkt schema att gå efter, antar att det måste komma en uppgradering till afterburner kanske?

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som vet var man slår av Overdriveläget i Crimson? Gick ju att stänga av detta tidigare om man ville använda afterburner istället, men nu hittar jag inte den avstängningsknappen längre.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Just varför jag aldrig någonsin installerar en ny drivrutin. Väntar alltid minst 3 månader.

Permalänk
Avstängd

Roligt att bli citerad i en SweC artikel.

Fungerar bra för mig men det är ju bra om AMD rullar ut en fix redan idag.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

@anon5930
Min ser ut så här: http://imgur.com/3F5m7V2
Jag saknar autofunktionen?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Just varför jag aldrig någonsin installerar en ny drivrutin. Väntar alltid minst 3 månader.

Jao man vill vara på den säkra sidan, själv installerar jag aldrig en drivrutin nyare än fem år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Fram tills den uppdaterade drivrutinen släpps idag tänk på att kolla denna inställningen vid omstart. Det verkar som den ställer om sig till manuellt efter en omstart igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Till skilnad mot Nvidia så åtgärdar nu alltså AMD felet blixtsnabbt. Bra jobbat!

Vad jag vet få fixade Nvidia sina drivrutiner för GTX 590 nästan på en gång och de flesta som det drabbade var väl recencenter.

Enda drivrutinen från Nvidia som jag känner till som förstörde kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vad jag vet få fixade Nvidia sina drivrutiner för GTX 590 nästan på en gång och de flesta som det drabbade var väl recencenter.

Det jag tänker på är det som nämns i artikeln om 2010. Där verkar det vart en hel del turer fram och tillbaka innan det fixat sig, och drivrutinen var dessutom WHQL-certifierad, medans AMD's strulande fortfarande rör sig om en beta i någon mån. Jag tycker nog Nvidia skötte det sämre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kollade just mitt Sapphire Radeon R9 290 Vapor-X OC men har inga problem med det; fläkten varvar upp precis som den ska när temperaturen ökar.

Permalänk

Skönt att fler hade samma problem så att det blir åtgärdat fort
Jag blev lite förvånad när jag såg att korten låg och throttlade vid 95grader...

Visa signatur

■ Windows 8.1 ■ MSI Z87-G45 Gaming ■ I7 4790K ■ xfx7970 crossfire ■ Kingston HyperX 3K SSD 240GB ■ Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB ■

Permalänk
Medlem

För de som är oroliga så har mig veterligen alla grafikkorts bios en spärr i sig att när de når höga hastigheter så börjar fläkten snurra 100% för att förhindra skada. Men 100c kan säkert ett kort ta skada antar jag.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

För de som är oroliga så har mig veterligen alla grafikkorts bios en spärr i sig att när de når höga hastigheter så börjar fläkten snurra 100% för att förhindra skada. Men 100c kan säkert ett kort ta skada antar jag.

Den varvar upp en sekund för att påkalla uppmärksamhet, sen är det ner till tomgång igen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Undrar om det var därför jag fick en massa BSODs när jag testade Fallout 4 med Crimson Avinstallerade och petade in 15.11.1 igen och nu fungerar allt fint. Hoppas verkligen inte att mitt kort tagit skada, har haft några enstaka misstänksamma grafikbuggar/artefakter. Tar AMD något ansvar om deras drivrutiner grillar kort? Gäller garanti då?

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk

god bless nvidia

Permalänk
Medlem

Jag känner mig tyvärr tvingad att avinstallera Crimson. Har fläktproblem samt att det uppkommit grafikartifakter i Battlefront som jag inte hade förra versionen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fatty:

Måset bara påpeka att jag märkte detta problem för mig. Det Jag gjorde var att ändra så att fläktkontrollen är på manuellt.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13092928/amdcrimsondrivers.png
Som ni ser så står det när den är av att det är på auto och om jag har den på så ligger fläkten jämt på 20% spelar ingen roll att afterburner har en egen fläkt schema att gå efter, antar att det måste komma en uppgradering till afterburner kanske?

I ditt fall verkar ju panelen fungera som den ska, om jag förstår dig rätt. På/Av verkar handla om manuellt fläktreglage men är lite otydligt vad det handlar om. För de av oss som har problemet står den som "På" vid start av Windows och låst till låg fläkthastighet. För dig står den som "Av" och fläktprocent har (auto) efter? Borde vara lugnt.

Skrivet av scara:

Nu vet jag inte om du skämtade (likt den som citerade dig hehe) men tre månader är lite extremt. Dock kan det ju vara klokt att vänta iallafall en dag eller kanske en vecka om inte drivaren har någon prestandaförbättring eller funktion man faktiskt vill ha snarast.

Skrivet av magma86:

@anders190
Min ser ut så här: http://imgur.com/3F5m7V2
Jag saknar autofunktionen?

Intressant, ser ju rätt annorlunda ut faktiskt. Måltemp-grejen saknar jag i min panel också.
Så länge fläkten varvar upp när temperaturen ökar så borde allt vara lugnt dock. Men kan vara bra att hålla koll samtidigt.

Skrivet av LeVvE:

Enda drivrutinen från Nvidia som jag känner till som förstörde kort.

Problemet som pratas om nämns faktiskt i nyhetsartikeln.

Skrivet av Linus K:

Kollade just mitt Sapphire Radeon R9 290 Vapor-X OC men har inga problem med det; fläkten varvar upp precis som den ska när temperaturen ökar.

Intressant! Mitt är ju ett Tri-X kort och där händer det. Nu är förmodligen mitt kort inte helt olikt referensmodellen av R9 290 och kanske drabbas på det viset. Lite osäker på vad det står på PCB, dock är det min från de första leveranserna av just 290 Tri-X och inköpt strax efter lanseringen i början av 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Till skilnad mot Nvidia så åtgärdar nu alltså AMD felet blixtsnabbt. Bra jobbat!

Återstår väl att se..Eller har dom fixat det redan??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Till alla som äger Radeon kort, så bör ni veta att AMD håller på med en hotfix just nu.

Permalänk
Medlem

tur att man inte har några fläktar på sitt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Blev lite nervös där ett tag. Vart tvungen att starta datorn och kolla temps direkt. Har ju lirat Battlefront och Fallout 4 hela helgen, vore ju trist om kortet fått gå svinvarmt eller något, har visserligen inte märkt av något underligt pga throttling etc.

Men det verkar lungt i vart fall. Fläkten varvar helt klart upp. 20% i skrivbordsmiljö och när jag startar Battlefront gick den upp i ca 32% när jag testade lite snabbt. Så det verkar ju funka.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Detta påverkar iofs inte det inbyggda temperaturskyddet som sänker klockfrekvenserna snabbt när temperatur X nås.

En allmängiltig regel är annars att inte ha flera rutiner igång samtidigt som försöker styra samma saker.

Permalänk
Medlem

Min fläkt ligger på manuell och 0% hastighet efter omstart, 42C i idle. Lite oroväckande, tur att man nästan aldrig startar om.

Permalänk

Är det möjligt att drivrutinerna automatiskt uppdaterades? Mitt 7970 avled samma dag som crimson släpptes, skulle vara trevligt att få reda på dödsorsaken.

Permalänk
Medlem

Efter jag satte den på auto igen

Tyckte det brummade mycket, 1900rpm stod mina fläktar och brummade på trots att jag valt AUTO i trixx..
Ställde tebax det till auto och nu verkar det fungera igen

BTW, var är hotfixen då ?

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att det här antagligen kommer att drabba de som inte är så insatta i datorer mest. Jag och alla jag känner har mer eller mindre stenkoll på temperaturer.
Sitter med vattenloop så mig drabbar det inte. Men håller tummarna för att det är fixat innan dagens slut så att färre drabbas.

Permalänk
Medlem

Min vill inte ens kicka igång på mitt r9 380 spelade wow igår hade massiv fps drops och haft andra strul med den nya drivers vet ej om det är spelen eller driverns. jag får blå skärm sen sloknar skämen blir svart men datan är på en vet ej vf dom det ha med drivern att göra hände aldrig med 15.11.1 ens.

Permalänk
Medlem

Cs har betett sig underligt de senaste dagarna. Kanske detta problem som spökar. Fått något slags renderings problem där det dyker upp gråa ytor runtom på kartan när jag tittar runt.

Permalänk

Läst runt på olika forum. Det verkar tyvärr vara del kort som brunnit :/

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Är Linux drabbat?