Permalänk
Medlem

100/20 endast 1Mbyte/s ned

Tjena.

Kan inte speciellt mycket angående nätverk och hela den faderullan, men nu är det så här. Betalar just nu för 100/20 hos Telia som kommer via fiber. Trots detta, får jag enbart ut 1 Mbyte/s ner när jag laddar hem t.ex ett spel. Som jag har förstått det ska jag egentligen kunna få omkring 10-12.5 Mbyte/s ner.
Har försökt kolla runt lite efter lösningar men jag kan inte hitta något som matchar mitt problem. Vad beror problemet på? Hör löser jag detta? Har dessutom kikat på routern om problemet kommer där ifrån, men faktum är att den ska klara av mer än vad jag får ut.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

vad får det för resultat i breddbandskollen?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Har du kopplat din dator direkt till konvertern/väggen? Har du egen router i mellan, trådlöst?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

vad får det för resultat i breddbandskollen?

Kan vara så att jag är helt ute och cyklar nu men jag får alltså 9,3 Mb/s ned och 10,3 Mb/s upp på bredbandskollen.
Det kanske är denna nivå som det bör ligga på, men jag upplever det som att andra får ut mer när de betalar för 100/20.

Permalänk
Avstängd

@Eighto:

de e normalt 100/100

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eighto:

Tjena.

Kan inte speciellt mycket angående nätverk och hela den faderullan, men nu är det så här. Betalar just nu för 100/20 hos Telia som kommer via fiber. Trots detta, får jag enbart ut 1 Mbyte/s ner när jag laddar hem t.ex ett spel. Som jag har förstått det ska jag egentligen kunna få omkring 10-12.5 Mbyte/s ner.
Har försökt kolla runt lite efter lösningar men jag kan inte hitta något som matchar mitt problem. Vad beror problemet på? Hör löser jag detta? Har dessutom kikat på routern om problemet kommer där ifrån, men faktum är att den ska klara av mer än vad jag får ut.

Tack på förhand!

Har du verkligen 100/20 via Telia ? (det låter underligt)
Sen är det inte så bra att mäta hastigheten genom att ladda hem spel eftersom du blandar in väldigt mycket mer än nätverksprestanda i det läget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kontrollera så att du kör med 1Gbit/Full Duplex. Om du inte vet hur man ändrar den inställningen så gör bara en snabb googling, så hittar du lösningen på det.

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Får du 10/10 MB på bredbandskollen så har du typ 100/100. Kanske blivit något fel hos telia så de konfat det fel?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Om du får ~10Mb/s så är det något fel. Är det en gammal dator/ett gammalt nätverkskort? Vad har du för nätverksutrustning? Är det samma hastighet på flera olika enheter? Som någon annan sa, har du på full duplex?

Om du får 10MB/s dock, så är det ingenting udda alls. Då får du ca 80Mb/s nedladdningshastighet.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du verkligen 100/20 via Telia ? (det låter underligt)
Sen är det inte så bra att mäta hastigheten genom att ladda hem spel eftersom du blandar in väldigt mycket mer än nätverksprestanda i det läget.

Så du menar alltså att det finns en annan anledning till varför det kan ta mig upp mot 17 timmar att ladda hem ett spel som jag köpt på Steam?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eighto:

Så du menar alltså att det finns en annan anledning till varför det kan ta mig upp mot 17 timmar att ladda hem ett spel som jag köpt på Steam?

Har ingen aning om tiden det kan ta men det är en förkastlig mätmetod om du vill kolla nätverkets hastighet, dessutom har väl Telia inga 100/20 abonnemang ?
Vad har du för tjänst ?
Vad har du för utrustning ?
Kan du mäta mot Bredbandskollen och Ookla och posta resultatbilder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eighto:

Japps, även om steam brukar ha väldigt bra hastighet. Så kan det hända att något fuckar som påverkar hastigheten, dock inte troligt. Chansen att det är något som stör på bbk är mindre.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

När du fråga vad jag har för tjänst, förstår jag inte riktigt vad du menar.

Utrustningsvis, har jag en Netgear WNDR3700v5 router och en halvgammal kabel. Nätverkskortet bör det heller inte vara fel på då det är inbyggt i mitt nya moderbord.

Kan definitivt posta bilder. Kommer strax!

Permalänk

Har nästan samma fråga om nån vänlig vill hjälpa mig! Jag får ca 7/0.7 i bredbandskollen, vad tror ni då jag har för uppkoppling, typ 50/5?? Enligt telenor så ligger vi långt ifrån signalstolpen eller nåt sånt, så dom skickar tydligen så mycket dom kan (säger dom iaf). Har inte fiber.

Ligger på ca 1-1.2 mb när ja ladder ner spel i steam, är det förväntat med min nuvarande hastighet?

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Pratar vi bit eller byte?
Leverantörer levererar i bit, och oftast mäter sidor i byte.

• 100 Mbit = 13.1072 MByte

• 20 Mbit = 2.62144 MByte

Konverterat från denna sidan (10⁶ bytes)

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fRg!!!:

Kontrollera så att du kör med 1Gbit/Full Duplex. Om du inte vet hur man ändrar den inställningen så gör bara en snabb googling, så hittar du lösningen på det.

Hittar inget värst hjälpsamt inom detta när jag googlar runt. Dock vill jag tacka för svaret, ska försöka titta lite djupare i detta och se om det kan hjälpa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sten sax påse:

Har nästan samma fråga om nån vänlig vill hjälpa mig! Jag får ca 7/0.7 i bredbandskollen, vad tror ni då jag har för uppkoppling, typ 50/5?? Enligt telenor så ligger vi långt ifrån signalstolpen eller nåt sånt, så dom skickar tydligen så mycket dom kan (säger dom iaf). Har inte fiber.

Ligger på ca 1-1.2 mb när ja ladder ner spel i steam, är det förväntat med min nuvarande hastighet?

Vad har du för tjänst ?
Vad har du för utrustning ?
Kan du mäta mot Bredbandskollen och Ookla och posta resultatbilder ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eighto:

@mrqaffe:

Vad står det på räkningen att du betalar för?
T.ex 100/20 är ovanligt och därför kan man misstänka att du förväxlat något.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vad står det på räkningen att du betalar för?
T.ex 100/20 är ovanligt och därför kan man misstänka att du förväxlat något.

300-400 kr i månaden.

Edit: Ja, jag kollade upp det. Uppfattade det fel och har 100/10, dock är det nedladdningshastigheten som är problemet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eighto:

@mrqaffe:

Utrustningsvis, har jag en Netgear WNDR3700v5 router och en halvgammal kabel. Nätverkskortet bör det heller inte vara fel på då det är inbyggt i mitt nya moderbord.

Ok och före den så sitter bara fiberkonvertern/switchen (troligen från Inteno) ? Vad får du för värden via "Teliasmarten" ?

!00/10 är också en underlig hastighet via Telia och fiber, jag trodde de hade slutat med de hastigheterna sedan länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok och före den så sitter bara fiberkonvertern/switchen (troligen från Inteno) ? Vad får du för värden via "Teliasmarten" ?

!00/10 är också en underlig hastighet via Telia och fiber, jag trodde de hade slutat med de hastigheterna sedan länge.

Jag har Telia öppen fiber men har Bahnhof som leverantör och där har jag 100/10.

Laddar från Steam med 11,9 mbyte/sek (i princip alltid).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Inte osannolikt att steam är problemet, hade "alltid" problem med slö nerladdning via steam vid 8 snåret på kvällen, bytte nerladdningsplats till USA och det löste sig, dagtid var sverige/eu ok.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eighto:

@mrqaffe:

Avfärda inte tipsen du får. En gammal kabel kan mycket väl vara orsaken till dålig hastighet. Fel på nätverkskort/moderkort likaså. Jag föreslår att du provar med en annan kabel till att börja med, annars tycker jag att du ska prova med en annan dator.

Sedan kan du lista alla prylar du har. Har du en Telia Smart och sedan en WNDR3700 efter den. Har du då bryggat smarten?

Jag utgår ifrån att du startat om alla enheter inkl. routern och tjänstefördelaren.

Skrivet av Sten sax påse:

Bredbandskollen visar din hastighet i Mbit/s, så jag gissar att 7/0,7 är 8Mbit/s ADSL. Att ladda ner i 1MB/s är helt ok med 8Mbit/s ADSL.

Skrivet av frankof:

Inte osannolikt att steam är problemet, hade "alltid" problem med slö nerladdning via steam vid 8 snåret på kvällen, bytte nerladdningsplats till USA och det löste sig, dagtid var sverige/eu ok.

Upplever inga sådana problem med Steam. Jag ligger på 8-10MB/s på min 100/10 fiber, vilket jag tycker är helt ok. Dock brukar det ta en stund för den att jobba sig upp i bra fart. Det är svårt att maxa en fiberuppkoppling från en källa. Det krävs nästan torrents för att göra det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Upplever inga sådana problem med Steam. Jag ligger på 8-10MB/s på min 100/10 fiber, vilket jag tycker är helt ok. Dock brukar det ta en stund för den att jobba sig upp i bra fart. Det är svårt att maxa en fiberuppkoppling från en källa. Det krävs nästan torrents för att göra det.

Men jag gjorde, och flera med mig, några enstaka kB/s från sverige, +5MB/s från USA.
Det var inget som var tillfälligt, det höll i sig i flera veckor.

50/10 från banhof över kabel.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eighto:

Testa byt nedladdningsserver till Tyskland, alltid haft problem med Sveriges men Tysklands funkar utmärkt.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eighto:

Kan vara så att jag är helt ute och cyklar nu men jag får alltså 9,3 Mb/s ned och 10,3 Mb/s upp på bredbandskollen.

Jag skulle ha ringt och felanmält det, kan vara så enkelt att de av misstag aktiverade en 10/10 tjänst. Men innan du ringer kolla så du får samma hastighet direkt i uttaget där fiber/ethernet kommer in.

Permalänk
Medlem

Vi väntar fortfarande på bilder från mätningar på speedtest.net och bredbandskollen

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kör själv 100/100 Fiber telia.

Telia har 10/10 och 100/10 och 100/100 och 250 och 1000

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C