Nvida och 3st skärmar, fisheye from hell!

Permalänk
Medlem

Nvida och 3st skärmar, fisheye from hell!

Tänkte jag skulle spela lite idag och fick då för mig att slå på Nvidia surround i spelet Space Engineers (men detta gäller alla spel jag har testat än så länge) och fick till min förvåning se detta.

Dom här två planeterna är identiska, men varför blir den ena så utdragen på sidorna?
Går det att fixa så dom inte drar ut sig så där?

MVH Fredde

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Är ofta inte supportat av spelen.

Det som händer med en tripple screen setup är att du har en 180 graders FOV, något som spelen inte stödjer.

Det är inte meningen att du ska kolla på sidomonitorerna när du kör surround, utan att du ska se det i den periferi(?) syn.

Permalänk
Medlem

Precis som Reyintaz säger så måste man ändra sin Field of View (FOV) för att det ska se "korrekt" ut på sidoskärmarna.
Går eventuellt att välja en högre field of view i config filen för space engineers om inte det finns alternativ för det inne i spelet.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Problemet är att space engineers inte rendererar varje skärm separat.
Oavsett FOV så kommer du alltid ha "warpade" sidoskärmar när spelet inte rendererar tre separata bilder.

Permalänk

Problemet ligger i hur de flesta spel projicerar FOV idag (Rectilnear). Dom är princip inte gjorda för att visa mer än 90.

Här finns en video som visar några alternativa metoder: https://www.youtube.com/watch?v=f9v_XN7Wxh8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Problemet ligger i hur de flesta spel projicerar FOV idag (Rectilnear). Dom är princip inte gjorda för att visa mer än 90.

Här finns en video som visar några alternativa metoder: https://www.youtube.com/watch?v=f9v_XN7Wxh8

men den är ju endast för quake? och det hade inte stöd för min upplösning 5760x1080

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |