Asus Z170 Pro Gaming ACPI

Permalänk
Medlem

Asus Z170 Pro Gaming ACPI

Hej, undrar om nån vet vad ACPI är? I loggboken/event viewer så får jag varning på ACPI event id 15.
Testat installera AiSuit men samma "problem".
Installerat dom drivrutiner som finns på Asus hemsida.
Testat standard inställningar i bios samt överklock, samma resultat. Testat installera om allt, det hjälpte lite. Nu blir det oftast bara två sådana rader i loggen innan blev det fem till sex.

Asus Z170 Pro Gaming
Intel I7 6700K

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

Läs i denna tråd:

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?48808-Help-Multiple...

Skummade igenom den men verkar inte finnas någon lösning. En del säger att man bör koppla ur USB-enheter och en del att man ska uppdatera BIOS och drivrutiner. Kika själv det är många sidor.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grasfer:

Hej, undrar om nån vet vad ACPI är? I loggboken/event viewer så får jag varning på ACPI event id 15.
Testat installera AiSuit men samma "problem".
Installerat dom drivrutiner som finns på Asus hemsida.
Testat standard inställningar i bios samt överklock, samma resultat. Testat installera om allt, det hjälpte lite. Nu blir det oftast bara två sådana rader i loggen innan blev det fem till sex.

Asus Z170 Pro Gaming
Intel I7 6700K

http://i.imgur.com/uPjNzlA.jpg

Hej,

Vilken biosversion kör du?
Har du testat olika biosversioner, och dyker samma felmeddelande upp med alla?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Vilken biosversion kör du?
Har du testat olika biosversioner, och dyker samma felmeddelande upp med alla?

Hej, testat senaste och näst senaste, kommer inte ihåg version nr så här på hand.
Samma "problem".

Det jag märkt är att dom har slutat komma när jag inte använder aida64 för att hålla koll på temperaturer.
Sen jag stängde av autostart på aida64 så har inga meddelanden dykt upp. Ska testa starta det igen sen för att se om dom dyker upp igen då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

Japp det är nått med Aida64, när jag startar det så kommer ACPI felet. Kanske inget viktigt men man vill ju veta varför så man förstår. Aida64 kanske frågar OS/Bios något som dom inte förstår.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grasfer:

Japp det är nått med Aida64, när jag startar det så kommer ACPI felet. Kanske inget viktigt men man vill ju veta varför så man förstår. Aida64 kanske frågar OS/Bios något som dom inte förstår.

Har du AiSuite installerat? Om du har det så testa att avinstallera det helt och hållet. Kan var någon sorts krock mellan olika systemstatus-program.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Har du AiSuite installerat? Om du har det så testa att avinstallera det helt och hållet. Kan var någon sorts krock mellan olika systemstatus-program.

Har testat med AISuit installerat och ej, samma resultat. Verkar ju vara något med Aida64 i alla fall. Testar jag cpuid hwmonitor så blir det inga fel i loggen, men så fort jag startar aida så kommer de fram. Får testa höra med dom kan ju vara något med programmet oxå.

Visa signatur

Citera för svar