Fiber-tv och bredband genom en och samma kabel?

Permalänk
Medlem

Fiber-tv och bredband genom en och samma kabel?

Jag ska flytta in i en ny lägenhet snart. I den finns det en nätverkskabel som är kopplad till öppet fiber, och enligt svensk infrastruktur qmarket kan välja fritt på mängder av olika leverantörer och hastigheter för både bredband och fiber tv när jag skriver in min nya adress. Det som jag funderar lite över är dock hur det ska funka när jag bara har en kabel? Är det så lätt att jag köper en router och sen från routern kopplar en till Ethernet kabel som går till en IP-tv box och nu kommer jag kunna se på tv och surfa med min router samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Jag ska flytta in i en ny lägenhet snart. I den finns det en nätverkskabel som är kopplad till öppet fiber, och enligt svensk infrastruktur qmarket kan välja fritt på mängder av olika leverantörer och hastigheter för både bredband och fiber tv. Det som jag funderar lite över är dock hur det ska funka när jag bara har en kabel? Är det så lätt att jag köper en router och sen från routern kopplar en till Ethernet kabel som går till en IP-tv box och nu kommer jag kunna se på tv och surfa med min router samtidigt?

När du skaffar internet och TV så kommer utrustning skickas hem till dig. På den utrustningen så kommer säkert en port vara dedikerad för TV. De andra är för internet.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

När du skaffar internet och TV så kommer utrustning skickas hem till dig. På den utrustningen så kommer säkert en port vara dedikerad för TV. De andra är för internet.

Fast de som bodde där innan hade bredbandsbolagets fiber tv och då fick de ingen utrustning installerad utan kopplade bara in den existerande kabeln direkt i en tv box, och internet delade de från telefonen då de enligt dem själva mest använde internet på jobbet och inte behövde det så mycket hemma och då räckte mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Fast de som bodde där innan hade bredbandsbolagets fiber tv och då fick de ingen utrustning installerad utan kopplade bara in den existerande kabeln direkt i en tv box, och internet delade de från telefonen då de enligt dem själva mest använde internet på jobbet och inte behövde det så mycket hemma och då räckte mobilen.

Du har svaret på din fråga.

Om du beställer endast en tjänst, då behövs inte extra utrustning hos dig. Om du beställer både internet och TV via fiber, då kommer du behöva utrustning inne hos dig.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du har svaret på din fråga.

Om du beställer endast en tjänst, då behövs inte extra utrustning hos dig. Om du beställer både internet och TV via fiber, då kommer du behöva utrustning inne hos dig.

Så vadå, den leverantören jag väljer vet då att detta måste fixas och så kommer de bara dit och gör det eller?

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på hur du kombinerar ihop det vad som gäller, ev kan du behöva skapa en trunk för att köra data och tv via samma kabel och det löser du med 2 smartswitchar i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.