Vilken PCIe port bör jag använda till min GPU? :)

Permalänk

Vilken PCIe port bör jag använda till min GPU? :)

Hej, jag har en fråga om vilken PCIe port jag borde använda till min GPU.
Stats:
1x AMD Radeon 7970 (gigabyte edition med 3 fläktar)
Modekorts modell: ASRock z77 Pro4-M

Motherboard chipset: Intel Z77 (panther point DH)

Motherboard Slots: 3xPCI Express x1, 1xPCI Express x4, 3xPCI Express x16

(Infon från HWInfo 64, allt verkar stämma men har aldrig kollat på hur många PCI express portar jag har innan).

I vilket fall: Jag verkar ha 3 pci-e portar (vilket stämmer med infon ovan) som mitt grafikkort passar i. En snabb googling hintar om att det är störst sannolikhet att porten närmast min CPU har bäst bandbredd. Den porten sitter dock VÄLDIGT nära min CPU och jag misstänker att det bidrar till onödig värmebelastning för min GPU. Så finns det något enkelt knep för att kolla upp om någon av mina 3 portar är mer lämpad en de andra för att få ut max prestanda ur mitt grafikkort?

(Kuriosa jag har haft problem med att en av mina 3 fläktar på GPUn låter mkt och inte snurrar lika fort som de andra två (ja jag har gjort rent kortet noggrant, kollat så ingen kabel låg emot fläkten osv), har nu flyttat kortet till en annan PCIe port och problemet verkar ha upphört).

Permalänk
Medlem

@Stream1917: Oftast är det porten närmanst CPU som är 16x porten. Men kolla i manualen då det finns kort som avviker.
Om det är väldigt trångt kan du ju testa att bencha i nästa port. Den kommer vara 8x men det inte inte säkert att det blir nån större skillnad i prestanda. Oftast rör det sig om 0.5-1.5 FPS mellan 16x och 8x.

Permalänk
Skrivet av OrlMrt:

@Stream1917: Oftast är det porten närmanst CPU som är 16x porten. Men kolla i manualen då det finns kort som avviker.
Om det är väldigt trångt kan du ju testa att bencha i nästa port. Den kommer vara 8x men det inte inte säkert att det blir nån större skillnad i prestanda. Oftast rör det sig om 0.5-1.5 FPS mellan 16x och 8x.

Tack för det snabba svaret!
Något särskilt benchmark test du kan rekomendera? (Googlar lätt fram 1-2 själv tänkte mest om du råkar ha ett riktigt bra att rekomendera).

Permalänk
Skrivet av Stream1917:

Tack för det snabba svaret!
Något särskilt benchmark test du kan rekomendera? (Googlar lätt fram 1-2 själv tänkte mest om du råkar ha ett riktigt bra att rekomendera).

tror alla 3 portarna har x16 bandbredd såvida du inte använder flera av dem så du kan sätta i vilken du vill.

inte förren du börjar mata i fler instickskort i x16 platserna som bandbredden börjar delas upp mellan portarna.

sen har du väl troligen pci-e 3.0 dvs du kommer inte börja strypa för mycket förrän du är nere i x4 eller nå sånt ändå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Stream1917: När toms hardware testade så var det 0.1 FPs i skillnad.

http://www.tomshardware.com/reviews/graphics-performance-myths-debunked,3739-3.html

Du har 16x Gen 3 om jag inte har fel och 16x Gen 2 är samma som 8x Gen 3...
Hoppas jag inte rörde till det för dig.

Permalänk
Skrivet av OrlMrt:

@Stream1917: När toms hardware testade så var det 0.1 FPs i skillnad.

http://www.tomshardware.com/reviews/graphics-performance-myths-debunked,3739-3.html

Du har 16x Gen 3 om jag inte har fel och 16x Gen 2 är samma som 8x Gen 3...
Hoppas jag inte rörde till det för dig.

Suveränt och nejdå det gjorde du inte, jag är med, relativt väl insatt för en glad amatör och läser gärna på lite för att sätta mig in mer. Coolt, och ett bra benchmark test för att jämföra direkt är också ett bra sätt att bekräfta.