Permalänk
Entusiast

Hörlursförstärkare BT928

I ett försök att hitta en ny hobby efter att ha tröttnat på överklockning har jag börjat utforskat ljudvärlden lite. Jag har inget direkt öra för vad som är Hifi, men lite mer tränad har man nog blivit så man kan urskilja vissa nyanser man inte hörde förut.

I vilket fall, hade turen att lägga vantarna på det sista exemplaret av "Tv-hörlursförstärkare" på kjell http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/hogta...

Vilket i sig bara är en rebrand av den en gång populära hörlursförstärkaren B-Tech BT928.

Finns en del guider hur man modifierar den för bättre prestanda:

I det här galleriet visar jag hur jag gjorde.

Besök galleriet här

Permalänk
Inaktiv

Roligt projekt, kul med något annat än bara datorer i galleriet!

// Emil

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon124265:

Roligt projekt, kul med något annat än bara datorer i galleriet!

// Emil

Tack, ja det här är kanske något jag borde hitta ett anant forum för men som du säger, kan vara roligt med något annorlunda.

Har uppdaterat med senaste ändringarna, nya kondensatorer och lägre gain. 47k/10k ger gain 4,7 nu mot 10 innan, sänkte brus en hel del. Lyssnar med mina Qpad QH-90 och behöver inte vrida mer än en fjärdedel för normalt nivå.

Nu vet jag inte vad mer jag kan hitta på för tillfället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calathea:

Tack, ja det här är kanske något jag borde hitta ett anant forum för men som du säger, kan vara roligt med något annorlunda.

Det är ändå datorrelaterat, tycker det passar bra här!

Permalänk
Medlem

Riktigt kul projekt, härligt att se!
Jag och en polare skall ta och bygga en varsin DAC snart, tänkte att det också kunde få bli ett album här i galleriet.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pixzie:

Riktigt kul projekt, härligt att se!
Jag och en polare skall ta och bygga en varsin DAC snart, tänkte att det också kunde få bli ett album här i galleriet.

Mvh
Hugo

Alright, ett sånt galleri skulle jag definitiv uppskatta. Driver det här med ett vanligt ljudkort, Xonar DGX. Vet inte hur mycket bättre ljud man skulle få med något annat, ser att det finns en hel del att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Alright, ett sånt galleri skulle jag definitiv uppskatta. Driver det här med ett vanligt ljudkort, Xonar DGX. Vet inte hur mycket bättre ljud man skulle få med något annat, ser att det finns en hel del att välja på.

Det finns sjukt mycket på Ebay, jag valde ett kit med en AK4396'a som har fått bra kritik på forum som diyaudio till exempel. Tog och beställde lite bättre konningar och ett par OP2132'or också då de skulle låta bättre än de OP-ampar som hängde med. Vet inte hur stor skillnad det kommer att bli jämfört med mitt Xonar Phoebus Solo, men det var tänkt mer som ett roligt projekt och att det förhoppningsvis låter lite bättre.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

Det finns sjukt mycket på Ebay, jag valde ett kit med en AK4396'a som har fått bra kritik på forum som diyaudio till exempel. Tog och beställde lite bättre konningar och ett par OP2132'or också då de skulle låta bättre än de OP-ampar som hängde med. Vet inte hur stor skillnad det kommer att bli jämfört med mitt Xonar Phoebus Solo, men det var tänkt mer som ett roligt projekt och att det förhoppningsvis låter lite bättre.

Mvh
Hugo

När det gäller hurlursförstärkare så kan jag även rekommendera O2 om man vill bygga ihop något själv (var lat och köpte min färdig, men skulle gärna bygga en egen vid tillfälle).

Håller med om att det är kul att se mera sådant här på SweC. Passar ju bra då många lyssnar med hörlurar, och de flesta datorer har ju rätt dåliga ljudkort och hörlursutgångarna brukar vara relativt klena och orena i ljudet.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

@martinot:

Jag har kikat på den, verkar riktigt schysst! Jag har nu fått hem DAC-kitet och skall bygga när jag fått hem de andra delarna. Om jag behöver en förstärkare till DAC'en kanske det blir en O2, men får se hur jag gör.

Mvh
Hugo

Visa signatur