Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fps dippar i CS:GO, har letat i timtal efter fel

Permalänk
Medlem

Fps dippar i CS:GO, har letat i timtal efter fel

Som rubriken lyder så har jag problem med CS:GO som många andra också verkar ha.
9 gånger av 10 så ligger fps på ca 150 men varje sekund så sjunker det till ca 40 så spelet verkar lagga.
Den tionde gången så ligger spelet på 300 fps stabilt, konstant.

Nu har jag läst hundratals trådar på internet men ingenting verkar fungera. Jag vet inte heller varför det fungerar ibland för mig, igår så stängde jag av allt på datorn, då fungerade det klockrent. Idag när jag gör likadant fungerar det inte alls.

Är det någon som har ett förslag att komma med?

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna felsöka? Kolla om det är en annan process som tar kraften på den ena av kärnorna när du får detta, om grafikkortet går tungt precis när det händer osv. Sätt affinity på processorkärnorna och processorn är ju ett enkelt sätt för att se om det blir bättre men framför allt felsök istället för att gissa och läsa trådar, det är mitt förslag på vad du ska göra.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du skulle ju kunna felsöka? Kolla om det är en annan process som tar kraften på den ena av kärnorna när du får detta, om grafikkortet går tungt precis när det händer osv. Sätt affinity på processorkärnorna och processorn är ju ett enkelt sätt för att se om det blir bättre men framför allt felsök istället för att gissa och läsa trådar, det är mitt förslag på vad du ska göra.

Tack för svar.
Ursäkta min okunnighet men hur tycker du jag ska gå tillväga för att felsöka det?
Och vad menas med affinity?

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av pung3n:

Tack för svar.
Ursäkta min okunnighet men hur tycker du jag ska gå tillväga för att felsöka det?
Och vad menas med affinity?

Jag har fått problem med fps efter uppdateringen.
Fick du det efter den?

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Hade med FPS drops, när en update släpps så ändrar de ju ens videoinställningar, räckte med att man ändrade tbx så flöt det på som det skulle

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1NstaNT:

Jag har fått problem med fps efter uppdateringen.
Fick du det efter den?

Mycket möjligt, har inte spelat på några månader eftersom jag inte haft någon dator, köpt en nu och då har jag det här problemet.
Så har inte lirat med denna burken innan uppdateringen.

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snauz:

Hade med FPS drops, när en update släpps så ändrar de ju ens videoinställningar, räckte med att man ändrade tbx så flöt det på som det skulle

Ok, men det spelar ingen roll om jag spelar på de lägsta inställningarna eller högsta, får samma problem.

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du skulle ju kunna felsöka? Kolla om det är en annan process som tar kraften på den ena av kärnorna när du får detta, om grafikkortet går tungt precis när det händer osv. Sätt affinity på processorkärnorna och processorn är ju ett enkelt sätt för att se om det blir bättre men framför allt felsök istället för att gissa och läsa trådar, det är mitt förslag på vad du ska göra.

Laddade ner MSI afterburner nu och såg att när jag spelade så var tempen och usage på gpu ganska hög 80c/ca 80%, så jag höjde fläktarna och nu ligger jag stabilt mellan 200-300 fps!

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av pung3n:

Tack för svar.
Ursäkta min okunnighet men hur tycker du jag ska gå tillväga för att felsöka det?
Och vad menas med affinity?

Det verkade ju ha löst sig, affinity är engelskans för tillhörighet... i detta fall för processer så menas processortillhörighet (det är så det heter i aktivitetshanteraren) - om du i den högerklickar på en process så kan du ange vilken cpu en process används på. Normalt är detta automatiskt men då CS:GO bara kan använda två kärnor antar jag att man kan tjäna något på att tvinga det (låsa det). En klassiker att tricksa med detta förr i tiden iaf.

Här är lite mer läsning:
https://en.wikipedia.org/wiki/Processor_affinity

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det verkade ju ha löst sig, affinity är engelskans för tillhörighet... i detta fall för processer så menas processortillhörighet (det är så det heter i aktivitetshanteraren) - om du i den högerklickar på en process så kan du ange vilken cpu en process används på. Normalt är detta automatiskt men då CS:GO bara kan använda två kärnor antar jag att man kan tjäna något på att tvinga det (låsa det). En klassiker att tricksa med detta förr i tiden iaf.

Här är lite mer läsning:
https://en.wikipedia.org/wiki/Processor_affinity

Ja, jag trodde det hade löst sig...
Nu när jag startar om datorn är det tillbaka på låg fps...och jag ser varför.
Min GPU vägrar jobba mer än ca 30% när jag får låga fps.
De gånger det flyter på bra jobbar den i 90% och över.
Kan man tvinga den till att lägga mer kraft på vissa program?

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av pung3n:

Ja, jag trodde det hade löst sig...
Nu när jag startar om datorn är det tillbaka på låg fps...och jag ser varför.
Min GPU vägrar jobba mer än ca 30% när jag får låga fps.
De gånger det flyter på bra jobbar den i 90% och över.
Kan man tvinga den till att lägga mer kraft på vissa program?

Nästan alla games ligger jag på 500 fps ca och ibland 140-200 fps. Riktigt skumt.
Allt verkar jobba för fullt i cs.
https://gyazo.com/535c8f98893c527a601e212ea02efb9d

Skrivet av Gurk:

Det verkade ju ha löst sig, affinity är engelskans för tillhörighet... i detta fall för processer så menas processortillhörighet (det är så det heter i aktivitetshanteraren) - om du i den högerklickar på en process så kan du ange vilken cpu en process används på. Normalt är detta automatiskt men då CS:GO bara kan använda två kärnor antar jag att man kan tjäna något på att tvinga det (låsa det). En klassiker att tricksa med detta förr i tiden iaf.

Här är lite mer läsning:
https://en.wikipedia.org/wiki/Processor_affinity

Vart ser du om csgo använder 2 kärnor?

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1NstaNT:

Vart ser du om csgo använder 2 kärnor?

Såg att det var patchat, 8 threads max tydligen.
Här är en kille som har en testrigg med upp till 36 threads.
http://www.hltv.org/forum/884608-max-threads-used-in-csgo
Använder aldrig mer än 8, och då inte max på alla.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T