Angående Byte av 970, vad ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Angående Byte av 970, vad ska jag välja?

Hejsan!

Mitt Gtx 970 ASUS STRIX har börjat låta konstigt, verkar som fläkten slår i något, testade det i en annan burk och det är samma sak.

Nåväl, Vad Rekommenderar ni att jag byter till? Jag är beredd att lägga 1500kr över vad jag betalade för mitt gamla 970 kort.

970: 3333kr + 1500kr = 4800kr.

Är ganska intresserad av AMD sedan man hört att dom ska vara med framtidssäkrade för DX12 osv.

Valen står väl mellan ett nytt GTX 970, R9 390, R9 390x eller på sin höjd ett gtx 980.

Tack!

Permalänk
Medlem

Vad är det för tillverkare på kortet du har idag? Nyfiken på missljudet.

R9 390 är bättre än ett GTX 970 i nästan alla lägen, men vi är nu ett knappt halvår ifrån att se helt nya grafikkretsar på marknaden. Vore jag du så skulle jag försöka ha lite is i magen och helt enkelt vänta.

Edit 1; Om du måste ha ett kort nu lägger jag min röst på 390X. Finns ett par erbjudanden på bl a MSI och Sapphire (kolla prisjakt).

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Vad är det för tillverkare på kortet du har idag? Nyfiken på missljudet.

R9 390 är bättre än ett GTX 970 i nästan alla lägen, men vi är nu ett knappt halvår ifrån att se helt nya grafikkretsar på marknaden. Vore jag du så skulle jag försöka ha lite is i magen och helt enkelt vänta.

Edit 1; Om du måste ha ett kort nu lägger jag min röst på 390X. Finns ett par erbjudanden på bl a MSI och Sapphire (kolla prisjakt).

Dessvärre går min garanti ut i 27 december. Det är ett GTX 970 Asus strix gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

Dessvärre går min garanti ut i 27 december. Det är ett GTX 970 Asus strix gaming.

Som jag trodde då! När jag upptäckte oljudet på mitt kort fick ASUS det att låta som att jag hittade på då de bestämt aldrig hört om något liknande. Internet hade något helt annat att säga om saken och sen dess har jag sett flera trådar om oljud på STRIX-korten. Mitt kort blev utbytt men det var tack vare butiken, inte ASUS.

Om det brinner i knutarna så borde du ta ett kort steget över 970. Då kan du köra SLI/XF senare för att få nytt liv i burken. Jag vet faktiskt inte hur 980 står sig mot 390X men om vi tittar på priset så är ju 390X galet mycket billigare!

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

@Syntheslizer: Helt samma tankegång som mig faktiskt! Har en ny skylake build med en 6600k så, men tror jag sätter mina pengar på en 390x eller 390.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

Har du garanti till 27:e så ska du säga till dem du köpte dem av direkt, har du garanti så har du garanti, du måste meddela reklamationen innan garantitiden har gått ut, och du har 9 dagar på dig, så vänta inte.

EDIT: nu är jag med, du ska reklamera det, men vill kanske lägga lite extra på ett bättre kort

Visa signatur

i7-13700K / Arctic Liquid Freezer III - 360mm * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

390X

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Som jag trodde då! När jag upptäckte oljudet på mitt kort fick ASUS det att låta som att jag hittade på då de bestämt aldrig hört om något liknande. Internet hade något helt annat att säga om saken och sen dess har jag sett flera trådar om oljud på STRIX-korten. Mitt kort blev utbytt men det var tack vare butiken, inte ASUS.

Om det brinner i knutarna så borde du ta ett kort steget över 970. Då kan du köra SLI/XF senare för att få nytt liv i burken. Jag vet faktiskt inte hur 980 står sig mot 390X men om vi tittar på priset så är ju 390X galet mycket billigare!

Jag köpte också ett Strix som åkte tillbaks efter typ en dag för det lät som ett propellerplan när fläktarna väl drog igång. Har nu ett MSI GTX 970 Gaming som är väldigt tyst i jämförelse.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Återförsäljaren har rätt att laga eller byta ut produkten mot en likadan. Om de är snälla låter de dig byta mot en annan likvärdig produkt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Garanti till den 27 Dec, vilket år? Är 3års garanti på Asus Grafikkort eller har butiken några andra garantivillkor?
Tycker Asus GTX 970 Strix är ett trevligt kort, har hört att några har problem med att fläkt kabeln går upp i fläkten.
Men denna skall egentligen sitta fast, men kan glida upp lite antar jag.
Kanske inte de som är felet för dig dock.

Känner du att du vill byta upp dig så absolut så är de väl värt att försöka göra ett utbyte till något annat medans det fortfarande är garanti på kortet.

Permalänk
Datavetare

Beror lite på vilken upplösning du kör i. Det väger över för Nvidia i 1920x1080 medan högre upplösningar ger fördel AMD.

Prestandamässigt är 980 > 390x > 390/970 (sätter dessa lika då en fabriksklockad modell som du har kommer vara marginellt snabbare än 390 i 1920x1080 men marginellt långsammare i högre upplösning).

Prestanda/pris så är det omvänd ordning.

Går absolut inte att säga vad som händer i DX12 spel än. Det är ett rimligt antagande att AMD gynnas mer än Nvidia då AMDs största problem i DX11 är mindre effektiva drivare (äter mer CPU-kraft) än Nvidias, med DX12 så flyttas en av de mest arbetsintensiva optimeringarna från drivarutvecklarna till spelmotorn. DX12 gör det också möjligt att använda en finnes i AMDs GCN-design som kallas ACE (Asynchronous Compute Engines) för grafik.

Men finns också saker som talar för Maxwell i DX12. Dels pratas det om olika former av rök/eld/vatten effekter som kan utföras på alla DX12 kompatibla kort men som är mer effektiv på kort med "Raster Order Views", något som idag bara finns på Intels iGPUer och Maxwell. DX12 gör det också möjligt att skapa scener med långt fler trianglar, Maxwell är idag den design med bäst triangelkapacitet.

Är också ett väldigt troligt scenario att alla dagens GPUer inte kommer åldras med värdighet de närmaste åren. Dels tar vi klivet från 28nm till 14/16nm, något som gör det möjligt att stoppa in långt fler transistorer i GPUer -> fler stream cores / CUDA cores. Grafik skalar väldigt nära linjärt med "kärnor".

Dels lär DX12 resultera en hel del nya tekniker, dagens GPUer lär då se flaskhalsar i områden som aldrig varit flaskhalsar med DX11 av olika skäl. Är nog ett mindre problem än ökning än övergången till 14/16nm i närtid, varken AMD eller Nvidia vet vi det här läget exakt var man bör lägga resurser för optimal DX12 prestanda så generationen som kommer 2016 lär inte vara superoptimerade för DX12.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Oj Tack för ditt inlägg! Fan känns som en halvbra tid att titta på ny GPU just nu ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Återförsäljaren har rätt att laga eller byta ut produkten mot en likadan. Om de är snälla låter de dig byta mot en annan likvärdig produkt.

Har redan talat med butiken i fråga och dom ger mig pengarna tillbaka efter ett test hos dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

Om fläkten spontant gått sönder utan att du gjort något annorlunda med den är det per definition ett fabrikationsfel, vilket ger dig tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Formuleringen är att du måste "bevisa" att du inte orsakat felet. På en mekanisk och enkel del som en fläkt räcker det att påvisa att det inte gjorts någon yttre åverkan. (om det tex varit artefakter i spel, så hade ESD kunnat vara orsaken och då hade det varit knivigare med bevisbördan).

Men som tidigare inlägg sade, anmäl så snart du kan!

Permalänk
Medlem

Har du fått tillbaka pengarna så skulle jag satsa på att kolla marknaden här på Sweclockers. Jag köpte nyligen ett EVGA GeForce GTX 980 Ti SC för 5000:- vilket är rätt schysst. Såg en annan annons där ett likadant kort gick för 4800:- som du har som budget. Då har du ett kort som står sig tills näst-nästa generation grafikkort, när DX12 är mer standard och barnsjukdomarna är borta.

Visa signatur

CPU: 9800X3D GPU: RTX 4080 Super Moderkort: ASUS Rog Strix B650E-F
RAM:
G.Skill 32GB DDR5 CL30 @6000Mhz Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: Corsair RM1000x SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB
Skärm:
AOC Agon AG271QG 27" G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lowkey:

@Yoshman: Oj Tack för ditt inlägg! Fan känns som en halvbra tid att titta på ny GPU just nu ^^

Fast om du vill spela idag så är det kanske inte mycket att fundera på, du behöver något kort. Inlägget var inte alls för att avråda dig till ett nytt kort, bara belysa att det finns fler aspekter än "kort X är bäst!".

Tittar man på vad historisk skett i samband med byte till mindre tillverkningsnod så brukar det vara kantat av förseningar, initialt väldigt dålig tillgång och höga priser. De nya korten kommer med stor sannolikhet vara ett mycket större steg upp än de senaste generationerna, men kan vara så att de kanske inte hittar ut innan sent 2016...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast om du vill spela idag så är det kanske inte mycket att fundera på, du behöver något kort. Inlägget var inte alls för att avråda dig till ett nytt kort, bara belysa att det finns fler aspekter än "kort X är bäst!".

Tittar man på vad historisk skett i samband med byte till mindre tillverkningsnod så brukar det vara kantat av förseningar, initialt väldigt dålig tillgång och höga priser. De nya korten kommer med stor sannolikhet vara ett mycket större steg upp än de senaste generationerna, men kan vara så att de kanske inte hittar ut innan sent 2016...

Om du hypotetiskt satt i min sists vilket kort skulle du köpa?

såg precis din jämförelse, tack som fan

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

Bra val!

Permalänk
Skrivet av Lowkey:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3236930

Fury kostar bara 400kr mer?

Samtidigt kostar samma kort 300kr mindre på CDON?
http://cdon.se/hemelektronik/msi-radeon-r9-390x-gaming-8g-8gb...

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowkey:

Har redan talat med butiken i fråga och dom ger mig pengarna tillbaka efter ett test hos dom.

Aha okej, då så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Medveten men blev som det blev