Permalänk
Medlem

Köp råd på diskar och fläkt.

Hej Hej,

Jag håller på att bygga min första speldator och är rätt oerfaren och har ingen vidare koll på läget.

Men än så länge har Jag valt:

processor : Intel Core i7 4790K / 4 GHz processor S-1150

Moderkort: MSI Z97 GAMING 5 S-1150 ATX

Ram minnen: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3 DIMM 240-pin

Grafikkort: Gigabyte G1 Gaming NVIDIA GeForce GTX 960 4GB

Nätagregat: Evga SuperNOVA 750 G2 750Watt 80 PLUS

chassi: Corsair Carbide Series Black 300R

Men nu kommer vi till det jag har problem med och tvekar lite på.

Har funderat på en Seagate Desktop HDD 2TB 3.5" SATA-60 som hårddisk.
Men efter lite research så har jag fått intrycket att seagate är skit. Vad borde jag välja istället?

Behöver även hjälp med om Jag ska ha en SDD disk har funderat på en
Samsung 850 EVO 250GB 2.5" SATA-600

Sist så har jag läst att det är nödvändigt med en fläkt. har valt en Cooler Master Hyper 212 Evo

Det jag behöver hjälp med är alltså
1. Alternativ på en hårddisk som passar.

2. Hjälp om jag ska välja bort SSD-kortet eller byta ut det?

3. Borde Jag byta ut fläkten mot en Bättre och isåfall mot vilken?

4. Passar allt ? är detta en bra build för en första speldator som ska hålla i år?

Tack på förhand. hoppas ni har Tid och Orken att svara.

Visa signatur

Corsair Carbide 300R
Intel Core i5 4690K
ASUS Strix GTX 970
MSI Gaming 3 Z90
EVGA 750 G2

Permalänk
Medlem

Tror du kommer längre på att byta ut i7 4790k mot en i5 4690k och använda pengarna på ett gtx 970.
SSD'n är bland dom bästa om inte den bästa som finns i den prisklassen å när det gäller mekanisk så har jag personligen en Seagate Desktop 2TB å har aldrig haft nått problem.

fläkten du valt ser jag inget problem med. Kan inte svara på hur bra/dålig den är då jag kör vattenkylning i mitt setup

satte ihop en dator snabbt (utan chassi) utan att riktigt veta din budget, men använde mig av delar liknande dina val

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8933902/ide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choco:

Tror du kommer längre på att byta ut i7 4790k mot en i5 4690k och använda pengarna på ett gtx 970.
SSD'n är bland dom bästa om inte den bästa som finns i den prisklassen å när det gäller mekanisk så har jag personligen en Seagate Desktop 2TB å har aldrig haft nått problem.

fläkten du valt ser jag inget problem med. Kan inte svara på hur bra/dålig den är då jag kör vattenkylning i mitt setup

satte ihop en dator snabbt (utan chassi) utan att riktigt veta din budget, men använde mig av delar liknande dina val

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8933902/idehttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8933902/ide

Tack för du tar dig tid att hjälpa mig!!
Vad blir skillnaden om jag byter ut i7 4790k mot en i5 4690k?
Och hur mycket dyrare blir det med en vattenkylare? och vad är fördelarna ?

prismässigt kostar den du nyss satte ihop exakt lika mycket eller ja 6 kr mindre. Jag har en budget på 13 tusen

Visa signatur

Corsair Carbide 300R
Intel Core i5 4690K
ASUS Strix GTX 970
MSI Gaming 3 Z90
EVGA 750 G2

Permalänk
Medlem

Såg nu att du hade lagt till en vätskekylare så prisskillnaden vet jag nu.
Jag har extremt svårt för att välja bra chassi då jag inte vet att de passar moderkort och liknande. skulle Du ha något emot ett hjälpa mig med det?
och vad är skillnaden mellan MSI z97 gGaming 5 och MSI z97 Gaming 3 ?
återigen TACK!

Visa signatur

Corsair Carbide 300R
Intel Core i5 4690K
ASUS Strix GTX 970
MSI Gaming 3 Z90
EVGA 750 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theod0x:

Tack för du tar dig tid att hjälpa mig!!
Vad blir skillnaden om jag byter ut i7 4790k mot en i5 4690k?
Och hur mycket dyrare blir det med en vattenkylare? och vad är fördelarna ?

prismässigt kostar den du nyss satte ihop exakt lika mycket eller ja 6 kr mindre. Jag har en budget på 13 tusen

Skillnaden är att i7an ger inte knappt (om ingen) prestanda ökning i majoriteten av spelen som finns idag och som kommer släppas inom den närmaste tiden, det finns såklart några undantag men prismässigt är det inte värt 1000kr mer. Båda modellerna har 4 kärnor men i7an har 4 hyperthreads utöver det vilket de flesta spel inte utnyttjar. Hyperthreads är mer till för om man håller på mycket med editering och liknande.

Vattenkylning är dyrare än luft. Fördelen med vatten är att det mer effektivt med att kyla ner processorn och är tystare än vad luft är. Men vattenkylning blir inte igentligen värt det (i min mening) förrän man överklockar processorn och jag antar att de inte är nått du planerar att göra från början så då duger luft utmärkt, även för lättare överklockning ska luft klara av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theod0x:

Såg nu att du hade lagt till en vätskekylare så prisskillnaden vet jag nu.
Jag har extremt svårt för att välja bra chassi då jag inte vet att de passar moderkort och liknande. skulle Du ha något emot ett hjälpa mig med det?
och vad är skillnaden mellan MSI z97 gGaming 5 och MSI z97 Gaming 3 ?
återigen TACK!

Om du plats i budgeten rekommenderar jag personligen vattenkylning då datorn blir tystare och dagens slutna system är enkla att montera.
De ända du måste kolla är så att chassit och moderkortet har samma formfaktor (står under specifikationer) men jag skulle rekommendera att du håller dig till "ATX" (vilket är standard) det blir nog enklast så.

Skillnaden (så vitt jag vet) är att Gaming 5 har SATA express och m.2 vilket är ett snabbare alternativ än SATA 6.0 anslutningarna som är till hårdiskarna bl.a. Tror inte det är någon märkbar skillnad utöver det. Hårdiskarna som du valt använder inte dessa anslutningarna.

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Choco:

Om du plats i budgeten rekommenderar jag personligen vattenkylning då datorn blir tystare och dagens slutna system är enkla att montera.
De ända du måste kolla är så att chassit och moderkortet har samma formfaktor (står under specifikationer) men jag skulle rekommendera att du håller dig till "ATX" (vilket är standard) det blir nog enklast så.

Skillnaden (så vitt jag vet) är att Gaming 5 har SATA express och m.2 vilket är ett snabbare alternativ än SATA 6.0 anslutningarna som är till hårdiskarna bl.a. Tror inte det är någon märkbar skillnad utöver det. Hårdiskarna som du valt använder inte dessa anslutningarna.

Okej Tack, vet inte hur jag lägger in en bild på kundvagnen men jag skriver ner allt...

Nu har jag:

processor: Intel Core i5 4690K / 3.5 GHz
Moderkort: MSI Z97 GAMING 3 S-1150 ATX
Grafikkort: MSI GAMING OC NVIDIA GeForce GTX 970 4GB
Ram-stickor :Kingston HyperX FURY Red Serie 16GB 1600MHz DDR3 DIMM 240-pin
Nätagregat: Evga SuperNOVA 750 G2 750Watt 80 PLUS Gold
Hårddisk: Seagate Desktop HDD 2TB 3.5" SATA-600
SSD disk: Samsung 850 EVO 250GB 2.5" SATA-600
Kylare: Corsair Hydro Series H75 Liquid CPU Cooler
chassi: Corsair Carbide Series 300R

Är detta en bättre build än den första? slutsumman hamnar på 13 000
Eller kan jag få en mycket bättre för dessa pengar?

Visa signatur

Corsair Carbide 300R
Intel Core i5 4690K
ASUS Strix GTX 970
MSI Gaming 3 Z90
EVGA 750 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theod0x:

Okej Tack, vet inte hur jag lägger in en bild på kundvagnen men jag skriver ner allt...

Nu har jag:

processor: Intel Core i5 4690K / 3.5 GHz
Moderkort: MSI Z97 GAMING 3 S-1150 ATX
Grafikkort: MSI GAMING OC NVIDIA GeForce GTX 970 4GB
Ram-stickor :Kingston HyperX FURY Red Serie 16GB 1600MHz DDR3 DIMM 240-pin
Nätagregat: Evga SuperNOVA 750 G2 750Watt 80 PLUS Gold
Hårddisk: Seagate Desktop HDD 2TB 3.5" SATA-600
SSD disk: Samsung 850 EVO 250GB 2.5" SATA-600
Kylare: Corsair Hydro Series H75 Liquid CPU Cooler
chassi: Corsair Carbide Series 300R

Är detta en bättre build än den första? slutsumman hamnar på 13 000
Eller kan jag få en mycket bättre för dessa pengar?

Du borde se om andra ger lite imput senare idag, bättre att få fler åsikter . Jag kan ha missat nått dom ser :). Kolla runt på olika sidor för det är ju trots allt mellandags rea just nu så du kanske hittar ännu bättre delar till grymma priser men annars ser det bra ut allt borde passa ihop utan problem. De enda jag kom på nu är om du har ett operativsystem? annars måste du köpa det med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choco:

Du borde se om andra ger lite imput senare idag, bättre att få fler åsikter . Jag kan ha missat nått dom ser :). Kolla runt på olika sidor för det är ju trots allt mellandags rea just nu så du kanske hittar ännu bättre delar till grymma priser men annars ser det bra ut allt borde passa ihop utan problem. De enda jag kom på nu är om du har ett operativsystem? annars måste du köpa det med

Min brosha har operativsystem på en sticka

Visa signatur

Corsair Carbide 300R
Intel Core i5 4690K
ASUS Strix GTX 970
MSI Gaming 3 Z90
EVGA 750 G2

Permalänk
Medlem

@Choco:
Fördelen med Aio vatten kylning är nästintill obefintlig jämfört med en bra tornkylare. Om man ser på hardware.info test. Hardware Info
Så skiljer det 3 grader mellan corsair hydro series H110i och en Noctua Nh-D15.
Men om vi ser på ljudnivån mellan noctuas 49 decibel och corsairs 60 decibel. Både tempereraturen och ljudnivån är vid max belastning.

Hardware infos slutsatser. "In the second graph (below) we placed the noiseproduction of the watercoolers and aircoolers at maximum speed - 12V for fans and pump. We can see that the Thermalright Silver Arrow SB-E is more noisy than most watercoolers - 62 dB(A) is like a jet taking off - but coolers like the Noctua NH-D15, Noctua NH-U14S and definitely the Be quiet! Dark Rock Pro 3 are a lot quieter at max performance than all watercoolers. Both Noctuas offer a better maximum coolingperformance than over half of the watercoolers."

Och "So yes, with a watercooler you can get a better maximum coolingpotential than a good CPU-cooler, but that definitely doesn't apply to all models and is clearly paired with a higher noiseproduction.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Choco:
Fördelen med Aio vatten kylning är nästintill obefintlig jämfört med en bra tornkylare. Om man ser på hardware.info test. Hardware Info
Men om vi ser på ljudnivån mellan noctuas 49 decibel och corsairs 60 decibel. Både tempereraturen och ljudnivån är vid max belastning.

Hardware infos slutsatser. "In the second graph (below) we placed the noiseproduction of the watercoolers and aircoolers at maximum speed - 12V for fans and pump. We can see that the Thermalright Silver Arrow SB-E is more noisy than most watercoolers - 62 dB(A) is like a jet taking off - but coolers like the Noctua NH-D15, Noctua NH-U14S and definitely the Be quiet! Dark Rock Pro 3 are a lot quieter at max performance than all watercoolers. Both Noctuas offer a better maximum coolingperformance than over half of the watercoolers."

Och "So yes, with a watercooler you can get a better maximum coolingpotential than a good CPU-cooler, but that definitely doesn't apply to all models and is clearly paired with a higher noiseproduction.

Tack

Visa signatur

Corsair Carbide 300R
Intel Core i5 4690K
ASUS Strix GTX 970
MSI Gaming 3 Z90
EVGA 750 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Choco:

sant. men vattenkylning går inte upp i max lika enkelt som luft gör
desutom byter jag personligen ut fläktarna som följer med eftersom.. ja dom suger när det gäller ljudnivån

Permalänk
Medlem

Vattenkylning och gigantiska luftkylare är overkill enligt min åsikt. Säg att de leder till att man kan klocka 100MHz extra - knappast värt pengarna!

Köp en Cooler Master 212 EVO luftkylare i stället och var nöjd. Inet säljer den för 250:- nu på mellandagsrea.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjornS:

Vattenkylning och gigantiska luftkylare är overkill enligt min åsikt. Säg att de leder till att man kan klocka 100MHz extra - knappast värt pengarna!

Köp en Cooler Master 212 EVO luftkylare i stället och var nöjd. Inet säljer den för 250:- nu på mellandagsrea.

ska göra lite efterforskning = )
Kommer den att kyla ner datorn ordentligt?

Visa signatur

Corsair Carbide 300R
Intel Core i5 4690K
ASUS Strix GTX 970
MSI Gaming 3 Z90
EVGA 750 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theod0x:

ska göra lite efterforskning = )
Kommer den att kyla ner datorn ordentligt?

Ja då, både originalklockad och överklockad! Det är enorm (positiv)skillnad om man jämför med en Intel originalkylare. Det är möjligtvis den allra sista lilla biten i överklockning man inte kommer åt om man jämför med riktigt dyra kylare.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjornS:

Ja då, både originalklockad och överklockad! Det är enorm (positiv)skillnad om man jämför med en Intel originalkylare. Det är möjligtvis den allra sista lilla biten i överklockning man inte kommer åt om man jämför med riktigt dyra kylare.

Tror jag kör på luftfläkten. Tack allihopa för eran hjälp

Visa signatur

Corsair Carbide 300R
Intel Core i5 4690K
ASUS Strix GTX 970
MSI Gaming 3 Z90
EVGA 750 G2