Permalänk

Julmust + dator = inte nice

Spillde lite julmust i datorn.. 2 sekunder efter slocknar den innan jag hinder dra ut strömmen.. Har ej provat att sätta på den.

Tagit ut alla komponenter, det kom julmust på moderkort och grafikkort och nätaggregat (hoppas att det bara är nätaggregatet!)

Behöver tips för att rädda min älskling..

Fick ju moderkortet och en ny proccessor i julklapp. Så ja, 4 dagar efter så har jag väldigt mycket otur.

Har tagit ur processorn ur moderkortet och den var torr. Även piggarna!

Tog ut och rörde endast komponenterna med ess armband kopplat till element.

Torkade av lite i chassit och på moderkortet samt på grafikkortet med papper.

Hjälp mig att rädda min älskling!!

Permalänk
Medlem

Jag skulle råda dig att rengöra så mycket du kan med elektronikrengöring eftersom julmusten innehåller socker som kan komma att kristalliseras och kan orsaka kortslutningar.

I övrigt så hoppas jag att det löser sig, jobbigt läge! Håller tummarna!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem

Aj aj sicken otur man kan ha. Låt grejorna ligga på tork minst 24H i väl ventilerat rum innan du provar och starta upp det igen. hur ser det ut med grafikkortet? burkar ju vara det som kan ta värsta smällen om vätska kommer in via toppen? frågan är ju dock om det kommer bli kladdigt av allt socker som finns i julmusten som kommer sitta kvar? men det kanske nån annan har en smart lösning för att avlägsna. kanske en gammal tandborste och batterivatten?

Permalänk

Har du allrisk/drulle på hemförsäkringen så kontakta försäkringsbolaget. Det finns kanske någon med bättre tips på rengöring men hoppas inte för mycket ifall den dog innan du fick ut sladden.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk gör detta konstant.. Sätter man drickan på toppen av chassit eller vad?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EricSevje:

Tog ut och rörde endast komponenterna med ess armband kopplat till element.

Mitt tips för att inte skapa mer skada är att inte ansluta ESD-armbandet till någon jordad punkt. Du vill potentialutjämna dig gentemot det Du jobbar med, alltså skall Du ansluta armbandet till datorchassit. Och om Du tänker plocka ut någon komponent utanför chassit, packa in den i en ESD-påse medan Du håller den i luften innanför chassit för att sedan utan problem lägga påsen med komponenten på valfri plats.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Mitt tips för att inte skapa mer skada är att inte ansluta ESD-armbandet till någon jordad punkt. Du vill potentialutjämna dig gentemot det Du jobbar med, alltså skall Du ansluta armbandet till datorchassit. Och om Du tänker plocka ut någon komponent utanför chassit, packa in den i en ESD-påse medan Du håller den i luften innanför chassit för att sedan utan problem lägga påsen med komponenten på valfri plats.

Folk säger lite vad som om de där med esd.. Vissa säger element o vissa chassi och andra chassi med nätaggregat i väggen men avslaget o SI o så.

Antar att om jag har Gud med mig så är det bara nätaggregatet som dog

Kan tillägga att det var ett msi z97 gaming 5.0, msi 970 gaming, 16 GB ram, i5 4690k...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fy vilken otur :/ Håller tummarna för att allt löser sig!

Visa signatur

Nuvarande Rigg: EVGA Supernova G2 750W | i5-4690K | ASUS Gryphon Z97 | 4x4GB Kingston HyperX Fury 1600MHz | ZOTAC GTX 660 Ti AMP | Cooler Master Nepton 120XL | Corsair Force Series GS 240GB | Intel 730 240GB | SilverStone TJ08-E

Permalänk
Medlem

Mitt tips blir nog att prova pynta med led slinga nästa år istället för julmust

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricSevje:

Folk säger lite vad som om de där med esd.. Vissa säger element o vissa chassi och andra chassi med nätaggregat i väggen men avslaget o SI o så.

Hela idén är att du har samma laddning som burken.
Det får du inte genom att koppla upp dig till ett element

OnT: Som någon annan skrev, hör med ditt försäkringsbolag. Har du drulle i din hemförsäkring får du nya prylar
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hur mycket must rör det sig om?
Ska du rengöra är det elektronikrengöring eller avjoniserat vatten som gäller.
Har du plockat ut processorn är det sockelskydd på, så du inte böjer några pins

Sedan kan du inte vänta för länge på att det ska torka. Ha det varmt och ventilerat

Om det kom ner i nätaggregatet (fläkten upp?), borde det vara dött. Försök låna ett annat nätaggregat och prova på dina komponenter så vet du.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Hur mycket must rör det sig om?
Har du plockat ut processorn är det sockelskydd på, så du inte böjer några pins

Sedan kan du inte vänta för länge på att det ska torka. Ha det varmt och ventilerat

Om det kom ner i nätaggregatet (fläkten upp?), borde det vara dött. Försök låna ett annat nätaggregat och prova på dina komponenter så vet du.

Skulle tippa på 1/4 del av en apotekarnes julmust i glas.

Fläkten satt ner mot marken men det finns hål där det borde ha runnit ner lite.

Avjoniserat vatten - räcker det att bada komponenterna i det?

Har inte tillgång till att låna ett nätaggregat, bor i skogen.

Blir väl att låta det torka nu över natten och prova alternativt låta de torka och fixa avjoniserat vatten och bada i det och låta de torka sen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EricSevje:

Antar att om jag har Gud med mig så är det bara nätaggregatet som dog

Kan tillägga att det var ett msi z97 gaming 5.0, msi 970 gaming, 16 GB ram, i5 4690k...

När Du jobbar med datorn så skall samtliga kablar som går till en annan enhet som kan vara jordad eller ansluten till elnätet vara fysiskt urkopplade ur burken Du jobbar i.

Du får gärna förklara hur man potentialutjämnar sig i förhållande till den apparat man jobbar med om man ansluter ESD armbandet till en jordad punkt som t.ex element eller chassit med nätaggregatet monterat i datorn och anslutet till vägguttaget. Låter direkt livsfarligt.

Dessutom, när en dator är avslagen men nätaggregatet anslutet till elnätet så får moderkortet fortfarande kräm och driver i flera modeller fortfarande vissa komponenter på moderkortet. Man skall inte pilla på saker inne i en dator när den fortfarande har kräm, oavsett vilka delar som har kräm eller ej.

Gud hjälper dig inte här. Fysisk gör.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EricSevje:

Spillde lite julmust i datorn.. 2 sekunder efter slocknar den innan jag hinder dra ut strömmen.. Har ej provat att sätta på den.

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricSevje:

Blir väl att låta det torka nu över natten och prova alternativt låta de torka och fixa avjoniserat vatten och bada i det och låta de torka sen.

Du ska inte bada grejerna................ Du ska ta en fibertrasa eller toapapper eller liknande och torka av sockret
Herre satans gud i fan.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av Veni:

När Du jobbar med datorn så skall samtliga kablar som går till en annan enhet som kan vara jordad eller ansluten till elnätet vara fysiskt urkopplade ur burken Du jobbar i.

Du får gärna förklara hur man potentialutjämnar sig i förhållande till den apparat man jobbar med om man ansluter ESD armbandet till en jordad punkt som t.ex element eller chassit med nätaggregatet monterat i datorn och anslutet till vägguttaget. Låter direkt livsfarligt.

Dessutom, när en dator är avslagen men nätaggregatet anslutet till elnätet så får moderkortet fortfarande kräm och driver i flera modeller fortfarande vissa komponenter på moderkortet. Man skall inte pilla på saker inne i en dator när den fortfarande har kräm, oavsett vilka delar som har kräm eller ej.

Gud hjälper dig inte här. Fysisk gör.

Har alltid kopplat esd armbandet till chassit innan, utan kabeln i såklart
Men som sagt folk säger lite vad som om det där.. Vissa säger att det ska vara jordat o andra säger chassit o SI och så.

Det var en onetime grej, precis som dricka nära datorn

Permalänk
Skrivet av solomon:

Du ska inte bada grejerna................ Du ska ta en fibertrasa eller toapapper eller liknande och torka av sockret
Herre satans gud i fan.

Okidoki, men hur når man ställen det kan ha runnit in i då? Tänkte att man skulle bada det med avjoniserat vatten för att nå ställen där det kan ha runnit in i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricSevje:

Okidoki, men hur når man ställen det kan ha runnit in i då? Tänkte att man skulle bada det med avjoniserat vatten för att nå ställen där det kan ha runnit in i.

nätaggregatet är bara att kasta direkt om de kommit någon vätska, resten får du rengöra som nämnts flera gånger tidigare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

hur lyckades julmusten hitta dit, alltså, var hade du din låda? såklart allt kan ju hända, men själv har jag lådan på golvet under skrivbordet, så även om jag spiller ut något på bordet så rinner det ju ner på golvet. Tänkte bara hur du hade din låda då julmusten slank ner på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

hur lyckades julmusten hitta dit, alltså, var hade du din låda? såklart allt kan ju hända, men själv har jag lådan på golvet under skrivbordet, så även om jag spiller ut något på bordet så rinner det ju ner på golvet. Tänkte bara hur du hade din låda då julmusten slank ner på moderkortet.

Brukar också ha den under skrivbordet, men nu var den utdragen för jag skulle koppla in en grej. Jag skulle ta min iPad som låg på chassit och så slog jag till glasflaskan och det far rakt ner genom takfläkten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Det är väl inte så svårt att förstå? Datorn på sidan av skrivbordet så kommer kanten på skrivbordet vara rakt över chassit. Hade jag haft julmust på den sidan av skrivbordet och spillt hade samma sak hänt mig, men man får anpassa sig och ha vätskor på andra sidan

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, sätt inte på datorn.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

nätaggregatet är bara att kasta direkt om de kommit någon vätska, resten får du rengöra som nämnts flera gånger tidigare.

Är ju inte helt 100 på att det kommit in något, fläkten sitter ju ner mot golvet men det är fyra stycken småhål på undersidan som då sitter uppåt..

Vågar man prova med det nätaggregatet eller ska jag skaffa nytt?

Permalänk
Skrivet av Gforcer:

Vad du än gör, sätt inte på datorn.

Den ligger nedplockad på ett bord :s

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk lyckas...mobiltelefoner i ett ölglas är en sak men julmust i en stationär dator är som att spela rysk roulette med en semiautomatisk pistol.

Tvätta exponerade delar försiktigt med avjonat vatten helst SQ (Super-Q, ~15 MOhm/cm) eller MQ (Milli-Q, >18 MOhm/cm) om du kan få tag på det. Nätagget går att rädda men inget jag skulle rekommendera för dig utan köp ett nytt!

ESD-armbandet skall potentialutjämna dig och komponenterna du jobbar med, att koppla till eller via jord/nolla/fas/åskledare/Van der Graf-generator/Tessla coil/... är inte bara korkat utan som skrivits tidigare; förenat med livsfara. Givetvis skall du innan du sätter på dig armbandet se till att du inte har byggt upp en massa statisk laddning men det är enkelt gjort.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricSevje:

Skulle tippa på 1/4 del av en apotekarnes julmust i glas.

Fläkten satt ner mot marken men det finns hål där det borde ha runnit ner lite.

Avjoniserat vatten - räcker det att bada komponenterna i det?

Har inte tillgång till att låna ett nätaggregat, bor i skogen.

Om jag förstått det rätt ska man kunna bada kretskort med komponenter i avjoniserat vatten. Inte gjort det och är inte insatt i ämnet. Men hade jag haft behovet hade jag läst in mig på det. Det är sockerresterna som blir kvar som leder ström. Det svåra är att komma åt överallt om man inte badar, men gör en koll om det har runnit massa eller om det bara är stänk

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricSevje:

Är ju inte helt 100 på att det kommit in något, fläkten sitter ju ner mot golvet men det är fyra stycken småhål på undersidan som då sitter uppåt..

Vågar man prova med det nätaggregatet eller ska jag skaffa nytt?

eftersom du säkerligen inte laddat ur ditt nätaggregat på korrekt sätt så ligger det fortfarande med en del spänning i sig och är till 99,9% säkerhet förstört.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

För er som undrar hur det går till, kan ju vara så enkelt att man har datorn står brevid bordet och sedan rinner drickan av bordet, och ner i fläkthålet i toppen. Har man ställt glaset lite dumt brevid musen och man sedan gör en hastig sväng så är det kört på ett fåtal sekunder.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricSevje:

Du får gärna ansluta ditt ESD armband till elementet, men då måste allt annat också vara anslutet till elementet. Hela poängen är att utjämna spännings potentialer. Du och grejerna ska alltså ha en gemensam punkt.
Eftersom det är mycket enklare att ansluta sig till chassit, än att ansluta allt till elementet, är det mer rätt att ansluta sig till chassit, men du får göra hur du vill...

Skrivet av jocke92:

Diskmaskin går utmärkt, kranvatten och diskmedel med mjukgörande salt alltså. Blir hur rent som helst. Problemet är att man måste få bort alla saltrester innan det torkar. Avjoniserat vatten, är bra. Efter det brukar jag följa upp med sprit, typ T-röd. Rent teoretiskt ger det en hinna av röd färg, men det har praktiken aldrig varit ett problem.

Skrivet av Veni:

Jag misstänker att men utgår från att strömförsörjningen är av den typen med brytare på. Sladden i jordat uttag, brytaren i "off" läge, och ESD armband kopplat till chassit, så är allt jordat.
Helt onödigt, eftersom du och grejerna utan vidare kan ha en 100.000v statisk laddning, utan att det är ett problem, så länge ni inte urladdar mot något. Men jag antar att det är så man har tänkt.

Personligen är jag skeptisk till om tvätt & tork kommer fungera. Elektronik som slutar fungera av spill, alltså, där man själv inte hinner styra upp avstängningen, är som regel skrot. Var det hamnat är avgörande för vad som gått sönder.
Lycka till, och, eh, god fortsättning...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Därför har man alltid glaset/flaskan på den sidan man inte har musen, vänster eller högerhänt.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060