Vill bygga, alt köpa, en ny stationär dator under mellandagsrean för ca 10-15k

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

@kokero00: Du får tänka på att han valt en skylake, bara det gör att allt går svalare.
Sedan finns det de som behöver en dyrare kylare. Men de flesta som inte klockar behöver det inte.

Skrev ju att allt beror på vad han kommer att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att jag lär lira BF5 när det kommer ut på så högt jag kan på 64 persserver. Dock ser jag mig inte filma det, kanske streama om jag spelar något udda spel säg Disco Dodgeball liksom.

Spelar ofta i sträck 4/5 timmar när jag lirar, ibland mer. Om jag lirar på min PS så kanske jag har igång den för serier. Så den kan vara igång riktigt länge. Har iof en jävligt stor fläkt i min nuvarande och den kör jag som en galning. Arbetslös plus sjuk för tillfället så den går ju 12 timmar minst per dag. Inge klagomål.

Men när det gäller grafikkort, vilket tycker ni är näst 4000-5000kr interloppet? Hur är den jämfört mitt nuvarande val.

Permalänk
Medlem

Gällande grafikkort är jag osäker.

AMDs R9 390 och 390X samt bättre grafikkort har alla minimum 750W nätaggregat. Innebär detta att min är 750W men rekommenderat är över? Jag har för tillfället 750W nätagg och jag blir lite orolig att ligga på minimum.

När jag jämför grafikkort verkar det som det inte finns lika många i prisklassen 4000-6000. Det verkar vara GTX 980 vs AMD Fury. Om jag har förstått det rätt så är GTX 980 sämre men överklockar bättre och den är bättre än AMD fury överklockad och är dessutom billigare. Jag har aldrig någonsin överklockat eller funderat på det. Men om det inte är väldigt svårt och om jag nu kan göra det relativt simpelt för att öka performance kanske jag vill göra det någon gång i framtiden. Därför i prisklassen 4000-6000 bör man gå för GTX 980.

För prisklassen 3000-4000 verkar det vara lite mer simpelt. Radeon R9 390 är bättre än GTX 970. Även om R9 390 drar mer energi och blir lättare varm.

Prisklassen mellan 4000-5000 som var min första tanke finns inte så mycket. Egentligen finns endast R9 390X som ligger runt 4500 kr.

Allt detta leder mig till två frågor.

Är grafikkorten i prisklassen 4000-6000 värda prisökningen(från mitt nuvarande val 3400 kr r9 radeon 390)?

Är grafikkortet Radeon R9 390x värd prisökningen? Den kostar ca 1000 kr mer än r9 390.

Bör jag uppgradera mitt nätaggregat med tanke på AMD har minimum 750W för sina grafikkort.

Varifrån ska jag välja mitt grafikkort? MSI, gigabyte, sapphire eller asus? Jag värdesätter performance, hållbarhet och kylning framför te.x. utseende eller liten priskillnad. Kommer bygga det i en fractal R5 case

Jag fått lite intrycket att 390x är en ganska liten upgrade till 390, kostar 1000 kr mer dock. Medans AMD fury/GTX 980 är en ganska stor upgrade och kostar 2000kr. Jag vill vänta på råd från er men preliminärt känns det som antingen stannar jag på 3.5k för ett 390 eller betalar 2k för få ett fury/980 kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kodoman:

Gällande grafikkort är jag osäker.

AMDs R9 390 och 390X samt bättre grafikkort har alla minimum 750W nätaggregat. Innebär detta att min är 750W men rekommenderat är över? Jag har för tillfället 750W nätagg och jag blir lite orolig att ligga på minimum.

När jag jämför grafikkort verkar det som det inte finns lika många i prisklassen 4000-6000. Det verkar vara GTX 980 vs AMD Fury. Om jag har förstått det rätt så är GTX 980 sämre men överklockar bättre och den är bättre än AMD fury överklockad och är dessutom billigare. Jag har aldrig någonsin överklockat eller funderat på det. Men om det inte är väldigt svårt och om jag nu kan göra det relativt simpelt för att öka performance kanske jag vill göra det någon gång i framtiden. Därför i prisklassen 4000-6000 bör man gå för GTX 980.

För prisklassen 3000-4000 verkar det vara lite mer simpelt. Radeon R9 390 är bättre än GTX 970. Även om R9 390 drar mer energi och blir lättare varm.

Prisklassen mellan 4000-5000 som var min första tanke finns inte så mycket. Egentligen finns endast R9 390X som ligger runt 4500 kr.

Allt detta leder mig till två frågor.

Är grafikkorten i prisklassen 4000-6000 värda prisökningen(från mitt nuvarande val 3400 kr r9 radeon 390)?

Är grafikkortet Radeon R9 390x värd prisökningen? Den kostar ca 1000 kr mer än r9 390.

Bör jag uppgradera mitt nätaggregat med tanke på AMD har minimum 750W för sina grafikkort.

Varifrån ska jag välja mitt grafikkort? MSI, gigabyte, sapphire eller asus? Jag värdesätter performance, hållbarhet och kylning framför te.x. utseende eller liten priskillnad. Kommer bygga det i en fractal R5 case

Jag fått lite intrycket att 390x är en ganska liten upgrade till 390, kostar 1000 kr mer dock. Medans AMD fury/GTX 980 är en ganska stor upgrade och kostar 2000kr. Jag vill vänta på råd från er men preliminärt känns det som antingen stannar jag på 3.5k för ett 390 eller betalar 2k för få ett fury/980 kort.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/asus-r...

Det är prisvärt, men något annat skulle jag inte satsat på. Antingen 390 eller hoppa upp till Fury-kortet som är på rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/asus-r...

Det är prisvärt, men något annat skulle jag inte satsat på. Antingen 390 eller hoppa upp till Fury-kortet som är på rea.

Ehm, är det där grafikortet detta http://www.inet.se/produkt/5411459/asus-radeon-r9-fury-4gb-st...

@anon259415

Kostar ju mer än 1000 mer, VILKET ERBJUDANDE. Det där måste man ju köpa direkt isf. Är det en bra tillverkare? Snubben ovanför har rekommenderat ASUS, GIGABYTE och MSI. Men jag hört sapphire har bra kylning ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kodoman:

Ehm, är det där grafikortet detta http://www.inet.se/produkt/5411459/asus-radeon-r9-fury-4gb-st...

@chokladtomte

Kostar ju mer än 1000 mer, VILKET ERBJUDANDE. Det där måste man ju köpa direkt isf. Är det en bra tillverkare? Snubben ovanför har rekommenderat ASUS, GIGABYTE och MSI. Men jag hört sapphire har bra kylning ändå.

Ja, det är samma Sapphire är väl populärast bland AMD-korten och levererar alltid bra kylning men de rättfärdigar inte att passa på Asus Fury för 4990:- enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Ja, det är samma Sapphire är väl populärast bland AMD-korten och levererar alltid bra kylning men de rättfärdigar inte att passa på Asus Fury för 4990:- enligt mig.

Har nu köpt ASUS Radeon R9 Fury Strix 4GB. Tack jättemycket för tipset!

Sista fråga återstår: Ska jag uppgradera nätaggregat? Enligt min kompis som hänvisade till sweclockers visade att amd grafikkort bara använder max 390 watt. Dock står det ju att 750 är minimum. Så hur är det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kodoman:

Har nu köpt ASUS Radeon R9 Fury Strix 4GB. Tack jättemycket för tipset!

Sista fråga återstår: Ska jag uppgradera nätaggregat? Enligt min kompis som hänvisade till sweclockers visade att amd grafikkort bara använder max 390 watt. Dock står det ju att 750 är minimum. Så hur är det?

Det beror på om du tänkt stoppa in ett till grafikkort i framtiden, i så fall kan du välja den här som är på rea också:
http://www.inet.se/produkt/6909737/fractal-design-newton-r3-1...

Annars är EVGA G2 750w eller Corsair RM750x perfekta. Det som skrivs på hemsidorna är överdrivet eftersom företagen vill vara på "den säkra sidan" och sälja de dyraste nätaggregaten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Det beror på om du tänkt stoppa in ett till grafikkort i framtiden, i så fall kan du välja den här som är på rea också:
http://www.inet.se/produkt/6909737/fractal-design-newton-r3-1...

Annars är EVGA G2 750w eller Corsair RM750x perfekta. Det som skrivs på hemsidorna är överdrivet eftersom företagen vill vara på "den säkra sidan" och sälja de dyraste nätaggregaten

Ja du den där kostar 100 kr mindre än min nuvarande så jag köper den istället. Dessutom var mitt val 80+ guld, den där är 80+ platinum. Tack igen för tipset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kodoman:

Ja du den där kostar 100 kr mindre än min nuvarande så jag köper den istället. Dessutom var mitt val 80+ guld, den där är 80+ platinum. Tack igen för tipset.

Kul att höra! Lycka till med bygget, och se till att ge dig in på lite överklockning sen. Vet att nån här på forumet låste upp sin Fury till ett Fury X, så det finns att hämta

Permalänk
Medlem

Där jag är nu finns två utkast. Jag har olyckligtvis hamnat åter igen på sidospår. Där jag är nu sviktar jag mellan i5 processor eller i7-4790k. För i slutändan blir priskillnaden inte så stor för att ddr3 minnen drar ner det lite. Jag undrar bara; går datorn ihop, är allt kompatibelt? Är det något som drar ner?

För övrigt https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/3ymxv0/i5_6600k_vs... som fick mig på sidospåret.

Jag kommer lägga in sweclockers gratis frakt när jag hittar hur jag gör det och grafikkortet är redan köpt, för 4990kr från netonnet. Ska kolla in lite bättre priser också när jag väl bestämmer mig för rätt delar. Köper case från webhallen exempelvis för inet har slut på svart och dyrare.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8962777/i5-processor

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8963056/2015-12-29

Permalänk
Medlem

mitt första bygge färdigt och beställt vad tror ni ?

hoppas inget vart fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odregon:

oy Det är ingen tråd för generella färdiga listor, utan jag gjorde den med min färdiga lista i backtanke. Du är välkommen att posta men jag tror du får bättre respons om du skapar en egen tråd.

En tanke till din lista, vill du inte lägga pengar på SSD? Du verkar inte snåla på moderkortet eller annat liknande. 1 tb minne hdd känns ganska lite. Men som sagt testa gör en egen tråd så får du säkert jättebra respons.

Permalänk
Medlem

@Kodoman: har ssd i min gamla ja slänger i

Permalänk
Medlem

Beställt case samt en Arctic Cooling F12 PWM 120mm Fan Low Noise från webhallen för 39 kr. Som jag fick som medlem.

Nu ska jag köpa resten av delarna imorgon. För tillfället står jag på i7:an för det är några hundralappar extra men bättre. Inte många spel som använder mer än 2/3 cores idag men kanske om något år så. Dessutom kanske man streamar o då är det najs med i7:an.

Köper nog också 2400 Ghz minnen istället för 1600. Behöver inte så mycket men 100 kr mer för 800 mer, kanske jag kommer snudda 1600 jag vet inte. Någon rekommenderade det för mig iaf.

Men ser bygget okej ut nu? Ingen som är fel. Ser helt galet ut. Är tveksam, mitt första bygge liksom.

Permalänk
Medlem

2 färdiga listor; i7-4970k eller i5-6600k?

Hej, har två olika builds jag svaktar mellan. En med i7 processor och en med i5 processor. Datorn är till för gaming, men kanske kommer streama, kanske kommer spela på två skärmar. Kommer nog säkerligen titta på film o spela samtidigt på två skärmar.

Som ni ser är i7:ans kundvagn lite dyrare än den andra. Men i7 processorn är väl bättre på varenda sätt. Jag tar inte lite skillnaden med ddr3 ram dessutom.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8963056/2015-12-29

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8962777/i5-processor

Permalänk

Jag hade hellre kört på en 4790k, men om du letar runt och jämför priser i olika butiker kan du nog klämma in en 5820k för den budgeten!

Permalänk
Medlem

@BrutalOddball:

Av det jag sett så har inte 5820k varit en särskild uppgradering när man game:ar o streamar.

Permalänk
Inaktiv

@Kodoman Du kommer få dina trådar sammanfogade eftersom de bara tillåter en.
Hur som helst, så bör du gå på första paketet. Du får en i7a för bara några hundringar mer, och jag tycker fortfarande ram stickorna du valt är överflödiga. Kör på Crucial 16gb för 799:- så kommer du ner i pris.

Skylake är inte prisvärt och ger inte någon enorm prestandaökning heller. Ditt första paket har mer kraft och kommer hålla längre. Sluta vela och köp nu!

Permalänk
Medlem

i7:an alla dagar i veckan, den presterar bättre än i5:an och skillanden mellan DDR3 och DDR4 är under 5%.

Permalänk
Medlem

@anon259415:

Haha, ja okej. Jag kör på det då. Hamnar på mycket sidospår. Men tack för all hjälp. Nu ska det bara byggas också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kodoman:

@BrutalOddball:

Av det jag sett så har inte 5820k varit en särskild uppgradering när man game:ar o streamar.

Haswell-E kommer vara en bra investering, speciellt om du ska streama då processorn inte belastas fullt lika mycket som en Quad-Core processor. Ytterst få spel nyttjar mer än 4 kärnor i dagsläget, därav den obefintliga skillnaden.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hedersmedlem

@Kodoman *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning). Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...