Tacksam för hjälp angående min skumma FPS

Permalänk

Tacksam för hjälp angående min skumma FPS

Spelar endast CS och inte ofta, men när jag väl spelar så vore det ju gutt om inte min FPS låg på 30-60 fps hela tiden.
Fps hoppar alltså hela hela tiden och det blir väldigt svårt att spela

Datorn är formaterad, alla drivrutiner är uppdaterade.
Jag har skrivit in de kommando som ökar fps, lägsta inställningar, launch options till CS, unparkat min CPU.

Det som är skumt är att det även inte spelar någon direkt roll om jag spelar på high eller low, fps är fortfarande väldigt ryckig och väldigt låg.

Vore gutt om någon orkade hjälpa mig och gott nytt år!

Känns som jag borde ha mer fps?

Min Dator:
AMD Phenom II x4 955 Processor 3.20 Ghz
16 GB Ram
64-bit Windows 10
Nvidia GTX 580
750 W nätagg

Permalänk

Hur ser belastningen på processor och grafikkort ut när du spelar? Använd ex msi afterburner, kolla temps etc. Håller med, tycker du borde få mer än så, och iom att inställningarna inte påverkar så borde det vara något som är lite knepigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The only difference between fooling around and science is writing it down. - Adam Savage, Mythbusters

Nuvarande dator: AMD Ryzen 5 5600x, Asus ROG Strix B550-I Gaming, Corsair Vengeance LPX 32 GB CL18@3600 MHz, WD Black SN850 1TB, EVGA GTX 980Ti SC@Stock, Corsair SF750 750W, Loque Ghost S1 MK3

Permalänk

Är inte så bra på detta ämne, men jag använder AMD Overdrive.
Det hoppar mellan 800-3215 MHz Hela tiden
Thermal Margin -8c ungefär

Grafikkortet vet jag inte hur jag får upp, eller det kanske inte går i AMD Overdrive?

Permalänk

Och det hoppar mellan 4x och 19x på Multiplier

Permalänk
Skrivet av qnilssonrobin:

Och det hoppar mellan 4x och 19x på Multiplier

Låter ju som att den throttlar, du skulle kanske kolla över kylningen, rengöra alt montera om

Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I

Permalänk

@Diezelpower: Tror du det kan vara det som är problemet till låg fps?
Kanske räcker med att köpa nytt moderkort och processor?

Permalänk
Medlem

Efter senaste uppdaten av CS GO (en av de senaste) fick många problem med FPS helt oberoende på om man körde på high eler low. Några löste problemet med att stänga av antal kärnor på processorn till 2. Framförallt på system med AMD processorer åtgärdades problemet med detta. Har du en 3-4-6-8 kärnig CPU kan du testa att stänga av 2 så du har en "dual core" som spelet är optimerat för.
Detta problemet uppstod som sagt efter en av de senaste uppdateringarna av CS GO.
http://steamcommunity.com/app/730/discussions/0/5587472874333...
https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/3whueh/csgo...

Jag själv fick byta CPU och system från i5 2500k till det i sign för det gick verkligen inte att komma ifrån ditt problem (fps mellan 30-60 helt oberoende på inställningarna.) så det blev till att köpa nytt.
Nu har jag mellan 170-300 FPS på high i 1080p så nu är jag en glad smurf igen

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Håller med om att det låter som att något throttlar. Throttling innebär att processor och eller grafikkort sänker sin frekvens för att inte ta skada, oftast på grund av att den/de är överhettad/e. Detta ger lägre prestanda.

Jag skulle alltså se över kylningen i chassit, kolla fläktar, ställa in fläktkurvor, städa chassit etc.

Ladda gärna ner msi afterburner, även ev. Hwmonitor kan vara bra. Är inte så hemastadd i amd overdrive XD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The only difference between fooling around and science is writing it down. - Adam Savage, Mythbusters

Nuvarande dator: AMD Ryzen 5 5600x, Asus ROG Strix B550-I Gaming, Corsair Vengeance LPX 32 GB CL18@3600 MHz, WD Black SN850 1TB, EVGA GTX 980Ti SC@Stock, Corsair SF750 750W, Loque Ghost S1 MK3

Permalänk
Skrivet av qnilssonrobin:

@Diezelpower: Tror du det kan vara det som är problemet till låg fps?
Kanske räcker med att köpa nytt moderkort och processor?

Ja, om processorn håller på att klocka ner sig hela tiden så är det ju klart att det påverkar fps.
Kan ju även vara som KingKobra säger om uppdateringen, eller en kombination av bägge

Har du haft bra fps tidigare med ditt system? Spelar inte cs själv så vet inte riktigt vad som krävs för att få hög prestanda.
Men har det funkat tidigare, så tror jag nog att det räcker att du rengör cpukylaren/fläkt alt monterar om den med ny kylpasta, och se över chassikylningen som sagts tidigare

Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I

Permalänk

Det är löst!

Haha.. Jag tog bort processorn för första gången i mitt liv, var ju inte så svårt. Gick in till toaletten, blåste kraftigt 10 gånger i den, satte tillbaks det. Vips så har jag stabil 200 Fps...

Tack för hjälpen!

Permalänk

@qnilssonrobin: Kan tillägga att det flög ut en hel del stora klumpar med damm.