Permalänk
Avstängd

Sitta mindre vid datorn, plz halp!

Först och främst, jag söker inte uppmärksamhet och jag tycker inte synd om mig själv.
Har under flera års tid suttit och spenderat min fritid vid datorn och nu sitter man med rygg-/nackont 24/7. Jag sökte hjälp hos en sjukgymnast för ca 2 månader och har lite övningar liggandes som jag skulle göra men det funkade i 1 vecka ungefär, sen la man det åt sidan och började konstant sitta vid datorn igen.
Datorberoende är inte ett problem, utan jag sitter vid datorn eftersom jag inte finner något annat att göra, när jag väl har något kul att göra (vilket inte är ofta) så tänker man inte alls på datorn. Jag går inte på någon sport (ofc) och har ingen hobby, det händer väl att man drar och flugfiskar ibland men det är inget jättestort intresse!
I framtiden så ska jag köra timmerbil och då kommer det bli sjukt mycket stillasittande under dagarna. Sitta o ratta en lastbil i över 12 timmar per dag kommer inte bli kul om man koncentrerar sig på nå rutten smärta! (CRY MORE PLZ!)

Har ni något jävla tips på vafan man kan hitta på istället för att stirra på datorskärmen dygnet runt? Dehär kommer bara sluta åt helvete annars!

Btw, tipsa int om nå träning, jag måste först hitta på nå ja kan göra vilket verkar vara nå otroligt svårt! Ska ni klaga o hata så kan ni lika gärna hålla tyst säger jag bara.

Age: 15

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

@ScaniaTuktarN: börja spela bridge, intressant hobby
dock blir det ju en hel del sittande då också men inte i samma position som vid en dator.

Permalänk
Medlem

@ScaniaTuktarN
Vad gör dina polare? häng med dom ut och hitta nåt kul.
Det är i tonåren man ska leva loppan!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Börja fiska !

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@ScaniaTuktarN
Vad gör dina polare? häng med dom ut och hitta nåt kul.
Det är i tonåren man ska leva loppan!

Dom spelar dator antagligen! haha

Permalänk
Medlem

Bilar är en bra hobby.. Tror många killar har det som intresse/hobby.. Hitta en bil du vill ha eller liknande, O fixa den så som du vill..
Häng på garaget.org, så får du mycket ideer.. Behöver inte kosta mer än vad datorhobby gör..

Kan iofs bli lite svårt med tanke på att du inte har körkort, Men äga en bil får man alltid, Oavsett ålder, Sen finns det alltid nån i ens närhet som kan hjälpa o köra för bes, m.m..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

15 bast och redan ont? Förväntade mig att detta skulle vara skrivet av en 35+are. .. jag har spelat 2-10 timmar om dagen sen DUNE II för 20-något år sedan och har aldrig haft musarm, tennisarmbåge, ont i ryggen eller nacken....
Jag har iofs också gymmat regelbundet sen jag var 14-15 så det kanske är därför, eller tur/gener.
Ut och rör på dig pojkvasker så ska du se att det går över, passa på att köpa en bra stol eller ordna med bra kuddar!

Permalänk
Avstängd

@bärplockaren
Jag tror jag glömde säga att jag endast har en som jag finner vettig. Dom flesta personerna i klassen super och de är inga personer jag vill va med heller, douche bags som snackar skit om en Hatar dagens personer/ungdomar generellt

@Nevil Kanske kan vara något, ska tänka över det och kanske ta ett snack med far sen

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Bilar är en bra hobby.. Tror många killar har det som intresse/hobby.. Hitta en bil du vill ha eller liknande, O fixa den så som du vill..
Häng på garaget.org, så får du mycket ideer.. Behöver inte kosta mer än vad datorhobby gör..

Kan iofs bli lite svårt med tanke på att du inte har körkort, Men äga en bil får man alltid, Oavsett ålder, Sen finns det alltid nån i ens närhet som kan hjälpa o köra för bes, m.m..

Skaffa a-traktor körkort (tror dock de 16år)
Men då tusan kommer fjortisarna flockas runt dig och huxflux har du en ny hobby.

Btw
@WEBRUNNER
Jag har en polare när vi var i tonåren fick han välja mellan en dator och en moped...vad tror du han tog.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LNDL:

15 bast och redan ont? Förväntade mig att detta skulle vara skrivet av en 35+are. .. jag har spelat 2-10 timmar om dagen sen DUNE II för 20-något år sedan och har aldrig haft musarm, tennisarmbåge, ont i ryggen eller nacken....
Jag har iofs också gymmat regelbundet sen jag var 14-15 så det kanske är därför, eller tur/gener.
Ut och rör på dig pojkvasker så ska du se att det går över, passa på att köpa en bra stol eller ordna med bra kuddar!

Hahaha jo det förvånar även mig xD Jorå bara man hittar på nå vettigt att göra så! Ang stol, jag äger en Kinnarps eftersom alla tycker så bra om dom men jag tycker man inte finner nån vettig sittposition i den, men jag ska försöka med nån kudde eller en ihoprullad filt/handduk. xD

@bärplockarn
Hehe jodå jag har AM-kort men äger en slö DT50R, har funderat på att sälja den och skaffa en redig epa/a-traktor men köra 30 km/h på högvarv känns inte lockande Vill inte riskera mitt körkortstillstånd genom att köra olagligt heller, vill ut o tukta timmerbil så fort hä bara går!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju också fundera på att fixa hur man sitter vid datorn.
Hade själv lite ont förr. Mor och far sa direkt att det här går ej, fixade bra stol och skrivbord.
Sen får man ju lära sig ergonomi i skolan så man vet hur man ska sitta. Lite enklare träning på det räcker långt.

Fiska mer?
Läsa böcker, åka skidor/slalom/snowboard, börja med någon sport, cykla (finns många kategorier här), bmx, inlines, fmx, skateboard, skoter, bil, moped, börja jobba eller göra övningarna sjukgymnasten rekommenderade.
Här har du en till list med saker https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_hobbies

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag var i liknande sits som du för några år sen. Sittandet vid datorn slutatade efter att jag skaffat jobb. Hitta på något hobby där du kanske kan tjäna en slant. Att köpa en bil och ha den som projekt är en väldigt bra idé! Alltid kul och kunna laga sin egen bil.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:

Vet inte.. Jag hade polare där vissa valde de ena och vissa de andra.

Permalänk
Medlem

@ScaniaTuktarN
A1-kort lätt motorcykel kan inte de va nåt?
Jag hade ju själv en DT50 den gick som ett skott.

@WEBRUNNER

Med tanke på trådens ämne så men...Han tog datorn.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Sen kan man ju också fundera på att fixa hur man sitter vid datorn.
Hade själv lite ont förr. Mor och far sa direkt att det här går ej, fixade bra stol och skrivbord.
Sen får man ju lära sig ergonomi i skolan så man vet hur man ska sitta. Lite enklare träning på det räcker långt.

Fiska mer?
Läsa böcker, åka skidor/slalom/snowboard, börja med någon sport, cykla (finns många kategorier här), bmx, inlines, fmx, skateboard, skoter, bil, moped, börja jobba eller göra övningarna sjukgymnasten rekommenderade.
Här har du en till list med saker https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_hobbies

Jo man tänker ju på att sitta rakt osv. men efter nån minut är man uppslukad av spelet och sitter som en ostbåge Jo skolan är då det förj*vligaste för min rygg+nacke, sitta ihopsjunken o titta ner i skolbänken tar hårt som tusan på kroppen! xD

Jorå vi får se hur det blir i sommar, nu när jag har moped kan jag ta mig till lite bäckar/tjärnar längre ifrån! Vi får även se ifall jag kommer in på en skola uppe i Älvdalen där jag kan gå skogstransport, då är ju hela omgivningen i princip skog som man kan utforska. Men vi får som sagt hoppas på att jag lyckas komma in!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

@ScaniaTuktarN
A1-kort lätt motorcykel kan inte de va nåt?
Jag hade ju själv en DT50 den gick som ett skott.

Skulle vart fränt! Hehe jorå men jag kör otrimmat

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

alla hobbys kräver ju i alla fall någon liten gnista av intresse för att komma igång med men spottar ut lite tips som fick mig ur datorstolen när det kändes/känns som det blev för mycket.

dykning är en grymt kul hobby som även ger bra träning eftersom man måste släpa på all utrustning (om man köper egen) som väger ton när den är blöt.

Bilar som har blivit tipsat om tidigare

och foto, man kan börja med mobilen och bara gå ut och fota, sen gillar du det så köper du något lite bättre. men det är något som har fått mig ur datorstolen och är fortfarande ett stort intresse nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

När vi hade moppe så var vi ute och rullade rejäla mängder, och majoriteten körde original... bara en av oss som hade en DT, vi brukade ofta skoja lite med honom för den lät som en symaskin. Hade vi tråkigt för oss kunde vi bara dra iväg, någon får ta täten sen kör vi slumpmässigt och ser vart vi hamnar.

OnT: Trots att du säger föreslå inte sport, skulle jag föreslå någon sorts fysisk aktivitet, du kommer att ha nytta av det i framtiden. Behöver inte vara på någon elitnivå, eller ens seriöst, men så att du bygger upp en lättare grundkondition/styrka. En skivstång och ett par lättare vikter kommer du långt med, kombinerat med kanske bara ett par långpromenader per vecka (om du inte vill göra intensivare saker). Ut och bada och simma lite extra på sommaren.

Permalänk
Medlem

Intressant att göra en tråd om att sitta mindre vid datorn på ett datorforum ((:
Ut och spring på morgonen innan frukost , endorfinerna kommer att spridas i kroppen och du känna dig piggare. Om du inte kan springa gå ut och gå istället.
Förstår att du kanske inte tycker det är så kul men det är alltid bra att röra på sig samt att denna promenad kanske är början på ett träning intresse?

Permalänk
Medlem

Huvudproblemet är inte att du sitter fel, problemet är att dina muskler inte används.
Mitt tips är att du ska fortsätta sitta vid datorn, men du måste även röra på dig. Börja på gym och kör 40min tre gånger i veckan och involvera marklyft, man behöver absolut inte köra tungt för att kroppen ska må bra. Fråga folk på gymmet eller prata med en instruktör. Att köra basövningarna räcker gott för att kroppen ska hållas frisk.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Skaffa ett Orbeez Body-Zpah - har hört att de ska göra riktigt gott för rygg och nacke!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vrmlnd:

Skaffa ett Orbeez Body-Zpah - har hört att de ska göra riktigt gott för rygg och nacke!

De kan va något, var får jag tag på en sådan i Sverige? Har även hört talas om nån sak som plockar upp Orbeez kulorna också, det kan väl vara bra ifall jag spiller på golvet?

Här finns en video på den!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Ptja nästan alla hobbies kostar pengar. Fokusera först och främst på att komma ifrån datorn.
Lämna plånbok, mobil och nycklar hemma. Köp en bussbiljett och åk bort..... Gå hem!

Sedan behöver du röra på dig överlag. Du behöver inte börja på gym, men gör lite övningar hemma. Men du måste ha ett mål.

Permalänk
Avstängd

[quote postid="15895699" userid="237820" name="ScaniaTuktarN"]
@bärplockaren
Jag tror jag glömde säga att jag endast har en som jag finner vettig. Dom flesta personerna i klassen super och de är inga personer jag vill va med heller, douche bags som snackar skit om en Hatar dagens personer/ungdomar generellt

japp precis som min klass, super, douche bags, snackar skit om en för att man t.ex inte har märkes kläder eller ser annolunda ut.
Hatar oxå min klass ,inte alla dock men de flesta, kallar dom för fancy whores och de är ingenting än falska människor.

Vad du kan göra är helt enkelt ta bort varenda spel från din dator, sälj den, och sen hitta en bra hobby t.ex hålla på med 3D print, en kamera eller kanske någon kampsport

Permalänk
Inaktiv

Nu har ju jag ingen aning om vart du bor, men geocaching alternativt urban exploring är rätt så trendigt och roligt. annars så finns det ju turfing med

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Nu har ju jag ingen aning om vart du bor, men geocaching alternativt urban exploring är rätt så trendigt och roligt. annars så finns det ju turfing med

Plus Ingress, som jag och sambon kör

Lite som Turfing, fast man tar över enskilda "portaler" (monument, statyer, kända platser) här och var. Det är ett bra spel om man bor i en stad iaf, för att kunna både känna spelsuget stillat och få motion och träffa nytt folk som också spelar

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tjejer kräver uppmärksamhet, "skaffa" en vettig sådan och du har genast mycket tid att döda Seriös träning, dock bara för psyket.

Annars har jag hört att orientering är en kul grej men givetvis inte något för alla. Testade för fösta gången i somras på O-ringen och efter den upplevelsen förstår jag varför det är så stort och populärt, det är väldigt nybörjarvänligt men blir MYCKET svårare än den jättelätta man kör i skolan. Testa det någon gång (jag håller mig dock till innebandy tillsvidare)

Moppetiden är guld och det är liten synd att min precis är slut.. Åka runt överallt, alla kläder luktar två-takt, meka, styla om, köpa nya delar (aldrig trim dock, bara onödigt) o.s.v..

Angående gymnasiet, jag vet inte vad du har för planer och så, men vill man lägga tid på något så finns ALLTID skolan att kasta tid på. Vill du läsa vidare väljer du natur eller teknik med all matte. Det kräver ofta en del tid för att få upp förståelsen men finns undantag för det med.

Edit: Läser nu förstaposten när jag ska post inlägget, timmerbil var det alltså bestämt. Jaja, hoppas detta kan hjälpa någon annan tumrullare där ute då..

Permalänk
Entusiast

Hur sitter du när du sitter vid datorn?
Nu menar jag inte i vilken ställning eller så utan hur ofta går du upp och rör på dig?

För jag läste någonstans att det är något av det viktigaste för våra kroppar, att röra på oss ganska ofta i små mängder.
Dvs att det är bättre för våra kroppar att sitta 10 timmar vid en dator med 5 minuters paus varje timme istället för 5 timmar utan en enda paus.

Jag tar minst en paus i timmen och det fungerar galant för mig i alla fall.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Skaffa flickvän, då har du bara tid och sitta vid datorn när hon sover!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Sjukt svårt att veta vad som kommer intressera någon man inte känner, men är inte helt obekant med "sitsen" (pun intended).

Lär dig laga mat, något du dessutom kommer ha användning av i framtiden?
Städa tvätta? Tycker du det inte är kul kommer inspirationen till roligare saker komma ; )

Till sista, höj skrivbordet (eller stapla upp skärmen och mus/tangentbord) så du kan stå vid det istället för att sitta. Har höj- och sänkbart skrivbord på jobbet, otroligt skönt att stå och jobba istället för att sitta och hänga på bordet hela dagen.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |