Permalänk

Jag är 14 och sitter vid datorn/xboxet ganska ofta. Vi har dock en hund som ska promeneras och jag tränar boxning. Det är sjukt roligt för om man suttit ett tag sen far man iväg till träning så mår man så sjukt mycket bättre efteråt.

Permalänk

Gissar på att det där specialgymnasiet du pratar om innebär att du kommer bo på elevboende i veckorna och tvingas laga middagen själv?

Isåfall är det väldigt viktigt att du har vissa matlagningskunskaper.

Dels handlar det om ekonomi, kan man inte laga mat alls blir det ofta dyrare till mycket dyrare, men framförallt om hälsan. Det mesta som finns i restaurangväg, åtminstone när vi snackar lunchrestauranger, är inte alltför hälsosamt.
Så jag skulle leta fram några kokböcker och spendera mycket tid i köket nu under vårterminen.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av ScaniaTuktarN:

De kan va något, var får jag tag på en sådan i Sverige? Har även hört talas om nån sak som plockar upp Orbeez kulorna också, det kan väl vara bra ifall jag spiller på golvet?

Här finns en video på den!
https://www.youtube.com/watch?v=YL59vo6SpVE

Wtf ?

Permalänk
Medlem

Jag sitter alldeles för mycket vid datorn. Och då har jag även ett delvis stillasittande jobb (processoperatör, ibland mycket o göra, ibland lite). Och jag har aldrig haft problem med någon typ av smärta pga stillasittande.

Jag har haft ont i ryggen, dock skapades detta av träning då ett muskelfäste small i ländryggen. Detta gjorde ont i över 3 år, nu är det dock bara en svag känning i ryggen. Blev MYCKET bättre vid stillasittande då jag köpte en riktig kontorsstol, nu känner jag enbart av det då jag står still mer eller mindre.

Till TS, börja träna så slipper du smärtor, så länge du inte har otur och skadar dig. Gym är perfekt för datornördar, man kan träna när man vill och man kan köra ganska korta/effektiva pass och man stärker alla svaga muskler.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en hund (med långa ben) börja cykla och spela Turf, du kommer ett få motion på köpet utan att du märker det.
Du kan ju sen ta med dig hunden ut på jakt och i lastbilen om du ska köra timmer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ta med några kompisar och dra och kör paintball! Skit roligt men det kostar ganska så mycket om man gör det ofta tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonte[YoT]:

Gissar på att det där specialgymnasiet du pratar om innebär att du kommer bo på elevboende i veckorna och tvingas laga middagen själv?

Isåfall är det väldigt viktigt att du har vissa matlagningskunskaper.

Dels handlar det om ekonomi, kan man inte laga mat alls blir det ofta dyrare till mycket dyrare, men framförallt om hälsan. Det mesta som finns i restaurangväg, åtminstone när vi snackar lunchrestauranger, är inte alltför hälsosamt.
Så jag skulle leta fram några kokböcker och spendera mycket tid i köket nu under vårterminen.

Jorå men matlagning kan ja, bara ja har ett recept att följa heh Om jag nu ens kommer in på skolan (vilket jag förmodligen int gör) så kommer man nog få leva fattigt som satan Hhehe

Skrivet av Melinho2895:

Du gillade videon antar jag?

Btw, jag ignorerar inte er andra! Jag vill inte sitta o spamsvara på alla bara!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av LNDL:

15 bast och redan ont? Förväntade mig att detta skulle vara skrivet av en 35+are. .. jag har spelat 2-10 timmar om dagen sen DUNE II för 20-något år sedan och har aldrig haft musarm, tennisarmbåge, ont i ryggen eller nacken....
Jag har iofs också gymmat regelbundet sen jag var 14-15 så det kanske är därför, eller tur/gener.
Ut och rör på dig pojkvasker så ska du se att det går över, passa på att köpa en bra stol eller ordna med bra kuddar!

Trodde jag också.. Själv är jag närmare 30 och har inte haft några problem, sitter fortfarande flera timmar om dagen och när jag var typ 10-20 kunde jag sitta 10 timmar om dagen lätt. Kunde få musarm ibland men har blivit immun mot alla olika smärtor efter allt sittande.

OnT: om du inte far dåligt av att sitta framför datorn (blir fet, hamnar efter i skolan osv) så är det ingen fara. Härda ut så blir du immun som jag! Viktigt är att tänka på att ha en bra stol som du sitter bekvämt i så du kan gibba hela nätterna utan problem. Använd gärna kuddar om det hjälper. Stretcha emellanåt och kolla på ett föremål långt borta, typ ett träd utanför lite då och då.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd

Finns en massa men beror på vad man gillar och själv så har det blivit geo cashing lite urban exploring som är roligt om man hittar nån militärbunker eller udda ställen eller någon bil eller epa som sagts till cross enduro som blir lite träning samtidigt som det är roligt och behöver inte vara dyrt heller utan använd lite fantasi och skulle själv kunna ta endast ta en kniv med mig ge mig ut i skogen för att klara mig en vecka och uppskatta det "om det är lite varmare ute ;)" bara för man har något att göra och testar man en massa saker så brukar alltid nått fastna

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Börja gymma, skaffa en ordentlig stol eller kolla över hur ergonomiskt du sitter just nu och höj/sänkbart skrivbord så du kan variera mellan att stå och sitta som några tips för att lindra och undvika mer värk.

Sen vad man kan hitta på i stället för datorn är jobbigare, har sedan din ålder och lite tidigare också bara suttit vid datorn så förstår dig för man har inte så mycket annat att göra själv. Vara ute och hänga med folk bara kan ju vara något som omväxling om det går.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT