Hjälp - koppla in ny hårddisk

Permalänk

Hjälp - koppla in ny hårddisk

Tja köpte en samsung 850 EVO 250 GB ssd och en 6GB satakabel till. Jag har redan en ssd sen innan som är inkopplad i datorn. På den andra sladden som kopplas till hårddiskarna ( som jag antar ger ström) och kopplas till nätaggregatet har flera kontakter på sladden så att det ser ut som att du kan koppla flera hårddiskar med bara en sån sladd. Men när jag kopplade in hårddisken kände datorn inte av att den var inkopplad, vad kan vara felet?

Permalänk
Medlem

@Vikingbjörn: Du har kopplat in både SATA-kabeln + ström?
2 kablar till disken då.

Sedan får du in i diskhantering och skapa partition med mera.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

@SirMacke: Yes kopplade båda dom två, men ström kabeln går också till min andra ssd hårddisk, eftersom de fanns flera uttag på den tänkte jag att jag inte behövde köpa en till sån men det ska väll funka? Jag provade att gå in och kolla men det verkade inte känna av att hårddisken var inkopplad alls

Ett ytterligare problem var att ström kabeln var extremt svår att koppla in, man var tvungen att ta i mycket för att få in den vilket verkar skumt. vissa av kontakterna kunde jag inte ens få i, var rädd att ta sönder hårddisken.

Permalänk
Medlem

@Vikingbjörn: Ström ska inte vara problem.
Och SATA-kabeln är satt i disken och moderkortet korrekt?
Kolla med annan port i moderkortet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

@Vikingbjörn: Ström ska inte vara problem.
Och SATA-kabeln är satt i disken och moderkortet korrekt?
Kolla med annan port i moderkortet.

Ja ajg tror det iaf, vad ajg ser har ajg 6 olika portar och kopplade till en av dom

Permalänk
Medlem

@Vikingbjörn: Är de i olika färger?
Testa en annan.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av Vikingbjörn:

@SirMacke: Yes kopplade båda dom två, men ström kabeln går också till min andra ssd hårddisk, eftersom de fanns flera uttag på den tänkte jag att jag inte behövde köpa en till sån men det ska väll funka? Jag provade att gå in och kolla men det verkade inte känna av att hårddisken var inkopplad alls

Ett ytterligare problem var att ström kabeln var extremt svår att koppla in, man var tvungen att ta i mycket för att få in den vilket verkar skumt. vissa av kontakterna kunde jag inte ens få i, var rädd att ta sönder hårddisken.

Om du tvingats pressa in den så KANSKE du råkat trycka i strömkabeln åt fel håll.
Om man tittar i kontakten så är det som ett litet "L" detta ska passa motsvarande L i disken.
Kontrollera som sagt att kablarna sitter åt rätt håll, du bör inte behöva använda någon form av våld för att få in kablarna.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Skrivet av WillBjorG:

Om du tvingats pressa in den så KANSKE du råkat trycka i strömkabeln åt fel håll.
Om man tittar i kontakten så är det som ett litet "L" detta ska passa motsvarande L i disken.
Kontrollera som sagt att kablarna sitter åt rätt håll, du bör inte behöva använda någon form av våld för att få in kablarna.

Yes jag har sett Det l och det var åt rätt håll men var ändå skit svårt att få in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

@SirMacke: Yes kopplade båda dom två, men ström kabeln går också till min andra ssd hårddisk, eftersom de fanns flera uttag på den tänkte jag att jag inte behövde köpa en till sån men det ska väll funka? Jag provade att gå in och kolla men det verkade inte känna av att hårddisken var inkopplad alls

Ett ytterligare problem var att ström kabeln var extremt svår att koppla in, man var tvungen att ta i mycket för att få in den vilket verkar skumt. vissa av kontakterna kunde jag inte ens få i, var rädd att ta sönder hårddisken.

Det ska vara hyggligt lätt att koppla in en sata-ström och absolut inte krävas något våld.
Hur menar du att vissa kontakter inte gick att få i?

Satte du i den åt rätt håll? Kontakten är ju "L"-formad.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Det ska vara hyggligt lätt att koppla in en sata-ström och absolut inte krävas något våld.
Hur menar du att vissa kontakter inte gick att få i?

Satte du i den åt rätt håll? Kontakten är ju "L"-formad.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/SATA_Power_Plug.jpg

en sån kontakt var det aj, och jag såg den L formen och försökte trycka in men de gick knappt
Själva sata 6gb kabeln gick lätt men inte ström kabeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

en sån kontakt var det aj, och jag såg den L formen och försökte trycka in men de gick knappt
Själva sata 6gb kabeln gick lätt men inte ström kabeln

Kan det vara lort i, eller fel på kontakten.
Har du provat olika kontakter från nätagget?

Permalänk

Har du en bild?

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Kan det vara lort i, eller fel på kontakten.
Har du provat olika kontakter från nätagget?

jag vet inte , ajg provade med en kontakt längst ut den gick in med svårigheter, en annan jag provade gick inte in alls (båda dessa satt på samma kabel)

Permalänk
Skrivet av legopelle:

Har du en bild?

Jag kan ta några och lägga upp snart, måste stänga ner och öppna upp då

Permalänk

Ett supportföretag ska ringa från komplett snart, får se om det löser sig