970 eller r9 390 köpråd tack

Permalänk
Medlem

970 eller r9 390 köpråd tack

Tjenare jag har nu bestämt mig för att köpa ett nytt grafikkort och behöver nu hjälp med att välja vilket jag ska köpa och var till en början väldigt inne på 970 men har nu läst att det kan skulle vara bättre med ett r9 390 till 1440p och det jag läst tidigare har oftast varit mest folk som frågar om detta och de får som svar t.ex. r9 390 men inget mer jag vill ha en utförlig förklaring på varför och med källor där ni drar era exempel ifrån.

Min setup
cpu: I7 4770
550 watt nätagg
resolution: 1440p och 1080p

När jag tänker på 970 så blir det nog antagligen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809955 vilket verkar ha lite mer fps än originalen eftersom det är stock OC vilket är bra att ha i åtanke.

Har ni något annat grafikkort som är mer värt för ungefär samma pris så är jag även öppen för andra förslag med.

Jag har även freesync på skärmen vilket jag vet bara fungerar med amd men jag har aldrig varit särskilt påverkad av screen tearing så är det de enda freesync gör eller finns det någon annan fördel med det. (Jag kör hellre stabila Fps än freesync i såfall)

Så nu är det bara att komma med svar men snälla ha med källan när ni skriver vilket ni rekommenderar kan vara vilken källa som helst video, bild eller text spelar ingen roll.
MVH Marcus

Permalänk
Medlem

"Jag har även freesync på skärmen"

Att du ens behöver fråga då, korten är välldigt lika och enligt sweclockers spelindex så har 390 4% bättre prestanda, sen har du ju 3,5GB vs 8GB.

Jag hade valt 390 utan tvekan i ditt fall, du har ju tom en freesync skärm!!

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

390 tjänar lite mer på 1440p i tester överlag, har även en hel del mer minne. Drar inte med någon källa men kika lite på SweClockers egna tester så ser du detta.
Har du Freesync skulle jag säga att det kan vara värt att skaffa ett kort som kan utnyttja detta då Adaptive Sync är väldigt skönt när man vill kräma på lite med grafiken utan att oroa sig för att få 50FPS istället för 60, då det knappt spelar roll med Freesync.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Helt klart 390 i ditt fall. Vill du läsa lite så läs detta, men annars anser jag valet är givet för dig. (Planerar att uppdatera inlägget jag länkade senare i veckan.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.