Permalänk

Luftkylning i IN WIN 805 Black

Hej, här kommer lite bilder från mitt lyftkylningsprojekt i ett IN WIN 805 Black.

Jag hade redan ett chassi som fungerade fint och som jag precis moddat (se mitt andra galleri) men ett problem uppstod med att det som var väldigt öppet lät väldigt mycket och när jag kvällstid ville hemmaströmma mina spel från sovrummet till tv'n i vardagsrummet blev sambon inte särskilt glad över en burk som surrade i ca 42dB.

Försökte lösa detta genom fläktsyrning men då de befintliga 3pinspläktarna inte riktigt gick att kontrollera på ett önskvärt sätt bestämde jag mig för att jag får nog börja från början i ett annat chassi.

De kriterier jag ställde upp var:
-Tyst, i alla fall något tystare än tidigare,
-Snyggt och få plats under skrivbordet,
-Så lite ljus/led's som möjligt,
-Bra kylning med luft.

Jag började surfa runt efter chassin och kollade på alla de klassiska ljuddämpade chassina, en del passade inte in under skrivbordet, en del gillade jag inte och så vidare. Men när jag hittade IN WIN 805 gillade jag det direkt, bland annat efter Jonas recension här på Sweclockers. [http://www.sweclockers.com/test/21087-in-win-805]

Jonas och andra påpekade att det kunde finnas svårigheter med att få till luftkylningen i chassit då det endast ha ett insläpp i botten och är tätt i toppen fram och på sidorna, dock verkade det pga. detta som om det skulle vara ganska tyst. Alltså var jag tvungen att lösa god kylning samt få systemet väl kylt men fortfarande tyst.

Mitt system, det har några år på nacken men funkar fint för mig än så länge:
MOBO: ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z
CPU: AMD 8350 @ 4.2GHz med Cosair "vattenkylare"
RAM: 16 gig
GPU: 2x ASUS 6870 @ 900MHz samt 1400MHz minne
HDD: Crucial SSD 120Bb samt Toshiba 2,5" 500Gb HDD.
PS: EVGA 850W G2

Då IN WIN 805 är tänkt att ta in luft i botten och mata ut det där bak tänkte jag att jag måste få till ett bra luftflöde, de främre fläktarna sitter bakom en kanal mellan frontglaset och plåten som håller fläktarna och är tänkt att suga upp luft från botten. För att hjälpa denna process tänkte jag skapa två separata rum i chassit och låta de två 140mm fläktarna suga från det undre rummet och två 120mm fläktar suger in från botten och fyller det nedre rummet. Genom att skapa ett nedre rum bildas inte lika mycket turbulens var min teori. Som bieffekt slipper nätagget suga in varm luft från lådan då nätagget i detta chassit har fläkten uppåt. (se skiss för att förstår min teori)

Inköpslistan blev som följer:
-IN WIN 805 black
-2st Noctua NF-S12A PWM till botten
-2st Noctua NF-A14 PWM till fronten
-1st Noctua NF-F12 PWM ny till processorkylaren när jag ändå var igång.

Resultatet blev mycket bra tycker jag, Det blev tystare, kallare och sambon tycker det går bra att sova när den är på. Med PWM fläktar kan jag mycket enklare styra fläktarna och kör dem i Idle på ca 750-900rpm. NF-A14 och NF-F12 klarar 1500rpm, och NF-S12A 1200rpm.

Följande ljudvärden mätte jag upp på 1m med min mobil och en dB app:

Gamla chassit vs IN WIN 805
Idle, fläktar Auto 33dB / 27dB
Chassifan Turbo 35dB / 33dB
GPU fläktar 35% 37dB / 36dB
GPU fläktar 45% 40dB / 41dB
Spel fläktar Auto 42dB / 33dB

Om man tittar på att maxa fläktarna så är det inte så stor skillnad, men det som verkligen räknas är ju vid Idle och vid spel när fläktarna går på auto. Med den förbättrade kylningen som blev och med bättre fläktar och luftflöde, än jag hade i förra chassit, stiger inte ljudnivån alls lika mycket och 5dB vid Idle respektive 9dB vid spel gör mycket när någon ska sova.

Valde detta chassit dels för jag verkligen gillade och för att jag vill kolla om det verkligen inte gick att få till en god lyftkylning i det med lite modifikation. Vilket jag anser att jag lyckats med.

Dessutom är jag mycket nöjd med kvalitet och chassit i sin helhet. Det var riktigt fint att bygga i och mycket snyggt. Sen matchar det glasskivan i mitt skrivbord och jag kommer åt 3.5mm jacket och usb-kontakterna på framsidan vilket jag inte kunde innan då dessa satt på toppen i det gamla chassit.

Nu återstår bara att bygga om prototypmellanväggen i något lämpligare material. Uppdaterar när det är klart.

Uppdatering:

Nu har jag fixat en mellanvägg i plexiglas, fick bli utan den kurvade luftriktaren men tror den ger en försumbar försämring av luftflödet. I gengäld fick jag till hålen upp till nedre grafikkortet på ett bättre sätt.

Tack för intresset!

Besök galleriet här

Visa signatur

Framgången förföljer envist den väl förberedde! (och turen den skicklige)

Permalänk
Administrativ avgift

Bra bygge men du skulle nog fokuserat på annat än att uppgradera chassit?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Älskar din Paint-ritning!

Permalänk
Skrivet av andra94:

Bra bygge men du skulle nog fokuserat på annat än att uppgradera chassit?

Haha noterat, men än så länge maxar jag nästan alla spel jag lirar och får ta det efter husköp framöver.. nu har jag ett bra chassi att sätta in nya delar i alla fall

Skrivet av biorrith:

Älskar din Paint-ritning!

Tackar =P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snyggt! En en fråga bara, är det där moderkortet i formfaktor e-atx? Funderar på att köpa det chassit med till mitt nästa bygge

Permalänk

@PCBro:

Tack!

Moderkortet är ATX, såg för övrigt att jag skrivit fel moderkort.. ska vara ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z.

Kan verkligen rekommendera chassit, lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad gjorde du Väggarna och taket för att täcka PSUn av? Snyggt, funderat på att göra något liknande själv! Jag tänkte typ att man kunde köpa ljuddämpningsmatta och använda för att täcka in det, vad tror du?

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk

@Ludzee: Thx, Det blev papp i den här prototypversionen, men vill inte ha papp då det är brandfarligt så kommer omarbeta det i plexiglas. Är på g med det och postar sen

Kan säkert funka med ljudisoleringsmaterial, men behöver ju lite stabilitet så du får kanske ha nån ram eller något då?

Visa signatur