AMD prissänker kompakta Radeon R9 Nano

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Men Polaris ska väl vara deras budget/mellansegment-kort? Eller har jag drömt att jag läste nånstans att det inte kommer att ha HBM minne?

Det är väl en helt ny arkitektur.

Permalänk
Medlem

De borde ha ställt den mot 980 från första början. Nu är det lite för sent imo då nästa gen är på gång. Men bra i alla fall.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Hade du väntat på Polaris så hade du fått dubbelt prestanda per watt. Nano eller dagens toppkort hann knappt ut på marknaden innan de blev utdaterade. Förstår inte varför folk slänger ut över femtusen när en ny mycket mer effektivare generation kommer ut på marknaden ganska snart, det bli ju pengar i sjön. Jag trodde Sweclockers folket visste bättre.

Varför vänta...inte precis som nuvarande generation GPU blir sämre Ett gammalt GTX480/HD5870 duger faktiskt än idag om man kör på konsol kvalité på spelen

Visa signatur

-Filma inte med din mobil vertikalt-

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

När du väl säljer kortet vid den tidpunkten så räkna att inte få ut mer än 1500-2000kr. Om vi säger att du la ut 6000kr för kortet och sedan säljer det om ett år för 2000kr max så har du i runda slängar slängt 4000kr i sjön. Det kan jag inte direkt kalla gott planerande oavsett hur mycket pengar man har i plånboken.

Men lägg ner gnället. Polaris är ett halvår bort, det är en evighet för många av oss. Man brukar dessutom få 60-70% av nypriset när man säljer ett 6 månader gammalt gfx. Polaris lär inte vara gratis när det kommer heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperspam:

Mycket prisvärt. Jag kör ett Nano (från Black friday) i mitt Cooltek W2 som är ett ATX chassi, med vattenblock från EK och kortet blir ännu mindre! Jag trodde att det skulle se dumt ut med ett så litet kort, men nu undrar jag istället varför alla kort är så satans stora för? Efter att ha upplevt prestandan i Nano så känns nu "normalstora" kort endast fåniga.

Hur är prestandan vid vattenkylning jämfört med stockkylaren? Borde ju värmethrottla mindre?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av WindForceX3:

Varför vänta...inte precis som nuvarande generation GPU blir sämre Ett gammalt GTX480/HD5870 duger faktiskt än idag om man kör på konsol kvalité på spelen

Kör ett HD7750 passivt i min HTPC och är förvånad över hur många spel om faktiskt flyter på fint med lite tweakande hehe (CPU är i3-2100t Sandy Bridge)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Är det inte Nano som throttlar pga sin egna kylare? Vet att Linus(LinusTechTips) påpekade detta i ett bygge.

Jag har inte kollat på det avsnittet där det påstås, men Linus är en frontfigur med en supersponsrad youtubekanal. Han kan förvånansvärt lite och är faktiskt riktigt kass om man jämför med entusiaster i hobbyn. Han totalförstörde tre moderkort för att han skulle modda på någon kylare. Limmade MOSFET-kylflänsar på spolarna bredvid istället för MOSFET-kretsarna och hans egenbyggda filserver kraschade (inte så oväntat) och de hade inga vettiga backupper.

Gillar du att bygga gamingriggar eller modda datorer så tycker jag det är superkul, men leta efter någon annan än linus om du vill lära dig på riktigt.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hyperspam:

Nja, dubbel prestanda per watt av en krympning har väl aldrig blivit verklighet. Kolla bara på Intels CPU:er. Krymps hela tiden, skillnaden i prestanda och förbrukning är minimal.

Polaris kommer säkerligen bli effektiv, kanske upp emot dubbelt effektivitet i vissa fall, men inte så generellt som du påstår, och definitivt inte i det första utförandet. Det tar tid för arkitektur att mogna.

Skrivet av Lessismore:

Det där var inte bara elakt sagt, utan även felaktigt (relativt).
"Ganska snart" tolkar jag som de närmaste månaderna. Men det rör sig nog om ett år innan man kan köpa ett Polaris med samma prestanda som Nano till samma eller lägre pris. Frågan är ju vad ett år spelande är värt?

Sen kommer någon annan om ett år och säger samma sak: "- Idioter som lägger 1000-tals kr på ett gammalt Polaris/Pascal-kort, när Volta kommer snart.

En krympning i sig medför inte dubbel effektivitet i sig nej men om AMD nu har haft som mål med kommande grafikkort att minska elförbrukningen precis som Nvidia gjorde med Maxwell arktitekturen och tillsammans med en krympning så ligger sanningen kanske inte så långt borta även om det influerat av PR snack. Kanske ligger sanningen närmare 85% eller något åt det hållet. Nvidia klarade att minska ganska elförbrukningen på Maxwell ganska så bra där GTX 980 fick 40% mer prestanda per watt över GTX 780 det utan en krympning. AMD har inte direkt effektivitetsoptimerat sina kort på hårdvarusidan sedan de släppte 7970 på marknaden och sedan dess har de inte gjort några djupa arkitekturella förändringar. Se bara hur strömsnålt ett 390X är.

Att en ny arkitektur tar ett tag att mogna håller jag helt med om! Arctic Islands är dock inte en helt ny artitektur utan kommer i stora delar fortfarande vara baserad på CGN-arkitekturen. Jag tror AMD blev imponerade av vad Nvidia kunde göra med Maxwell och dess prestandaeffektivitet och de tar efter med Arctic Islands korten. Namnet skvallrar ju ganska klart vad deras största mål för dem är denna gång är. HBM-minnen har de ju redan implemeterat med Fury korten.

AMD hade redan ett färdigt exemplar i CES mässan som jämfördes med ett GTX 950 där de skröt om att det var dubbelt så effektivt per watt. De nämde att att det nya grafikkorten lanseras inom 4-6 månader vilket kanske innebär att tillgången finns lagom till skolstarten men allt kan ju ändras som sagt. Men just nu verkar det lovande med tanke på hur mogna Polaris-korten är.

Jag har inte kallat någon idiot vad har du fått det ifrån? I dagens läge får vi vänta fyra år på krympningar och det kommer säkerligen öka än mer i framtiden. Vore jag entusiast så skulle jag aldrig köpa ett nytt värstingkort ett år innan en nodkrympning. Sådana krympningar ger en del gratis skjuts när det till kommer till prestanda och effektivet utan några större förändringar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hymer:

Fasen vilket skevt tankesätt. Tänker man så kan man ju aldrig köpa något nytt eftersom det allt kommer något bättre.

Kommer inte längre något nytt på CPU-marknaden om man ska tro bl.a. dessa kommentatorsfält, så inga problem att köpa CPUer

Angående R9 Nano, nu är priset rimligt i förhållande till vad den står på prestandaskalan. Det som behövs nu är chassin där man faktiskt kan stoppa in en stark CPU och där det finns en poäng med ett kort kort. Idag känns det som att de chassin som faktiskt kan ta högpresterande CPU/GPUer även sväljer grafikkort runt 30 cm, d.v.s. normalstora kort. Tycker själv att mitt mini-ITX chassi är större än vad jag önskar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

När du väl säljer kortet vid den tidpunkten så räkna att inte få ut mer än 1500-2000kr. Om vi säger att du la ut 6000kr för kortet och sedan säljer det om ett år för 2000kr max så har du i runda slängar slängt 4000kr i sjön. Det kan jag inte direkt kalla gott planerande oavsett hur mycket pengar man har i plånboken.

Tur att vi simmar och har roligt i sjön iaf

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur är prestandan vid vattenkylning jämfört med stockkylaren? Borde ju värmethrottla mindre?

Jag skulle säga att det blir närmare 10% snabbare (i benchmark) bara av att vattenkylas. Att höja power target gör inte mycket skillnad, jag misstänker att det är begränsat av den ensamma 8-pins strömmatningen och vad det tillåts dra från nätaggregatet. Det gör fortfarande störst skillnad att undervolta kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hade du väntat på Polaris så hade du fått dubbelt prestanda per watt. Nano eller dagens toppkort hann knappt ut på marknaden innan de blev utdaterade. Förstår inte varför folk slänger ut över femtusen när en ny mycket mer effektivare generation kommer ut på marknaden ganska snart, det bli ju pengar i sjön. Jag trodde Sweclockers folket visste bättre.

Om du väntar tre år kommer du få ett kort som är minst fyra gånger snabbare på 50w. och efter några år till är korten tio gånger....osv

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Ja jo det är det ju i och för sig. Men det betyder ju inte att det automatiskt är bättre än de kort som finns idag.
Det är ju most likely så att dom sänker priset på Nano pga de kort som dom kommer att släppa i år. Men jag tror inte att det är pga Polaris-kortet. Så som jag förstått det så är Polaris ett billigare kort och sedan kommer Iceland, Greenland och vad nu allt ska heta i deras Artic Islands familj med HBM2 minne.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av BrottOchStraff:

De borde ha ställt den mot 980 från första början. Nu är det lite för sent imo då nästa gen är på gång. Men bra i alla fall.

Problemet är att tillverkningskostnaden för R9 Nano är väsentligt högre än 980, frågan är om AMD överhuvudtaget gör någon vinst på detta kort med priset man nu satt. Dels har Nano R&D kostnader för HBM och dels handlar det om en krets som har den största storlek TSMC överhuvudtaget kan producera (låg "yield") och det är 8,9 miljarder transistorer som ska fungerar korrekt.

Jämför det med 980 som kör med en väldigt mogen GDDR5 teknik, betydligt mindre krets med 5,2 miljarder transistorer. Storleksmässigt är Nano-kretsen i stort sett identisk med 980ti/Titan X fast med nästan en miljard fler transistorer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperspam:

Jag skulle säga att det blir närmare 10% snabbare (i benchmark) bara av att vattenkylas. Att höja power target gör inte mycket skillnad, jag misstänker att det är begränsat av den ensamma 8-pins strömmatningen och vad det tillåts dra från nätaggregatet. Det gör fortfarande störst skillnad att undervolta kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Trevligt

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Känner man svenska handlare rätt så innebär det väl en "rabatt" på max 200-250 kr..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av robbankentor:

Om du väntar tre år kommer du få ett kort som är minst fyra gånger snabbare på 50w. och efter några år till är korten tio gånger....osv

Är faktiskt rätt osannolikt att så blir fallet. Allt tyder på att Moores lag helt faller ihop vid 10 nm, i värsta fall kommer 14 nm bli slutet med tanke på hur mycket problem det varit för alla kiseltillverkare som jobbar med denna tillverkningsnod.

Råder inga tvivel på att klivet från 28 nm till 14 nm kommer ge rejäla förbättringar så alla dagens kort kommer vara "old news" inom något år, men 14 nm kan mycket väl bli en mer efterhängsen långkörare än vad 28 nm varit.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

@anon114264

Det du skriver stämmer visserligen, men just pga. detta är jag är övertygad om att AMD kommer fokusera på low/mid-segmentet 2016 eftersom deras nuvarande kort i det segmentet är närmast antika, om än fortfarande bra kort. De behöver något nytt där. Det skulle inte vara logiskt att redan byta ut Fiji efter att ha lagt så mycket resurser på dessa chip.

Tidigast Q4 2016 kanske vi får se nya prestanda-kort. Och de lär inte ha dubbel energi effektivitet, pga. strömläckage som ökar exponentiellt med klockfrekvens och volt, vilket krävs för prestandakomponenter oavsett arkitektur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Så dom har nu två kort med samma prestanda för samma pris. Känns genomtänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hade du väntat på Polaris så hade du fått dubbelt prestanda per watt. Nano eller dagens toppkort hann knappt ut på marknaden innan de blev utdaterade. Förstår inte varför folk slänger ut över femtusen när en ny mycket mer effektivare generation kommer ut på marknaden ganska snart, det bli ju pengar i sjön. Jag trodde Sweclockers folket visste bättre.

Skrivet av anon114264:

När du väl säljer kortet vid den tidpunkten så räkna att inte få ut mer än 1500-2000kr. Om vi säger att du la ut 6000kr för kortet och sedan säljer det om ett år för 2000kr max så har du i runda slängar slängt 4000kr i sjön. Det kan jag inte direkt kalla gott planerande oavsett hur mycket pengar man har i plånboken.

En av de bättre sakerna med att bli vuxen och skaffa ett jobb är att man själv får välja hur man ska spendera sina pengar.

För någon kanske en nudeldiet och att sitta på en gammal Pentium 4 "för den funkar ju att surfa med" och ha en miljon på banken passar.
Någon annan kanske hellre spenderar allt här och nu och är nöjd om man klarar sig till nästa lön utan att låna pengar.

Ska man vara pessimistisk mot spelande så skulle man kunna säga att folk borde veta bättre och göra något mer konstruktivt än att slösa tid och pengar på spel/spelrelaterade produkter.
Undantaget spelskapare och andra som faktiskt tjänar pengar på spel.

Men jag tycker folk förtjänar att ha lite roligt, även om det är på något som andra tycker är meningslöst/barnsligt/onödigt/etc.
Så länge inte andra far illa/blir lidande så tycker jag att man får leva sitt liv som man vill.

Permalänk
Medlem

Jag väntar än på nya generationens grafikkort i denna storleken, det är stort steg främst från NVIDA GTX 1000 serien?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Gällande den nya generationen vore jag faktiskt inte helt överraskad om prestandan plötsligt dubblerades. Många verkar glömma att detta är ett hopp från en gammal, rostig men beprövad 5-årig nod, och inte en 2-år gammal nod som vi vanligtvis brukar se.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Fan åxå att man precis köpt en G-sync skärm.... detta kort skulle ju passa perfekt i min burk!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

En av de bättre sakerna med att bli vuxen och skaffa ett jobb är att man själv får välja hur man ska spendera sina pengar.

För någon kanske en nudeldiet och att sitta på en gammal Pentium 4 "för den funkar ju att surfa med" och ha en miljon på banken passar.
Någon annan kanske hellre spenderar allt här och nu och är nöjd om man klarar sig till nästa lön utan att låna pengar.

Ska man vara pessimistisk mot spelande så skulle man kunna säga att folk borde veta bättre och göra något mer konstruktivt än att slösa tid och pengar på spel/spelrelaterade produkter.
Undantaget spelskapare och andra som faktiskt tjänar pengar på spel.

Men jag tycker folk förtjänar att ha lite roligt, även om det är på något som andra tycker är meningslöst/barnsligt/onödigt/etc.
Så länge inte andra far illa/blir lidande så tycker jag att man får leva sitt liv som man vill.

Jag håller fullständigt med dig! Såg bara utifrån mitt perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Jag har inte kollat på det avsnittet där det påstås, men Linus är en frontfigur med en supersponsrad youtubekanal. Han kan förvånansvärt lite och är faktiskt riktigt kass om man jämför med entusiaster i hobbyn. Han totalförstörde tre moderkort för att han skulle modda på någon kylare. Limmade MOSFET-kylflänsar på spolarna bredvid istället för MOSFET-kretsarna och hans egenbyggda filserver kraschade (inte så oväntat) och de hade inga vettiga backupper.

Gillar du att bygga gamingriggar eller modda datorer så tycker jag det är superkul, men leta efter någon annan än linus om du vill lära dig på riktigt.

Vill egentligen inte försvara dom utan håller med i att det ligger något i det du säger.
LinusTechTips är en kombination av fakta och underhållning och ibland görs misstag, oftast av just Linus då han stressar igenom allt.
Får känslan av att Luke gör dock betydligt bättre faktakontroller och noggrannare tester så litar mer på det han säger.

Kanalen kan dock vara rätt kul att kolla på då dom släpper mycket annat material handlar om hårdvara och olika byggen.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Jag har inte kollat på det avsnittet där det påstås, men Linus är en frontfigur med en supersponsrad youtubekanal. Han kan förvånansvärt lite och är faktiskt riktigt kass om man jämför med entusiaster i hobbyn. Han totalförstörde tre moderkort för att han skulle modda på någon kylare. Limmade MOSFET-kylflänsar på spolarna bredvid istället för MOSFET-kretsarna och hans egenbyggda filserver kraschade (inte så oväntat) och de hade inga vettiga backupper.

Gillar du att bygga gamingriggar eller modda datorer så tycker jag det är superkul, men leta efter någon annan än linus om du vill lära dig på riktigt.

Tittar mycket på Linus men det är mer en underhållningskanal än en faktakanal.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Tittar mycket på Linus men det är mer en underhållningskanal än en faktakanal.

Tycker dock Linus Cat Tips brukar leverera prima material.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rullekorn82:

Men lägg ner gnället. Polaris är ett halvår bort, det är en evighet för många av oss. Man brukar dessutom få 60-70% av nypriset när man säljer ett 6 månader gammalt gfx. Polaris lär inte vara gratis när det kommer heller.

60-70% av nypriset? Jag vet inte fantasivärld du lever i men lycka till att sälja till så mycket när nästa generation har landat färdigt. 50% låter nog mer humant enligt min mening.

Skrivet av robbankentor:

Om du väntar tre år kommer du få ett kort som är minst fyra gånger snabbare på 50w. och efter några år till är korten tio gånger....osv

Att vänta är alltid dumt det håller jag med dig om men ligger en nodminskning på kisel runt hörnet så tycker jag man borde hålla i plånboken om man planerar att införskaffa sitt dyrt förvärvda kort som man planerat att behålla i ett antal år. Så känsligt som grafikkort är vid just dessa minskningar är det inte värt att införhandla nytt graffikkort i dagsläget om man inte håller på att bygga en ny dator. En annan anledning är att kommande grafikkort har fullt DX12 stöd vilket dagens grafikkort inte har. Din sista mening kan jag inte ta på allvar. Om tre år kommer de kanske ha dubbelt så snabb prestanda och kanske lite till, inte fyra gånger det.

Dessa nodminskningar kommer komma allt mer sällan och kanske slutar denna förminskningcykel om 1-2 nodminskningar? Vi har legat på 28nm i fyra år! och nästa gång kanske vi får vänta i 5-6 år? Och för varje ny generation grafikkort mellan dessa nodminskningar kommer prestandan minska såvida man inte kommer på nya tekniker för att öka prestandan typ bygga 3d-staplade kiselplattor såsom man gör med ssd-minnen och nu senast grafkkortsminnen.

Dagens grafikkort kommer hamna i en position som dagens cpu:er ligger idag när det kommer till maximal prestanda. Istället kommer man inrikta sig på att effektivisera strömflödet och formatet de använder sig av och Nano är ett bra exempel på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är faktiskt rätt osannolikt att så blir fallet. Allt tyder på att Moores lag helt faller ihop vid 10 nm, i värsta fall kommer 14 nm bli slutet med tanke på hur mycket problem det varit för alla kiseltillverkare som jobbar med denna tillverkningsnod.

Råder inga tvivel på att klivet från 28 nm till 14 nm kommer ge rejäla förbättringar så alla dagens kort kommer vara "old news" inom något år, men 14 nm kan mycket väl bli en mer efterhängsen långkörare än vad 28 nm varit.

Problem vid varje skifte dock. Intel är ju iaf positiva och både TSCM och Samsung lovar 10nm 2016 vilket blir första gången Intel inte har ett helt år före.

Själv är jag positiv för nu finns det fler än Intel som jobbar stenhårt. Sen AMD började gå knackigt och sålde av produktionen har Intel varit rätt själva i racet med stora R&D poster på utvecklingen. Nu har asiaterna snart kommit ikapp och lyckas dessutom hitta på egna lösningar på problem vilket Intel för stod för nästan helt själva.

3D transistors "framgång" har, som jag förstår det, gett lite hop bortom 10nm och problem med t ex Quantum tunnelling problemet. Tillsammans med nytt ämne istället för Kisel så tror jag 7nm är verkligt 2-3 år efter 10nm. Men sen är det nog dött för stunden, finns lite produktdemo på 5nm men det är verkligen lab miljö.

Men vi är fortfarande en bit från den absoluta gränsen på 1 atom

Vi får se!

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Äntligen rätt i pris! nu blir man ju intresserad på att köpa fast blir väl inget större hopp från gtx 780 ti :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.