AMD prissänker kompakta Radeon R9 Nano

Permalänk
Melding Plague

AMD prissänker kompakta Radeon R9 Nano

Kompakta prestandakortet Radeon R9 Nano höjde på många ögonbryn när det lanserades i fjol, men prislappen var likvärdigt uppseendeväckande. Nu genomför AMD en sänkning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu växer Nano i mina ögon !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Proffsmoddare

Sjukt roligt! Mitt nya favoritkort alla kategorier. Lekte runt med en för någon vecka sen och kändes otroligt välbyggt.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Polaris är på väg. Prissänkningar på G nu.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Det tog sin tid men vad bra att det äntligen hände! R9 nano > 980 vid det priset lätt, särskilt om man kör flera skärmar eller högre upplösningar

Permalänk
Medlem

Sitter på ett nano nu som jag köpte för 4500 under black friday, för den summan helt klart värt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Gillar det här kortet, blir sugen på att bygga en dator varje gång jag ser det hehe

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Priset verkar ligga på 4990:- i sverige nu.

Permalänk
Medlem

Ett gulligt litet kort vart just ännu gulligare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Mycket prisvärt. Jag kör ett Nano (från Black friday) i mitt Cooltek W2 som är ett ATX chassi, med vattenblock från EK och kortet blir ännu mindre! Jag trodde att det skulle se dumt ut med ett så litet kort, men nu undrar jag istället varför alla kort är så satans stora för? Efter att ha upplevt prestandan i Nano så känns nu "normalstora" kort endast fåniga.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Fortfarande mycket pengar för ett grafikkort, men med tanke på de närmaste konkurrenter, prestanda och strömförbrukning, är det här ett oslagbart kort.

För den som föredrar nVidia, bör kunna kvittera ut ett GTX980 för drygt 4000kr snart då.

Permalänk
Avstängd

kolla denna snyggingen då,visste ej ens att det fanns:

http://www.inet.se/produkt/5410124/asus-radeon-r9-nano-white-...

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk

Tur att jag undvek impulsköp igår!

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Är det inte Nano som throttlar pga sin egna kylare? Vet att Linus(LinusTechTips) påpekade detta i ett bygge.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Polaris är på väg. Prissänkningar på G nu.

Men Polaris ska väl vara deras budget/mellansegment-kort? Eller har jag drömt att jag läste nånstans att det inte kommer att ha HBM minne?

Permalänk
Medlem

Älskar mitt R9 Nano, bästa grafikkortet jag någonsin haft, tyst, litet och drar ingenting för prestandan det ger, jag har ett fullstort E-ATX system men det är ändå kortet jag valde framför Fury X, Fury i olika versioner och Nvidias alternativ.

10/10 av mig!

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Men Polaris ska väl vara deras budget/mellansegment-kort? Eller har jag drömt att jag läste nånstans att det inte kommer att ha HBM minne?

Jag fick för mig att polaris kommer i en rad olika utföranden från budget med DDR till top med HBM. Men har ju haft fel förr...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Pamudas:

Är det inte Nano som throttlar pga sin egna kylare? Vet att Linus(LinusTechTips) påpekade detta i ett bygge.

Tycker "throttlar" är lite missvisande begrepp. Det har klangen av att något inte fungerar som det ska, vilket i fallet Nano är fel. Kortet är inte designat för att hålla maxfrekvens, det är designat för att hålla en viss TDP. "Throttlar" för mig är om något, grafikkort eller processor, inte klarar av sin basfrekvens eller i alla fall presterar under vad man kan förvänta sig.

Vi hade med en sektion om frekvenser i recensionen.
http://www.sweclockers.com/test/21045-amd-radeon-r9-nano/17

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tycker "throttlar" är lite missvisande begrepp. Det har klangen av att något inte fungerar som det ska, vilket i fallet Nano är fel. Kortet är inte designat för att hålla maxfrekvens, det är designat för att hålla en viss TDP. "Throttlar" för mig är om något, grafikkort eller processor, inte klarar av sin basfrekvens eller i alla fall presterar under vad man kan förvänta sig.

Vi hade med en sektion om frekvenser i recensionen.
http://www.sweclockers.com/test/21045-amd-radeon-r9-nano/17

Då är jag med.
Fortfarande ett riktigt bra kort för denna peng, och återigen ett bevis på att "Size doesn't matter"

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Hade för mig att det redan låg på samma prisnivå som vanliga Fury. Vad besviken jag blir.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Är det inte Nano som throttlar pga sin egna kylare? Vet att Linus(LinusTechTips) påpekade detta i ett bygge.

Throttlar om det inte får kall luft ja, men så funkar ju de flesta kort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

Älskar mitt R9 Nano, bästa grafikkortet jag någonsin haft, tyst, litet och drar ingenting för prestandan det ger, jag har ett fullstort E-ATX system men det är ändå kortet jag valde framför Fury X, Fury i olika versioner och Nvidias alternativ.

10/10 av mig!

MVH

Hade du väntat på Polaris så hade du fått dubbelt prestanda per watt. Nano eller dagens toppkort hann knappt ut på marknaden innan de blev utdaterade. Förstår inte varför folk slänger ut över femtusen när en ny mycket mer effektivare generation kommer ut på marknaden ganska snart, det bli ju pengar i sjön. Jag trodde Sweclockers folket visste bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Hade för mig att det redan låg på samma prisnivå som vanliga Fury. Vad besviken jag blir.

Båda finns för 4990kr

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hade du väntat på Polaris så hade du fått dubbelt prestanda per watt. Nano eller dagens toppkort hann knappt ut på marknaden innan de blev utdaterade. Förstår inte varför folk slänger ut över femtusen när en ny mycket mer effektivare generation kommer ut på marknaden ganska snart, det bli ju pengar i sjön. Jag trodde Sweclockers folket visste bättre.

Ja vänta du i 6 månader, medans vi andra har kul och faktiskt spelar istället för att sitta och vänta...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hade du väntat på Polaris så hade du fått dubbelt prestanda per watt. Nano eller dagens toppkort hann knappt ut på marknaden innan de blev utdaterade. Förstår inte varför folk slänger ut över femtusen när en ny mycket mer effektivare generation kommer ut på marknaden ganska snart, det bli ju pengar i sjön. Jag trodde Sweclockers folket visste bättre.

Man kanske vill ha sakerna idag och inte om ett halvår eventuellt. Visar sig polaris vara bra är det ju bara att sälja sitt nano och köpa ett nytt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hade du väntat på Polaris så hade du fått dubbelt prestanda per watt. Nano eller dagens toppkort hann knappt ut på marknaden innan de blev utdaterade. Förstår inte varför folk slänger ut över femtusen när en ny mycket mer effektivare generation kommer ut på marknaden ganska snart, det bli ju pengar i sjön. Jag trodde Sweclockers folket visste bättre.

Jag skall köpa AMD Arctic Islands när dom dyker upp Q4 2016 eller Q1-2 2017, då kommer jag sälja Nano kortet till någon annan som förhoppningsvis blir en lycklig ny ägare.

Jag är entusiast, det hade fungerat bra med en dator för halva priset, det handlar om att välja vad man vill ha : ) Det är just det som det innebär att veta bättre, att veta exakt vad jag vill ha ut av mitt ägande och min tid : ) Det finns inget som heter pengar i sjön när vi alla är döende.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hade du väntat på Polaris så hade du fått dubbelt prestanda per watt. Nano eller dagens toppkort hann knappt ut på marknaden innan de blev utdaterade. Förstår inte varför folk slänger ut över femtusen när en ny mycket mer effektivare generation kommer ut på marknaden ganska snart, det bli ju pengar i sjön. Jag trodde Sweclockers folket visste bättre.

Fasen vilket skevt tankesätt. Tänker man så kan man ju aldrig köpa något nytt eftersom det allt kommer något bättre.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

Jag skall köpa AMD Arctic Islands när dom dyker upp Q4 2016 eller Q1-2 2017, då kommer jag sälja Nano kortet till någon annan som förhoppningsvis blir en lycklig ny ägare.

Jag är entusiast, det hade fungerat bra med en dator för halva priset, det handlar om att välja vad man vill ha : ) Det är just det som det innebär att veta bättre, att veta exakt vad jag vill ha ut av mitt ägande och min tid : ) Det finns inget som heter pengar i sjön när vi alla är döende.

MVH

När du väl säljer kortet vid den tidpunkten så räkna att inte få ut mer än 1500-2000kr. Om vi säger att du la ut 6000kr för kortet och sedan säljer det om ett år för 2000kr max så har du i runda slängar slängt 4000kr i sjön. Det kan jag inte direkt kalla gott planerande oavsett hur mycket pengar man har i plånboken.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Hade du väntat på Polaris så hade du fått dubbelt prestanda per watt. Nano eller dagens toppkort hann knappt ut på marknaden innan de blev utdaterade. Förstår inte varför folk slänger ut över femtusen när en ny mycket mer effektivare generation kommer ut på marknaden ganska snart, det bli ju pengar i sjön. Jag trodde Sweclockers folket visste bättre.

Nja, dubbel prestanda per watt av en krympning har väl aldrig blivit verklighet. Kolla bara på Intels CPU:er. Krymps hela tiden, skillnaden i prestanda och förbrukning är minimal.

Polaris kommer säkerligen bli effektiv, kanske upp emot dubbelt effektivitet i vissa fall, men inte så generellt som du påstår, och definitivt inte i det första utförandet. Det tar tid för arkitektur att mogna.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hade du väntat på Polaris så hade du fått dubbelt prestanda per watt. Nano eller dagens toppkort hann knappt ut på marknaden innan de blev utdaterade. Förstår inte varför folk slänger ut över femtusen när en ny mycket mer effektivare generation kommer ut på marknaden ganska snart, det bli ju pengar i sjön. Jag trodde Sweclockers folket visste bättre.

Det där var inte bara elakt sagt, utan även felaktigt (relativt).
"Ganska snart" tolkar jag som de närmaste månaderna. Men det rör sig nog om ett år innan man kan köpa ett Polaris med samma prestanda som Nano till samma eller lägre pris. Frågan är ju vad ett år spelande är värt?

Sen kommer någon annan om ett år och säger samma sak: "- Idioter som lägger 1000-tals kr på ett gammalt Polaris/Pascal-kort, när Volta kommer snart.