Uppgradera datorn för spel, tips uppskattas!

Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn för spel, tips uppskattas!

Har en dator som jag slängde ihop från komplett 2013 som jag uppgraderade här för 2 månader sen i form av grafikorts byte till ett ASUS GeForce STRIX GTX 960 4GB samt 16gb ddr3 1600mhz minnen. Men har på senare tid börjat köra mer och mer Bf4 samt Arma 3, Bf4 flyter på utan några helst problem men Arma 3 är det desto sämre med. Ständigt låg fps vilket sänker hela spelupplevelsen!
Så jag tänkte om jag ska göra det enkelt och billigt och endast uppdatera processor jag har i nuläget en AMD FX-4300 4-Core 3.8ghz processor samt ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+ moderkort.

Och vad jag ser så är det bara 'gamla' 8 kärniga amd processorer som jag kan stoppa in, är det värt det? Och isånafall vilken processor kommer ge mest bang for the bucks?

Eller är det helt enkelt så att jag borde byta plattform och gå över till ett Intel socket moderkort isf vilket och vilken processor? Då jag varit ute ur hårdvaru scenen ett bra tag.

Snabba och utförliga svar uppskattas enormt! Mvh Tim

Permalänk
Skrivet av Tinypope:

Har en dator som jag slängde ihop från komplett 2013 som jag uppgraderade här för 2 månader sen i form av grafikorts byte till ett ASUS GeForce STRIX GTX 960 4GB samt 16gb ddr3 1600mhz minnen. Men har på senare tid börjat köra mer och mer Bf4 samt Arma 3, Bf4 flyter på utan några helst problem men Arma 3 är det desto sämre med. Ständigt låg fps vilket sänker hela spelupplevelsen!
Så jag tänkte om jag ska göra det enkelt och billigt och endast uppdatera processor jag har i nuläget en AMD FX-4300 4-Core 3.8ghz processor samt ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+ moderkort.

Och vad jag ser så är det bara 'gamla' 8 kärniga amd processorer som jag kan stoppa in, är det värt det? Och isånafall vilken processor kommer ge mest bang for the bucks?

Eller är det helt enkelt så att jag borde byta plattform och gå över till ett Intel socket moderkort isf vilket och vilken processor? Då jag varit ute ur hårdvaru scenen ett bra tag.

Snabba och utförliga svar uppskattas enormt! Mvh Tim

En fx 8320 el 8350 med 8 trådar ger lite bättre prestanda än den du har, hittar du en sådan billig (t ex på sweclockers marknad) kan det vara värt att prova.

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk
Medlem

Dessvärre är både din processor och grafikkort inte speciellt välpresterande och du skulle inte tjäna mycket på att uppgradera till en 8core processor(forutom i spel med bra multithreading stöd vilket är få). Din processor och gfx är dock välbalanserade då de är i samma prestandaklass. Mitt råd är att skaffa bra kylning och klocka de båda istället, alternativt köpa ett nytt system.

Permalänk

@Tinypope: jag hade satsat på en En fx 8320 el 8350. men som sagt det är ju upp till var oh en vad dom gillar

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600
32,0GB Dual-Channel Unknown (16-17-17-36)3000mhz
B450 AORUS M (AM4)
NVIDIA GeForce RTX 2060 6gb
223GB KINGSTON SA1000M8240G (SATA-2 (SSD))

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |