Permalänk
Medlem

Hd 7950 + r9 280 CF

Hej,

Om detta stötts och blötts i andra trådar ber jag om ursäkt.

Har en 7950 i ett tre år gammalt z77 system. Vill kunna spela dom nyaste spelen i HD med bra inställningar. Så tänkte köpa ett begagnat kort för Cf. Såg några kandidater kring 800:-.

1. Funkar 7950 tillsammans med r9 280 i Cf?
2. Funkar 7950 med andra märken av 7950 nuförtiden?
3. Har någon erfarenhet med just dom här kombinationerna vad gäller Micro stutter och dylikt?
4. Vad behöver jag för psu? Har 650w i dagsläget.
5. Har en r4 låda, tror ni det blir för varmt?
6. Har ingen erfarenhet av flera grafikkort, behöver jag någon sorts 'koppling' mellan korten eller sköter moderkortet det själv?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1. Ja.
2. Alltid.
5. Inte om du har rätt fläktar på rätt plats.
6. Ja.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

1. Ja.
2. Alltid.
5. Inte om du har rätt fläktar på rätt plats.
6. Ja.

Tack för snabbt svar! Förut läste jag att det nästan behövde vara exakt samma kort. Bra att det har gått framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Förut läste jag att det nästan behövde vara exakt samma kort. Bra att det har gått framåt.

Vet inte riktigt var du har fått det ifrån. Jag körde ett 3870 1GB tillsammans med ett 3870X2 & 2x512MB. Singelkortet klockas som 3870x2'an, och använder bara häften av sitt minne, men det är precis som det ska uppföra sig, och det var aldrig snack om att det inte skulle fungera. Lägst klockfrekvens, och minsta mängden minne avgör. Så att köra olika kort hart alltid varit möjligt, däremot kanske inte helt rekommenderat i och med att det bästa kortet inte får gå för fullt.
Sedan länge kan man köra kort som bara är av samma familj, de behöver inte ens använda exakt samma version av GPU'n. Med andra ord, det går utmärkt att köra ett 79XX i crossfire med ett Rx 2xx, eller Rx 3xx.
Bara blanda och ge...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Där blev man helt klart klokare! Vad gäller Cf bryggan är det en standardiserad sladd va, samma till alla så att säga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Där blev man helt klart klokare! Vad gäller Cf bryggan är det en standardiserad sladd va, samma till alla så att säga?

Såvitt jag vet är alla CFX bryggor identiska, men för estetiska skäl bör du iaf ha en som är gjord för två kort även om dem för 3/4 fungerar också.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Tack för snabbt svar! Förut läste jag att det nästan behövde vara exakt samma kort. Bra att det har gått framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

crossfire är inte alls så kräset som sli, det du skriver stämmer för sli. dessutom är r9 280 en rebrand av hd7950 så det är mer eller mindre samma kort ändå.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden för en fråga, vet nån om man kan (eller icke kan) köra 7950 med r9 380?
Man kan ju köra 7950 med 280 och 280 med 380 så därför undrar jag om det också funkar med 7950 och ett 380?, 380 har ju doc ingen anslutning för crossfire utan det är något som skall ske via moderkortet medans 7950 är lite old school på den fronten.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]