Seagate rullar ut heliumfyllda hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Det fanns inget Thermite i LZ 129 Hindenburg

Nej, men enligt Mythbusters tester så är ingredienserna i det material tyget täcktes med liknande, och ger i princip identiskt resultat vid antändning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Kanske en dum fråga, men hur är det med läckage? Jag tänkte om 10år finns det då risk att gasen har blandats ut med vanligt "luft"? Och hårddiskar kan ur återskapningssynpunkt användas mycket längre än så.
Nu skulle dessa till datacenter där hårddiskarna byts ofta, jag funderade dock på om vanliga hårddiskar för konsumenter skulle bli heliumfyllda i framtiden.

Då är det bara att knalla in på Siba och fylla på med nytt helium, precis som man förr kunde fylla på plasma i sin tv

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Finns det någon som har kvar hårddiskar i sina datorer? Det borde isf vara nån lag mot det

Finns nog en hel del, var ska man annars ha sina filer? SSD är alldeless för dyrt för masslagring än så länge.

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Finns det någon som har kvar hårddiskar i sina datorer? Det borde isf vara nån lag mot det

Nog för att jag lagt en del pengar på min dator, men att köpa SSDer för att komma upp i 3-4 TB enbart för lagring, nej så mycket skämmer jag nog inte bort den. Räcker gott och väl med en SSD för OS och en för spel. Inspelning, filmer, serier, musik, bilder osv. har jag inget behov att komma åt så snabbt att jag vill slänga bort pengarna på SSDer

Nu har jag ju iof 6 TB lagring på HDDer, och inte 3-4TB, men så mycket använder jag ju faktiskt, men det är ju lite det som är det sköna med HDDer också, man kan köpa mycket mer än man tror att man kommer behöva, för det kostar så lite.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phreec:

Våra datorer i framtiden?
http://i.imgur.com/jNHdm9Dh.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Nej nej. Det var vätgas i hindenburg. Inte helium. Helium är inte reaktivt alls och kan inte antändas.

Skrivet av kaptenperre:

Sen så går det att skapa helium på konstgjort väg vad jag vet, men det är förstås dyrt och så länge vi enkelt kan utvinna ur jorden gör man det.

Ja det går. I cern när man slår ihop två väteatomer till en helium. Och i fusionskraftverka vilka vi inte har. Så det går ju, men priset per gram är i dagsläget så pass många miljarder att det inte riktigt är rimligt att ha med det som ett alternativ ännu. Eller det finns ett sätt till. Genom att samla in radioaktiva ämnen i stor mängd eftersom en del ämnen sönderfaller och lämnar helium som en restprocess men det är också helt uteslutet som ett reellt alternativ för att generera helium. Om/när vi får igång fusionskraftverk så kommer vi kunna få fram helium i små mängder däremot. ITER forskar kring detta. De hoppas ha igång en process till 2025 (även om deras hemsida inte är helt up to date med deras senaste prognoser).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Fast du kanske missat att det finns en verklig oro för att heliumet snart är slut? Är inte speciellt många år kvar förrän det är helt slut på jorden menar väldigt många forskare.

Det finns ju gott om helium i en närbelägen stjärna, fast det är nog trixigt att utvinna och transportera hit.

On topic: alltid trevligt med nya möjligheter till datalagring, så kan man bygga kompaktare och kompaktare system som håller lika mycket, eller mer.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Innebär detta att diskarna kommer sväva eller att datorn väger mindre?

Skämtåsido. Men hur funkar det om det börjar läcka? Blir det knas eller kan man fylla på med mer helium? Eller är dom så pass täta att dom inte läcker? Det känns orimligt att dom skulle vara 100% täta.

Sen att dessa tillverkare fortsätter försöka hitta nya lösningar på förbättringar kan jag inte förstå. Varför lägger dom inte helt ner HDD och försöker börja göra SSD eller något annat liknande. Själv har jag inte haft en HDD på länge och jag tror att någon gång i år kommer kundkorgarna vara helt i avsaknad på HDD i hänsyn till SSD som blir större och billigare.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon159643:

Kanske en dum fråga, men hur är det med läckage? Jag tänkte om 10år finns det då risk att gasen har blandats ut med vanligt "luft"? Och hårddiskar kan ur återskapningssynpunkt användas mycket längre än så.
Nu skulle dessa till datacenter där hårddiskarna byts ofta, jag funderade dock på om vanliga hårddiskar för konsumenter skulle bli heliumfyllda i framtiden.

Bra fråga.

Skrivet av loevet:

@anon159643: de heliumfyllda hårddiskarna är hermetiskt förslutna, vilket innebär att syre inte kan komma in, men samtidigt ska det också innebära att gasen inte ska kunna komma ut. Anledningen till att Seagate dröjde så länge som de gjorde är att det inte är helt självklart att producera hermetiskt förslutna hårddiskar på ett kostnadseffektivt sätt, men att de nu tar sig an detta innebär sannolikt att de lyckats. Utan att ha några konkreta bevis att referera till, då heliumfyllda hårddiskar inte använts särskilt länge, så tror jag inte att risken för läckage är särskilt stor.

Ett visst läkage och utblandning sker i alla fall, frågan är bara hur lång tid det tar, värmeldeningsrör som också har detta problem har ju en gansk fin livslängd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@xcluzive: heliumfyllda hårddiskar är hermetiskt förslutna, det är ett måste för att de ska fungera då läckage skulle innebära att syre tar sig in och förstör de egenskaper som gör det möjligt att ha så många skivor på så litet utrymme som det är i dessa diskar (sju skivor kontra fem skivor i traditionella syrefyllda hårddiskar). Eftersom heliumfyllda hårddiskar är ett relativt nytt fenomen kan jag inte uttala mig om hur hållbart det är på lång sikt, men Seagate har nog dröjt med sitt intåg på marknaden av en anledning. Det är svårt att få till en kostnadseffektiv produktion av hermetiskt förslutna diskar, så nu när de väl gör intåg har de nog lyckats få till produktion som möter deras standard för kvalitetssäkring.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej nej. Det var vätgas i hindenburg. Inte helium. Helium är inte reaktivt alls och kan inte antändas.

Ja det går. I cern när man slår ihop två väteatomer till en helium. Och i fusionskraftverka vilka vi inte har. Så det går ju, men priset per gram är i dagsläget så pass många miljarder att det inte riktigt är rimligt att ha med det som ett alternativ ännu. Eller det finns ett sätt till. Genom att samla in radioaktiva ämnen i stor mängd eftersom en del ämnen sönderfaller och lämnar helium som en restprocess men det är också helt uteslutet som ett reellt alternativ för att generera helium. Om/när vi får igång fusionskraftverk så kommer vi kunna få fram helium i små mängder däremot. ITER forskar kring detta. De hoppas ha igång en process till 2025 (även om deras hemsida inte är helt up to date med deras senaste prognoser).

Det produceras även helium av naturligt sönderfall (alfa-sönderfall) av tunga grundämnen så som Torium, Uran, Americium osv. samt deras alfadominerade sönderfallskedjor. Man kan även få helium som biprodukt genom fissionsprocesser eller sönderfall av tritium (He-3 förvisso), tritium producerar vi en hel del i våra kärnkraftverk idag.

Med undantag för He-3 så är det dock inte lönsamt, det finns helium lite varstans i jordskorpan som man kan pumpa upp tillsammans med naturgas och sedan destillera ut vilket blir ordentligt mycket billigare och enklare.

Däremot så har det föreslagits att man kan producera helium genom Bor-11 + P reaktion via polywell-elektrostatisk fussion, vilket inte kräver någon dyr tokamak, men det är ingen som producerat en fungerande polywell i industriell skala ännu, några är dock på god väg. Fysiken är väl känd, resten är "ingenjörsproblem". Varför jag tycker just polywell är en intressant teknik är därför att den inte bara kan användas till att producera helium och energi den lämpar sig också väldigt väl som framdrift för rymdfarkoster med en specifik impuls som skulle öppna upp hela vårt solsystem för effektiv och billig exploatering, till och med terraformering av Venus skulle bli möjlig...

Angående hårddiskar fyllda med helium, vilken typ av packning använder man runt delarna som har tomrum fyllda med helium. Helium är ju en sådan där rackare som diffunderar genom många material och även de flesta-metalloxidskikt. Hur länge tror man att heliumet finns kvar i hårddiskarna om man inte svetsar igen dem?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Våra datorer i framtiden?
http://i.imgur.com/jNHdm9Dh.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, det är ingen risk för det... helium är mycket stabilt.

Skrivet av Xclusiv8:

Så himla tråkigt att de använder helium. Helium finns det en fast mängd utav men ändå slösar vi med den i ballonger, hårddiskar och annat trams. Det är inte hållbart att utnyttja helium i sådana här ting när gasen är i större behov i sjukhus och för andra viktigare applikationer. Detta är i min bok inte rätt riktning att gå.

Helium utvinns från heliumrik naturgas. Den mesta heliumrika naturgas används som bränsle utan att ta tillvara på heliumet. Den mängd som kommer användas i dessa diskar är försvinnande liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Så himla tråkigt att de använder helium. Helium finns det en fast mängd utav men ändå slösar vi med den i ballonger, hårddiskar och annat trams. Det är inte hållbart att utnyttja helium i sådana här ting när gasen är i större behov i sjukhus och för andra viktigare applikationer. Detta är i min bok inte rätt riktning att gå.

Hys ingen oro: Det finns en oändlig källa i Margot Wallströms skalle...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Hys ingen oro: Det finns en oändlig källa i Margot Wallströms skalle...

.

Jag trodde det var helt tomt eller fullt med tomt(-ar) där...jag hade alltså fel kanske?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Seagate rullar ut heliumfyllda ballonger, ju mer du fyller på, desto mer rymmer de... Brilliant!

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Då är det bara att knalla in på Siba och fylla på med nytt helium, precis som man förr kunde fylla på plasma i sin tv

Eh what? Man har aldrig kunnat "fylla på plasma". Vad skulle det ens innebära?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZAIZAI:

Det produceras även helium av naturligt sönderfall (alfa-sönderfall) av tunga grundämnen så som Torium, Uran, Americium osv. samt deras alfadominerade sönderfallskedjor. Man kan även få helium som biprodukt genom fissionsprocesser eller sönderfall av tritium (He-3 förvisso), tritium producerar vi en hel del i våra kärnkraftverk idag.

Med undantag för He-3 så är det dock inte lönsamt, det finns helium lite varstans i jordskorpan som man kan pumpa upp tillsammans med naturgas och sedan destillera ut vilket blir ordentligt mycket billigare och enklare.

Däremot så har det föreslagits att man kan producera helium genom Bor-11 + P reaktion via polywell-elektrostatisk fussion, vilket inte kräver någon dyr tokamak, men det är ingen som producerat en fungerande polywell i industriell skala ännu, några är dock på god väg. Fysiken är väl känd, resten är "ingenjörsproblem". Varför jag tycker just polywell är en intressant teknik är därför att den inte bara kan användas till att producera helium och energi den lämpar sig också väldigt väl som framdrift för rymdfarkoster med en specifik impuls som skulle öppna upp hela vårt solsystem för effektiv och billig exploatering, till och med terraformering av Venus skulle bli möjlig...

Angående hårddiskar fyllda med helium, vilken typ av packning använder man runt delarna som har tomrum fyllda med helium. Helium är ju en sådan där rackare som diffunderar genom många material och även de flesta-metalloxidskikt. Hur länge tror man att heliumet finns kvar i hårddiskarna om man inte svetsar igen dem?

Du kanske missade det men jag tog upp fissionsalternativet också vilket i dagsläget inte heller kan få fram några relevanta mängder helium.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Seagate har ju haft sin 8 TB backup-disk ett tag nu men den kör ju något specialformat (SMR) som innebär att skrivning av många små filer blir långsam (överlappande spår på stora sektorer). Antar att dessa nya diskar inte använder den tekniken?

Har själv ganska många hårddiskar för att få plats med allt så jag välkomnar större diskar. Känns tyvärr som att hårddiskpriserna står och stampar. Förr gick de ner i pris ganska snabbt och typ vart tredje år kunde man köpa dubbelt så stor disk för samma pris. I och för sig har väl dollarkursen gått upp ganska mycket men det känns ändå som utvecklingen stannat av tyvärr. NAS-diskarna på 8 TB kan bli intressanta för min del. Hoppas de får vettigt pris och bra tillförlitlighet.

Angående Helium kanske det går att återvinna det från kasserade diskar? Vill man inte ha helium så kan man välja att köpa de mindre storlekarna. Men då kanske man förbrukar andra naturresurser istället om man måste ha fler hårdiskar för samma lagringsutrymme? Om inte annat så blir väl strömförbrukningen högre vilket också påverkar miljön. Dels drar fler diskar mera ström men om luftmotståndet blir lägre bör väl en heliumdisk också dra mindre ström än en vanlig disk.

Permalänk
Entusiast

Det stora problemet med helium är vissa tyngre isotoper som används för kryoanläggningar. Vanligt sketet helium är inget större problem idag och det som används i ballonger har dessutom rätt låg renhet så det är inte intressant för tekniska tillämpningar.

Det är specifikt helium-3 som är problemet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du kanske missade det men jag tog upp fissionsalternativet också vilket i dagsläget inte heller kan få fram några relevanta mängder helium.

Mjo, det missade jag faktiskt. Du har givetvis rätt utom för He-3, vi producerar faktiskt stora mängder He-3 idag men det tas fortfarande inte om hand vilket är synd med tanke på vad priset på He-3 är...

Vet inte hur man gör i Kanada då man faktiskt producerar He-3 där i avklingningstankar för tritium (http://www.cnl.ca/)...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 7487:

Det är kanske inget bra svar, personligen känner jag mig inte nöjd med det, men seagate skriver följande:
Från http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/174791en?lang...

Det förklarar ju lite i alla fall. Så helt värdelösa uppgifter m a o. Med den expertis de besitter borde de kunna gissa AFR från start istället, och sedan uppdatera det. Men det säljer väl inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Eh what? Man har aldrig kunnat "fylla på plasma". Vad skulle det ens innebära?

Du missade nog ironin.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZyntaaX:

Fast du kanske missat att det finns en verklig oro för att heliumet snart är slut? Är inte speciellt många år kvar förrän det är helt slut på jorden menar väldigt många forskare.

Nja. Det som är oroande är att priset kommer sticka i taket då betydligt mer förbrukas för närvarande än vad som fångas upp då USA vill tömma sina strategiska reserver.
Dessa diskar är i för sig inget att oroa sig för då det handlar om minimala mängder och största förbrukningen ligger annanstans. Till exempel så slänger man He hela tiden i USA i stället för att återanvända den som i resten av världen. Billigare då man slipper ha infrastruktur men det kommer blir dyrt snart då forskningen i USA kommer bli tvungen att introducera det. Liknande gäller för ballonger och annat. Kommer bli betydligt dyrare men knappast ta slut.

Permalänk
Medlem

medans alla oroar sig över heliumets använding och var de inte ska användas så är jag nyfiken på vad deras 8tb nas utan helium kommer kosta. om den är ämnad för nas enheter kan den ju inte kosta 5k

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hjälpsam

Ni som oroar er för att Heliumet skulle ta slut, det skapas enorma mängder Helium i Solen, allt som behövs är att ta sig till Solen kärna och samla upp en del av detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Ni som oroar er för att Heliumet skulle ta slut, det skapas enorma mängder Helium i Solen, allt som behövs är att ta sig till Solen kärna och samla upp en del av detta.

Det är en bit att åka men det är ju lösbart. Det stora problemet är ju att man har rätt lite tid på sig eftersom man bara kan utvinna heliumet under natten när solen är släckt. Tar man för lång tid på sig så det hinner bli dag brinner man ju upp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Varför kan inte alla använda SAS istället för SATA?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ronnylov: angående SMR, Seagate har inte inkluderat information om det här heller men det spekuleras om att dessa 10 TB-diskar använder sig av perpendicular magnetic recording (PMR), vilket skulle innebära bättre och mer jämnbra prestanda över hela brädet. Seagate är dessvärre inte riktigt lika detaljerade i sina pressreleaser som WD/HGST är.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Så himla tråkigt att de använder helium. Helium finns det en fast mängd utav men ändå slösar vi med den i ballonger, hårddiskar och annat trams. Det är inte hållbart att utnyttja helium i sådana här ting när gasen är i större behov i sjukhus och för andra viktigare applikationer. Detta är i min bok inte rätt riktning att gå.

Kan man inte ut i rymden och tanka på helium i massor ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Kan man inte ut i rymden och tanka på helium i massor ?

Jo visst, om du lyckas ta dig till en sol utan att grillas.

Skrivet av Albinfiskare:

Äh vi får se till att få igång rymddriften bara, helium är ju det näst vanligaste grundämnet i universum (det vi känner till).

Jag trodde att väte var vanligare.. Men jag kanske har fel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Varför kan inte alla använda SAS istället för SATA?

Ingen större nytta då enda fördelarna är saker som vanliga dödliga inte har någon direkt nytta av. Den stora skillnaden ligger i hur hårddiskarna designas vilket inte egentligen beror på interfacet. SAS-diskar har byggts för serverlaster och är därför tåligare. De använder SAS för att det är det som servrar använder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24