Permalänk
Medlem

i7 2600

Hade tänkt att köpa en i7 2600 av en polare till ett sjukt bra pris och jag undrade då om det fortfarande är värt att satsa på den då man måste ha 1155 socket.

Jag måste då alltså få tag på ett nytt moderkort med den socketen vilket kan vara lite klurigt.

Specsen jag har nu är

i3 530 överklockad till 3,1 ghz
amd radeon 290x
8 gb ram
Gigabyte 55-UD3H 1156

Eller är det smartare att köpa en ny bättre processor med nyare socket?
Är inte alls så speciellt insatt i det tekniska därför jag vänder mig till er.

Permalänk
Medlem

moderkort kan bli svårt(och dyrt)

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinio1:

Hade tänkt att köpa en i7 2600 av en polare till ett sjukt bra pris och jag undrade då om det fortfarande är värt att satsa på den då man måste ha 1155 socket.

Jag måste då alltså få tag på ett nytt moderkort med den socketen vilket kan vara lite klurigt.

Specsen jag har nu är

i3 530 överklockad till 3,1 ghz
amd radeon 290x
8 gb ram
Gigabyte 55-UD3H 1156

Eller är det smartare att köpa en ny bättre processor med nyare socket?
Är inte alls så speciellt insatt i det tekniska därför jag vänder mig till er.

Tror dessvärre de är beg marknaden som gäller om du ska ha tag på 1155 bräda...borde gå att få runt 500pix om inte billigare.

Men visst har du budget för nytt så kör på de.
1155 sockel börja bli en aning gammal nu, om jag är helt ute och cyklar bör den klara sig 1-2år framåt till.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

Har du pengarna för att köpa helt nya grejer så visst, gör det. Annars tycker jag det här låter som ett bra alternativ, du kanske får leta lite efter begagnat moderkort men jag är inte säker på varför någon här tror att det blir dyrt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I och med att det är en icke k-processor kanske du kan komma lite billigare undan med ett moderkort utan stöd för överklockning. P67/z68/z77 korten brukar kunna springa iväg lite prismässigt. Blir du tvungen att ge 600-800kr vette tusan om jag inte skulle köpt nytt istället, vad får du ge för i7 2600?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag får i7an för runt 500 så lär det bli relativt billigt oavsett vad 1155 kortet kostar antar jag.
Frågan är ju hur länge man klarar sig med i7an då innan man behöver byta upp sig igen, den är väl ändå relativt gammal nu?

Permalänk
Medlem

Svårt att säga när 2600 kommer att vara "obrukbar" eller vad man nu ska kalla det.
Vad använder du din dator till mest? Det är alltså inte K-modellen av 2600?

Permalänk
Medlem

@robinio1:

Sitter själv med i7 2600 och spelar utan problem Haft min i snart 2 år och byter väl när datorn vägrar starta som det ser ut som nu!

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem

Det är i7 2600 inget K.
Just nu så är det mest gaming så som LoL, CS, väldigt lågt krävande spel, men det brukar bli lite lagg om man har streams på i bakgrunden samt musik och skype. Att själv streama är det inte tal om som det ser ut nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheYardbird:

Svårt att säga när 2600 kommer att vara "obrukbar"

jasså och vart har du läst om detta?

Permalänk
Medlem

Om du får tag i moderkort + processor kring sammanlagt 1000 kr tycker jag helt klart att det är värt det. Bara en ny i3 till LGA 1150 eller 1151 kostar drygt 1000 kr.

Om du kunde få tag på en billig i7 till LGA 1156 vore det ju inte fy skam heller.

Permalänk
Medlem

@robinio1: De bästa moderkorten till en i7 2600 hittar du på begagnatmarknaden, finns några nedskalade moderkortsmodeller i lager hos svenska återförsäljare med stöd för i7 2600 enligt tillverkarnas hemsidor. Jag vet inte vilka av dessa moderkort som är bra men de bör fungera utan problem som nödlösning om du inte får tag på en bättre modell begagnat, har samlat en lista med samtliga 1155 moderkort som finns i lager som stödjer processorn http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3029146&view=b http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3029146&view=c

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Permalänk

Personligen kör jag på en 2700k och den tickar precis lika bra som dagen den köptes, klarar spel och video rendering utan problem

Permalänk

Sitter på en i7-2600 nu och den rullar på fint!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheYardbird:

varför kommer 2600 bli obrukbar

Permalänk
Medlem

Kankse värt att satsa på ett begagnat Z77 kort? Då får du ett relativt nytt chipset.

Fixa annars ett billigt H61, H67 eller liknande.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Finns ju en tråd här på Swec om någon som lyckades lura upp sin 2600 ( ej K ) i 4 GHz .. 👍

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@pepparkakor: Jag skrev ju faktiskt "obrukbar" inom citat-tecken, alltså menade jag inte att den inte skulle bli faktiskt obrukbar utan menade att det inte går att gissa sig fram till när en processor är så pass gammal att den mer eller mindre inte går att använda till moderna spel längre.

T.ex så sitter ju ingen på en Pentium II och förväntar dugliga resultat i Tomb Raider, men det hade du ju inte kunnat gissa dig till back in the days då Pentium II var "the shit".

2600 är fortfarande en bra processor, men det finns ju ingenting som säger att den kommer att kunna hänga med i svängarna om ett år. Och det finns heller ingenting som säger att den INTE kommer att kunna driva en speldator om t.ex 3-4 år.

Därför går det inte att gissa hur länge en specifik processor kommer att vara en smart investering.

Permalänk
Medlem

Jag gav 2000 kr nyligen för ett begagnat paket med ASUS P8Z68 Deluxe, i7 2600 (ej K) och 16 GB RAM och tyckte jag gjorde ett fynd. Är jättenöjd med prestandan och egentligen klarar man ju sig med ett enklare moderkort eftersom man inte kan överklocka jättemycket utan K. Men jag gillar ändå moderkortet eftersom det har så fina finesser i övrigt.

En Core i7 2600 för 500 kr är sjukt prisvärt så det är klart du ska köpa den och ett vettigt moderkort till. Du får säkert några hundralappar för dina gamla grejer också om du säljer dem så det behöver inte bli så dyr uppgradering. Sätt ut en önskas köpa annons på sweclockers marknad så kanske du får erbjudanden om prisvärda begagnade moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag gav 2000 kr nyligen för ett begagnat paket med ASUS P8Z68 Deluxe, i7 2600 (ej K) och 16 GB RAM och tyckte jag gjorde ett fynd. Är jättenöjd med prestandan och egentligen klarar man ju sig med ett enklare moderkort eftersom man inte kan överklocka jättemycket utan K. Men jag gillar ändå moderkortet eftersom det har så fina finesser i övrigt.

En Core i7 2600 för 500 kr är sjukt prisvärt så det är klart du ska köpa den och ett vettigt moderkort till. Du får säkert några hundralappar för dina gamla grejer också om du säljer dem så det behöver inte bli så dyr uppgradering. Sätt ut en önskas köpa annons på sweclockers marknad så kanske du får erbjudanden om prisvärda begagnade moderkort.

Jo jag får ju oxå 16gb med i7an vilket kvittar då jag redan har 8gb och tror de flesta moderkorten jag kollar på stödjer bara plats för 8gb om jag inte har helt fel.

Är i3 530 och Gigabyte 55-UD3H 1156 ens relevant fortfarande?

Permalänk
Medlem

Bra deal för 500 pix, du kan inte få moderkortet från din kompis också? Lite jobbigt att gräva rätt på en bräda bara tänker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pepparkakor:

varför kommer 2600 bli obrukbar

Han skrev att det är svårt att veta NÄR den blir "obrukbar"...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinio1:

Jo jag får ju oxå 16gb med i7an vilket kvittar då jag redan har 8gb och tror de flesta moderkorten jag kollar på stödjer bara plats för 8gb om jag inte har helt fel.

Kollade tradera och du har nog rätt, verkar inte som de betalar mycket för en Core i3 530 längre. Kanske inte värt att sälja om du bara får ett par hundralappar för moderkort med CPU.

Mitt moderkort stödjer max 32 GB RAM (med fyra stycken 8GB stickor, men jag har 4x4 GB installerat).

Permalänk
Skrivet av robinio1:

Tror de flesta 1155 brädorna stödjer 16-32gb ram. Det kommer bli ett väldans prestandalyft från I3:an.

Permalänk
Inaktiv

i7 2600 borde hålla ett bra tag till, det har inte hänt speciellt mycket sedan Sandy Bridge kom och då främst sett till prestandan. 500kr för en sån är riktigt bra, förutsatt att du får tag i ett moderkort då.

Själv sitter jag med en 2700K och Z77 moderkort och kör drygt 3 år senare oklockat. Den dagen jag känner att mee prestanda behövs kommer jag nog överklocka systemet. Ser inga problem med en 2600 där då det är snudd på vad jag själv kör i dagsläget.

Ser det svårt ut med moderkort kan det nog vara värt att skaffa något nyare. Jag har sedan en tid tillbaks insett att om moderkortet till min dator går sönder så är jag tvungen att uppgradera. Dåligt med moderkort och det faktum att jag kör mATX gör det ännu svårare att ersätta.