Permalänk
Medlem

köpråd mini-itx

Tjena gubbar

Tänkte bygga en mini-itx, mest för film och multimedia i 4K.
Men ska också klara att köra spel hyfsat bra i 1080p. Ingen monster dator alltså.
Problemet är att det var ganska länge sedan jag höll på med att bygga datorer, så min kunskap om dagens komponenter är i botten.
Efter lite googlande och youtubande har jag kommit fram till följande bygge:

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=16567...

Som psu tänkte jag detta: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/224402-silver...

Är jag rätt på det eller helt ute o cyklar ?

Skulle vara stor hjälp med lite feedback från er som kan sånt här

Tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Jag hade dock bytt till en LP-kylare, typ NH-L12.
Den extra noctua-fläkten hade jag också skippat. 3000 RPM är rätt mycket. Vad ska du med den till?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Rydisen: Tänkte byta ut stock fläkten för bättre kylning, med det kanske inte behövs ?

Permalänk
Medlem

visst du ska kanske inte trimma men ett z97 moderkort när du ändå har en K cpu hade inte skadat. kolla hur mycket brett chassit är så Noctua 9L får plats, iof borde den göra det då den e lika hög som ett grafikkort när det sitter i moderkortet. har en den själv, inte världen bästa kylare jämfört med fullstora men gör det den ska å e tyst. dock blir det varmt närman överklockar men jag har nada luftflöde min burk jämfört med hur du kommer ha det..

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Jag rekommenderar inte Noctua NH-D9L då tempen blir väldigt hög i Load. Köp AIO kylning istället, om du nu tänkt överklocka. Här är min som är ett par veckor gammal.

Permalänk
Medlem

@skogsraggarn:

Vi snackar om en skillnad på 5 - 10c
Äger både h60 v2 (som du har gissar jag) och noctua fläkten

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@DST: Hade iof inte tänkt att klocka den
Att det är en K modell var mest för att det bara skillde 40 spänn i pris o en i3 kändes inte aktuellt med bara två kärnor (kan ju ha helt fel där)
Men ska absolut kolla upp Z97 tack för förslaget

Permalänk
Skrivet av hakd:

@skogsraggarn:

Vi snackar om en skillnad på 5 - 10c
Äger både h60 v2 (som du har gissar jag) och noctua fläkten

Mycket möjligt när det gäller chassin med bra luftflöde. Personligen slet jag isär hela datorn och bytte ut Noctuan mot H60 V2.

Skillnad? Japp med Noctuan var tempsen runt 70-75c i bf 4, nu överstiger den inte 45c.

Permalänk
Medlem

@hakd: trodde aldrig vattenkylning var ett alternativ. Men blir burken så varm att den behövs ? i så fall skulle jag kunna namnet på modellen du använder

ok du skrev det i posten sorry såg det inte

Permalänk
Medlem

Ingen expert på området, men grafikkortet kräver 42 A på 12V-rälsen medan nätagget du länkade endast ger 40 A. Nån som vet hur viktigt det är?

Skrivet av cor3y:
Permalänk
Medlem

@skogsraggarn:

Funderar nämlien på en Raijintek chassi. Vad har du för komponeneter i burken?

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Skrivet av Nzt:

@skogsraggarn:

Funderar nämlien på en Raijintek chassi. Vad har du för komponeneter i burken?

Webhallen varukorg