Tips om hantering av mail, dokument, program.

Permalänk
Medlem

Tips om hantering av mail, dokument, program.

Hej!

Har under flera veckor nu forskat och funderat kring val av mail, dokument, moln och andra tjänster. Jag har alltid använt hotmail/outlook och det har fungerat bra. Använt mail appen i iPhone ett par år nu men börjat tröttna. Hade en skoldator förr med Word, Excel osv men det var ett tag sedan. Har nu varit inne i försvarsmakten ett par år och knappt använt mig utav datorn. Vill helst ha alla mina dokument, mail osv hos samma ställe. Alltså Office 365, eller Google apps, vilket?

Jag har fixat egen domän via City Sites/Network och kopplat det till mitt gmail konto, dock gillar jag inte alls gmail's utseende, och det tar över en timme för min mail att anlända till min domän adress, vilket city sites endast uppmuntrar mig till att köpa ett google apps work konto så min mail kopplas direkt till Google's server. Någon annan som har det här problemet? Jag sysslar även en del med youtube, och där kanske ett gmail konto tillsammans med ett google konto är bäst?

Då blir jag genast intresserad av Office 365, då jag är van vid programmen, och gillar outlook's utseende. Men har hört att koppla sin domän adress dit skall vara mer komplicerat, och jag vet själv hur MS support är. Blev totalt bombad av en support vid namnet ''Rodrigo'' som skrev ''Send me your mail, send me your mail, send me your mail, send me your mail now now please'', utan att jag ens hunnit förklara mitt ärende.

Som ni läser så är jag en förvirrad kille och vill ha tips, råd, och framför allt egna erfarenheter från er.

Vad använder ni för något? Vilket mailtjänst? Har ni egen domän adress? Vart skriver ni dokument? Är ni nöjda?

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter underligt att manilen tar 1 timme att komma fram, mailar jag mina domäner som ligger på Citysites så är mailen där på sekuden och vidarebefordras till webbmailen på Hotmail på 1 sekund till, det är knappast Citysites som får det att gå trögt.
Dokument skriver jag helst i Libreoffice och lagrar lokalt så jag slipper att Google/MS snokar i dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att sätta upp en office365 tenant är inte vidare svårt, iaf för företag. Finns en variant där du låter microsoft sköta din DNS, aldrig testat den eftersom jag bara satt upp för företag men det brukar inte ta mer än 5 min att konfigurera DNSen. Sedan är det bara att tuta och köra.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Inaktiv

Bygg en passivt kyld dator och sätt upp owncloud och egen mailserver sedan gömmer du den och glömmer bort.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte google apps är mycket mer annorlunda än gmail. Så gillar du inte det är det nog Microsoft du ska välja.

Inte supersvårt med office 365 om man kör guiden och bara ska ha 1-2 enkla konton. Du kan mejla citynetwork med informationen som ska in i deras DNS så hjälper de dig om du inte förstår.