Permalänk
Proffsmoddare

ISO | by timpelay

Projektet är slutfört och slutbilder finner ni här i galleriet.

Efter att ha slutfört FRAMED ska jag nu pyssla med något lite mindre.

Inspirerad av Laine som jobbat med en Gigabyte BRIX i sin Luna, har jag filat på en idé om ett open-frame-chassi för en liten enkortsdator, en BRIX. Med superb backning från Gigabyte tänkte jag ge mig an uppgiften att bygga ett eget chassi till en BRIX, och det kommer minsann inte bli likt originalet.

Jag ska återigen sikta in mig på den industriella design jag tidigare presenterat. Denna gång har jag sökt inpiration från isolatorer till kraftledningar, därav projektnamnet ISO

Nedan är en första skiss på designen. Chassit kommer bestå av staplade cirkulära skivor i aluminium. Dessa kommer ha hål i mitten där jag tänker hitta på en typ av kylning, troligtvis ventilera varmluft uppåt med en fläkt i storleken ~80 mm. Toppen ska prydas med en glaskupol. Om chassits skivor ska vara borstade, polerade eller exempelvis lackade återstår att bestämma. Men minst troligt är lack. Antalet skivor är heller inte spikat.

Chassit kommer alltså vara helt öppet med full tillgång till BRIXens alla anslutningar.

Let the fun begin!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Gigabyte GB-BXi7-4770R

Specifikationer:

  • Intel i7 4770R

  • Intel Iris Pro 5200

  • Plats för 1st 2.5” enhet

  • 1 x mSATA SSD Slot

  • 2 x SO-DIMM DDR3L

  • 802.11 a/b/g/n/ac Wi-Fi / Bluetooth 4.0

  • HDMI & Mini DisplayPort

  • 4 x USB 3.0

  • Gigabit LAN

  • 3,5 mm

Tänkte att det kanske kunde vara lämpligt med lite "före"-bilder!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Följes med glädje! Lycka till

Permalänk
Proffsmobbare
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Oscargrundstrom:

Följes med glädje! Lycka till

Skoj!

Skrivet av Laine:

Woho! Följer!

Nämen, chefen tittar in

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Update 1

BRIXen är nu isärtagen och den lilla radialfläkten har pensionerats utan att ha fått starta upp. Såhär ser den i alla fall ut inuti. Stilig blå PCB och fullsmetat med labels

Kylflänsen som sitter original är en rätt gedigen pjäs helt i koppar. Jag tänkte försöka använda den ihop med en 80mm fläkt. Om det visar sig funka återstår att se!

Jag valde mellan Noctua och be Quiet då det känns som att de två har vettigast alternativ för 80 mm. Be Quiets PWM har ett luftflöde på 26cfm vid 12V och 2000 rpm och statiskt tryck på 2.25 mm H2O. Noctuas motsvarighet, 12V 2200 rpm 17,7cfm 2,37 mm H2O. Egentligen är det inga större skillnader och jag tror att båda skulle prestera snarlika. Valet föll på be Quiet då den fläkten designmässigt passar bättre, både vad det gäller färg och hur fläktens yttre är uppbyggt. Nästan 200kr för en 80 mm fläkt, förutsätter bra grejer!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Oh, ska bli kul att följa! =D

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Proffsmoddare

@Gigabyte_Josefin: Ska bli kul att bygga också!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att följa!

Hoppas du satsar på att hålla yttermåtten minimala !

Permalänk
Proffsmoddare

@Tompanhuhu: I och med att jag kommer använda mig av cirkulära skivor kommer minsta möjliga diameter bli lika med diagonalen på kretskortet. Så inte mycket större än det tänker jag mig

På höjden kommer jag bygga lite mer, dels för kylning och dels för att få till den planerade glaskupolen högst upp. Dessutom vill jag att det ska se proportionerligt ut. Men kanske en maxhöjd på 150 mm. Högre än så blir den inte.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

@Tompanhuhu: I och med att jag kommer använda mig av cirkulära skivor kommer minsta möjliga diameter bli lika med diagonalen på kretskortet. Så inte mycket större än det tänker jag mig

På höjden kommer jag bygga lite mer, dels för kylning och dels för att få till den planerade glaskupolen högst upp. Dessutom vill jag att det ska se proportionerligt ut. Men kanske en maxhöjd på 150 mm. Högre än så blir den inte.

Låter fint!

Glaskupan på toppen som startknapp ?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Tompanhuhu:

Låter fint!

Glaskupan på toppen som startknapp ?

Det är faktiskt en utmärkt idé! Men jag har en annan plan som jag tänker prova först

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Update 2

Jag har hittat på lite material jag tänker använda mig av till bygget. En belysningsarmatur har fått sett sina bästa dagar och är nu slaktad i förmån för några tunna cirkulära plattor i aluminium. Skivorna mäter 155 mm i diameter och BRIXen är ungefär 140 mm på diagonalen. Perf! Tunna är de också. Jag har inte tillgång till ett skjutmått men skulle gissa på 0,75 mm i tjocklek.

Skivorna är dock lackade med vit färg. Jag som fått nog av att slipa för ett tag drog ändå på munskydd, glasögon och kåpor för en behandling med en sliprondell. Färgen satt ordentligt och mitt annars riktigt bra tålamod tog tvärt slut. Men så kom jag på att det här är ju faktiskt vanlig sketen lack och inte någon anodisering eller pulverlack jag trilskats med tidigare. Fram med min lilla burk BUMS

Till en början hände det inte ett dugg men så kom jag ihåg att värme kan hjälpa till rätt ordentligt. Att det är typ +10 grader i källaren nu var ju inte direkt till min fördel. Men i pannrummet var det varmt och mysigt, och då funkade det såhär bra!

När det fått verka klart rann det av med ljummet vatten. 1-0 till mig!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Spännande! Har du något färgschema i åtanke?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Jakepravo:

Spännande! Har du något färgschema i åtanke?

Ja, ingen färg alls haha. Nej men som jag nämnde i mitt första inlägg så tror jag det blir ren metall. Eller en grovt polerad yta. Får se hur skivorna ser ut när jag fått bort all färg. Borstat blir det troligtvis inte i alla fall, det tror jag inte passar.

Ska se vad jag kan hitta på med PCBn. Svarta anslutningar och bort med labels är planerat. Det beror lite på hur mycket som kommer synas vid slutmontering. I övrigt blir det kylflänsen i ren koppar ihop med mattsvart fläkt. Borde bli riktigt trevligt!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Update 3

Såhär ser skivorna ut efter att jag helt fått bort all färg. Naket aluminium med lite missfärgningar av färgborttagningsmedlet. Jag måttade ut var BRIXen bäst kunde placeras med tanke på centrering och tillgång till anslutningar. Skivorna kommer hållas samman i tre punkter och dessa får såklart inte krocka med något.

Jag gängade 4 hål direkt i en skiva för att kunna skruva fast BRIXen med lämpliga distanser. Nu är avståndet lagom i sidled och nedåt. Den kan inte ligga alltför tajt nedåt då minnen också ska få plats på undersidan.

Näst på tur var att "fälla in" kylflänsen i en skiva. Jag ritade upp snitten efter ögonmått och sedan ner i källaren för att handjaga med filen.

Passningen blev perfekt och nu kan avståndet mellan de två skivorna anpassas exakt som jag vill ha det.

Den lilla radialfläkten bredvid min nya 80 mm Silent Wings 2. Planerna är bättre flöde och lägre temps till en lägre ljudnivå. Luftflödet borde med den nya fläkten beröra mer av kylflänsens yta än med den mindre radialfläkten.

Nästkommande skiva på höjden ska vara fläkt-skivan. Därför modifierades denna för att kunna fästa fläkten. Jag slipade ner den pressade kanten och vidgade därmed mittenhålet till exakt rätt diameter för att fläktens yttersta gummiring kunde pressas in och sitta kvar. Här var be Quiet-fläktens lite annorlunda yttre en fullträff. Passformen är perfekt. Dessutom är fläkten likadan på båda sidor, vilket innebär att jag enkelt kan vända på den och prova mig fram till vad som fungerar bäst med kylflänsen. Pull eller push.

Fasen vad kul det är att greja med det här lilla projektet

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

@timpelay:

Fläktens passform i plåten.
Nästan porr.

Permalänk
Proffsmoddare

@Tompanhuhu: Visst blev det läckert!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Update 4

I väntan på ram-minne har jag tagit mig tid att greja en smula med kretskortet. Strippat på labels, svartmålat anslutningar och batteri. Blev en klar förbättring, trots att själva kortet fortfarande är blått. Vilket inte är helt tokigt enligt mig, kanske får det vara så! Närmast i bild, under dekaltrimningen, finns en ram-slot vars baksida är vit. Denna kunde jag inte måla hur som helst så istället blev det en svart täckskiva som fått en Gigabyte-logga i pressad aluminium. Loggan kommer från en kylfläns till ett gammalt grafikkort.

Nu är det ju så att innandömet bara kommer kunna ses rakt från sidan, men lik väl viktigt att det ser rent och prydligt ut från alla vinklar.

Jag har använt mig av små O-ringar mellan distans - PCB och skruv - PCB för att bli av med risken för olämplig kontakt. Dessutom är det ju faktiskt vibrationsdämpande, som om det nu skulle behövas!

Samsung ville hjälpa till i detta lilla projekt och skickade en 850 EVO mSATA SSD på 250GB! Det tackar jag för!

Denna lilla krabat ska agera huvud-disk och ansluts på BRIXens undre sida ihop med det trådlösa nätverkskortet. Jag har tidigare bra erfarenheter av Samsungs 830 SSD så det ska bli trevligt att prova denna, speciellt eftersom det är mSATA. Om den ska få behålla sin gröna fina färg återstår att se. Är det någon som målat kretskort? Gummifärg?

Jag har ännu inte bestämt om jag ska försöka klämma in en 2,5" SSD för extra lagring. Brixen klarar att ansluta en SATA-enhet så det känns väldigt lockande. I så fall ska den få sitta längst ned, under brixen. Håller idén öppen för att prova och överväga för/nackdelar.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Muy bueno. Följer med glädje!

Permalänk
Medlem

Vilken passform! Följer

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Kimpolino:

Muy bueno. Följer med glädje!

Skrivet av August L:

Vilken passform! Följer

Kul! Ja passformen blev något alldeles extra haha.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Update 4

Äntligen har ram trillat in! Johan fick Corsair att leta på deras fetaste och snabbaste kit DDR3L minnen. Närmare bestämt 2x8GB 2133 MHz. Med väl tilltagen kylning och högsta möjliga minneshastighet ska det bli möjligt att utnyttja BRIXens fulla potential. Eftersom Intel Iris Pro 5200 grafiken jobbar med ramminnet är det inte mer än rimligt att hastigheten bör ha väsentlig betydelse.

Om minnena ska få behålla sitt utseende eller inte återstår att se. Monterar jag en 2,5" SSD i botten så kommer inte mycket av BRIXens undersida att synas, när den vänds upp-och-ned..

Första uppstarten gick galant! Fläktens PWM-styrning funkar som den ska och nu är den knäpptyst. Det var inte heller några som helst problem att vrida upp minneshastigheten i bios till 2133 MHz. Eftersom allt verkade lira bytte jag ut min provisoriskt ditlödda fläktkabel till en med rätt kontakt och längd. Lite svart sleeve på och nu är den omärkbar.

Jag fotograferade faktiskt min fullt fungerande skapelse. Men kameran strular för tillfället och jag får inte ur bilderna..

Kommande arbete är nu inmätning av 2,5" SSD för att bestämma ifall det ska dit någon eller inte. Därefter ska jag bygga toppen!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Mer progress Naow

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nizr:

Mer progress Naow

Jag har lite mer progress men får inte ur bilderna ur kameran :@
Ska prova någon bakväg haha.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Riktigt härligt projekt du har hittat.
Måste säga att jag är grymt nyfiken på att se slutresultatet med glaskupolen på toppen

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Proffsmoddare

Update 5

Provkörning med nya fläkten! Ett stiligt blått sken från original startknapp

Börjar likna något detta. Som sagt tidigare ska jag nu jobba vidare med toppen och glaskupolen. Jag har inte legat på latsidan i helgen, dock har jag pysslat med bilen istället. Det börjar ju bli vårkänslor..

Jag tror dessutom att jag bestämt vad för slutfinish jag ska köra på skivorna. Det blir en rå-polerad yta. Vad detta betyder är att jag direkt går på slutpolering av det råa aluminiumet utan att slipa bort porer. Resultatet borde bli en blank yta med lite porer och ojämnheter. Mumma enligt mig!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmobbare

Det var ingen dum pryl! Vackert.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Laine:

Det var ingen dum pryl! Vackert.

Börjar allt likna något! (:

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Börjar allt likna något! (:

Vafalls! bakåtvänd Smiley

I övrigt ska det bli intressant att se hur det artar sig med glas osv, kommer byggas lite mer på höjden, om jag förstår det rätt?
Säger det igen, mysigt projekt det här.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015