PSU för ASUS GTX 970 Turbo - räcker 500w?

Permalänk
Medlem

PSU för ASUS GTX 970 Turbo - räcker 500w?

Jag har nyligen beställt ett ASUS GTX 970 Turbo (och en i5-6500) och är lite fundersam på om jag kanske borde ha tagit ett nytt nätagg också. Jag har ett Enermax Liberty ELT500AWT (500w, 32A över två 12v skenor) som har tjänat mig troget i över 6 års tid. Vad jag kan läsa mig till så borde det räcka. 500w är minimum vad nVididia rekommenderar för grafikkortet, men dessa rekommendationer brukar ju vara i överkant. Med en psu-kalkylator verkar det också räcka. Det enda som skrämmer mig lite är att kartongen till nätagget säger "80% efficiency".

Skulle gärna höra lite från de med erfarenhet av det här kortet, eller ni som har mer koll helt enkelt. Om ni rekommenderar ett nytt nätagg, vilket skulle det vara? Jag har kikat lite på be quiet! och Fractal Design, vilka båda verkar göra bra nätagg.

Permalänk
Medlem

500W ska räcka. Sen beror det på hur du får alla ström kopplad till grafikkortet. 80% effektivitet betyder att nätaggregatet bara kan leverera 80% av den effekt det tar ur vägguttaget. Men nu är det så att om nätaggregatet är stämplat 500W så klarar det av att leverera 500W till datorn medan det då tar 500W/0.8 = 625W ur vägguttaget.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Tack för svar! Nätagget verkar ha två 6-pin pci-e kontakter, men bara en 6-pin kabel. Går det att köpa en extra kabel som konverterar från 6 till 8? Kortet kräver tydligen en 6-pin och en 8-pin.

Permalänk

Det bör inte vara några som helst problem, bara tuta och köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jayws:

@fantomsmurfen: Tack för svar! Nätagget verkar ha två 6-pin pci-e kontakter, men bara en 6-pin kabel. Går det att köpa en extra kabel som konverterar från 6 till 8? Kortet kräver tydligen en 6-pin och en 8-pin.

Vad jag hittat så kräver kortet bara en 8-pin. Då kan du köpa en adapter som är 6-pin->8-pin eller 2x6-pin->8-pin. Om det är två 6-pin kontakter på en kabel så går det med vilken som.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Du har rätt, det verkar bara kräva en 8-pin. Det är ingen skillnad på att köra 6-pin->8-pin gentemot 2x6-pin->8-pin? Får en 6-pin strömmen som behövs?

Permalänk
Hedersmedlem

Effektmässigt är det inga problem men det där är en väldigt gammal modell (från före 2008) och var ganska medioker när den kom verkar det som på det testet jag läste. Det plus att din enhet är så gammal gör att jag tycker det är dags för pension.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jayws:

@fantomsmurfen: Tack för svar! Nätagget verkar ha två 6-pin pci-e kontakter, men bara en 6-pin kabel. Går det att köpa en extra kabel som konverterar från 6 till 8? Kortet kräver tydligen en 6-pin och en 8-pin.

Fick du inte med en sån kabel till grafikkortet? jag fick det .

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Jag personligen hade inte kört med ett 6 år gammalt nätagg, om det nu skulle börja krångla så kan det förstöra resterande komponenter.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Effektmässigt är det inga problem men det där är en väldigt gammal modell (från före 2008) och var ganska medioker när den kom verkar det som på det testet jag läste. Det plus att din enhet är så gammal gör att jag tycker det är dags för pension.

Skickades från m.sweclockers.com

Minns inte vilket år jag köpte det, men datorn jag har nu är den andra datorn jag använder det i. När jag köpte det var det inte mediokert, det var top-of-the-line och dyrt, och rekommenderades varmt. Det faktum att det fortfarande kämpar på, nu med ett HD 7850, talar för sig. Men ja, den tanken har också slagit mig - förr eller senare kommer det att lägga av, och det vore ju förargligt om det tar mina nya delar med sig (beställde nytt moderkort också).

Dilemmat jag då står inför är om jag ska skaffa ett psu som räcker till för det här kortet nu, eller - då moderkortet är SLI-redo - jag ska ta i och säkra för att köra ett till gtx 970 i framtiden. Om jag klarar mig med det psu jag har nu tills jag behöver uppgradera igen så vore jag glad.

Skrivet av robbankentor:

Fick du inte med en sån kabel till grafikkortet? jag fick det .

Har inte fått hem kortet än, så har inte tänkt på den möjligheten alls. Ska kolla om det framgår någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jayws:

@fantomsmurfen: Du har rätt, det verkar bara kräva en 8-pin. Det är ingen skillnad på att köra 6-pin->8-pin gentemot 2x6-pin->8-pin? Får en 6-pin strömmen som behövs?

Ja det borde fungera lika bra med en vanlig 6-pin->8-pin adapter om de två 6-pin kontakterna kommer på samma kabel från nätaggregatet. Det är vanligt att nätaggregat förr inte hade några 8-pin eftersom det då inte fanns några grafikkort som krävde 8-pin. Tror absolut att ditt nätaggregat räcker till även om det är rätt gammalt. Enermax hörde till dem som tillverkade de bästa nätaggregaten förr.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jayws:

Minns inte vilket år jag köpte det, men datorn jag har nu är den andra datorn jag använder det i. När jag köpte det var det inte mediokert, det var top-of-the-line och dyrt, och rekommenderades varmt. Det faktum att det fortfarande kämpar på, nu med ett HD 7850, talar för sig. Men ja, den tanken har också slagit mig - förr eller senare kommer det att lägga av, och det vore ju förargligt om det tar mina nya delar med sig (beställde nytt moderkort också).

Dilemmat jag då står inför är om jag ska skaffa ett psu som räcker till för det här kortet nu, eller - då moderkortet är SLI-redo - jag ska ta i och säkra för att köra ett till gtx 970 i framtiden. Om jag klarar mig med det psu jag har nu tills jag behöver uppgradera igen så vore jag glad.

Har inte fått hem kortet än, så har inte tänkt på den möjligheten alls. Ska kolla om det framgår någonstans.

Top-of-the-line var det inte, men efter lite mer läsande har jag hittat andra som säger att är/var ett bra val. Andra tester säger att de blev besvikna på det. Modellen är från 2005 (!).

Finns ju inget som stoppar dig från att köpa ett nätagg med en kapacitet för eventuell framtida SLI? Jag tycker bara du ska uppgradera för att hamna i rätt årtionde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Top-of-the-line var det inte, men efter lite mer läsande har jag hittat andra som säger att är/var ett bra val. Andra tester säger att de blev besvikna på det. Modellen är från 2005 (!).

Finns ju inget som stoppar dig från att köpa ett nätagg med en kapacitet för eventuell framtida SLI? Jag tycker bara du ska uppgradera för att hamna i rätt årtionde.

Top-of-the-line kanske är att ta i, men det var definitivt bland de bättre. Jag minns att jag kollade runt och frågade om tips, och Enermax var det återkommande svaret.

Men sak samma, du har helt rätt i att det är ett väldigt gammalt nätagg och även då det fungerat oerhört bra än så länge så är det nog lite väl riskabelt att koppla in det i nya fräscha delar.

Det finns en sak som stoppar mig från att satsa på ett maxat nätagg: pengar. Som student hade jag knappt råd med den här uppgraderingen till att börja med. Det får således bli ett Fractal Design Integra M 550W (nu när jag vet att det gott och väl räcker till). Verkar ha fått bra recensioner och är av någorlunda kvalité. När ett GTX 970 inte längre räcker till får jag väl se om SLI (och ny psu) eller ett nytt grafikkort är rätt väg att gå. Borde ju iaf klara mig ett par år på det här.