Permalänk
Medlem

Jag fick inget bra första intryck av spelet tyvärr..

Innan jag ändrade inställningar så hade jag 9-13FPS i main menu.
Första gången jag skulle kolla på introt så gick det ur sync, bilden var efter ljudet med flera sekunder.
När jag väl kom in och spelade så blev jag #rekt 5+ gånger på 2:a uppdraget..

Ska äta nu och ge det en chans till senare..

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Aldrig testat något Xcom tidigare med tänkte ge det en chans, vilket spel bör jag köpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Aldrig testat något Xcom tidigare med tänkte ge det en chans, vilket spel bör jag köpa?

Alla..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Mest nöje får du nog om du spelar XCOM: Enemy Unknown (det första) med expansionpack först, för att sedan fortsätta med tvåan. Tror ettan kommer upplevas som mycket äldre efter att ha spelat det nya. Dessutom brukar du kunna köpa ettan för runt ~30kr, så slipper du punga ut 350+ för något du kanske inte gillar.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Mest nöje får du nog om du spelar XCOM: Enemy Unknown (det första) med expansionpack först, för att sedan fortsätta med tvåan. Tror ettan kommer upplevas som mycket äldre efter att ha spelat det nya. Dessutom brukar du kunna köpa ettan för runt ~30kr, så slipper du punga ut 350+ för något du kanske inte gillar.

Okej, då får det bli Enemy Unknown! Tackar

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Likt @Boozfob fick jag inte heller något första bra intryck. Menyerna var sega som sirap, tutorial-uppdraget var hur jävla tråkigt som helst. Blev bara en enda stor suck som reaktion till detta jag längtat efter så länge. Men jag bet ihop och tänkte att det kanske blir bra efter ett uppdrag eller två.

Nu har jag kört en timme och har helt och hållet vänt åsikt. Gud vad kul och bra det känns. Musiken och stämningen ger mig verkligen känslan av att det gamla legendariska XCOM är tillbaka för att åter ge mänskligheten kontroll över jorden. Var en scen då Vigili Confido logotypen dök upp på ett rymdskepp, rostigt och gammalt, då ställde sig alla hårstrån på kroppen i honnör

Älskar det nya systemet att man är gömd tills man inleder strid. Att planera sitt bakhåll i minsta detalj och se hur det utförs med perfektion, eller att mina soldater missar och blir köttfärs, är lika pulshöjande varje gång. Sänkt AA och skärpedjup till låga nivåer, så nu rullar jag mellan 50-60 fps med min i5 2500k och r9-280x.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Well..om du vill veta om du tycker om denna typen av spel eller inte så skulle jag rekommendera XCOM: Enemy Unknown med expansion enemy within. XCOM 2 är samma typ av spel, fast med ett annat koncept. Du är en rebellstyrka istället för jordens mäktigaste militära organisation.

Sen hjälper det inte precis med att XCOM 2 just nu har problem med optimering/prestanda...

Skrivet av DaBone:

Well..om han inte tycker om 20 år gamla spel som är välldigt svåra, med menyer och val du behöver läsa en wiki att förstå så skulle jag inte rekommendera UFO:Enemy unknown, eller terror from the deep.

Skulle mer rekommendera EU och EW.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Err, kan man inte köra i högre upplösning än 1080p? :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Well..om du vill veta om du tycker om denna typen av spel eller inte så skulle jag rekommendera XCOM: Enemy Unknown med expansion enemy within. XCOM 2 är samma typ av spel, fast med ett annat koncept. Du är en rebellstyrka istället för jordens mäktigaste militära organisation.

Sen hjälper det inte precis med att XCOM 2 just nu har problem med optimering/prestanda...

Well..om han inte tycker om 20 år gamla spel som är välldigt svåra, med menyer och val du behöver läsa en wiki att förstå så skulle jag inte rekommendera UFO:Enemy unknown, eller terror from the deep.

Skulle mer rekommendera EU och EW.

Insåg nu att min dator kanske inte ens orkar driva Xcom 2, eller tror ni att 1055t @ 3.8GHz, GTX 560 och 8GB ram räcker?

Men får nog ta o börja med Enemy Unknown/Within hur som helst känner jag, låter som att det är rätt ände att börja i.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Err, kan man inte köra i högre upplösning än 1080p? :/

http://www.gamepur.com/guide/21987-xcom-2-how-get-1080p-and-h...

jag tror att detta ska funka, har inte testat själv dock för 1440p funkade från början för mig.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Nu har man lirat ett tag och det blir bara roligare och roligare :D. När gubbarna lvlar får man fler prylar att välja mellan..riktigt kul! Känns mer personligt och att man blir belönad :). För er som tycker att spelet går segt...stäng av AA helt och ta bort saker som tillför väldigt lite men sänker FPS:en. Testa er fram helt enkelt! Spelet är dåligt optimerad just nu...hoppas de patchar snart. Tanka också senaste grafikdrivsar.
I basen har jag 30-40FPS men zoomar man till de mindre delarna så sjunker FPS:en till 25-35. På bana när man spelar varierar det men är oftast 50-60 med inställningarna jag postade innan vilket är ok med ett 290 kort oklockat. Postar en bild på favvo snipern

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Nu har man lirat ett tag och det blir bara roligare och roligare :D. När gubbarna lvlar får man fler prylar att välja mellan..riktigt kul! Känns mer personligt och att man blir belönad :). För er som tycker att spelet går segt...stäng av AA helt och ta bort saker som tillför väldigt lite men sänker FPS:en. Testa er fram helt enkelt! Spelet är dåligt optimerad just nu...hoppas de patchar snart. Tanka också senaste grafikdrivsar.
I basen har jag 30-40FPS men zoomar man till de mindre delarna så sjunker FPS:en till 25-35. På bana när man spelar varierar det men är oftast 50-60 med inställningarna jag postade innan vilket är ok med ett 290 kort oklockat. Postar en bild på favvo snipern
http://i.imgbox.com/T59CO2SD.jpg

Vad är det för mjukvara du använder för mätningarna ned till vänster?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

http://www.gamepur.com/guide/21987-xcom-2-how-get-1080p-and-h...

jag tror att detta ska funka, har inte testat själv dock för 1440p funkade från början för mig.

Tack, ska testa det. Har bara 1080p-skärm men DSR fungerar i andra spel. Ställde om desktop till 1440p men då ställde den om upplösningen till 1080p när jag gick in i spelet och växlade tillbaka när jag tabbade ur. Dessutom verkade det enbart vara 60Hz. Drar hellre ned lite på grafiken och kör 1440p i ~60fps än att spela på high i 1080p med 70-75fps.

För övrigt verkade det vara ett stort misstag att installera spelet på en mekanisk hårddisk, laddningstiderna är otroligt långa. Får nog ta bort något annat spel på mina pyttediskar och installera om det där.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Okej, då får det bli Enemy Unknown! Tackar

Det är ett grymt kul spel när man kommer in i det! Men spela INTE på "classic" första gången du kör det

Det är ett rätt svårt spel innan man kommit på hur allt funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Vad är det för mjukvara du använder för mätningarna ned till vänster?

RivaTuner för att visa info i spelet och HWiNFO64 för att skicka signaler till RivaTuner annars får man bara FPS med RivaTuner.
Här är en bild till på KillerSquad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag fick inget bra första intryck av spelet tyvärr..

Innan jag ändrade inställningar så hade jag 9-13FPS i main menu.
Första gången jag skulle kolla på introt så gick det ur sync, bilden var efter ljudet med flera sekunder.
När jag väl kom in och spelade så blev jag #rekt 5+ gånger på 2:a uppdraget..

Ska äta nu och ge det en chans till senare..

Exakt samma problem. Samt att det crashar ibland till desktop

Lagg lagg lagg lagg

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Insåg nu att min dator kanske inte ens orkar driva Xcom 2, eller tror ni att 1055t @ 3.8GHz, GTX 560 och 8GB ram räcker?

Men får nog ta o börja med Enemy Unknown/Within hur som helst känner jag, låter som att det är rätt ände att börja i.

Du kan kanske köra det spelet på låga inställningar när det kommit lite optimeringar.

Förresten, om du inte redan köpt det, finns XCOM: Enemy Unknown complete edition på steam för 60 kr just nu.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Du kan kanske köra det spelet på låga inställningar när det kommit lite optimeringar.

Förresten, om du inte redan köpt det, finns XCOM: Enemy Unknown complete edition på steam för 60 kr just nu.

Okej, får avvakta tills eventuella optimeringar släpps.
Jo jag fick det tipset i PM tidigare, köpte direkt och ska precis starta upp spelet. Spännande

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Exakt samma problem. Samt att det crashar ibland till desktop

Lagg lagg lagg lagg

Jag hade också flera crasher i början, men det löste sig när jag stängde av GPU överclockningen (Som funkar bra i alla andra spel förutom BF4(Som inte funkar ca 75% av gångerna med GPU OC))

Visa signatur

Permalänk
Medlem

njuter fullt ut av spelet, men hade gärna fått vara mer finslipat.. men vafan en smäll jag gärna tar för att ens få spela

flyter på rätt smutt för det mesta iaf med en 4820k@4,6 och ett evga gtx980 fabriksöverklockat

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Fantastiskt spel, som Xcom-veteran (Ja, jag har spelat de första spelen och klarat dem) så känner man att Xcom 2 sätter rätt svårighetsgrad.
Xcom är inte en serie för vem som helst, det ska vara svårt. Du slåss för planetens överlevnad, inte om en liten oljekälla.

Spelet har ju i dagsläget en mängd bekymmer, dåligt optimerat (det var Enemy Unknown med), lustiga kamera vinklar och en mängd kosmetiska buggar.
Har inte haft en enda krasch eller kritisk bugg, men händer i bland att kameran buggar så har stängt av "action cam", betydligt jämnare upplevelse nu men fortfarande lite ryckigt spelflyt.

För den som är sugen på de första spelen kan jag varmt rekommendera klonen Xenonauts som mer eller mindre är en modern remake på Xcom: UFO defence.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fantastiskt spel, som Xcom-veteran (Ja, jag har spelat de första spelen och klarat dem) så känner man att Xcom 2 sätter rätt svårighetsgrad.
Xcom är inte en serie för vem som helst, det ska vara svårt. Du slåss för planetens överlevnad, inte om en liten oljekälla.

Spelet har ju i dagsläget en mängd bekymmer, dåligt optimerat (det var Enemy Unknown med), lustiga kamera vinklar och en mängd kosmetiska buggar.
Har inte haft en enda krasch eller kritisk bugg, men händer i bland att kameran buggar så har stängt av "action cam", betydligt jämnare upplevelse nu men fortfarande lite ryckigt spelflyt.

För den som är sugen på de första spelen kan jag varmt rekommendera klonen Xenonauts som mer eller mindre är en modern remake på Xcom: UFO defence.

Kör själv på normal och tycker det är rätt så bra nivå om man vill behålla sina gubbar i liv. Får dock ladda om spelet ibland för att inte dö hehe. Börjar också bli lite svårare nu när man märker att standardvapen inte gör så mycket skada längre utan man får använda sig av skills man låst upp.

Banorna är riktigt fina och med varierande terräng. Känner mig som ett barn igen...Hade såna där små plast sci-fi soldater som var väldigt detaljerade...Karaktärerna i spelet påminner om dessa :).

Action Cam är lite jobbig ibland men kommer behålla mitt pga de fina pistolskotten från prickskyttarna

Det känns riktigt skönt när man lyckats hacka ett torn efter att 6st nya fiender precis hoppat ner från taket rakt framför tornet så man kan ta de i ryggen...100% för att stänga av tornet och 99% för att ta över :D...duktig hackare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Action Cam är lite jobbig ibland men kommer behålla mitt pga de fina pistolskotten från prickskyttarna

Den är skoj ibland helt klart, men när Sectoids börjar med sina abilities tar det alldeles för lång tid. Tror de lär fixa det i någon patch.

Permalänk

Är det fortfarande samma grej som i enemy unknown att allting är väldigt tur-baserat och att det är möjligt att missa skott tre-fyra gånger i rad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

Är det fortfarande samma grej som i enemy unknown att allting är väldigt tur-baserat och att det är möjligt att missa skott tre-fyra gånger i rad?

Skotten är procentbaserade, räknat på en massa faktorer i bästa RPG-stil. Men det gäller förstås att spela taktiskt sunt så man överkommer det. Exempel, du har en fiende bakom en lättare mur och runt 30% chans att träffa med ett par olika soldater. Skjuter man då två gånger med 30% eller skickar man en handgranat med den första som gör areaskada och tar bort skyddet för att sen skjuta med den andra som nu kan har 80% chans att träffa. Det gäller att göra rätt val. Men är man allergisk mot RNG som kan döda den bästa soldat trots bra taktik är det frustrerande förstås (alien med låg chans att träffa gör en crit).

Permalänk
Medlem

Glad att jag testade Xcom Enemy Unknown, riktigt roligt men samtidigt väldigt svårt. Men blir väl bättre med tiden kan jag tänka mig
Testade även Xcom 2 men det är riktigt dåligt optimerat så det laggade mest bara, hoppas på en patch/drivrutin som löser det.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jag startade en ny campaign för 7-8 timmar sedan, fick en BSOD nyss och nu så har jag inga saves, trots att autosave är på..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

Ja det är det men i Xcom 2 funkar det mycket bättre. I Enemy Unknown kändes hela poängsystemet helt random ibland...I Xcom 2 speglar det verkligen dina stats! Har tex en sniper med aim 86+10(vapenmod) samt två mods till på vapnet och hon missar nästan aldrig :D..Fick nyligen 6 kills i rad

Skrivet av Boozfob:

Jag startade en ny campaign för 7-8 timmar sedan, fick en BSOD nyss och nu så har jag inga saves, trots att autosave är på..

Ajdå! Kanske man skulle ta backup på sina savefiler...Kanske klocka ner lite? Xcom2 pressar grafikkortet till det yttersta medan cpu användningen ligger på 50-60% hos mig(2500K@4GHz).

Permalänk
Medlem

Första omgången blev jag totalt köttad av aliens. Nu spelar jag andra omgången, och anmärkningsvärt så slaktar jag istället aliens. Vi får se hur länge det varar...kör svårighetsgrad Veteran med Ironman.

Optimera 'stutter' i spelet för er som har problem:
http://steamcommunity.com/app/268500/discussions/0/4124462927...
Blev mycket bättre för min del.

Kör på 'Low' inställningar, med 'Texture' som högsta (GTX780Ti). Funkar mjukt och fint än så länge.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Du säger alltså att du inte sparat på 7-8 timmar? Hur i hela världen är de ens möjligt..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional