Sprakande ljud från DAC/AMP. [Ljudfiler inside]

Permalänk
Hedersmedlem

Sprakande ljud från DAC/AMP. [Ljudfiler inside]

Hej,
Jag har problem med min Asus Xonar Essence STU hörlursförstärkare. Jag får sporadiska missljud som jag inte kan reproducera, dom verkar vara helt slumpmässiga. Ibland kan det gå ett par veckor utan att jag hör det och ibland kan det hålla på till och från hela dagen.

Jag har spelat in ljuden så det inte blir några missförstånd när jag ska försöka beskriva dess karaktär.
Från hörlursutgången, bortklippt tystnad mellan ljuden. Den oklippta orginalfilen.
Från RCA line out-porten.
Samtliga inspelningar är utan någon input-kabel inkopplad. Så enbart ström och output från hörlursutgången respektive RCA-utgången. Jag har använt linjeingången på ett M-Audio Audiophile Delta 24/96 samt Audacity för inspelningarna. Bruset kommer från att jag har boostat volymen i klippen.
Noterbart här är att missljudet är i höger kanal från hörlursutgången och i vänster kanal från RCA-utgången. Givetvis är det dubbel- och trippelkontrollerat att jag inte har förväxlat höger och vänster kontakt.

Jag tänkte att en lista över saker jag har testat och vilka observationer jag har gjort kan vara en bra idé.

• Olika källor. Ljudet kommer även utan någon källa inkopplad.

• Det spelar ingen roll vilken källa som vald som input. Det är samma problem på USB, coax, optisk och aux.

• Volyminställningen gör ingen skillnad på missljudets volym, varken på hörlursutgången eller RCA-utgången. Det väsnas alltså även när volymen är helt nervriden.

• Problemet kvarstår även efter byte till en annan 12 V strömadapter.

• Missljudet hörs olika väl i olika hörlurar. Jag har testat med Q701, HD-555 och Fidelio X1. Lägst volym är det i Q701 och högst i X1 och mellan dom hamnar HD-555. Att lurar med lägre impedans låter värre är förmodligen ingen slump.

• High och low gain verkar inte göra någon skillnad varken i förekomst eller volym av missljudet.

• Att aktivera DC servon gör ingen skillnad.

• Butiken jag köpte den i föreslog att jag skulle testa med följande grendosa: http://www.jenving.com/products/view/mains-block-md-06eu-mk3-... Den gjorde ingen skillnad.

• Olika vägguttag i huset gör ingen skillnad. (Också på inrådan av försäljaren)

• Det verkar inte påverka om enheten är nystartad eller om den stått på några timmar. Missljuden kommer slumpmässigt ändå.

• Att låta strömmen vara utdragen ett tag för att sen kopplas in igen verkar inte ha någon effekt.

• Att låta enheten ha en hög/låg arbetstemperatur verkar inte ha någon effekt, varken för eller emot.

• Andra apparater, lampor, köksfläkt och adaptrar i huset verkar inte vara påverkande faktorer.

Jag lämnade in den hos butiken som skickade den till serviceverkstad men dom hittade inga fel när dom gjorde mätningar. Även en av killarna i butiken har provlyssnat den i ett par dagar men kunde inte heller höra något. Nu vet jag inte hur dessa "mätningar" går till eller hur mycket och med vad han i butiken faktiskt lyssnade men ett par dagar kan lätt gå utan missljud och med musiklyssnande i mellan- och hög-impedans-lurar kan missljudet lätt drunkna i det andra ljudet.

Enheten har utbytbara Op-Amps som jag inte har fipplat med, än. En LPF och två I/V (ingen aning om vad det betyder eller om dom påverkar mitt problem). Kan dom två I/V-kretsarna ha med kanalerna att göra? Är det i så fall värt att byta plats på dom för att se om missljudet byter kanal? Jag har tyvärr inga andra Op-amps att testa med.

Känner ni igen den här typen av missljud? Kommer ni på någonting mer jag kan försöka med? Antingen för att fixa felet eller för att framkalla det.
Om inte så får ni ändå gärna posta en tröstande kommentar :'(

EDIT: Nu har jag haft möjlighet att testa enheten utanför hemmet, ca 13 km bort på universitetet jag studerar vid. Jag får missljud även här vilket innebär att teorin om "fel på hushållselen" har minimerats rejält. (Det kan ju såklart vara fel på universitetselen också)

Permalänk
Medlem

@Toxic Crow: Gammal tråd men jag tror jag har hittat felet..

Mobiltelefonen ger ifrån sig störningar när den ligger nära min!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Metsys2k:

@Toxic Crow: Gammal tråd men jag tror jag har hittat felet..

Mobiltelefonen ger ifrån sig störningar när den ligger nära min!!

Jag kom fram till att det berodde på störningar från Wi-Fi. Både mobilen, surfplattan och laptopen skapar störningarna. Jag fick enheten utbytt och den andra enheten är inte alls lika känslig. Den första enheten tog upp störningar bara av att mobilen var inom 1,5 meter. Nu måste den ligga direkt bredvid för att störa.