Microsofts spelchef talar om möjligheterna till en uppgraderingsbar Xbox

Permalänk
Melding Plague

Microsofts spelchef talar om möjligheterna till en uppgraderingsbar Xbox

I framtiden ska det bli möjligt att inte helt olikt en PC kunna uppgradera spelkonsoler, i alla fall om Microsofts spelchef Phil Spencer får sin vilja igenom.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sååååå...en steam machine fast med windows?

Edit: Om detta blir verklighet så (tror jag) kommer det släppas som en konsolliknande mediaenhet, som man sedan kan köpa uppgraderingspaket för. Tror inte det kommer bli som så att du kommer köpa separat RAM/GPU/CPU som du gör med dagens datorer (eller steam machines för den delen) utan det kommer finnas sätt att bara koppla in nya saker på ett väldigt enkelt sätt, nästan lite som plug'n'play. Tänker såsom den där Razer datorn ..vad den nu hette..där du kunde köpa till moduler.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Sååååå...en steam machine fast med windows?

Kunde inte sagt det bättre själv...

Permalänk
Medlem

Detta gjorde Nintendo redan på 90-talet

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Sååååå...en steam machine fast med windows?

Lustiga är, de är båda en PC (i grunden iaf)

Antar att MS insett att konsolers tid är förbi, PCn är här för att stanna. Så de gör om sin konsol till en "PC"

Helt ärligt är det inte en dum ide dock, jag tom föreslog det i någon tråd tidigare. Så länge nya konsollen kan hantera spelet minst lika bra som den "äldre" mer optimerade versionen, så är det vinst där nya spel kan ta vara på nyare konsol versionens hårdvara bättre.

7870 med 8GB DDR3 och 32MB SDRAM i all ära... men det behövs mer

Permalänk

Då är det inte en konsol längre utan en PC..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Sååååå...en steam machine fast med windows?

Kommer nog dock vara en mer "användarvänlig" lösning, typ en modul du kopplar in/ställer uppepå(med kontakter under/ovanpå) där man inte ser själva komponenterna, då slipper Svensson bli rädd för kretskorten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Då är det inte en konsol längre utan en PC..

Det har ju funnits uppgraderingsbara konsoler förr och jag tror ingen använde sin N64 som pc (Men jag förstår vad du menar)
Men jag tror detta är bra och ett måste annars kommer ju surfplattor o skit ta över och då lär vi få ännu mindre roliga spel som portas till PC

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Då är det inte en konsol längre utan en PC..

Och då kommer jag inte längre att köpa en konsoll mer.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Och hur skulle detta fungera, ska man skicka in konsollen för att byta ut tex cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det har ju funnits uppgraderingsbara konsoler förr och jag tror ingen använde sin N64 som pc (Men jag förstår vad du menar)
Men jag tror detta är bra och ett måste annars kommer ju surfplattor o skit ta över och då lär vi få ännu mindre roliga spel som portas till PC

Vi får nog inte bara mindre spel utan också färre vilket är ännu värre.

Permalänk
Medlem

Puckot fattar inte att folk köper konsoller för att slippa uppgradera var och varannat år. Spel blir heller nödvändigtvis inte bättre för att man implementerar rökeffekter och massa annat skit på skärmen som gör att man tillslut inte ser någonting.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Så en konsol som kör en x86 CPU med möjlighet att uppgradera t.ex. CPU/GPU/RAM, som kör ett operativsystem som i grund och botten är Windows 10 och använder väl valda delar av Dx12 och ev. använder Windows Store som primärt leveranssystem.

Jag vet inte, det påminner mig om ngt... Kan de inte bara sälja chassit och skapa en ny storleksstandard om de inte klarar sig på M-ITX?

Det stora problemet kommer bli inlåsning. Uppgraderingsbar hur då? Vilka minimumfeatures kommer att krävas av den nya hårdvaran. Kommer det att duga med vilken x86 CPU som helst, eller måste den stödja en särskild intel/AMD feature för att komma i fråga? Samma med GPU, vilka funktioner måste finnas för att gammal kod skall fungera?

För inte vill man väl behöva börja skapa spelen med generaliseringar för att man inte kan vara säker på hårdvaran? Tänker man sig drivrutiner separata från OS beroende på tillverkare?

Fast detta blir väl den logiska slutsatsen. Konsolernas stora fördel har ju varit "Close-to-metal", vilket MS har tjänat på att hålla borta från PC (eftersom man tjänat bra på XBox), nu när PC också kan komma nära metallen finns det inte längre något som särskiljer konsollen från PC:n längre...

Permalänk

Intressant utveckling. Många tolkar det som att då är det inte en konsoll längre utan en PC.
Jag hävdar att det som gör det till en konsoll är själva programvaran och kanske det att det den och hårdvaran är konstant över en längre tid. Detta är både en stor fördel och en stor nackdel.
Skall hårdvaran vara lika flytande som för en PC eller kanske det är frågan om att plattformen uppdateras vart annat år? Det är ju självklart fördelar med att kunna uppgradera men en fragmentering är också ett problem. Förtroendet för en plattform minskar om man vet att den behöver uppgraderas/bytas ut för ofta.
Kan man lösa det genom att t.ex bara byta APU och minne genom att de sitter i sockel eller på separat instickskort så kan det nog fungera.

Permalänk
Medlem

Det bästa vore om det bara är gpu delen som behöver bytas ut kanske en gång under konsolens livstids och att man lossar och sätter fast den på utsidan. Att gamla versionen kör samma spel fast med lägre grafikinställningar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Hedersmedlem

Sen kommer det plötsligt minimum specs, recommended specs till konsoll också. Krävs en viss version av mjukvara osv. En nerdummad PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Och hur skulle detta fungera, ska man skicka in konsollen för att byta ut tex cpu?

Med denna blir de svårt. Men nästa generation är de ju bara ha en hotswap funktion. Easy peacy

Permalänk
Medlem

Detta är ju underbart! Om det blir verklighet innebär det att PC-spel inte behöver stympas lika mycket eftersom konsolerna i alla fall kommer kunna vara bättre än vid release, och om det finns en fast ström/värmbudget så gör det ju inget då man med nyare teknik oftast kan trycka in mer prestanda per watt.

ÄNTLIGEN en glad nyhet som har med konsoler att göra! HURRA!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gör dom det på rätt sätt kommer det slå helt klart!
Använder min Xbox One mer än PC:n nu för tiden, så mycket lättare och bekymmersfritt dock så märker man ibland av att denna generations konsoler svettas och prestandan denna generation inte riktigt håller måttet!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av Yomster:

Vi får nog inte bara mindre spel utan också färre vilket är ännu värre.

Ok. Sen lär vi se "vill du hoppa över nivå 5 betala bara 250 rubiner just nu extrapris endast 3kr".

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

"Xbox One with upgraded 'TurboGPU 3' is needed for playing this game."

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Uppgraderingsbara konsoler är ingenting nytt. Sega Genesis är väl kanske mest (ö)känd, till slut hade man kopplat på så mycket tillbehör att det såg ut som konsolen var inlagd på intensivvård. En del spel innehöll också extra minne, DSP-processorer m.m. på själva kassetten.

Förra generationens konsoler klarade sig fint utan uppgraderingar eftersom de hade vettig prestanda när de släpptes. De var t.o.m. kraftfullare än de flesta high-end datorer på sin tid. Om PS4 och XBox One haft mer prestanda än en budgetdator från 2012 när de släpptes hade de nog klarat sig 5-7 år också. Otroligt dålig framförhållning med tanke på att 4K är på väg att slå igenom också och de klarar knappt 720p...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Köp en PC istället!

Blir de uppgraderingsbara försvinner ju lite av fördelarna med konsolerna - att det är samma hårdvara för alla och att utvecklarna lär sig optimera för just den - nu ska de försöka lägga resurser på att optimera för flera.

Samtidigt kommer många spel anpassas efter minsta gemensamma nämnaren - ursprungskonsolen - och uppgraderingen riskerar bli en flopp.

Likaså är risken att konsolens livscykel förlängs, vilket gör att de större utvecklingsstegen i spelutveckling (som normalt inträffar strax efter en ny generation lanseras) fördröjs.

Uppgraderingsbar konsol är ett intressant och bra koncept i teorin, men tror inte det kommer bli lika bra i praktiken.

Permalänk
Medlem

If it walks like a duck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Puckot fattar inte att folk köper konsoller för att slippa uppgradera var och varannat år. Spel blir heller nödvändigtvis inte bättre för att man implementerar rökeffekter och massa annat skit på skärmen som gör att man tillslut inte ser någonting.

Fast om de löser det bra så behöver det ju inte vara ett problem.

Jag gissar på att de löser det i stil med att det finns exempelvis 3 olika steg, min/med/high. Det du kommer kunna byta ut frånsett lagring är nog förmodligen GPU, man byter ut en modul vid senare tillfälle om man vill uppgradera sin befintliga konsol till ett mindre pris än om du köper den dyrare versionen igen.

Det blir fortfarande ofattbart mycket lättare att optimera om du har ett fåtal modeller all anpassa dig efter med fördelen att det öppnar för möjligheten till mer ögongodis för de som önskar detta.

Rökeffekter i all ära, men något som konsolerna lider av är låg fps, objektivt är 60fps bättre än 30.

Så länge de löser det bra så finns det bara fördelar med ett system som detta.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Uppgraderingsbara konsoler är ingenting nytt. Sega Genesis är väl kanske mest (ö)känd, till slut hade man kopplat på så mycket tillbehör att det såg ut som konsolen var inlagd på intensivvård. En del spel innehöll också extra minne, DSP-processorer m.m. på själva kassetten.

Förra generationens konsoler klarade sig fint utan uppgraderingar eftersom de hade vettig prestanda när de släpptes. De var t.o.m. kraftfullare än de flesta high-end datorer på sin tid. Om PS4 och XBox One haft mer prestanda än en budgetdator från 2012 när de släpptes hade de nog klarat sig 5-7 år också. Otroligt dålig framförhållning med tanke på att 4K är på väg att slå igenom också och de klarar knappt 720p...

Detta gjorde dom medvetet för att dom förlora på varje såld PS3 när den släpptes och ändå så var det många som klaga på priset 5990 kr och dom räkna med att dom fick igen det på spelförsäljningen istället.

Så därför satsa dom på betydligt billigare komponenter på denna generations konsoller som kunde släppas för ett bättre pris vid release så dom fick igång försäljningen omgående.

Men självklart märks detta på prestandan i dagens spel med oftast 30 Fps 1080P max.

Köpte förra generations konsoll omgående denna generation har jag väntat in ett prisdropp då den känns så sniken i prestandan, även väntat in Uncharted 4 för detta är ett av mina favoritspel.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Personligen tyckte jag steget mot PC-hårdvara i konsoller var ett steg i fel riktning från början. Det hela har lett till färre orginella spel när allt går under samma gränssnitt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Permalänk
Proffsmobbare

Skillnaden är att man kan hålla koll på hur många konfigurationer av en Xbox det finns ute, och optimera mjukvara/spel efter detta, till skillnad från PC där det finns oändligt med konfigurationer.

Jag ser bara fördelar med detta.

I spelet 'The Division' har man redan börjat experimentera med att ha grafikalternativ beroende på "target frame rate".

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Då är det inte en konsol längre utan en PC..

Exakt!

"utan lämnar det vid att han anser att spelkonsoler har bäst förhållande mellan pris och prestanda och inte ser någon anledning till varför spelkonsoler inte skulle kunna uppgraderas likt en persondator."

Finns en extremt bra anledning varför man inte ska ändra maskinvarukonfigurationen på en konsol: att det bara finns en enda konfiguration är en extremt stor del i varför spel på konsol generellt sett har långt mindre kvalitésproblem än spel på PC. Med tanke på att Moores lag nu av allt att döma förpassas till historien så kommer det bli ett allt mindre problem att hålla samma specifikation under lång tid.

Dagens konsoler lider främst av att det inte fanns något mer lämpad CPU än Jaguar när man designade PS4/XBO. just svag CPU-del (teoretiskt sett är det en väldigt marginell förbättring från 360 och lite beroende på hur man definierar "CPU-prestanda" kan man säga att det är en försämring från PS3). Nästa generation konsoler skulle både kunna köra med Zen och finns idag också flera ARM-varianter som definitivt skulle fungera.

Just XboxOne lider extra av att man valde 32 MB eSRAM då trenden helt gick till att göra spel med "deferred-rendering" där det behövs mer än 32 MB snabbt RAM för att köra 1920x1080 (skulle behövas ~40-50 MB, 32 MB räcker till ca 1600x900). Med forward-rendering, som tidigare var vanligast, hade 32 MB räckt för 1920x1080.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer