CDON låter mig inte använda ångerrätt vid bruten förpackning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jag förstår dock inte detta.

"såvida inte förändringen av varan skett på grund av åtgärder som varit nödvändiga för att undersöka varan.

I detta fall har Oskar Wallin såvitt framkommit installerat och använt grafikkortet. Produkten har därmed enligt nämndens mening inte längre varit i väsentligen oförändrat skick. Åtgärderna har inte varit nödvändiga för att undersöka produkten"

Är undersöka varan = titta på den? Vilken färg har kortet? Hur ser fläktarna ut? Är det att "undersöka varan"? Jag förstår att du inte är ansvarig för vad ARN skrev, jag undrar bara hur man ska tolka det svaret.

"Instickskort", så fort jag stoppar det i en dator är jag körd. Skulle jag däremot ha kortet framme några dagar liggandes någonstans för risk för ESD-skador på annat sätt är det lugnt?

Ovan är ingenting "emot" dig, vill bara få ut någon vettig förklaring till allt, från vem som helst.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Tyvärr verkar ARN har beslutat att när det gäller instickskort, så får man inte använda dessa, då de inte längre är i oförändrat skick.
Du får ta ut och titta på det fysiskt, men inte testa det (du får istortsett göra det som du annars skulle fått göra i butik).

När va detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

"såvida inte förändringen av varan skett på grund av åtgärder som varit nödvändiga för att undersöka varan.

I detta fall har Oskar Wallin såvitt framkommit installerat och använt grafikkortet. Produkten har därmed enligt nämndens mening inte längre varit i väsentligen oförändrat skick. Åtgärderna har inte varit nödvändiga för att undersöka produkten"

Är undersöka varan = titta på den? Vilken färg har kortet? Hur ser fläktarna ut? Är det att "undersöka varan"? Jag förstår att du inte är ansvarig för vad ARN skrev, jag undrar bara hur man ska tolka det svaret.

Tanken med 14 dagars ångerrätt är att den ska vara likvärdig med den inspektion du kan göra i affären, dock är det ju extremt svårt att bevisa att du satt in kortet i datorn om du inte säger att du gjort det därav så brukar butiker inte tjafsa om du inte ger dem info utan bara säger, jag vill utnyttja min ångerrätt.

I juridiska fall så är det bara följa regeln, ge ingen info som inte efterfrågas och som du absolut inte måste ge, tumregel för alla lägen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Som jag tolkar det, så får du göra det som du annars skulle kunnat göra i butiken.. dvs, i vissa fall öppna lådan och titta på produkten. (Det var därför Ångerrätten lades till för internet köp. ).
I mitt fall, så skriver jag att jag använt kortet under 1 dag för att undersöka funktionaliteten i crossfire, något som inte fungerade väl.

Skrivet av Minthon:

När va detta?

2014-06-18 fick jag beslutet. dvs strax över 1½ år sedan.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Tanken med 14 dagars ångerrätt är att den ska vara likvärdig med den inspektion du kan göra i affären, dock är det ju extremt svårt att bevisa att du satt in kortet i datorn om du inte säger att du gjort det därav så brukar butiker inte tjafsa om du inte ger dem info utan bara säger, jag vill utnyttja min ångerrätt.

I juridiska fall så är det bara följa regeln, ge ingen info som inte efterfrågas och som du absolut inte måste ge, tumregel för alla lägen.

Precis min tanke också. Jag är dock rätt nyfiken på vad "undersöka varan" är. Jag trodde man hade rätt att testa varan vid internetköp.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Du har nog bara haft otur att få prata med fel person. Jag köpte ett Pallit GTX 970 på CDON som jag inte alls var nöjd med, sen hade Netonnet Gigabyte GTX 970 WF3 för samma pris. Så jag skickade tillbaka det första till CDON utan problem.

Alright, noterat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Problemet jag hade, var att de först inte kommenterade skicket hos produkten. Webhallen i det här läget, tyckte inte att mitt distansköp, var ett distansköp (vilket jag fick rätt för). Därav ARN och där jag var tvungen att uttrycka min anledning till ånger.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Är inte det ett val som butik kan göra? Dom kan ej neka om varan är obruten.

Jag handlar alltid av Netonnet just pga att man får testa och böka hur mycket man vill och sen kan lämna tillbaka den. Köpte en gång en laptop att ha på ett lan över helgen (hade bara en Macbook då) och lämnade tillbaka den på måndagen Rätt nice att "låna" en Asus laptop för 15k över helgen haha.

EDIT: Detta förutsätter ju att man har 15k att lägga ut i några dagar

Det där är väl dock i princip bedrägeri som jag tolkar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Jag handlar alltid av Netonnet just pga att man får testa och böka hur mycket man vill och sen kan lämna tillbaka den. Köpte en gång en laptop att ha på ett lan över helgen (hade bara en Macbook då) och lämnade tillbaka den på måndagen Rätt nice att "låna" en Asus laptop för 15k över helgen haha.

Snacka om att missbruka öppetköp. Skulle du själv vilja köpa den laptopen sen?

Permalänk
Medlem

Kan vi inte snart helt slippa "återförsäljare" och beställa direkt från fabrik, utan massa dyra mellanhänder?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

2014-06-18 fick jag beslutet. dvs strax över 1½ år sedan.

Då borde du inte omfattas av den ändring som kom 2014-06-13, då det köp gjordes innan detta? Ditt case bör alltså inte vara relevant för TS.

Permalänk

Handlade på cdon's black friday 2015 i november
Fick hem mina varor igår 4 mars 2016.. ALDRIG MER CDON

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Då borde du inte omfattas av den ändring som kom 2014-06-13, då det köp gjordes innan detta? Ditt case bör alltså inte vara relevant för TS.

Bra poäng där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Problemet jag hade, var att de först inte kommenterade skicket hos produkten. Webhallen i det här läget, tyckte inte att mitt distansköp, var ett distansköp (vilket jag fick rätt för). Därav ARN och där jag var tvungen att uttrycka min anledning till ånger.

Ah ja då är det klurigare att ge ett bra svar om man egentligen inte har något skäl

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Alla butiker behandlar kunder olika, jag själv fick en cpu 1000kr billigare än lägsta pris i sverige enligt prisjakt, detta enbart för jag berättade vad jag skull ha den till. Min poäng är att folk blir behandlade olika och olika butiker prioriterar goodwill olika.

I fallet känslig elektronikprylar som blottar sina ädlaste kroppsdelar för användarna, så tycker jag det är bra att Arn har börjat tagit sitt förnuft till fånga och ej tvingar butiker till att ta emot såna utom prisnedsättning.

Problemet är att dessa produkters hantering noggrant måste övervakas och de bör vara plomberade, så att man kan garantera att en idiot eller galning har vidrört dem och kanske handhavas i ett rum, med kläder, utrustning som inte ens är "esd klassad".
För kostnaden vid fel handlar ej enbart om en billigt grafikkort för en 10 000kr som kan gå sönder, utan att dataförlust/korruption kan uppstå där kostnaden fullständigt skenar iväg.

Så min åsikt är att man som kund alltid ska ta på sig, i TS fall hade de öppnat ett nytt ärende och det kan leda till goodwill.
Jag själv skulle kunna tycka att butiker kunder kunde gå halva vägen, t.ex att kunden får 75% av pengarna tillbaka och butiken sedan kan själva varan som begagnad för 75% av priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

I fallet känslig elektronikprylar som blottar sina ädlaste kroppsdelar för användarna, så tycker jag det är bra att Arn har börjat tagit sitt förnuft till fånga och ej tvingar butiker till att ta emot såna utom prisnedsättning.

Fast det har de ju nu inte. Du har fortfarande full reklamationsrätt, oavsett hur du har hanterat produkten, så länge den är fysiskt oförändrad. Hade det varit för att man anser att ESD-risker och motsvarande är en faktor hade kraven mot konsument varit betydligt högre.
I det här fallet handlar det helt enkelt om att ARN dragit en gränsdragning mellan "inspekterat" och "använt", som inte matchar verkligheten när det kommer till elektronik köpt i delar. Det är som att din ånger rätt upphör när du kopplat in högtalare eller hörlurar till din nya förstärkare, vilket är ett måste, för att bedöma ljudet. Det är med andra ord resultatet av att folk uttalar sig om saker de inte vet någonting om. Lagen säger klart och tydligt att du har rätt att testa produkten, något som är helt omöjligt om man inte kan stoppa den i en dator. ARN är bra på lagen, men inte så bra på datorbyggen, med andra ord.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det finns en rimlighet i att begränsa möjligheterna att testa datorkomponenter vid internet köp. Om inte sådan begränsning inte fanns och du vill ha CPU som klockar bra. Utan begränsningar i ångerveckorna så skulle du kunna undersöka vilka hastigheter du kan komma upp i och skicka tillbaka de processorer du inte tycker når dina krav/önskemål. Det är sedan inte rimligt att återförsäljaren skall kunna sedan sälja din ratade processor som ny. Det är möjligt att det skulle kunna regleras med en reducerat återköp. För mig så vill jag att det jag köper inte skall vara pillat på av för mig okända klantar. Betalar jag fullt pris för en ny vara så skall den vara en ny vara i obruten förpackning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Det finns en rimlighet i att begränsa möjligheterna att testa datorkomponenter vid internet köp. Om inte sådan begränsning inte fanns och du vill ha CPU som klockar bra. Utan begränsningar i ångerveckorna så skulle du kunna undersöka vilka hastigheter du kan komma upp i och skicka tillbaka de processorer du inte tycker når dina krav/önskemål. Det är sedan inte rimligt att återförsäljaren skall kunna sedan sälja din ratade processor som ny. Det är möjligt att det skulle kunna regleras med en reducerat återköp. För mig så vill jag att det jag köper inte skall vara pillat på av för mig okända klantar. Betalar jag fullt pris för en ny vara så skall den vara en ny vara i obruten förpackning.

Lagen tillåter att du provar produkten, så du får göra som du beskriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det har de ju nu inte. Du har fortfarande full reklamationsrätt, oavsett hur du har hanterat produkten, så länge den är fysiskt oförändrad. Hade det varit för att man anser att ESD-risker och motsvarande är en faktor hade kraven mot konsument varit betydligt högre.
I det här fallet handlar det helt enkelt om att ARN dragit en gränsdragning mellan "inspekterat" och "använt", som inte matchar verkligheten när det kommer till elektronik köpt i delar. Det är som att din ånger rätt upphör när du kopplat in högtalare eller hörlurar till din nya förstärkare, vilket är ett måste, för att bedöma ljudet. Det är med andra ord resultatet av att folk uttalar sig om saker de inte vet någonting om. Lagen säger klart och tydligt att du har rätt att testa produkten, något som är helt omöjligt om man inte kan stoppa den i en dator. ARN är bra på lagen, men inte så bra på datorbyggen, med andra ord.
B!

Arn är inte lagen och en persons svar från Arn betyder inte att det är detta som gäller, så visst skulle man kunna ha full ångerrätt enligt lagen som du skriver.

Det finns dock prylar som man inte har ångerrätt på som underkläder och samma bör gälla känsliga elektriska komponenter. Det är alltså en positiv trend, får nu se om Arn håller i sig.

Texten från Arn innehåller dock ett rätt och ett fel:

Från Arn: Installerat och använt grafikkortet. Produkten har därmed enligt nämndens mening inte längre varit i väsentligen oförändrat skick. Åtgärderna har inte varit nödvändiga för att undersöka produkten.

Har man tagit en produkt utanför skyddspåsarna så är produkten inte längre i oväsentligen oförändrat skick, då nästa person just inte kan garantera att produkten har exponeras utanför just skyddspåsen.
Däremot är det nödvändigt att installera ett grafikkort för att undersöka det.
Så Arns framtida beslut kan mycket väl ändra sig... Jag tycker dock problemet med populära hårdvarukretsar inte är så stort då det finns så gott om recensioner så folk vet vad de får när de köper varan.

Om man kollar syftet med ångerrätt så var det att bl.a inte bli lurade av alla dessa dammsugarförsäljare. Syftet med lagen har inte varit att som någon skrev gratis få låna en dator över en helg, eller byta om man upptäcker att någon skulle rea ut en helt annan produkt billigare.

Permalänk
Medlem

Vill ni betala nypris för en begagnad vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Hejsan, jag köpte ett R9 390 på CDON och nu ett tag senare hamnade 390X på rea. Jag tänkte då att jag kunde använda ångerrätten och beställa 390X:et istället. Men nej det går inte.

Men jag är helt säker på att ångerrätt ska få användas även vid bruten förpackning, det är väl hela poängen med grejen? Att man ska kunna testa produkten och SEN då ha möjlighet att returnera det om det inte är vad man förväntade sig.

Och det bör jag ha rätt i om ni kollar konsumenträttens hemsida här: http://www.konsumentverket.se/Foretag/Konsumentratt/Angerratt...

Står ju längst ner "Konsumenten har rätt att undersöka varan". Och jag har kunnat göra det på andra hemsidor utan problem, är det bara CDON som är scumbags eller är det något jag missat?

Supporten säger bara till mig "För att du ska kunna utnyttja din ångerrätt måste varan vara oanvändoch eventuell plombering måste vara obruten. Om varan är användeller skadad och inte går att sälja kan vi inte acceptera returen.

Jag hittade också detta på lagen.nu:

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Jag tog grafikkortet och stoppade in det i datorn. Det är väl inte tillräckligt för att säga att produkten är förändrad? Det är så nära oförändrad det går att komma imo. Antar att det är CDON som avgör detta?

Och på den andra delen så har jag bara gjort det som är nödvändigt för att testa kortet. Jag kopplade in två PCI-kablar och skruvade fast det i chassit. Det är väl de enda åtgärder jag gjort och det bör inte vara några problem?

Vad säger ni? Stämmer detta? Är CDON boven eller är jag inte påläst?

Du har rätt till att lämna tillbaka grafikkortet efter du öppnat och tittat och känt på de. Plomberingen har inget med ångerrätten att göra. CDON har sjunkit med sin support och kundservice på senare tid då dom vägrar saker som man har laglig rätt till.
Skulle reklamera en vara för några månader sedan och det tog väldigt lång tid att få svar. När jag fick svar skulle jag kontakta en leverantör B sen skulle jag kontakta leverantör C, fastän de va CDON som jag köpte av. Detta tog runt en månad och jag blev tillslut förbannad och sa att de är dom som ska sköta reklamationen och vilka dom kontaktar är upp till dom. Dom vägra och jag hade redan ringt och lagt ner så mycket tid att jag kontaktade ARN. Nu ett halvår senare har jag fått rätt till att häva köpet men jag har inte sett några pengar än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Det är den typen av beteende som gör att butiker kommer att sluta med den tjänsten. Jag är för att man ska kunna testa och se att varan håller vad den lovar men det där är ju bara taskigt beteende.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Jag kan mycket väl tänka mig att det som någon tidigare har sagt att när det väl används så förbrukas ångerrätten. Sen är det ju så att många kedjor och butiker är snällare än lagen, vilket de ska ha kudos för. Elgiganten och NetonNet är väl två av dom med absolut generösaste avtalen för sina kunder vad jag vet. Samtidigt kostar det ju dom pengar. Ett grafikkort som varit upppackat, inkopplat i datorn och man kan se att det finns dammkorn på, märken efter skruvarna man drar fast det med etc är inte längre i nyskick. Tänk dig själv hur du hade reagerat på ifall du fått hem ett kort som var lite lite dammigt och du kan se att det varit använt. Om du betalade fullpris tror jag de flesta skulle bli ganska arga på butiken, då kortet uppenbarligen inte är nytt och de har ju betalat fullpris. Det betyder att de måste sälja det som fyndex vilket dels kräver extra hantering för deras del, ska läggas upp som separat vara på hemsidan, sänkas i pris, gås igenom av personal och koll att allt är okej. Är det fortfarande rätt bios på kortet eller har du ändrat det?

Det är inte alla kedjor som valt att ha en fyndhörna på sina hemsidor just pga extra arbetet det orsakar. Att använda ångerrätten mot de blir ju tyvärr så då att om inte varan är 100% nyskick så vägrar de. 99,9% nyskick är inte 100%.

Jag lider dock med dig. CDON är riktigt dåliga på när det kommer till kundvård efter köp. De är ofta billiga dock vilket är det de lever på, men man kan inte vara billigast och bäst på kundsupport om företaget ska tjäna pengar tyvärr, iaf inte i denna branschen. Just av denna anledningen och massa tidigare problem med CDON vägrar jag handla från dom och har tidigare skapat trådar som varnar för CDON här på SweC. Detta leder denna helgen till att jag får betala 600kr mer för min Skylake I7:a då jag vägrade köpa den då CDON hade den på rea för 3 veckor sedan. Hoppades på att någon vettig återförsäljare skulle köra en drive på dom innan denna helgen men jag verkar inte ha haft den turen, och The Division får min CPU att gå på knäna så behöver uppgradera innan tisdag

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Tror inte ett öre på vad jag säger?

Jag har länkat utdrag ut beslutet JAG fick från ARN när jag var i SAMMA situation som TS... Tror nog att ARN är bättre på att tolka lagen korrekt, än några hobbyjurister på ett forum.

Det du fick av INET är goodwill och ett av de skälen till att jag handlar på INET. De gör mer än vad som krävs av dem enl. lag för att behålla nöjda kunder.

TL;DR

Jag har fått beslut av ARN, det har inte du.

Från riksdagens hemsida:

10 § Konsumenten har rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett
meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 12 § (ångerfrist). Om konsumenten lämnar meddelandet på
näringsidkarens webbplats, ska näringsidkaren utan dröjsmål
bekräfta mottagandet av meddelandet i en läsbar och varaktig
form som är tillgänglig för konsumenten.

Om konsumenten i rätt tid och på ett ändamålsenligt sätt har
lämnat eller sänt ett meddelande enligt första stycket, får
meddelandet åberopas även om det försenas, förvanskas eller
inte kommer fram. Lag (2014:14).

Undantag från ångerrätten

11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten
uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras
och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när
tjänsten har fullgjorts,
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana
svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka
och som kan inträffa under ångerfristen,
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens
anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig
prägel,
4. avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för
gammal,
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan
återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och
förseglingen har brutits av konsumenten,

Från ARNs eget referat:

Distans- och hemförsäljningslagen beskriver ångerrätten för konsumenten bl.a. vid köp på Internet. En konsument har rätt att ångra sitt köp inom den så kallade ångerfristen (14 dagar räknat från när konsumenten fått information om sin ångerrätt). Men om företaget inte har gett tydlig information om ångerrätten så har konsumenten en betydligt längre ångerfrist, ett år. Så var det i Peters fall – han hade möjlighet att ångra sitt köp inom ett år eftersom han inte fått någon information om ångerrätten. Men för att ångra köpet krävs det också att varan är i ”väsentligen oförändrat skick”. Peter hade använt plattan vid 20 tillfällen och kört den 30 sekunder varje gång. Dessutom hade hans katt med sina klor orsakat ett skönhetsfel på gummimattan. ARN fann att plattan, genom att den använts vid ett tjugotal tillfällen, inte längre kunde anses vara i ”väsentligen oförändrat skick”. Peter fick därför inte ångra sitt köp.

Du snackar skit eller så har du inte fattat vad som har hänt i ditt ARN-ärende. Ett grafikkort kan omöjligen inte vara i "väsentligt oförändrat skick" bara för att den har testats i en dator någon/några timmar, och butiken får ABSOLUT INTE säga nej till ångerrätten bara för att paketet till grafikkortet är öppnat. det är LAG på det. Sluta sprida skitsnack. tack.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

CDON rekommenderar jag inte. Skickade flera gånger fel varor och var sura när jag kontaktade dom.

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-x34-curved-ips-34-...

Här har du en fyndvara som CDON, så de har ju ändå möjlighet att sälja fyndvaror. Denna vara är rabatterad ca 15%

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Tror inte ett öre på vad jag säger?

Jag har länkat utdrag ut beslutet JAG fick från ARN när jag var i SAMMA situation som TS... Tror nog att ARN är bättre på att tolka lagen korrekt, än några hobbyjurister på ett forum.

Det du fick av INET är goodwill och ett av de skälen till att jag handlar på INET. De gör mer än vad som krävs av dem enl. lag för att behålla nöjda kunder.

TL;DR

Jag har fått beslut av ARN, det har inte du.

Har full förståelse för vad du säger, men ARN är en bunt hobbyjurister vars beslut och rekommendationer butikskedjorna kan skita helt i utan konsekvenser. Om du inte räknar deras "svarta lista" som en konsekvens, vilket är skrattretande.

Det är lite som låtsasjuristerna i denna tråden kan man säga, en jävla massa tyckande och källcitat från lagen.nu men ingen som verkar förstå att lagen är skapt för att tolkas, inte något annat. Om lagen var svart-på-vitt tydlig och rak, skulle vi inte behöva advokater, jurister eller domare.

Ledsen för dig dock, du borde haft ett "case" enligt folkvett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Men hur funkar det? Jag menar, att kolla och nudda grafikkortet är INTE att testa det. I så fall vet jag inte hur okunniga regeringen är om teknik, för herregud.

Det måste väl ändå vara så att man får koppla in det för att testa det? Det är väl hela poängen med order "undersöka/testa"? Och även då, det känns lite överdrivet att produkten inte är i väsentligen oförändrat skick?

Och dessutom, överskrider inte det du länkade det andra jag skickade hos Konsumenträtten och lagen.nu? Där står inget på de hemsidorna att det är så petigt som det du skickade.

Lagen finns för att du ska kunna köpa en produkt på distans och få samma möjlighet att testa den som du hade haft i butik. I butik kan du inte montera grafikkortet och spela med det, så det är inte orimligt att du inte kan göra det hemma heller.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Lagen tillåter att du provar produkten, så du får göra som du beskriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Troligtvis räknas produkten som förändrad när du monterar processorn och börjar kleta på kylpasta och fläkten. Lagen ger bara rätt till väldigt grundläggande kontroll.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jag säger bara att jag har prövat fallet hos ARN och jag fick fel.. och jag var i samma situation som du är.
De andra gissar och tror bara. Ev. Utbyte av CDON är bara goodwill.

"De andra gissar". Inkl dig själv, ditt utfall från ARN säger inget om någon annans utfall.
Och 14-dagars öppet köp är absolut inte någon form av goodwill.

1. ARN har inga muskler, allt de säger och gör är vägledande. Butikerna kan strunta i detta fullständigt.
2. Lagen är till för att tolkas. D.v.s i stort sett två likvärdiga fall, kan få två olika utfall.

Jag tycker TS ska stå på sig.
Är hen inom ramen för 14-dagar ska det inte vara några problem.
Har man däremot kanske i mailkontakt sagt att man vill byta kortet, p.g.a att det finns REA på bättre kort, så är det klart att CDON blir mindre mottagliga för samarbete...

Skrivet av Marcusk:

Det där är väl dock i princip bedrägeri som jag tolkar det.

Visst är det. Men det ska bevisas i domstol också.
Sådana personer som gör att vanligt hederligt folk, får lida.