Fråga om Crossfire och Crimson

Permalänk
Medlem

Fråga om Crossfire och Crimson

Hittade ingen tråd om detta men jag kan ha missat den isf.

Jag upptäckte igår att med crimson så stängs inte crossfire av korrekt från profilen delen utan man måste gå in under "addtional settings" och stänga av CF helt. Detta är nog inget nytt för någon men med att Sweclockers släppte sitt test av prestandan i the division såg jag att jag bara fick hälften av de fick med ett Fury X kort. Körde spelet i windowed mode så CF ska inte fungera iaf men jag tyckte detta var konstigt så jag stängde av CF helt. Då gick min fps upp 30-40 i både fullscreen och windowed mode utan några andra förändringar. Trodde det var något problem med att the division eller crimson försökte köra CF trots att det var avstängt eller/och windowed mode.

Testade samma sak med Rise of the tomb raider men där var det ingen skillnad om jag stängde av CF från profilen i crimson eller under additional settings. Fullscreen eller windowed mode hade heller ingen påverkan utan jag fick samma fps. Upptäckte att iaf för mig verkar det som spel som har fått en ny Crimson profil så funkar det att stänga av CF från profilen och då jag får samma FPS i windowed mode och fullscreen med ett kort. Dock så verkar spel som inte inte har en ny profil inte respekterar att man stänger av CF från profilen och att man tappar prestanda om man inte slår ifrån CF helt även om bara ett kort används.

Har någon annan märkt av detta eller är det spöket som bor i min dator som håller på?

Permalänk
Medlem

@Ashwind: Jag har märkt precis samma sak - jag måste alltid stänga av Crossfire helt genom "additional settings" (alltså gamla CCC-menyerna). Det har snackats på Reddit och andra ställen om att spelprofilerna i Crimson inte gör det de ska, så vi får väl helt enkelt hoppas på att det blir bättre i nästa release.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

@Arzei: Bra att veta att man inte är ensam om problemet. Försökt tala om vad felet är för amd support men det är som att tala med en vägg som spottar till standardsvar som jag redan sagt inte fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashwind:

@Arzei: Bra att veta att man inte är ensam om problemet. Försökt tala om vad felet är för amd support men det är som att tala med en vägg som spottar till standardsvar som jag redan sagt inte fungerar

Jo tack, jag har haft med dem att göra ett par gånger också och det tog typ fyra mejl innan man fick nåt som inte var ett copy-pasteat standardsvar.

Det ryktas ju om att Crimson 16.3 kommer ut idag (eller imorgon i vår tidszon) så med lite tur blir det bättre där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AMDs forum.. fy fan vad dåligt det är. Det är så jag har svårt att hålla mig från att skratta när jag väl tittar in där.

Det lyckas med konststycket att vara dåligt på precis alla vis det kan vara dåligt på. Ser ut som en dålig microblogg.
Utom ett, det är några styck från AMD som svarar. Inte bra svar. Men svarar.

Btw.. är det någon av er som lyckas kryssa i rutan så loggan från AMD syns när ni kör crossfire?
Far fan inte den att fungera.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

AMDs forum.. fy fan vad dåligt det är. Det är så jag har svårt att hålla mig från att skratta när jag väl tittar in där.

Det lyckas med konststycket att vara dåligt på precis alla vis det kan vara dåligt på. Ser ut som en dålig microblogg.
Utom ett, det är några styck från AMD som svarar. Inte bra svar. Men svarar.

Btw.. är det någon av er som lyckas kryssa i rutan så loggan från AMD syns när ni kör crossfire?
Far fan inte den att fungera.

Forumet har jag hållit mig ifrån, är generellt anti officiella supportforum då det brukar vara sån hets kring borttagning av inlägg som inte passar företagets PR-avdelning.

Angående Crossfire-rutan så har jag aldrig provat faktiskt. Du vill kunna se att CF faktiskt är igång eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Arzei: Ja precis. Vill kunna välja att se loggan eller inte. Nu går det inte att se den.
Det går inte att bocka i rutan och ta apply.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Misstänker att de features som fortfarande körs genom CCC är rätt handikappade. Förhoppningsvis lyfts allt in i Crimson under våren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tur att 16.3 gjorde inget för att fixa detta problem...

Permalänk
Medlem

Crossfire/SLI är egentligen ganska dött och var aldrig speciellt lyckat.
Många spel fungerar bättre utan och vi lär se färre och färre spel med stöd för CF/SLI då tillverkarna inte bryr sig om det längre.
CF är något som en marknadsavdelning gillar men i praktiken så är det ingen hit.
Om ni vill använda flera GPU så är det Vulkan eller DX12 som gäller i framtiden.

Permalänk
Medlem

@Snubb1: Sant, kanske dags att sälja ett av mina fury x kort och köra på ett till polaris kommer.

Permalänk
Medlem

Om du vill skaffa ett polaris kort tidigt så är det nog rätt tid att sälja nu då Polaris förhoppningsvis inte är speciellt långt borta samt så lär värdet sjunka om några månader och marknaden översvämmas med begagnade kort.
Det verkar vara tryck efter polaris så det blir nog många som vill byta upp sig.
Bara hoppas att Polaris lever upp till förväntningarna.

Permalänk
Medlem

@Snubb1: Frågan där är ju när entusiast korten kommer. Rykten säger att de kan komma mot slutet av året.