Permalänk

Bygglogg: BeyondTheMind - ESW2

Det har nu gått några år sedan mitt senaste projekt och jag har länge varit sugen på att starta något nytt. Dock har jag inte riktigt haft någon inspiration, men när jag fick se Cooltek W2 för omkring ett halvår sedan så började idéerna genast att flöda!

Ett stort tack till Fractal Design och Skapamer.se som har valt att sponsra mitt projekt!

Målet med bygget är att få en tyst dator med en ren design. Temat är svart med inslag av vitt och rött. Inget som sticker ut kanske, men jag har alltid gillat den kombinationen och kommer därför köra på den. Man ska kunna se komponenterna i den främre kammaren men utan att hela rummet lyses upp av datorns belysning. Jag har heller inget emot att se kablar, men då ska se bra ut och vara snyggt dragna! Jag ska också göra en lite speciell lösning för att enkelt komma åt att styra belysning och fläktar, men utan att förstöra det rena utseendet. Projektet beräknas ta ungefär två till tre månaders tid.

Planering - Allt är inte skrivet i sten, men det som hittills planerats är:

  • Förbättra luftflöde genom att kapa bort onödig metall framför och bakom fläktar

  • Modifiera/bygga en strömkontroller till belysning och fläktar med volt-bevakning

  • Lackera detaljer och komponenter i svart, vitt och rött

  • Eventuellt göra en egen HDD-bur istället för den som medföljer

  • Sleeving av kablar

  • Byta ut lysdioder och andra detaljer så att de följer färgschemat

  • Egna dekaler/vinyler

  • Byta ut slang och kopplingar på vattenkylningen

Hårdvaran är inte det värsta man kan få tag på idag men är fullt tillräcklig för mina behov. Den består av:
Moderkort: Msi 970 Gaming
CPU: AMD FX6300
GPU: Sapphire R7 370 4GB Nitro
RAM: 16gb Crucial BallistixSport
SSD: OCZ Agility 3
HDD: 2x1TB Western Digital i RAID 1
Kylning: Kelvin S24 och fläktar från Fractal Design

Nu börjar vi med lite bilder på det fantastiska chassit Cooltek W2!

Borstad svart aluminium, mmmmmm!

Bilder på Chassit
Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Reserverad

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Uppdatering 1

Den första modifikation jag gör av chassit är att förbättra luftflödet, och i den här uppdateringen blir det för radiatorn som kommer vara placerad i botten. Inget avancerat egentligen, men det kommer göra stor skillnad. Fram med tejp och minislipmaskinen (det är ju faktiskt ingen riktig Dremel jag har) och börja kapa!

Jag insåg dock ganska snabbt att det inte räckte med att kapa bort bara gallret, mycket plåt var fortfarande i vägen för luftflödet. Och eftersom jag också vill ha kvar luftfiltret var det lite svårt att få det snyggt i och med hållarnas placering. Men efter lite planering och mera kapning samt filning och slipning blev det riktigt bra!

Resultatet! Här har jag också målat kanterna med en så kallad färgpenna som egentligen används till repor och stenskott på bilen, mycket smidigt eftersom jag inte planerar att lackera om den här delen av chassit.
Radiatorn är på bilden endast provisoriskt monterad, därav att det ser lite glappt ut.

Det var allt för den här uppdateringen! Jag kommer också att kapa bort på fler ställen, till exempel för den 80mm-fläkt jag kommer ha i fronten, men bild på det kommer förmodligen i framtida uppdateringar!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Uppdatering 2: Fractal Design

Ett stort tack till Fractal Design som sponsrar mig med deras vattenkylning Kelvin S24 samt fläktar ur Venturi-serien!

Riktigt snygga fläktar! Jag tänkte först lackerat en del av dem vita eller röda, men de grå och svarta färgerna passar bygget mycket bättre, jag tror det skulle kunna bli för mycket av de röda och vita detaljerna annars. Det är ju ingen polkagris jag bygger

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Uppdatering 3: Sleeving och lödning

Till det här bygget kommer jag sleeva så mycket som möjligt med paracord. Jag tycker det ser bättre ut, kablarna blir mjukare, och det är enklare att göra sleevingen utan krympslang än med vanlig kabelstrumpa.

Här har jag gjort en hel del av sleevingen, ungefär halva 24-pins kabeln är klar och jag har också börjat med fläktarna. Av naturlig orsak kan jag inte köra allt utan krympslang som på till exempel fläktarna, men då paracord smälter fast på sladden behöver man inte mycket krympslang för att det ska sitta fast bra.

Istället för vanlig värmepistol använder jag en gasdriven mini-värmepistol. Rekommenderas starkt, den är mycket enklare att både krympa krympslang men också smälta paracord med, man kan i stort sett inte bränna som kan vara lätt hänt med en tändare.

Fläktarna är klara! De fläktar som har PWM-styrning, alltså 4 ledare, fick både röd och svart paracord då de inte fick plats med en ensam färg. Här ser jag också att det hade blivit för mycket att lackera fläktarna.

24 och 6-pins klara. Jag valde att köra med förlängningar så att jag kan byta ut nätdelen i framtiden utan att behöva göra om all sleeving.

Här har jag påbörjat byggnationen av styrning till fläktar och belysning. Det är en fläktkontroller för pci-plats som kommer byggas om, bland annat ska jag löda på förlängningar till vridpotentiometrarna så att de kan monteras i chassit. Man kommer också kunna se hur mycket volt varje kanal skickar ut.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Bygge av kontroller till kylning och belysning

Uppdatering 4: Bygge av kontroller till kylning och belysning

Äntligen! Efter några timmars lödning och felsökande har jag äntligen blivit klar med kontrollen som ska styra fläktar, pump och belysning! Mitt mål var att ha en central punkt i chassit där allt kunde kopplas in, men att styrningen skulle kunna skötas från baksidan. Jag ville också kunna övervaka varje kanals volt, dock bara två åt gången. Detta löste jag genom att använda den befintliga flerpoliga strömbrytaren som original styr fläktarna. Man kan nu välja vilka av de två kanalerna man vill se, och även stänga av övervakningen helt om man önskar.

Det första jag gjorde var att bygga modulen till övervakningen och löda på sladdar. De behöver ingen extra strömförsörjning utan det räcker med den volt den får från strömkontrollern, mycket smidigt. Sedan kollade jag längden jag behövde, sleevade kablarna och lödde fast dem på kontrollen. Jag tog också bort öronen på övervakningsmodulen och målade den svart.

Sedan bytte jag ut de vita kontakterna till lite längre sleevade svarta så att det blir lättare att koppla. Sen sleevades förlängningarna till vridpotentiometrarna och löddes fast. De målades också delvis svarta för att smälta in bättre.

Monterat, provkört och klart!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Uppdatering 5: Lackering, byte av lysdioder och montering

Nu har jag äntligen kommit vidare! Problem med hälsan har gjort att jag fått lägga bygget på hyllan ett tag. Även färgen tog slut mitt i lackeringen så jag fick beställa mer. Än så länge är jag mycket nöjd med färgerna och planerar inte att lackera flera delar, men blir jag sugen så kanske jag ger grafikkortet och SSDn lite färg också.

Jag vill även tacka Skapamer.se som har bidragit med primer, färg och mattlack till mitt bygge. Mycket bättre är sprayfärger från t.ex Biltema, väldigt enkelt att få ett bra resultat, även när det är kallt ute som i mitt fall.

Maskering, slipning, grundfärg, färg och mattlack. Mycket nöjd med resultatet!

Blåa lysdioder passar inte riktigt in med färgtemat så dessa byttes ut. Även den röda lysdioden blev bytt till en vit. Här har jag också börjat montera hårdvaran. Luftkylaren var tillfällig då jag testkörde hårdvaran.

Jag valde att ta isär pumpen inför lackeringen, jag kände det var lättare än att maskera alla hål och springor. Jag la även på ett par lager matt lack på "locket" som Fractal Designs logga var på då jag inte ville ha denna blank. Kopparplattan var även något ojämn så denna lappades.

Slutresultatet!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!