SLI isn't supported with DX12 and never will be

Permalänk
Medlem

SLI isn't supported with DX12 and never will be

"SLI isn't supported with DX12 and never will be. DX12 can support multi-GPU configurations, but it's not using Nvidia's SLI technology (SLI and multi-GPU are not synonymous, I wish people understood that). It's up to the devs to properly implement the features of DX12. So far, not a single DX12 title has done so."

Läste detta på Steam. Är det så att det inte längre kommer ens kallas SLI och CrossfireX?
Samt att det enbart kommer vara speltillverkarna som bestämmer om det kommer att gå att köra multi-GPU? Det har upp tills nu ofta gått att göra fulhack, med diverse resultat. Men iaf.

Jag har en olustig känsla över tanken på att det är helt upp till speltillverkarna att kunna köra med två eller fler grafikkort.

Jag vet för lite om DX12, är det lika besvärligt/lätt att implementera "multi-GPU configurations" som SLI/CF är i DX11?

Edit: Om det inte framgick klart så gäller detta såklart även AMD CrossfireX.

Tillägg.
Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Stämmer nog. Och tyvärr är ju spelutvecklarna ofta antingen för lata eller piskade att jäkta ut halvfärdiga spel.

Fast i Ashes fungerar ju multi-gpu. Även om man stänger av sli och sliter bort bryggan. Så helt sant var det inte.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"SLI isn't supported with DX12 and never will be. DX12 can support multi-GPU configurations, but it's not using Nvidia's SLI technology (SLI and multi-GPU are not synonymous, I wish people understood that). It's up to the devs to properly implement the features of DX12. So far, not a single DX12 title has done so."

Läste detta på Steam. Är det så att det inte längre kommer ens kallas SLI och CrossfireX?
Samt att det enbart kommer vara speltillverkarna som bestämmer om det kommer att gå att köra multi-GPU? Det har upp tills nu ofta gått att göra fulhack, med diverse resultat. Men iaf.

Jag har en olustig känsla över tanken på att det är helt upp till speltillverkarna att kunna köra med två eller fler grafikkort.

Jag vet för lite om DX12, är det lika besvärligt/lätt att implementera "multi-GPU configurations" som SLI/CF är i DX11?

Snacka om kaninpittar om det stämmer. Cf/sli har ju funnits i 11 år.
Men det kan också vara så att dom försöker tjäna cred genom att först säga att dom tar bort det, för att sedan säga efter ett tag att dom ångrade sig och lade till det igen.
Och då skall alla bli glada och tycka om dom.
HAHAH, snacka om sprängda.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Om multi-GPU enbart ska vara upp till speltillverkarna.. hur många kronor kommer ni att sätta på att nVidia fuckar upp det för så många som möjligt?

Pga
1. Köra med AMD och nVidia i samma dator? Nej nej. Fyy.
2. Köra två av våra äldre kort?? Nej nej. Iväg och köp det senaste snordyra kortet med dig.
3. NVIDIA GameWorks™
4. Alla andra anledningar nVidia kan komma på

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om multi-GPU enbart ska vara upp till speltillverkarna.. hur många kronor kommer ni att sätta på att nVidia fuckar upp det för så många som möjligt?

Pga
2. Köra två av våra äldre kort?? Nej nej. Iväg och köp det senaste snordyra kortet med dig.
3. NVIDIA GameWorks™

Precis, det är ju nVidia vi pratar om.
Jag gillar dom, MEN dom är ju inte direkt vänliga mot vare sig kund eller övriga företag.
Normalt sett brukar sådant straffa sig, man kan ju bara tänka på hur fort företaget skulle gå omkull, om min hövding var otrevlig mot våra kunder.

Deras programvara Geforce Experience kan dom dränka sig med.
Det tillsammans med Gaming Evolved appen är nog det sämsta skit jag sett ärligt talat.
Vad värre är att nVidia enbart fixar dom senaste uppdateringarna genom den appen, hur grillad kan man bli?
Suck.....Jag blir bara förbannad när jag tänker på det.
Hoppas att det kommer riktigt feta klockrena hacks som aktiverar allt vad sli/cf heter och dessutom tillåter blandning mellan amd och nVidia.
Då kan dom sitta där sedan och försöka förbjuda och blockera bäst dom vill.
En sak som vi sett är att företagen inte rår på hackare och crackare, det räckte ju bara att se på GTA-V som skulle ha världshistoriens sjukaste DRM.
Well, det dröjde ju inte mer än max 2 dagar om jag minns rätt, så låg spelbara piratkopior uppe på torrentsiterna.

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har altid varit upp till utvecklarna att få igång någolunda bra sli/crossfire stöd. Nvidia/AMD har lekt i bakgrunden tidigare för att fixa fel som utvecklarna har pillat med. Med D3D12 / Vulkan har de bättre möjligheter att göra det korrekt men också fler sätt att göra det dåligt.

Sedan vad är "Nvidia SLI technology"?

(AFR): One graphics processing unit (GPU) computes all the odd video frames, the other renders the even frames. (i.e. time division)
(SFR): One GPU renders the top half of each video frame, the other does the bottom. (i.e. plane division)
Checker board: As the name implies, the image is split into smaller squares, which are assigned to different cards
Scan-Line Interleave: The origin of the SLI trademark, as employed by the 3dfx Voodoo2, which renders a frame's even scan-lines on the first GPU and its odd scan-lines on the second. The SLI trademark passed to Nvidia upon its acquisition of 3dfx in 2000 and now stands for Scalable Link Interface.

Flesta spel kör antingen AFR eller det äldre SFR.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

För mig har Geforce Experience aldrig ens fungerat som det ska alls. Kraschar vid installation utav uppdateringar och hänger sig vid nedladdning.... Detta trots ominstallation utav operativsystem... (Win 8.1) Det värsta är ju att det numera är i praktiken obligatoriskt så jag kan inte ens få fräscha drivrutiner till min HTPC då det alltid krashar vid installationen även om den lyckas ladda ner efter fem försök. (Allt annat fungerar utmärkt på den datorn, så det är ju mjukvarurelaterat och inte hårdvarufel. Tror det kan ha att göra med att det är ett Fermi kort i och Nvidia har struntat fullständigt med att fixa i ordning det för dem.)

Till ämnet, SLI & CFX behövs alltså inte längre. Det är ingen fråga om lathet från Nvidia/AMD utan bristande behov från Dx12. SLI bryggor har ju enbart 1GiB/s i bandbredd så dem har ju egentligen varit onödiga sedan PCI-E 3.0 i nästan alla scenarion. Intressant att se om detta betyder att Nvidia kommer öppna en API för SLI bryggan som tidigare varit helt stängd för alla utom dem själva. (GPGPU fungerar t.ex. inte över SLI bryggan.)

Det intressanta kommer bli om detta kommer öka antalet spel med stöd för flera grafikkort eller minska. Utvecklare behöver ju inte längre utveckla separat för Nvidia/AMD men samtidigt så finns det risk att Nvidia/AMD inte längre stödjer det till samma mån. Som användare utav flera grafikkort (och kommer pga icke spel-relaterade skäl alltid ha) så hoppas jag verkligen att detta ökar antalet spel med stöd för flera grafikkort, även om jag är skeptisk till att det faktiskt kommer bli så.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hjälpsam

Ashes of Singularity stödjer ju AFR, vilket visar att det kan göras.
Angående stödet för SLI och CF, verkar det ha varit ganska dåligt, även på DX11 det senaste året.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Som ju antyds tidigare.
Om det stämmer så är det ju BRA.
Multi GPU kommer ju (troligen) att bli mycket enklare för spelutvecklare att implementera än SLI/CF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Sedan vad är "Nvidia SLI technology"?

(AFR): One graphics processing unit (GPU) computes all the odd video frames, the other renders the even frames. (i.e. time division)
(SFR): One GPU renders the top half of each video frame, the other does the bottom. (i.e. plane division)
Checker board: As the name implies, the image is split into smaller squares, which are assigned to different cards
Scan-Line Interleave: The origin of the SLI trademark, as employed by the 3dfx Voodoo2, which renders a frame's even scan-lines on the first GPU and its odd scan-lines on the second. The SLI trademark passed to Nvidia upon its acquisition of 3dfx in 2000 and now stands for Scalable Link Interface.

Flesta spel kör antingen AFR eller det äldre SFR.

Intressant. Kör Rainbow Six Siege med SLI och det fungerar. Men när man kollar på vapen i menyn så blir de interleaved. Så det verkar som om själva spelet och 3D-grafik i menyn använder olika teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

För mig har Geforce Experience aldrig ens fungerat som det ska alls. Kraschar vid installation utav uppdateringar och hänger sig vid nedladdning.... Detta trots ominstallation utav operativsystem... (Win 8.1) Det värsta är ju att det numera är i praktiken obligatoriskt så jag kan inte ens få fräscha drivrutiner till min HTPC då det alltid krashar vid installationen även om den lyckas ladda ner efter fem försök. (Allt annat fungerar utmärkt på den datorn, så det är ju mjukvarurelaterat och inte hårdvarufel. Tror det kan ha att göra med att det är ett Fermi kort i och Nvidia har struntat fullständigt med att fixa i ordning det för dem.)

Till ämnet, SLI & CFX behövs alltså inte längre. Det är ingen fråga om lathet från Nvidia/AMD utan bristande behov från Dx12. SLI bryggor har ju enbart 1GiB/s i bandbredd så dem har ju egentligen varit onödiga sedan PCI-E 3.0 i nästan alla scenarion. Intressant att se om detta betyder att Nvidia kommer öppna en API för SLI bryggan som tidigare varit helt stängd för alla utom dem själva. (GPGPU fungerar t.ex. inte över SLI bryggan.)

Det intressanta kommer bli om detta kommer öka antalet spel med stöd för flera grafikkort eller minska. Utvecklare behöver ju inte längre utveckla separat för Nvidia/AMD men samtidigt så finns det risk att Nvidia/AMD inte längre stödjer det till samma mån. Som användare utav flera grafikkort (och kommer pga icke spel-relaterade skäl alltid ha) så hoppas jag verkligen att detta ökar antalet spel med stöd för flera grafikkort, även om jag är skeptisk till att det faktiskt kommer bli så.

Hm, det var som fan.
Men om man blandar nVidia och AMD i samma burk.
Vilka drivrutiner skall man då ha installerade.
För det brukar krocka om man installerar bådas.

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hm, det var som fan.
Men om man blandar nVidia och AMD i samma burk.
Vilka drivrutiner skall man då ha installerade.
För det brukar krocka om man installerar bådas.

/Lifooz

Det blir bådas drivrutiner. Förhoppningsvis fixar dem till krockarna om detta ska bli standard på marknaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det blir bådas drivrutiner. Förhoppningsvis fixar dem till krockarna om detta ska bli standard på marknaden.

Om AMD fixar krocken så ska du nog se att Nvidia implementerar en ny krock rätt fort.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det tillsammans med Gaming Evolved appen är nog det sämsta skit jag sett ärligt talat.
Vad värre är att nVidia enbart fixar dom senaste uppdateringarna genom den appen, hur grillad kan man bli?
/Lifooz

Det har väl inte blivit något utav det än att man behöver GE för att få de senaste uppdateringarna? Enligt vad jag förstod skulle man bara få WHQL var 3e-4e månad ifall man inte körde via GE men söker du här så ser man att det inte är fallet: http://www.nvidia.co.uk/Download/Find.aspx?lang=en-uk

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det har väl inte blivit något utav det än att man behöver GE för att få de senaste uppdateringarna? Enligt vad jag förstod skulle man bara få WHQL var 3e-4e månad ifall man inte körde via GE men söker du här så ser man att det inte är fallet: http://www.nvidia.co.uk/Download/Find.aspx?lang=en-uk

Så jag har suttit med GFE och kämpat för ingenting?... Japp, låter som något jag skulle kunna göra...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blanda drivisar låter ju ganska kasst. Blir väl kvadratisk sannolikhet att något inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Så jag har suttit med GFE och kämpat för ingenting?... Japp, låter som något jag skulle kunna göra...

Verkar inte bättre. Men det är väl inte så konstigt heller och du är nog inte den enda för jag har i alla fall inte sett att dom officiellt dragit tillbaka att GE skulle vara ett krav.

Skrivet av Imaculent:

Blanda drivisar låter ju ganska kasst. Blir väl kvadratisk sannolikhet att något inte fungerar.

Ja, det kan nog även bli mycket kaos med vilka drivare som funkar med vilka. Känns som det kommer finnas lika många konfigurationer av de olika drivrutinerna som kommer funka som det finns användare (ja, lite överdrivet men..).

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"So far, not a single DX12 title has done so." Ashes of Singularity?... Verkar vara någon som bara ville kräkas ur sig lite utan att ha kollat.
Vad jag förstått så kan SLi och Crossfire via drivrutiner finnas även i framtiden. Men DX12 erbjuder utvecklarna kontroll över korten utöver det om de vill. Så förhoppningsvis "kan" inte Nvidia hindra en utvecklare från att använda deras GPU om en AMD GPU också sitter i systemet etc. Iaf inte utan att bryta mot DX12 standarden som multi gpu är en del av.

Skrivet av SCORPIUS:

Pga
3. NVIDIA GameWorks™

Nvidia har redan fokuserat på GameWorks för DX12 verkar det som. Så de försöker låsa ner saker återigen. Här har vi möjligheten med nya öppna standarder att börja om på nytt och göra rätt. Men nej...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Det är onekligen spännande tider. På gott och ont.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

"So far, not a single DX12 title has done so." Ashes of Singularity?... Verkar vara någon som bara ville kräkas ur sig lite utan att ha kollat.

Ashes of Singularity använder varken CFX/SLI utan Multi-GPU som är en annan teknik som är del utav Dx12.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hur går det med vanligt 2D(skrivbord, Netflix helskärm, Plex mm)? Vilket grafikkort väljs för att skicka ut signalen?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ashes of Singularity använder varken CFX/SLI utan Multi-GPU som är en annan teknik som är del utav Dx12.

Ehhh so what? Det är ju EXAKT det som skrivs. Att ingen DX12 titel har implementerat stöd för multi-GPU.

"DX12 can support multi-GPU configurations, but it's not using Nvidia's SLI technology (SLI and multi-GPU are not synonymous, I wish people understood that). It's up to the devs to properly implement the features of DX12. So far, not a single DX12 title has done so."

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ehhh so what? Det är ju EXAKT det som skrivs. Att ingen DX12 titel har implementerat stöd för multi-GPU.

"DX12 can support multi-GPU configurations, but it's not using Nvidia's SLI technology (SLI and multi-GPU are not synonymous, I wish people understood that). It's up to the devs to properly implement the features of DX12. So far, not a single DX12 title has done so."

Ursäkta, läste inte original inlägget noggrant nog. Trodde du syftade till att AOTS hade SLI.

(Jag går nog till min skamvrå.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Imaculent:

Det är inte ovanligt att menyer i spel är gjorda i AS3 där finns ett framwork som designer älskar som är lätt att göra 2d overlay menyer dv systemmenyer.

jag tvivlar på att AS3 framwork:et har implementerat SLI / Xfire rätt ..

(https://en.wikipedia.org/wiki/Scaleform_GFx)

länk till scaleform
Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att multi-GPU blir vanligt i spel med DX12.

Någon som vet om det är svårare att implementera det än i tidigare versioner?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag hoppas verkligen att multi-GPU blir vanligt i spel med DX12.

Någon som vet om det är svårare att implementera det än i tidigare versioner?

Frågan kvarstår

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vad jag förstått så kan SLi och Crossfire via drivrutiner finnas även i framtiden. Men DX12 erbjuder utvecklarna kontroll över korten utöver det om de vill. Så förhoppningsvis "kan" inte Nvidia hindra en utvecklare från att använda deras GPU om en AMD GPU också sitter i systemet etc. Iaf inte utan att bryta mot DX12 standarden som multi gpu är en del av.

Nvidia har redan fokuserat på GameWorks för DX12 verkar det som. Så de försöker låsa ner saker återigen. Här har vi möjligheten med nya öppna standarder att börja om på nytt och göra rätt. Men nej...

Har du exempel på detta?

Visa signatur

Permalänk

Det har väl alltid varit upp till speltillverkarna om SLI/CrossFire har funkat eller ej? Jag ser ingen skillnad på hur de fungerat tidigare...

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Det har väl alltid varit upp till speltillverkarna om SLI/CrossFire har funkat eller ej? Jag ser ingen skillnad på hur de fungerat tidigare...

Nej, mycket har varit upp till drivrutinerna och även utan stöd med profiler från drivrutiner har man alltid kunnat tvinga igång crossfire på egen hand, med att tvinga t.ex AFR eller använda en crossfireprofil från annat spel(på egen risk då men stor risk för buggar)

med DX12 har du ingen kontroll alls (utom det speltillverkaren själv implementerar i options) utan spelmotorn bestämmer helt själv om den vill utnyttja en extra gpu eller inte

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Nej, mycket har varit upp till drivrutinerna och även utan stöd med profiler från drivrutiner har man alltid kunnat tvinga igång crossfire på egen hand, med att tvinga t.ex AFR eller använda en crossfireprofil från annat spel(på egen risk då men stor risk för buggar)

med DX12 har du ingen kontroll alls (utom det speltillverkaren själv implementerar i options) utan spelmotorn bestämmer helt själv om den vill utnyttja en extra gpu eller inte

Jo, men att påstå att det alltid fungerat innan det här stämmer ju helt enkelt inte. Det har alltid varit developers uppgift att se till att de fungerar på olika maskiner med olika setups. Inkl XF/SLI

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X