Intel tillkännager Skull Canyon NUC med fyra kärnor och Iris Pro-grafik

Permalänk
Melding Plague

Intel tillkännager Skull Canyon NUC med fyra kärnor och Iris Pro-grafik

Efter att ha hållit på detaljerna under en längre tid tillkännager Intel officiellt sin nya NUC under parollen Skull Canyon, med Iris Pro-grafik och stöd för externa grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På riktigt? haha...kan man få beställa utan döskallen?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Fin var den ju inte i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tycker det är häftigt och imponerande att de fått till ett så kompakt system som man antagligen kan köra CS GO i på lite neddragna inställningar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

På riktigt? haha...kan man få beställa utan döskallen?

Kanske fungerar att ha den upp och ned? Men det är lite konstigt val för vill man ha en sådan liten diskret dator vill man nog oftast inte ha döskallar osv på chassit.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Kanske kan bli något för en Steambox eller något?

Hur presterar Intel Core i7-6770HQ jämte mot en Broadwell?

Kul att det även kommer starka NUC.
ATX börjar kännas mindre och mindre intressant för mig.

Permalänk
Inaktiv

Liten formfaktor i alla ära. Men ska Döskallelådan slås om våra vardagsrum, mot hallonpaj och smultron i en ridå av ånga?

Permalänk
Medlem

Men vänta lite. Det är ju inte mini-litet. Närmre thin itx storlek faktiskt.
Sen mega dyr?
Vad betalar jag för?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Den enda tråkiga verkligheten med att köra intel grafik är att de inte alls har samma styrka som AMD och nVidia när det kommer till att uppdatera drivrutiner för spel.
(många spel är dåligt optimerade och då brukar AMD och nVidia optimera sina drivrutiner så GPUerna utnyttjas bättre)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

För endast tio papp kan man få spela med alla inställningar på det lägsta.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Herr Kantarell:

Den enda tråkiga verkligheten med att köra intel grafik är att de inte alls har samma styrka som AMD och nVidia när det kommer till att uppdatera drivrutiner för spel.
(många spel är dåligt optimerade och då brukar AMD och nVidia optimera sina drivrutiner så GPUerna utnyttjas bättre)

Detta med drivrutiner för Intels grafik stämde tidigare, dock så har de blivit mycket bättre på detta.

Något som skulle vara intressant och faktiskt välbehövligt vore om Intel slogs in på diskret grafikkort så vi får Nvidia/AMD/Intel på GPU marknaden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Men vänta lite. Det är ju inte mini-litet. Närmre thin itx storlek faktiskt.
Sen mega dyr?
Vad betalar jag för?

Skickades från m.sweclockers.com

En NUC med i7 kostar ju idag ca 5 500 dock endast med tvåkärniga processorer. Så en tusenlapp extra för en fyrkärnig låter ju inte speciellt dyrt.

Edit: Dessutom verkar ju den kunna prestera jämt med en 6600k. Iaf i vissa syntetiska tester http://www.cpu-monkey.com/en/compare_cpu-intel_core_i7_6700hq...

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

På riktigt? haha...kan man få beställa utan döskallen?

Det var ju det bästa på den

Skrivet av segen:

För endast tio papp kan man få spela med alla inställningar på det lägsta.

Tror inte riktigt att grundutförandet är menad att spela på, vill man göra det så är det ju stöd för externt grafikkort man lär ha, men priset är på tok för högt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

En NUC med i7 kostar ju idag ca 5 500 dock endast med tvåkärniga processorer. Så en tusenlapp extra för en fyrkärnig låter ju inte speciellt dyrt

Men jämför vad motsvarande kostar i mitx storlek...
Vad är det som kostar så mycket för att få den mindre?

Jag tycker den hade varit perfekt som min nya htpc om det inte varit för priset...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Det var ju det bästa på den

Tror inte riktigt att grundutförandet är menad att spela på, vill man göra det så är det ju stöd för externt grafikkort man lär ha, men priset är på tok för högt ändå.

Man får oftast mer kött på benen om man läser artikeln innan man börjar spekulera

"Under CES 2016 tillkännagav Intel planerna om en ny dator enligt konceptet Next Unit of Computing (NUC), som skulle bli någonting utöver det vanliga. Till skillnad från tidigare modeller skulle denna ingå under entusiastparollen "Skull Canyon" och ha ett fokus på gaming, men alltifrån bilder till mer djuplodade detaljer uteblev."

Permalänk
Medlem

@Kilroy: Prisuppgifterna för processorn verkar ligga nånstans runt 380 $, då har vi 270 $ till övriga systemet och det verkar långt ifrån orimligt.

Sen vad ska du göra på HTPCn som kräver en fyrkärnig med HT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Men vänta lite. Det är ju inte mini-litet. Närmre thin itx storlek faktiskt.
Sen mega dyr?
Vad betalar jag för?

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag ser som den stora grejen är ju Iris GPUn (580) som utklassar AMDs (nuvarande) APUer och presterar som nVidia GTX 750 om inte bättre.
http://wccftech.com/intel-iris-pro-graphics-gamers/
Med denna kan man få ett kompakt system som kan köra D3, Dota 2 m.m. på högsta utan problem och antagligen CS:GO med hög fps kanske med lite neddragen grafik.

Edit: Lite siffror. De påstår 1152 Gflops jämför det med HD4600 på 400 Gflops och Intel HD 530 på 442Gflops så är det över 2.5x prestandan

Så det man betalar för är ett kompakt system med fyrkärnig skylake CPU och relativt stark GPU. (och häftig logga )

Men för egen del kör jag hellre på en vanlig stationär dator.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Fantastiskt roligt att det kommer kompakta system med bra prestanda. Dock skulle jag säga att det allra viktigaste kommer att bli ljudnivån. Folk som är intresserade av den här typen av system bryr sig inte lika mycket om priset som många andra så den kommer säkert att gå hem om bara ljudnivån är ok.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Snälla, kan någon förklara för mig vad vitsen med en nuc med externt grafikkort är? Kan se det på en laptop som är tänkt att kunna flyttas, men en nuc är ju faktiskt en stationär dator (om än liten) som inte är tänkt att flyttas på, varför ska man då komplettera med ett enormt kabinett för ett grafikkort istället för att bara köpa ett mindre itx-system från början?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hag.com:

Snälla, kan någon förklara för mig vad vitsen med en nuc med externt grafikkort är? Kan se det på en laptop som är tänkt att kunna flyttas, men en nuc är ju faktiskt en stationär dator (om än liten) som inte är tänkt att flyttas på, varför ska man då komplettera med ett enormt kabinett för ett grafikkort istället för att bara köpa ett mindre itx-system från början?

Ja det är en bra fråga. Kundgruppen som faktiskt skulle nyttja detta är nog inte så stor.
Men det öppnar iaf upp för möjligheten att uppgradera GPUn om så behövs utan att behöva byta ut allt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

@Kilroy: Prisuppgifterna för processorn verkar ligga nånstans runt 380 $, då har vi 270 $ till övriga systemet och det verkar långt ifrån orimligt.

Sen vad ska du göra på HTPCn som kräver en fyrkärnig med HT?

Jag insåg inte att processorn var så himla dyr. Kostar över 5000 kronor på prisjakt...
$434 i kundpris: http://ark.intel.com/products/93341/Intel-Core-i7-6770HQ-Proc...
Men att processorn är så dyr är ju lite av min poäng, det är rätt många tusenlappar man betalar för att gå ifrån mitx ner till nuc storlek här...

Soff-spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Snälla, kan någon förklara för mig vad vitsen med en nuc med externt grafikkort är? Kan se det på en laptop som är tänkt att kunna flyttas, men en nuc är ju faktiskt en stationär dator (om än liten) som inte är tänkt att flyttas på, varför ska man då komplettera med ett enormt kabinett för ett grafikkort istället för att bara köpa ett mindre itx-system från början?

Min spekulation är att det är tänkt att man ska spela på den inbyggda grafiken, Iris Pro. Att Intel slänger med ett uttag för Thunderbolt 3 (USB Type-C) är mest "bara för att" då enheten kostar en del pengar och vill då att konsumenten skall kunna koppla in vad han/hon vill i sin "Entusiast NUC".

Ett exempel jag kan komma på (inte för att detta är en direkt stark sälj-USP, men endå) kan vara att man har flera NUC'ar, då behöver man inte köpa flera grafikkort utan då köper man bara en Extern Grafikdocka och tar med sig den dit man ska. Samtidigt som att man vill att respektive NUC ska fungera för annat folk som vill använda den som en HTPC eller liknande när man själv inte är där med sin Grafikdocka.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kilroy:

Men jämför vad motsvarande kostar i mitx storlek...
Vad är det som kostar så mycket för att få den mindre?

Jag tycker den hade varit perfekt som min nya htpc om det inte varit för priset...

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte få motsvarande CPU+GPU prestanda i denna formfaktor då det krävs en dGPU typ 750Ti/370. Sedan drar redan 750Ti mer än vad CPU+iGPU drar i denna NUC. Detta blir rimligen en extremt nischad produkt, personligen har jag aldrig riktigt sett poängen med dessa kretsar med kraftig iGPU då blir klart billigare alt. klart högre prestanda med dGPU om man nu ska spela. Är enbart vettigt om det måste vara så litet som möjligt och det måste dra minimal mängd ström.

Finns ju även en i5 baserad variant som är bestyckad med 15 W TDP CPU med Iris 540. Prestandamässigt matchar NUCen med 15 W TDP Skylake i5 förra årets modell med Broadwell i5 med TDP på 28 W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag insåg inte att processorn var så himla dyr. Kostar över 5000 kronor på prisjakt...
$434 i kundpris: http://ark.intel.com/products/93341/Intel-Core-i7-6770HQ-Proc...
Men att processorn är så dyr är ju lite av min poäng, det är rätt många tusenlappar man betalar för att gå ifrån mitx ner till nuc storlek här...

Soff-spela.

Samtidigt verkar den prestera ungefär som en 6600k, iaf med flera trådar. Och att kyla en 6600k är svårt att få tyst och billigt i ett mitx.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Herr Kantarell:

Det jag ser som den stora grejen är ju Iris GPUn (580) som utklassar AMDs (nuvarande) APUer och presterar som nVidia GTX 750 om inte bättre.
http://wccftech.com/intel-iris-pro-graphics-gamers/
Med denna kan man få ett kompakt system som kan köra D3, Dota 2 m.m. på högsta utan problem och antagligen CS:GO med hög fps kanske med lite neddragen grafik.

Edit: Lite siffror. De påstår 1152 Gflops jämför det med HD4600 på 400 Gflops och Intel HD 530 på 442Gflops så är det över 2.5x prestandan

Så det man betalar för är ett kompakt system med fyrkärnig skylake CPU och relativt stark GPU. (och häftig logga )

Men för egen del kör jag hellre på en vanlig stationär dator.

Teoretisk GFLOPS säger inte så mycket om praktisk prestanda i grafikkort. Broadwells 6200 ligger på 883 GFLOPS of presterar ungefär som 750M/940M. Notera att det är ett M där. Intel kan kanske ligga runt 750 men problemet är att en iGPU har problem med minnesbandbredd, minnesmängd och termiska begränsningar. Något som ett 750 inte behöver bry sig om.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

10721a"]
Man får oftast mer kött på benen om man läser artikeln innan man börjar spekulera

"Under CES 2016 tillkännagav Intel planerna om en ny dator enligt konceptet Next Unit of Computing (NUC), som skulle bli någonting utöver det vanliga. Till skillnad från tidigare modeller skulle denna ingå under entusiastparollen "Skull Canyon" och ha ett fokus på gaming, men alltifrån bilder till mer djuplodade detaljer uteblev."
[/quote]

Man får ännu mer förståelse om man läste vad jag faktiskt skrev innan man kommenterade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Snälla, kan någon förklara för mig vad vitsen med en nuc med externt grafikkort är? Kan se det på en laptop som är tänkt att kunna flyttas, men en nuc är ju faktiskt en stationär dator (om än liten) som inte är tänkt att flyttas på, varför ska man då komplettera med ett enormt kabinett för ett grafikkort istället för att bara köpa ett mindre itx-system från början?

Det är COOLT!

Känns inte NUC lite av en testplattform för Intel också? Jag tror de gör detta mest för att visa att det går då denna NUC har TB3 med eGPU stöd.
Allting finns där och de vill visa tekniken så kan de använda Laptop eller varför inte NUC?

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Teoretisk GFLOPS säger inte så mycket om praktisk prestanda i grafikkort. Broadwells 6200 ligger på 883 GFLOPS of presterar ungefär som 750M/940M. Notera att det är ett M där. Intel kan kanske ligga runt 750 men problemet är att en iGPU har problem med minnesbandbredd, minnesmängd och termiska begränsningar. Något som ett 750 inte behöver bry sig om.

Nej det handlar ju mer om utnyttjandet.

Förutsätt att denna presterar bättre med lika många "Execution Units" då detta är en uppdaterad arkitektur med stöd för DX12 och Vulkan och säkert en del "lessons learned".

Lägg sen till 72 EUs mot de 48 i 6200 och DDR4 minne mot DDR3 i Broadwell så kanske du får en fingervisning.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Teoretisk GFLOPS säger inte så mycket om praktisk prestanda i grafikkort. Broadwells 6200 ligger på 883 GFLOPS of presterar ungefär som 750M/940M. Notera att det är ett M där. Intel kan kanske ligga runt 750 men problemet är att en iGPU har problem med minnesbandbredd, minnesmängd och termiska begränsningar. Något som ett 750 inte behöver bry sig om.

Tror inte bandbredd ett problem när man ställer Iris Pro mot 750 Ti och lägre. 750 Ti har en bandbredd på ca 86 GB/s medan Iris Pro 6200 har en aggregerad bandbredd på 100 GB/s mot sin 128 MB eDRAM. Det absolut mest bandbreddkrävande är Z-buffer, strax efter kommer frame-buffer och andra g-buffers. Alla dessa buffertar tar 40-50 MB när man kör dubbelbuffrad 1920x1080.

Iris Pro 580 har även den 128 MB eDRAM medan Iris 540 har 64 MB, bandbredden lär knappast ha minskat i Skylake men däremot har ju TDP gått ner. Iris Pro 580 i produkten artikeln handlar om har en TDP på 45 W medan Iris 540 i den "vanliga" NUCen får klara sig med 15 W och där gissar jag man har en flaskhals mot dGPUer som 750Ti.

Och angående det som nämns om drivers ovan, vad jag läst så har Intel varit de som haft den mest korrekta implementationen av DX12-drivare under hösten. Naturligtvis kan inte deras iGPU driva de senaste spelen på något vettig sätt, men vissa utvecklare har tydligen ändå testat en del på Intel just för att reda ut om buggarna är deras eller i AMD/Nvidia drivers.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tycker det är häftigt och imponerande att de fått till ett så kompakt system som man antagligen kan köra CS GO i på lite neddragna inställningar.

kan nog köra de på high i bra fps. köpte en g3258 till tjejen, atm oklockat och hon kör cs i med/high utan att någonsin komma under 50 fps

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!