Sökmotoroptimering av ett företag kontra att göra det själv
Hej!
Jag jobbar i en liten musikbutik som bland annat bedriver webbhandel. Vi här i butiken måste bli bättre på att sökmotoroptimera för få träffar på söktjänster såsom google. Chefen har varit i kontakt med ett bolag som heter "jajja" som erbjuder sig att sökmotoroptimera sidan och arbeta med nyckelord (bland annat), detta till en summa av ca 54 000kr om året.
Jag har ett par funderingar varav den första såklart är hur vida detta skulle kunna anses som en potentiellt fördelaktig satsning från vårt håll här i butiken. Kan arbetet som företag liknande detta utför vara generellt lönsamt för en butik som oss? (luddig fråga jag vet) Jag begränsar denna fråga till företag med omsättning från 700 000 till kanske 2 000 000. Liknande butiken jag arbetar i alltså.
Själv är jag inte alls främmande att lära mig detta ordentligt. Jag är medveten om de ungefärliga betydelserna för begrepp såsom Nyckelord(meta), Metabeskrivning och html-titlar och så vidare. Jag skulle till och med påstå att jag vet vad de har för funktion och syfte.
Det som jag dock inte är helt bekant med är hur man på bästa sätt kan få de olika värdena och parametrarna att korrelera med varandra. Så att sökmotorn kan göra en relevant sammanställning av sökord och sökresultat. Är sökmotoroptimering något som kan anses värt att försöka göra själv? Och finns det bra guider att följa?
Jag skulle kunna redogöra för hur vår "backend" ser ut och hur produkter och kategorier är konfigurerade. Dock skulle denna text bli för lång och den extra informationen kanske hade blivit mer förvirrande än hjälpsam.
Jag undrar mest rent generellt hur den bästa metoden KAN ser ut och uppskattar input ifrån er.
Ha det bra!