IKEA Markus dödar min rygg - kommer det bli bättre?

Permalänk
Medlem

Haft markus i många år, riktigt skön stol imo. Men det tar alltid några månader att vänja sig med ny stol. Har testat andra, men funkar liksom inte, får ont av andra direkt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Köpte mig en DXRacer för två år sedan och jag är hur nöjd som helst, kan inte se några nackdelar. Eller jo enda nackdelen är väl att armstödet inte är det bekvämaste men eftersom att jag inte använder det så är det inga problem för mig. (Du kan höja och sänka armstödet) Har aldrig haft ont i ryggen så länge jag har suttit i den stolen och det finns en kudde för både nacke och svanken. Tyvärr så finns det väl inget ställe i Sverige så man kan gå in i en butik och testa stolen (Inte vad jag vet iaf). Om nu min DXRacer stol skulle gå sönder av nån anledning så hade jag utan tvekan köpt en likadan igen!

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem

Tamdrup och Trige på Jysk kostar båda runt 1000kr och är otroligt bekväma. Jysk-kvalitet dock så "förbrukningsvara" är nyckelordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Jag har haft min Markus-stol i ca. 8-9 år nu och jag har aldrig haft problem med att sitta i den. Då folk påstår att man måste träna för att klara av det kan jag även nämna att jag har tränat på gym i typ 6 månader totalt i mitt liv.

Risken finns dock att jag kan vara ett specialfall då jag är två meter lång och har svårt att få en bra sittställning i de flesta andra stolar jag har provat. Men men... Jag är som sagt nöjd med stolen.

Läser man kommentarerna från vissa låter det som Markus är den värsta stolen i världshistorien. Brukat min Markus i 5 år nu och använder den ofta dagligen. Har inte haft några problem med den. Dynan är intakt, tyget är helt, inget har pajat överhuvudtaget.

Men TS om stolen inte är bekväm tycker jag inte du ska anstränga dig till att passa den, titta på något annat, vi är alla olika trots allt.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Träna regelbundet. Då kan du sitta på vad som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, släng in 30-60min träningspass varje dag.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Well.
F serien är gjord för tunna människor. Dvs som inte har större "röv,lår,ben"
Därför det finns fler serier som passar andra typer av kroppar, både på bred o längd.
King serien ex som har platt dyna, eller Iron som är mycket bredare.

Det sjuka är att min polare som äger den är minst lika stor som mig om inte större och han "älskar F serie stolen" så kan ju vara en smak av bak också de där

Jag tror att många som köper en dyrare stol på något sätt inbillar sig att den ska vara såååå jävla bra och för att dom inte ska skämmas för att dom köpt en dyrare stol som inte håller måttet så inbillar dom sig att det är bästa stolen dom någonsin haft lite så

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

CDON har just nu 500 kr rabatt på gamingstolarna. Tom 21:e. Jag beställde en precis. Kanske ett alternativ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Det sjuka är att min polare som äger den är minst lika stor som mig om inte större och han "älskar F serie stolen" så kan ju vara en smak av bak också de där

Jag tror att många som köper en dyrare stol på något sätt inbillar sig att den ska vara såååå jävla bra och för att dom inte ska skämmas för att dom köpt en dyrare stol som inte håller måttet så inbillar dom sig att det är bästa stolen dom någonsin haft lite så

Jo rätt vanligt man försöker övertala sig själv att köpet man gjort är bra :>

Själv provat F serien och den är hemsk för mig, är bara 176cm lång men rätt bred om axlarna osv. Så jag kan inte sitta bekvämt i utformningen alls, speciellt inte på axlarna.

Men Iron och King sitter jag riktigt bra i.

Dock bara dom 2 som passar mig i DXracer serien, dom andra är för smala på axlarna.

En kille som provat en F serie först som man ser är för liten för axlarna och höfterna ex.
https://youtu.be/IVBLP70Nj4A?t=368

Sen en King han bytade till https://youtu.be/qqR4kRuOvNY?t=47

Permalänk
Medlem

@Prophan: Har du vridit på spaken under sätet och till vänster, som tillåter tilt-lutning bakåt? Då får du en perfekt 135-graders lutning som avlastar ryggen (hälsovårdsverkets rekommenderade ryggvinkel för långsittning),

http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/42328000/gif/_42328901_...

och sen kan du lägga upp vaderna på nån lämplig pall eller dylikt framför dig. Det är viktigt att avlasta benen så att dom ligger framåt i luften, annars drar dom hängande benen bäckenet framåt och gör illa ryggslutet, samt förlorar man blodgenomströmning i knävecket.

Jag använder en smal kudde i nacken så att jag får 0 grader lutning på huvudet och kan fejsa skärmen. Du bör ha nåt bakom nacken för att inte få sura nackmuskler. Om jag sitter bara tio minuter i stolen utan nackkudde får jag spänningshuvudvärk. Med kudde kan jag lätt sitta timmar i sträck.

Jag har använt min Markus i tre år och det är den bästa stol jag nånsin ägt, när jag är hemma sjuk kan jag sitta i sexton timmar i sträck och gejma. Mitt Ikea JERKER-datorbord har en perfekt metallbalk under bordsskivan där jag kan lägga upp benen.

Mitt bord: https://www.bjussa.se/bilder/bortskankes/2/11970/ikea-jerker-...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming Plus
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: GIGABYTE Radeon RX 7600 GAMING OC 8Gb
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G