Permalänk
Medlem

@fieskmask: BMW är inte dyra att serva om man ser till konkurrenterna i samma storleksklass, jag hade själv tidigare en bmw 328 årsmodell 1997 där reservdelarna låg i samma prisklass som reservdelarna till min fars gamla ford mondeo årsmodell 2001.

En bmw kostar ungefär som en ford, volkswagen och volvo i ägande.
BMW har bättre kvalitet än de flesta mellanklassbilar och går oftast inte sönder lika ofta som billigare konkurrenter, reservdelarna ligger i prisklass med ford och volvo m.m. och en fördel med bmw är att många reservdelar till bmw går att beställa billigare från tyska e-handlare som gör att de ofta blir billigare att reparera än många likvärdiga bilar.

Bmw (och ford) har kamkedja som inte behöver bytas som kamremmen på VAG motorer (audi, volskwagen, skoda) och vissa av volvos motorer (volvo har även motorer med kamkedja), och hos dessa bilmodeller brukar servicekostnaden dra iväg ordentligt när det är dags för kamremsbyte.

VAG har även haft problem haft problem med att motorerna drar mycket olja, att topplockspackningen gått sönder relativt tidigt och att motorer skurit och havererat.

Fördelen med en bmw är också att de är bakhjulsdrivna så de har bättre viktfördelning och mindre belastning på framvagnen, på många VAG bilar är det problem med att delar i framvagnen går sönder och detta är vanligare på just VAG bilar än många andra framhjulsdrivna bilar även om detta problem även förekommer andra framhjulsdrivna bilar.

Bmw som premiummärke är betydligt billigare att äga än audi och mercedes som har dyrare reservdelar och dyrare service, speciellt audis och mercedes "stora stervice" och audis kamremsbyten brukar vara riktigt dyra, en kollega där jag brukar sommarjobba hade en audi a6 där servicekostnaden med kamremsbyte gick på 17000kr vilket är sjukt.

BMW är faktiskt billigare att äga än många tror, bmw 320d ska vara roliga att köra som nästan alla bmw 3-serie bilar brukar vara, de har bra bränsleekonomi, de har relativt bra byggkvalitet, de har humana servicekostnader och de sjunker inte lika mycket i värde som mellanklassbilmärken som opel, ford, mazda, volkswagen o.s.v.

Så jag tycker att bmw 3-serie är den bästa mellanstora kombin att rekommendera.

EDIT: Om du kör max 1500 mil/år så kan även en 320i eller 328i med bensinmotor vara att överväga då bensinmotorer har en lite trevligare och mjukare karaktär samt att de har lägre skattekostnad så att kombinerad årlig skatt- och bränslekostnad blir likvärdig mellan 320d och 320i/328i, bensinmotorerna har ju även inget partikelfilter som kommer att behövas rengöras eller bytas

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Ska du inte byta bil på länge så är det toyota och lexus du ska kolla på.

Otroligt tråkiga bilar dock och dom är inte heller helt felfria. Tänker på en Toyota Avensis vi hade inne. Den hade så många fel så man kunde inte räkna dom på fingrarna.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Kör du 500-800mil/år ska du definitivt inte köpa en diesel!

En dieselbil är gjord för längre körsträckor och om man kör väldigt mycket/år, du bör komma upp över 2-3000mil/år om det ska vara lönsamt och bra för motorn. Kortare sträckor och låga mil/år innebär slitage, igentäppt partikelfilter och högre servicekostnader.
Det är även betydligt högre försäkringspremier och inköpspris på dieselbilar så det är inte lönt om man kör så pass lite.

Du ska kolla efter bensin, flexifuel, hybrid eller en ren el-bil.

Ett bra tips som du fick var att prenumerera på en biltidning och verkligen göra din läxa innan du köper en bil som du planerar att ha i 10 år. Det är väldigt lätt att tröttna på en bil under den tiden så se till att den har all den utrustningen du vill ha och kan komma behöva i framtiden, körglädje, komfort och att den ser trevlig ut är också viktigt om du ska ha den så pass länge.

Mazdan som jag tipsade om matchar det mesta som du vill ha och har ju även 10 år/15000 mil nybilsgaranti, förutom att det var en diesel då, men det borde finnas lika fina bensinare.

Annars har du fått väldigt bra tips i övrigt.

Som sagt, börja prenumerera på en biltidning, googla, läs forum och gör din hemläxa innan du köper, provkör så pass många du kan innan du till slut väljer.

Köper du privat så kolla upp bilen så noga du bara kan innan (t.ex genom en Carfax-rapport), ägaren, om den har skulder m.m. @fieskmask:

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Det är nästan så att jag vill svara din kommentar med "Lycka till att tanka bilen om du inte har tillgång till en bensinmack" ...men jag tänker inte svara så....

Det är väl bekvämare att ladda hemma i villan eller vid parkeringen nära lägenheten än att obligatoriskt behöva sticka ner till macken var annan till var tredje vecka?
Kör man enbart till och från jobbet och 90% inom sin stad (normal Svensson) så behöver man aldrig tänka på att fylla bilen med drivmedel, bilen kommer alltid att vara laddad. Kör man däremot långa sträckor, taxi eller bud så har man oftast tjänstebil och oftast fossilt (eller hybrid).

Vet inte hur din stad ser ut men utanför mig har de lagt elstolpar på vissa parkeringar nära lägenheten (gbg). Dessutom har tesla superchargers som gratis laddar din bil, 270km på 30 minuter. Det är billigare att äta på en restaurang och ladda bilen samtidigt medans du käkar än att sticka ner till macken och fylla med fossilt bränsle för 500-700kr

Erbjuder inte din stad el-stople är det bara att säga till eller klaga, el finns draget överallt i din stad. Regeringen har beslutat att Sverige ska bli ett av de första länderna som blir fossilfria och ska hjälpa både näringslivet och kommunen.

Har iofs inte letat laddstationer i city men prova i förorterna... I city finns ju knappt P-platser så P-platser med eluttag där du kan dra mer än 10A och dessutom inte riskerar att bli av med 230V-laddmojängen lär ju vara ännu mera sällsynta. Bor i lägenhet och det finns inga eluttag i närheten av parkeringen där jag kan dra mer än 500W i max 3 timmar (begränsning pga timer (motorvärmaruttag)) - blir inte mycket laddat där inte. Blir till att hyra separat varmgarage och dit är det både flera års kö och rejäl avgift. Tankningar brukar inte jag göra som separata roadtrips (kan tänka mig att elbilsladdningar gärna blir det) utan på vägen någonstans eftersom det går relativt fort - då har jag inte lust att sitta och pilla mig i naveln i 30min eller mer. Tesla SuperChargers har jag bara sett på bild

Menar du att elbilar automatiskt laddar sig om man kör 90% stadsskörning?

Hur ser det ut med självurladdning på elbilars batterier?

Haha, menar du nu samma regering som där ena handen inte vet vad den andra gör och som hävdar att läget är under kontroll?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Vad du än bestämmer dig för. Köp inget franskt eller koreanskt, såvida du inte vill lämna in bilen på reparationer dvs...

Skrivet av Andreaz1:

Jag skulle vilja se data på varför de är så anti, eller om de bara har fördomar? Vi har en Peugeot 206 och en 508 varav båda tickar på fint. 508 med 1,6l-diesel kan jag få ner till under 0,4l/mil.

Statistik på nätet finns det gott om.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Menar du att elbilar automatiskt laddar sig om man kör 90% stadsskörning?

Att ladda bilen dagligen när man har parkerat hemma, korta sträckor som stadskörning och bilen har alltid soppa.

Skrivet av Micke O:

Hur ser det ut med självurladdning på elbilars batterier?

typ 1% per dygn per minusgrad, batteriet är isolerad men behöver hålla en viss temperatur under vintern. Under sommarn är det ingen större urladdning. Parkerar du och laddar samtidig hemma är detta aldrig ett problem. Större förluster med fossila bränslemotorer under kallstarten

Skrivet av Micke O:

Haha, menar du nu samma regering som där ena handen inte vet vad den andra gör och som hävdar att läget är under kontroll?

Yep, denna fantastisk komiska regering Folk generellt är inkompetenta speciellt när det finns rädsla som nafsar dem i nacken som exempel att förlora röster samt i kombination om en är en svag ledartyp. Personligen har jag inte sett en enda stark politisk ledare i vårt land men men... Det är vårt land och om folket trycker på för bättre el infrastruktur så kommer det förr eller senare. Tja... så länge vi har demokrati förstås =P
Jag antar något måste göras för miljön, speciellt när (om model 3 blir bra) relativt "billiga" elbilar finns runt hörnet.

Permalänk
Medlem

Volvo V40/V60!

*nvm, såg att du behövde en stor bil

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Med din korta körsträcka, faller diesel bort naturligt, även om man bortser från hur olika motorer mår av korta körningar. En diesel är dyrare i inköp, så mycket dyrare att du aldrig kan räkna hem pengarna varken i bränsle besparing, eller bättre värde..
Personligen gillar jag diesel bätre, blir liksom en lugnare körning. (Lägre varv) Jag hyr bil en del i jobbet, då ser jag alltid till att det blir en diesel.
Jag kör ungefär lika långt som TS per år, så egna bilen fick bli en bensinare.

Jag förstår inte riktigt varför man hackar ner på bra bilar. "man skall undvika fransoser" och sådant?
Genom åren har jag ägt ca 15-20 bilar, varav tre har varit renault och nu en peugeot.
Förra bilen jag hade var en Volvo, när jag skulle beställa tid för service hos Volvo, fick jag vänta i över två månader??? För ett år sedan köpte jag en ny Peugeot 208, hade precis inne den på första service, ringde tisdag, fick tid måndag, sex dagar mot 75 dagar...

Fundera mera på vad du vill ha och vad inte. Köper du korean, fransos osv, så får du full laddade bilar för mindre peng än en basutrustad bil av premium märke.
Åt andra hållet, så står sej premium bilen bätre i andrahands värde i procent. Men då den kostar så mycket mer till att börja med, tappar du ändå mera i kronor räknat.

Då du skall ha plats för barnvagn med tillbehör så är en golf-klass lämplig storlek, såvida du inte har stor familj. Dock inte nödvändigtvis en Golf. (Men den ligger i ditt pris span.)
Moderna bilar har ett cervice intervall på XXX-mil eller 1 år, i ditt fall en gång per år.
Jag valde till ett tre årigt service avtal när jag köpte bilen. Kolla också vad en sådan går på, den är ju också en del av totala bil ekonomin. Då har du service för tre år framåt garanterad i pris.

Nu kommer du inte köra så långt, så det kanske inte spelar så stor roll. Men bränsleförbrukningen är väl ändå intressant. Tänk på att ju tyngre bil du kollar på, destu mera bränsle kommer den vilja ha.

Som någon skrev, vissa motorer har kamkedja. Dyrare att tillverka motorn, men en stor slant att spara för brukaren när man slipper kamrems byte. Det var en anledning till mitt val av Peugeot 208. Peggas 1.6L motor med VTI är framtagen med BMW, samma spis som sitter i bla Mini.
(Jag tittade igentligen först på Renault Clio. Då Renault säljs och servas av Volvo återförsäljare.)

Jag var i Tyskland för två veckor sedan, hyrde en Megane TDi, riktigt trevlig bil, på Autobahn i 150-160 fick man hålla igen, bilen ville bara öka. Trevlig och ombonad. (Lite knepig instrumentering, med jag han vänja mej innan jag lämnade tillbaks den.)
Ett billigt alternativ (om den inte är för liten?) är en Peugeot 308, du ville ha Xenon. 308 har LED. (All belysning) de har kört någon kampanj för 160 tusen, ladda den full och du landar norr om 200 tusen.
Att jämföra med en BMW 118i i basutförande som kostar 233400kr. (Jag kollade precis)
Eller en Volvo V40 T2 Kinetic för 210000kr. På volvo kollade jag på lager bilar, dyrare om man vill ha en byggd enligt egen spec.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wh1spY:

Statistik på nätet finns det gott om.

Precis som grundlösa uttalanden som det här. Då får du gärna länka till den relevanta statistiken om det nu finns så gott om den. Jag hittar knappt något som rör europeiska marknaden för de senaste fyra eller fem åren. Det mest relevanta jag hittar är 2015 års undersökning från brittiska Auto Express där 61000 läsare sagt sitt, och titta där vad vi hittar om vi sorterar efter pålitlighet och scrollar ner till botten:

Både Volvo och BMW som folk här inne vurmar över får se sig slagna av sämsta fransmannen? Sorterar man åt andra hållet ligger Peugeot 108 över Volvo V40, sedan får man scrolla ett tag innan man hittar nästa BMW (4-serien) eller Volvo (V60) och under tiden passerar du flera fransmän.

http://www.autoexpress.co.uk/best-cars/driver-power/91218/bes...

Brittiska Warranty Direct sätter betyg på bilarna utefter ägarnas berättelser och andra parametrar som reparationskostnader och där ser vi en liknande historia: http://www.reliabilityindex.com/manufacturer

Det enda jag hittar som stödjar dina påståenden är några mindre och äldre undersökningar från Tyskland som Teknikens Värld har publicerat. De sätter Volvo överst och sen sig själva vilket jag inte är förvånad över.

De enda som konsekvent verkar komma långt ner är italienarna. Ingen förvåning där heller.

Permalänk
Vive la liberté!

Fast Storbritannien är inte Sverige eller Norden. Helt annat slitage med minusgrader, vinter, vägsalt, grovasfalt osv.

Permalänk
Medlem

Vi har tittat på Skoda Superb TDI 140 eller TDI 170 kombi, gott om utrymme!! större än V70 t.ex. drar nästan inget på milen blandat under 0.6 på milen. Årsskatt beror lite på vilken årsmodell/motor du köper men borde hamna rundt 3100 till i underkant av 3600.

Fått positiv kritik av världspressen i flera år.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Fast Storbritannien är inte Sverige eller Norden. Helt annat slitage med minusgrader, vinter, vägsalt, grovasfalt osv.

Är det verkligen "helt annat"? Då borde det ju vara lätt att hitta tester och statistik som visar det?

Jag skulle heller aldrig köpa franskt, åtminstone inte nytt, men det är för att det inte funkar med min magkänsla. Franska bilar har en historia av att vara kassa i vår miljö, det har asiatiska också. Volvo har en historia av att vara pansarvagnar som aldrig strulade och gjorde dem det var de enkla att laga. Ingen av de "sanningarna" står upp värst bra idag.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Är det verkligen "helt annat"? Då borde det ju vara lätt att hitta tester och statistik som visar det?

Volvo har en historia av att vara pansarvagnar som aldrig strulade och gjorde dem det var de enkla att laga. Ingen av de "sanningarna" står upp värst bra idag.

Jag är långtifrån någon expert på bilar, kanska tvärrt imot men..

Vad jag har hört så är Volvo's automatlåda inte den bästa med tanke på körkomfort? Den ska va t.ex. vara mera ryckig och ojamn än VAG sina DSG, även sämre än 6 trinns DSG lådan som skal vara något sämre i körkomfort än t.ex. vad BMW har att erbjuda.
Det har dom förbättrat med sin 7 trinns DSG låda, men fortfarande skall BMW sina automatlådor vara bättre?

Det är iallefall stor skillnad på klimatet i Sydliga England och här. Värmare, blötare och MYCKET högra luftfuktighet, om det har betydning för vad ni diskuterade vet jag inte.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Precis som grundlösa uttalanden som det här. Då får du gärna länka till den relevanta statistiken om det nu finns så gott om den.

Anledningen till att du inte hittar statistik från 2015/16 är för att fel oftast inte uppenbarar sig vid ett nyinköp.

Jag orkar egentligen inte tjafsa emot dig. Du väljer själv om du vill leta efter relevant information. Jag berättar vad jag vet utifrån min egen erfarenhet, TS vill ha en bra bil, då ska han inte köpa franskt eller koreanskt.. Statistiken finns som sagt lite överallt för att backa upp mina påståenden. ALLA märken har någon modell som är sämre, men märken som Citroën, Peugot, Ford och Kia har haft fler modeller som krånglar/rostar osv än märken som Volkswagen, Saab, Audi, Volvo, BMW genom tiden.

Väljer TS att köpa en helt ny bil och modell av något märke, får man helt enkelt gå på ryktet ett bilmärke har, för det finns ju ingen statistik om just den modellen än.

Volvos S40/V40 exempelvis, är ju en riktig skitbil som är en av de "nyare" de tillverkat.

Franska bilar har historiskt sett aldrig fungerat i vårat klimat här i Sverige. Sen ska vi ju inte tala om rostmonstret Ford.
Svensk statistik finns hos svenska bilprovningen (du får ringa eller maila dom) eller hos närmsta oberoende bilmekaniker.
Utländsk statistik är faktiskt helt irrelevant även om den finns och även där visar liknande resultat.

TS, det bästa är ju om du känner en bra bilmekaniker som du litar på, fråga denne vilka bilar som har värst/dyrast/ fel. Sedan undviker du bara dom märkena/modellerna. Toyota brukar många mekaniker rekommendera nu för tiden, även om jag själv inte gillar det märket, dels för att jag tycker dom rostar lite för lätt, men motorerna funkar bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Anledningen till att du inte hittar statistik från 2015/16 är för att fel oftast inte uppenbarar sig vid ett nyinköp.

Jag orkar egentligen inte tjafsa emot dig. Du väljer själv om du vill leta efter relevant information. Jag berättar vad jag vet utifrån min egen erfarenhet, TS vill ha en bra bil, då ska han inte köpa franskt eller koreanskt.. Statistiken finns som sagt lite överallt för att backa upp mina påståenden. ALLA märken har någon modell som är sämre, men märken som Citroën, Peugot, Ford och Kia har haft fler modeller som krånglar/rostar osv än märken som Volkswagen, Saab, Audi, Volvo, BMW genom tiden.

Väljer TS att köpa en helt ny bil och modell av något märke, får man helt enkelt gå på ryktet ett bilmärke har, för det finns ju ingen statistik om just den modellen än.

Volvos S40/V40 exempelvis, är ju en riktig skitbil som är en av de "nyare" de tillverkat.

Franska bilar har historiskt sett aldrig fungerat i vårat klimat här i Sverige. Sen ska vi ju inte tala om rostmonstret Ford.
Svensk statistik finns hos svenska bilprovningen (du får ringa eller maila dom) eller hos närmsta oberoende bilmekaniker.
Utländsk statistik är faktiskt helt irrelevant även om den finns och även där visar liknande resultat.

TS, det bästa är ju om du känner en bra bilmekaniker som du litar på, fråga denne vilka bilar som har värst/dyrast/ fel. Sedan undviker du bara dom märkena/modellerna. Toyota brukar många mekaniker rekommendera nu för tiden, även om jag själv inte gillar det märket, dels för att jag tycker dom rostar lite för lätt, men motorerna funkar bra.

TS skall inte köpa franskt för att de rostar?
Jag har en nyhet för er. ALLA bilar som är gjorda av metall "rostar" Så även modernare bilar som till stor del består av aluminium, de ärgar! Skall vi snacka om bilar som rostar bort på några år? Volvo 240 76-78 års modell. Nyare bilar, Merzedez E-klasse, när den kom med runda strålkastare på 90 talet. (95?)
Skall också påpeka, att om man köper en ny bil, äger man troligtvis inte bilen när rosten väl börjar komma. Så för första ägaren är rosten inte något problem.

Franska bilar fungerar inte i vårat klimat?

Flera Volvo modeller har både motor och växellåda från Renault. Då funkar ju inte Volvo heller. Eller? Och hur blir det med de fransmän som har motor från BMW? Om de inte funkar, så kan ju inte BMW funka heller? Ändå rullar samtliga märken på våra vägar... konstigt...
Jag ägde min första "Renault Super-5 GTS 1987". I fyra år fungerade den helt klanderfritt i ur och skur. Efter det har jag hunnit med en "Super-5 TXE" och en "R19 16V" Alla tre fungerade i min ägo. Jag har ägt about 10 Volvo's, alla var inne på verkstad för något fel. Ofta bromsarna. En Golf lämnade mej stående vid vägkanten i minus 15 grader utanför Jönköping mitt i natten. (Soppapumpen) En cheva orkade precis halta hem, samma fel fast mekanisk soppapump. En MB-E300 gick inte att starta efter jag tankat i Trollhättan. Tändningslåset pajade. Bogsering till verkstad.

De flesta märken idag handlar av varandra för att slippa utvekla allt själv. Alla lever under samma lagkrav på avgasrening. Alla köper insprutnings system av samma tilverkare. Samma med bromsar, fjädrar, avgassystem, katalysatorer.... listan är lång. Men just de delar fransoserna köper in, fungerar dåligt i sverige?

Jag tror att TS fått mer info än han bad om. Enligt tråden är i princip alla bilar bra, och alla är skit, beroende på vem som har ordet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wh1spY:

Svensk statistik finns hos svenska bilprovningen (du får ringa eller maila dom) eller hos närmsta oberoende bilmekaniker.

Jaha så nu är det dit man får ringa när det uppenbarligen inte finns det överflöd av info på nätet som du pratade om? Jag orkar inte tjafsa med dig heller, du har visat att har inte har några som helst bra argument för dina fördomar, och de få dåliga du har petar Turbonisse hål på här ovanför. Tack och hej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Volvos S40/V40 exempelvis, är ju en riktig skitbil som är en av de "nyare" de tillverkat.

Nu hoppas jag du menar årsm 95-04.

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Du kanske kan ana en röd tråd här när det gäller franska märken som Renault, Citroen mfl? KÖP FÖR H*LVETE INTE EN!!!!

Hur många franska bilar har du ägt? Tycker mest det låter som fördomar som sprids av folk som inte ägt en själv eller hört vad grannens pappa sa om sin farbrors bil som inte såg en vettig serviceverkstad.

Jag har själv ägt ett gäng franska bilar och äger just nu 3 st Citroen varav den äldsta är årsmodell 1992 och den yngsta en 2014. Vi har haft åtminstone en fransk bil i familjen under hela mitt liv, samt en bunke andra märken. Min erfarenhet är att vissa modeller av vissa märken är bättre medan andra är sämre.

Sen handlar det mycket om det finns en bra verkstad att tillgå och vilket märken dom hanterar. Mao det spelar fan ingen roll vilket bilmärke du har om verkstan du använder är skit (och många skitverkstäder finns det).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Jag är långtifrån någon expert på bilar, kanska tvärrt imot men..

Vad jag har hört så är Volvo's automatlåda inte den bästa med tanke på körkomfort? Den ska va t.ex. vara mera ryckig och ojamn än VAG sina DSG, även sämre än 6 trinns DSG lådan som skal vara något sämre i körkomfort än t.ex. vad BMW har att erbjuda.
Det har dom förbättrat med sin 7 trinns DSG låda, men fortfarande skall BMW sina automatlådor vara bättre?

Det är iallefall stor skillnad på klimatet i Sydliga England och här. Värmare, blötare och MYCKET högra luftfuktighet, om det har betydning för vad ni diskuterade vet jag inte.

DSG-lådan är inget under av komfort. Snarare motsatta. Framförallt i start och I uppförsbackar är den väldigt ryckig. Prova fickparkera med en. Det är inte det roligaste.
DSG-lådan har inte heller någon momentomvandlare som i en traditionell låda. Volvos Automater är betydligt bättre, iaf dom jag har stött på.

Sen detta om franska bilar. Ja det är lite mer småfel på sådana men inga större saker. Inget jag ännu skulle rekommendera till mina käraste dock.
Det vi har fixat på bilar här innan påsk, Bältessträckare (Airbag) till Citroen C4, ABS/ESP på Peugeot 407.
Skulle inte heller rekommendera Audi, eller VW med tanke på alla strul som uppstår.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av gevsan:

Nu hoppas jag du menar årsm 95-04.

Volvo S/V40 1996-2000 (Fas-1) fanns bla med 1.6 och 1.8 liters motorer. Dessa hade maskin och växellåda från Franska Renault. (2.0, 2.0T och T4 hade svenska motorer/lådor.)
De fick kritik för växellådorna, mer än någonting annat. 2001-> fanns 1.8an kvar, men ny med volvos egna M65 låda.
Volvo S/V40 1996-2000 fanns också en modell som hette 1.8i <-den viktiga skillnaden här är bokstaven "I" i modell betekningen.
Denna motor var en Mitshubitchi GDI motor. Mitshubitchi hade själv stora problem med den samma. Det är en så kallad "leanburn" maskin, där man matar motorn med en magrare bränsleblandning än de 14.7:1 som är det ideala för en bensinmotor. Dessa skulle gå snålare. De har en tendens att koksa igen, bränna ventiler och annat som en följd av den magrare blandningen.

Volvo S/V40 2001-2004 (Fas-2) fanns som 1.8 (Fransk motor, svensk låda.) 2.0, 2.0T och T4 med svansk tillverkade motorer och M56 lådan som sitter i samtliga 850/V70 modeller. Byggda för att klara betydligt mera kraft än V40orna hade. Ingen kritik riktades mot dessa modeller.

Idag är fas-1or 16-20 år gamla, jag ser någon ibland, i varierande skick.
Fas-2 är idag 12-16 år. Jag ser fortfarande ganska många och i skapligt bra skick. Jag undrar vad som var så dåligtr med dem?
Själv körde jag en T4-03a i sex år. Lät trimma den hos Autotech i Trollhättan. 275hkr/400Nm i en så lätt bil. 0-100 på 5.5 tyckte jag var trevligt. På de sex åren jag hade bilen hade jag som vanligt med volvo diverse problem med bromsarna, En wastegate arm som rostade av, inget som lämnar en ståendes vid väg kanten. Skulle antagligen haft den kvar ännu om inte en medtraffikant bytt körfält utan att se sej om. Försäkringsbolaget lagar inte hela sidan på en över tio år gammal bil.
En liten not om rosten. 11år gammal, såg den fortfarande 100% rostfri ut. Men runt bagageluckan (V40) såg jag tre små blommor i lacken.

Jag undrar vad som gjorde dessa bilar till en dålig bil?
Kanske lite off-topic i en tråd om nya bilar. Men man kanske skall akta sej för att köpa svenskt? ( <-Ironi! )

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Hej på er (igen).

Skapade en tråd för ett tag sedan ang. bilköp men efter rådande omständigheter i familjen behöver vi nu byta till en automat.
Det här med automat har man ju hört är både bu och bä.

Generella frågor är ju som vanligt vilket märke ska man välja? Vilken modell? Satsa på en ny bil?
Den ska vara rymlig, skön att köra, helst ha maximal utrustning (Xenon, ljudpaket etc) och lite annat smått och gott.
Såg att det fanns kampanj på Renault Megane Sport Tourer med BOSE paket för lite över 200k med nya däck, 3 års fri service m.m., kanske är lite för liten för mitt ändamål?
Vi behöver ju både barnvagn och bilbarnstol som ska rymmas.
Finns det någon lista på modeller som man kan jämföra utrymmet i exempelvis eller får man ta kontakt med tillverkaren för att få reda på det?

Alla tips är välkomna och gärna diskussioner om ämnet, kanske finns andra märken som erbjuder helt nya bilar för runt 200-250k sträcket?

Tack på förhand!

En spontan tanke är ju Hyundai i40 med automat och dieselmotor. Väldigt mycket bil för pengarna. Eller kanske en Toyota Avensis.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 2060
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

En spontan tanke är ju Hyundai i40 med automat och dieselmotor. Väldigt mycket bil för pengarna. Eller kanske en Toyota Avensis.

i40 är lovordad av motor pressen. Fastän den är koreansk. <-Ironi igen!
Bra bil / Bra köp.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

DSG-lådan är inget under av komfort. Snarare motsatta. Framförallt i start och I uppförsbackar är den väldigt ryckig. Prova fickparkera med en. Det är inte det roligaste.
DSG-lådan har inte heller någon momentomvandlare som i en traditionell låda. Volvos Automater är betydligt bättre, iaf dom jag har stött på.

Sen detta om franska bilar. Ja det är lite mer småfel på sådana men inga större saker. Inget jag ännu skulle rekommendera till mina käraste dock.
Det vi har fixat på bilar här innan påsk, Bältessträckare (Airbag) till Citroen C4, ABS/ESP på Peugeot 407.
Skulle inte heller rekommendera Audi, eller VW med tanke på alla strul som uppstår.

En DSG låda är en manuell växellåda (Ofta med dubbla koplingar) som växlas manuellt. Dvs om den skall sliras tex vid start, så slirar automatiken koplingen precis som på en helt vanlig manuell. Hur mjukt och smidigt den växlar är en fråga om programering.
Vi har tre VW på jobbet, två med DSG-7vxl och en med DSG-6vxl, ingen av dessa är heller något under av smidighet i låg fart. Det hör liksom till dess natur. Till skilnad mot en automat- låda som har en moment omvandlare som kan skifta kraften helt steglöst.
Jag riktar ingen kritik mot VW här, snarare mot DSG lådor i allmänhet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv

Skulle kikat lite på Merca, nåt som en sån här för 224.000. Denna finns hos Novation i Uppsala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av windblownsnow:

Vi är grymt nöjda med våran Citroen C4 grand picasso men det är inte en bil man vill äga utanför garantiperioden. Det förutsätter då att man har en vettig bilförsäljare så att det inte kostar så mycket att köpa nytt var 3:e år men det har vi här i Norrköping i varje fall

Har en C4 cactus.
Tråkigare bil får man leta efter... Finns inte ens en varvmätare??

Permalänk
Medlem

C-klass eller CLA funkar bra i hans ändamål.
Hade nog dock inte satsat på Mercedes om hans fokus ligger på familj osv.

Toyota eller Mazda säger jag.

Permalänk
Medlem

@fieskmask: Peugeot har erbjudanden just nu där du får automatlåda på köpet, och de har ju äntligen uppdaterat från sin förhatliga automatiserade manuella robotlåda så det är något jag rekkomenderar! extremt mycket bil för pengarna!

508 SW Active automat på köpet: 239kkr
http://www.peugeot.se/508-sw-automat-pa-kopet/

308 SW Allure automat på köpet 229kkr
http://www.peugeot.se/automatkampanj-308/

(Allurepaketet är det som iaf intresserar mig, sitter just nu och försöker övertyga frugan om att detta är extremt mycket mer bil för pengarna än en passat combi eller audi A4 combi.)

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

En DSG låda är en manuell växellåda (Ofta med dubbla koplingar) som växlas manuellt. Dvs om den skall sliras tex vid start, så slirar automatiken koplingen precis som på en helt vanlig manuell. Hur mjukt och smidigt den växlar är en fråga om programering.
Vi har tre VW på jobbet, två med DSG-7vxl och en med DSG-6vxl, ingen av dessa är heller något under av smidighet i låg fart. Det hör liksom till dess natur. Till skilnad mot en automat- låda som har en moment omvandlare som kan skifta kraften helt steglöst.
Jag riktar ingen kritik mot VW här, snarare mot DSG lådor i allmänhet.

Alla dsg-lådor till dagens datum har dubbla kopplingar.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Snyggare bil än Audi a6 lär ju inte gå att hitta i denna prisklassen! Billig skatt och går snålt.

http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6_Avant_2_0TDI_177Hk_Au...

Annars tycker jag nog Mercedes E-klass
http://www.blocket.se/ostergotland/Mercedes_Benz_E_200_CDI_AM...

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Vill du åka bekvämt, tyst och allmänt bara vara nöjd: Seriöst, köp en V70. Har en 2010 2.4d med 175hk/420Nm. Det är inga problem att köra inspirerat om man vill (Polisen kör dom, om än D5an med dubbelturbo).

Jag har haft lite oflyt med min såsom en styrväxel som bråkat och även AC, men å andra sidan har jag betalat 0kr för att få det fixat. Volvo själva har 7 års goodwill på styrväxeln exempelvis så även om din bilhandlare inte ger någon garanti så tar Volvo själva kostnaden för att laga.

Oavsett problemen ovan så hade jag valt en Volvo V70/XC70 idag utan att blinka. Så sjukt härlig bil på alla sätt faktiskt. I ditt fall kanske en 2.5FT eller liknande är av intresse istället, dvs bensinare. Provkör en, se om du kan hitta någon runt 2010-2011 med Premium Sound (från danska DynAudio, det ljudpaketet ska vara svårslaget).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux