Grafikkort för 3 skärmar

Permalänk

Grafikkort för 3 skärmar

Hej som rubriken lyder så funderar jag på vilket grafikkort jag ska ha till dessa 3 skärmar https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/acer-pre...

Det ska vara så billigt som möjligt och jag ska spela de flesta bilspel med alla 3 skärmar runt medium high.Jag ska även spela de flesta nya spelen på 1skärm så det är bara nödvänligtvis att kunna spela på 3 skärmar på tex nfs

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett MSI 970 till mina tre skärmar. Fungerar bra i Dirt Rally, Assetto Corsa, Project Cars och iRacing.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk

@Trött: blir det någon större skillnad med 390X eler gtx 980 tro? Vilka skärmar har du?

Permalänk
Medlem

@captainpontap:
390X vet jag inget om men ett gtx 980 är ju bättre än 970 så du borde få bättre fps med ett sånt. Jag har tre Asus VS278 skärmar som tyvärr bara är på 60Hz.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem

med 144 hz skärm så kommer du behöva ett 980ti, inte en chans att du får 144+ fps med 5760x1080 på medium-high på nån av de bilspelen, du kanske kommer ha runt 60-100 fps med ett 970 i de flesta bil spelen på 5760x1080. Och även nya (krävande)spel kommer du ligga på runt 60 fps singel skärm på medium-high. Antingen kan du skaffa ett 980ti eller så är de nog ingen poäng med 144hz

Permalänk

@agitax: vad hade du rekommenderat för skärm?

Permalänk
Medlem

Någon av Dells ultrasharp i 1080p. Bra stativ, bra latens och respons, IPS samt grymt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Ernesto: ska kika tack!

Permalänk

@agitax: om jag kör med ett 980ti ungefär hur mycket fps kommer jag att få på high ultra?

Permalänk
Medlem

I de flesta spel runt 60 med 3 st 1080p skärmar. Jag kör SLI för att säkerställa 60fps jämt, men man måste absolut inte ha det. Grymt mycket mer känsla med 3 skärmar.

Widescreen fixer och wsgf.org forums är bra resurser om ett nytt spel inte stöder surround. De flesta spel funkar, vissa är byggda för det och några få funkar inte med surround eller ultrawide

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om ett spel inte funkar i ultrawide+ kör man i vanlig 1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av captianpontap:

Hej som rubriken lyder så funderar jag på vilket grafikkort jag ska ha till dessa 3 skärmar https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/acer-pre...

Den där skärmen har inte DisplayPort, så du får endast ut 144 Hz via DVI-DL. Och eftersom det inte finns några moderna grafikkort som har tre DVI-DL-utgångar så är det ingen vidare bra idé att köpa tre såna skärmar. Att köpa en 144 Hz-skärm utan DP är i dagsläget lite att måla in sig i ett hörn, då DVI kommer att bli alltmer sällsynt i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

med 144 hz skärm så kommer du behöva ett 980ti, inte en chans att du får 144+ fps med 5760x1080 på medium-high på nån av de bilspelen, du kanske kommer ha runt 60-100 fps med ett 970 i de flesta bil spelen på 5760x1080. Och även nya (krävande)spel kommer du ligga på runt 60 fps singel skärm på medium-high. Antingen kan du skaffa ett 980ti eller så är de nog ingen poäng med 144hz

Så vad du försöker säga är att en 144Hz skärm inte gör någon skillnad om man inte ligger över 144 fps?
Du behöver definitivt inte ligga över 144 fps för att märka en markant skillnad i flyt med en 144Hz skärm.

Jag införskaffade mig en 144Hz i somras, körde mycket GTA 5 vid den tiden. Märkte en grymt stor skillnad och jag hade inte skyhög FPS med mitt GTX970 direkt.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Så vad du försöker säga är att en 144Hz skärm inte gör någon skillnad om man inte ligger över 144 fps?
Du behöver definitivt inte ligga över 144 fps för att märka en markant skillnad i flyt med en 144Hz skärm.

Jag införskaffade mig en 144Hz i somras, körde mycket GTA 5 vid den tiden. Märkte en grymt stor skillnad och jag hade inte skyhög FPS med mitt GTX970 direkt.

@Brunbeck: den har ju fortfarande 144hz även om du inte har 144 fps men inte fler bilder visas. Du kanske upplever mindre flimmer om du är nån typ av övermänniska/placebo. TS som hade frågor om ett 970 där han kommer ligga runt 60 fps kanske kommer inte ha mycket användning av att lägga de dubbla i pris på en 144hz, nej.

Permalänk

@agitax: Med ett gtx 980 kommer det väll att funka bra? eller ska man vänta tills dom nya korten kommer?

Permalänk
Medlem

@captianpontap: för garanterat alltid ligga över 144 fps krävs nog 2 980ti med 3x1080. Ett 980 kanske du kan ha runt 100=140fps beroende på spel etc. Skulle minst valt ett 980ti om du tänker köpa 3x144 hz. Eller satsa på ett billigare grafikkort ex (390, 390x, fury, 970, 980) och en 144hz skärm som huvudskärm och 2 billigare för sido monitos. Då kan du kör vsync på 60 i surround. Sen ha 144 hz i andra spel som inte stödjer eller passar i surround skärm

Vänta på nya kort beror ju helt och hållet på när du vill ha det. Blir ju garanerat bättre pris/prestandard ju länre du väntar. bara spekulationer änsålänge på hur mycket dock.

Permalänk

@agitax: 60fps är väl bra med 3st 144hertz? (är inte så bra när det gäller skärmar)

Permalänk
Medlem

@captianpontap: nej men du kan ha 1 144hz sen 2 60hz. Typ http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3073123

Eller vilka komponenter du är intresserad av.

Permalänk

@agitax: så du menar att jag ska köra med 1 144hz och 2 60hz i tex Need for speed(alla bilspel) på high alltså samtidigt så det blir smooth? i såna fall funkar det att blanda olika skärmar beroende på hz?

och sen bara köra på en skärm (144hz skärmen) när jag spelar tex BF4 och sedan tex kolla på film på en annan skärm (60hz)

Permalänk
Medlem

@captianpontap: ja du kör vsync på 60 när du spelar på alla 3

Permalänk

@agitax: så jag ska alltså ha på vsync när jag spelar med alla skörmar?

Permalänk
Medlem

Sluta nu. Han ska inte blanda, dumheter. Det blir pannkaka. Samt att de flesta billigare 144hz är skitskärmar.

Eftersom skärmarna kommer vara vinklade vill du ha IPS. Det blir inge bra med TN.

Alla skärmar ska vara identiska, samt stöda displayport så du inte får problem med moderna grafikkort.

Kläm på skärmarna jag rekommendera. Jag har kört Eyefinity/Surround sen det kom.

AMD kräver displayport eller aktiv adapter, måla inte in dig i ett hörn med lågbudget 144hz TN. Köp riktig skärm för vuxna, dalta inte runt med gamerzzz skärmar med höga marginaler som ska locka tonåringar 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Ernesto: så du tycker jag ska köpa 3 144hz ips skärmar och en Gtx 980Ti? Eller funkar det med tex 980/390X?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av captianpontap:

@Ernesto: så du tycker jag ska köpa 3 144hz ips skärmar och en Gtx 980Ti? Eller funkar det med tex 980/390X?

Du lär få ha fler än ett GTX980Ti med den uppsättningen skärmar. Det kräver sin tribut att köra i 144Hz.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

3st 60hz IPS (Dell UltraSharp) och 970 eller bättre. Mest upplevelse för minst pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Ernesto: Finns det någon 144hz IPS skärm? tänkte köpa 980Ti eller vänta tills de nya korten kommer i år.

@Jalle64: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2823857/single-gtx-9...

Permalänk

Tack för alla svar det uppskattas!