2-3 slimmade kort eller ett stort? Eller switch mellan flera GPU's?

Permalänk
Medlem

2-3 slimmade kort eller ett stort? Eller switch mellan flera GPU's?

Jag behöver antagligen köpa nytt eller nytt beg grafikkort, men jag tänkte använda det till två rätt olika saker, och funderar på vad som är bästa lösningen:

Jag kommer köra jobb på 3 skärmar via citrix, och göra diverse grejer som klaras av på max två skärmar och spela på en skärm, redigera bilder osv, och kan då tänka mig stänga av en skärm.

Har funderat på om följande är möjligt?:
Samtidigt i datorn ha
1 Bra GPU
2 x low -power GPU för att köra 3 skärmars Citrix.
Skärmarna är 2x 1900 x 1200 + 1 x 2560 x 1600.
Saken är den att jag vill gärna slippa fläktljudet på de stora GPU i möljligaste mån när jag sitter och jobbar.

För tre skärmar: ha 2 slimmade low-power kort med passiv kylning
För två skärmar: stänga av en skärm eller köra någon profil för att stänga av ett av low-power korten.
Gaming: köra på gaming kortet såklart.

Typ 770 + 730 + 730? eller 770 + 750 tex?
Det vore bäst med en GPU som klarar allt- men det verkar svårt att hitta ett riktigt saftigt GPU i 770/570/580/970 klassen som inte låter så det hörs i ett rätt välventilerat chassi.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Mitt ASUS referens GTX 780 är helt knäpptyst, helt klart det tystaste kortet jag har ägt. Ljudnivån ökar något när det ligger på 100% load men inte så man störs och när jag kör mindre krävande spel, surfar osv så är det helt tyst.

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Medlem

@HiGrip: Skojar du. Ett referenskort som är helt tyst... inte illa.
Vilken modell är det? Hade för mig annars att referenskylare annars alltid viner lite svagt (alltså inte coil whine utan just susandet från ca 1600-2000 rpm).

Visa signatur

WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Asus DirectCU av nyare snitt. Då stängs fläktarna av helt om man inte kör någon form av 3d-accelererad applikation. Typ GTX 960 TI?

Permalänk
Medlem

@Regert: Det är ett ASUS GeForce GTX 780TI Revision B1 som dessutom är överklockat. Som sagt så låter det lite mer vid full load men inget man stör sig på. Det är helt klart den tystaste GPUn jag ägt och ljusår från mitt förra som var GTX 580TI som lät som ett mindre reaplan och ändå blev för varmt.

Kan spela in en video ikväll om någon vill ha bevis

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HiGrip:

@Regert: Det är ett ASUS GeForce GTX 780TI Revision B1 som dessutom är överklockat. Som sagt så låter det lite mer vid full load men inget man stör sig på. Det är helt klart den tystaste GPUn jag ägt och ljusår från mitt förra som var GTX 580TI som lät som ett mindre reaplan och ändå blev för varmt.

Dagens tredjepartskort är dock ett bättre val oavsett. Då fläkten inte ens går igång förrän tungare 3D-arbete.

Så ett 950 eller 960 för syftet. (Om man har budget och ljudnivå i tanke, inte prestanda som huvudfokus)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

OK. Det är bra att veta den exakta modellen. Tack!
Skall kolla. Du behöver inte göra en video för min skulle även om det skulle vara intressant. Kolla nedan så förklarar jag hur jag tänkt.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Dagens tredjepartskort är dock ett bättre val oavsett. Då fläkten inte ens går igång förrän tungare 3D-arbete.

Så ett 950 eller 960 för syftet. (Om man har budget och ljudnivå i tanke, inte prestanda som huvudfokus)

Jag har provat både referens tidigare och icke-referens. Tycker det beror väldigt på hur tillverkaren väljer att göra. Hittills måste jag erkänna att ASUS gör rätt bra kort.
Men generellt sett fick jag just intrycket att referens med radialfläkten bak var rätt sådär, särskilt i en dator där man har ljudkort och annat inklämt tillsammans med grafikkortet och många PCI/PCI-E 16x/8x/4x platser blir upptagna.
Har ett Corsair 750D om det är intressant.

Saken är den att jag har inte bestämt mig om jag skall köpa något mer rejält nu eller vänta tills de nyare korten kommer i sommar eller eftersommaren. Som det är just nu behöver jag i alla fall kunna köra jobb (och koncentrera mig) på 3 skärmar. Har inte bestämt mig om det är liksom värt att köpa ett rejält GPU nu eller om det är värt att köpa nytt senare när de kommer för de lär bli rätt dyra.

Med vänlig hälsning
Regert.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Valfritt nytt grafikkort med semiaktiv kylning, de flesta "bättre" kylarna går ju inte igång förrän 60-65*C och det kommer inte hända i citrix!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Maxizor: Hur ser man om kylningen är semiaktiv? Vill helst slippa pillandet med diverse konfigprogram i onödan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

@Maxizor: Hur ser man om kylningen är semiaktiv? Vill helst slippa pillandet med diverse konfigprogram i onödan.

Asus STRIX eller EVGA ACX2.0 och flera har det, brukar stå klart och tydligt då det är en stor reklamgrej!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber