MSI ger X99-moderkort stöd för Broadwell-E

Permalänk
Melding Plague

MSI ger X99-moderkort stöd för Broadwell-E

Lanseringen av Intel Broadwell-E med uppemot tio kärnor närmar sig. Inför detta släpper MSI nu BIOS för hela sitt sortiment av moderkort med styrkretsen X99 och sockel LGA 2011-3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Gött, jag väntar ivrigt. Jag har redan tagit 15 000kr på smslån för att köpa Core i7-6950X. Moderkort har som stöder processorn har jag dock inte råd med ännu, men det blir att köpa till hösten, för man behöver ju inte köpa allt på en gång..

Skämt åsido en Core i7-6850K blir det nog för min del, sedan komplettera denna med en Zen som kör allt dritt. Core i7-6850K är nog den processor som blir poplärast bland de nya, hög frekvens 6 kärnor och prisvänlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Gött, jag väntar ivrigt. Jag har redan tagit 15 000kr på sms lån för att köpa Core i7-6950X. Moderkort har som stöder processorn har jag dock inte råd med ännu, men det blir att köpa till hösten, för man behöver ju inte köpa allt på en gång..

Skämt åsido en Core i7-6850K blir det nog för min del, sedan komplettera denna med en Zen som kör allt dritt. Core i7-6850K är nog den processor som blir poplärast bland de nya, hög frekvens 6 kärnor och prisvänlig.

Jag tror faktiskt 8 kärniga processorn kommer bli storsäljaren.

Permalänk
Medlem

6950X är väl knappast för gamer? om man inte är enthusiast såklart.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon159643:

Gött, jag väntar ivrigt. Jag har redan tagit 15 000kr på sms lån för att köpa Core i7-6950X. Moderkort har som stöder processorn har jag dock inte råd med ännu, men det blir att köpa till hösten, för man behöver ju inte köpa allt på en gång..

började läsa och tänkte va fan är detta för dåre haha!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

De där modellbeteckningarna alltså.... vi går från 5960X till 6950X. Nog för att det enbart är entusiaster som köper sånt här, och därmed också personer som har koll på vilken processor som är vilken - men är det inte lite onödigt krångligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Gött, jag väntar ivrigt. Jag har redan tagit 15 000kr på smslån för att köpa Core i7-6950X. Moderkort har som stöder processorn har jag dock inte råd med ännu, men det blir att köpa till hösten, för man behöver ju inte köpa allt på en gång..

Skämt åsido en Core i7-6850K blir det nog för min del, sedan komplettera denna med en Zen som kör allt dritt. Core i7-6850K är nog den processor som blir poplärast bland de nya, hög frekvens 6 kärnor och prisvänlig.

HAHAH Oh fyfan, trodde först att du var seriös med sms-lånet.
Det värsta är ju att det utan minsta tvek finns folk som gör det.
Sedan sitter dom där med 3000% i ränta.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Om man har en X99 bräda och köper en ny Broadwell-E.
Går det då att uppdatera bios med den setupen eller behövs det en Haswell-E prolle
för att kunna genomföra bios uppdateringen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crazness:

6950X är väl knappast för gamer? om man inte är enthusiast såklart.

Jodå, men inte till gamingdatorn utan ens server.

10 kärnor i 3,0 / 3,5 GHz kommer ej ge bra spelprestanda, 15 000kr på cpu och sedan inte ha pengar kvar till grafikkort blir hellre ej så bra.

Jag tror att det kommer bli väldigt få 6950X ut från "Yielden", så priset är nog rätt satt. Vi andra köper processorer där vissa cores är avstängda.

Permalänk
Skrivet av Gustav.Henrik:

Jag tror faktiskt 8 kärniga processorn kommer bli storsäljaren.

Vet inte om du är ironisk nu? Men med tanke på att den 8kärniga beräknas kosta lika mycket som 5960x idag så har jag mycket svårt att tro att den kommer sälja mycket alls. Antingen kommer folk köpa den 10 kärniga eller en billig 6 kärnig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Gött, jag väntar ivrigt. Jag har redan tagit 15 000kr på smslån för att köpa Core i7-6950X. Moderkort har som stöder processorn har jag dock inte råd med ännu, men det blir att köpa till hösten, för man behöver ju inte köpa allt på en gång..

Skämt åsido en Core i7-6850K blir det nog för min del, sedan komplettera denna med en Zen som kör allt dritt. Core i7-6850K är nog den processor som blir poplärast bland de nya, hög frekvens 6 kärnor och prisvänlig.

Kan man ens låna så mycket genom SMS lån

Full betalning med ränta = 30 000 haha

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustav.Henrik:

Jag tror faktiskt 8 kärniga processorn kommer bli storsäljaren.

Det tror jag inte. 6820K kommer förmodligen ligga över 4tkr och 8-kärniga kommer ligga på 5-6tkr och över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Om man har en X99 bräda och köper en ny Broadwell-E.
Går det då att uppdatera bios med den setupen eller behövs det en Haswell-E prolle
för att kunna genomföra bios uppdateringen?

Går ju enkelt att lösa med med 14 dagars ångerrätt

Permalänk
Medlem

Allt handlar inte om spelprestanda. Skrytfaktorn öppnar många plånböcker.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av bosteed:

Om man har en X99 bräda och köper en ny Broadwell-E.
Går det då att uppdatera bios med den setupen eller behövs det en Haswell-E prolle
för att kunna genomföra bios uppdateringen?

Om du köper en gammal X99 som inte har uppdaterat bios så behöver du låna en Haswell-E för att göra uppdateringen på. Jag stötte själv på detta problem när jag köpte en Z97 och en i7-5775C men Webhallen var snälla och lät mig låna en i5-4570 för att uppdatera BIOS med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Datanisse:

Allt handlar inte om spelprestanda. Skrytfaktorn öppnar många plånböcker.

Ja inte minst kring det motsatta könet, vissa kör runt med en ny BMW andra köper en Core i7-6950X, vilken tror ni är bäst ur raggningssynpunkt?

Nå som sagt, jag tror inte Intel får ut så många hel felfria cpuer som de kan döpa till 6950X och när det är så få som de gör, så kan de sätta ett pris därefter. Vanligt folk så är andrasorteringen mer intressant. Men undra vad en Core i7-6900K kommer kosta? För har man lagt ut 13 000kr på en cpu och 25% kärnor till enbart kostar 2 000kr extra, så skulle jag ha köpt den med alla kärnorna.
Så prissättningen blir mycket intressant!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bosteed:

Om man har en X99 bräda och köper en ny Broadwell-E.
Går det då att uppdatera bios med den setupen eller behövs det en Haswell-E prolle
för att kunna genomföra bios uppdateringen?

Kan uppdatera dom befintliga x99 brädorna utan cpu i . Kallas flashback en speciell usb på baksidan . Gigabyte,Asus, msi har det

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Skrivet av Hytin:

Kan uppdatera dom befintliga x99 brädorna utan cpu i . Kallas flashback en speciell usb på baksidan . Gigabyte,Asus, msi har det

Inte alla har det, inte t.ex Asus X99 Deluxe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

riktigt bra... att slippa köpa nytt moderkort.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

fler cores kan ladda spelen snabbare men i själva spelen lär nog grafikkortet bli flaskhalsen.
min 6 core laddar division 20 sekunder snabbare än 4 core. identliska datorer förutom cpu.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Hoppas på tidigt släpp av 6950X så att det går att uppgradera från 5960X, längtar efter tio kärnor, kommer bli riktigt spännande!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Tänkt köpa på mig en ny dator nu när Broadwell-E är på G men frågan är, kommer det släppas nya brädor eller kan man köpa den man tycker är lämpligast nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Skrivet av frasse_84:

Tänkt köpa på mig en ny dator nu när Broadwell-E är på G men frågan är, kommer det släppas nya brädor eller kan man köpa den man tycker är lämpligast nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Man tror att det kan komma nya mb för X99/LGA 2011-v3 baserade på Z170-arkitekturen med DMI 3.0.
Tills vidare uppdateras BIOS så befintliga mb fungerar med Broadwell-E även för överklockning.
Vi får hålla ögonen öppna i slutet av maj på Computex 2016.
Om du ändå får vänta till sommaren på en Broadwell-E processor så kan det vara klokt att vänta på ett
uppdaterat mb också så du får allt i senaste utförande. Framtidssäkert som det brukar heta. LOL.