Vinn nätagg från Seasonic

[Löst]Problem: System and Compressed Memory - Pagefile

Permalänk
Inaktiv

[Löst]Problem: System and Compressed Memory - Pagefile

Hej hå!

(Lösning):
Problemet som jag upptäckte var kopplat till processen som heter 'System and compressed memory' jag trodde det först var växlingsfilen som orsaka bekymmer men det visade sig vara fel. Djupare undersökning och lite mer googlande lede mig till att problemet faktiskt var med OneDrive. En funktion som jag inte använde men som ändå var aktiv och drog mycket prestanda ur dator. Det går dock att stänga av genom att använda sig av antingen RegEdit eller enklare genom Group Policies.

Så här är vad jag gjorde för att stänga av OneDrive.

1. Win+R och skriv 'GPedit.msc'
2. Gå till 'Local computer policy>Computer configuration>Administrative Templates>Windows Components>Onedrive'
3. Där kommer du hitta ett object listat som heter "Prevent the usage of OneDrive for file storage" dubbelklicka på denna och välj sedan "Enabled"
4. Starta sedan om din dator. Nu kommer du märka att OneDrive inte syns i utforskaren eller i några menyer samt att den funktionen inte äter onödig prestanda.

OBS OBS OBS OBS! Om du har filer sparade på OneDrive som du måste komma åt se till att flytta dessa så de ligger lokalt i en annan mapp innan du stänger av OneDrive!!! Jag vet inte om filerna i din OneDrive försvinner eller om de sparas i molnet, men ta det säkra före de osäkra.

#Windows10 #System and Compressed Memory #PageFile #OneDrive
----------------------------------

(Old):

Jag har upptäckt lite beskymmer med Windows 10 som jag inte haft tidigare. Lustigt nog är detta bara på min stationära dator, se signatur för specs.

Här är problemet.
När jag kör Firefox eller Chrome och surfar på youtube så bestämmer sig processen 'System and Compressed memory' att börja köra med så där 15% cpu användning. Detta efter lite sökande förstod jag var kopplat till växlingsfilen (pagefile). Nu sitter jag med 16 gb RAM i den datorn, så jag behöver inte växlingsfilen och datorn använder så där mellan 15-20% RAM när jag bara gör vardags arbete. Jag går sällan över 60% även med mycket dokument och photoshop medmera. Ändå vill Windows 10 använda växlingsfilen som en dåre.

Problemet jag får är att ljud, allt ljud, var sig det är ifrån Foobar eller en video eller ett spel börja spracka och klicka stundtals när 'System and Compressed memory' går över 10% cpu användning. Att stänga av växlningsfilen hjälper. Men märkt att windows 10 slår på den igen? Eller så har jag blivit galen... men problemet ska väl inte ens finnas medtanke på hur mycket RAM-minne jag har.

Några förslag på hur man antingen får Win10 att inte återaktivera pagefilen eller löser så den inte skriver så jälva mycket till växlingsfilen?

Tack!

Permalänk
Medlem

Förslag, ha en växlingsfil men sätt den manuellt till något lågt (1gb/etc)
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1422502-problem-system-...

En bit ner: JJisTheDarkOne - förklarar och visar sina exempel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurk:

Förslag, ha en växlingsfil men sätt den manuellt till något lågt (1gb/etc)
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1422502-problem-system-...

En bit ner: JJisTheDarkOne - förklarar och visar sina exempel.

Tack. Ska testa.

Ps. du råka länka denna tråden där uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Tack. Ska testa.

Ps. du råka länka denna tråden där uppe.

Sorry... här är rätt länk:
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3ispnp/is_a_page_...

Permalänk
Inaktiv

Jag hittade en annan lösning på detta problem. Lägger till lösningen och några hashtags så det blir lättare för andra att söka på det.