Första datorbygge, ge kritik på min build

Permalänk
Medlem

Första datorbygge, ge kritik på min build

Hej! Just nu så har jag en gammal laptop som jag spelar och surfar på så jag tänkte uppgradera till en PC som ska kunna spela Leauge of Legends och surfa webben och såmt, jag tänkte också kanske börja med CS:GO så datorn ska kunna klara det oxå En annan fråga är om det är värt det att skaffa 16gb RAM istället för 8gb? Men annars så söker jag kritik för denna dator och vad jag kan föbättra osv..

CPU: Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB
GPU: MSI GeForce GTX970 4GB Gaming
Kylare: be quiet! Pure Rock
Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING
RAM: Crucial 8GB (2x4GB) DDR4 2400MHz Ballistix Sport
HDD: WD Blue 1TB 7200rpm 64MB
SSD: Samsung 850-Series EVO 250GB
PSU: EVGA SUPERNOVA G2 750w
Chassi: Fractal Designe Define R5
Skärm: Acer 24" Predator GN246HL
Tangentbord: Razer BlackWidow

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att det är lite overkill för Cs:Go och League. Men kör på det! Eftersom du bara ska spela cs o lol, så behöver du kanske inte oroa dig så mycket över 970 kortens "3,5" Gb minne

Permalänk
Medlem

@isak102: Ser utmärkt ut tycker jag. Lika bra att köra på 16GB ram direkt. Kostar inte mycket och 8GB är gränsfall redan idag.

Enda du kan fundera på är att ta R9 390 istället och en skärm med freesync. Är inte insatt i skärmar dock så kan inte rekommendera någon specifik.

Edit: Håller med ovanstående om att den där är lite overkill för LoL och CSGO. Men med en splirrans ny dator blir du kanske sugen på att testa lite andra spel också. Det är ett bra paket iaf.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

@isak102: Ser utmärkt ut tycker jag. Lika bra att köra på 16GB ram direkt. Kostar inte mycket och 8GB är gränsfall redan idag.

Enda du kan fundera på är att ta R9 390 istället och en skärm med freesync. Är inte insatt i skärmar dock så kan inte rekommendera någon specifik.

Edit: Håller med ovanstående om att den där är lite overkill för LoL och CSGO. Men med en splirrans ny dator blir du kanske sugen på att testa lite andra spel också. Det är ett bra paket iaf.

Tack för tipsen! Japp det är exakt så jag tänker, jag bygger en lite overkill dator så jag inte behöver köpa en ny i framtiden och så att den håller om jag ska testa några nya spel

Permalänk
Medlem

Är Corsair Vengeance ett bra 16gb RAM för gamingdatorer?

Hej! Funderade på att skaffa Corsair Vengeance 16gb RAM (2x8) och funderade om det skulle funka i min build.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9335007/isak-dator

Permalänk

@isak102: Du ska bygga en dator för ca 12000:- och skapar en poll där du undrar om du ska spara ca 300:- genom att snåla in på RAM?

Självklart ska du välja 16 GB. I övrigt ser jag ingenting att anmärka på. Genomgående bra komponenter.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

De kommer fungera bra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak102:

Hej! Funderade på att skaffa Corsair Vengeance 16gb RAM (2x8) och funderade om det skulle funka i min build.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9335007/isak-dator

skulle kört på snabbare minnen, de nyare spelen och de nyare cpuerna presterar faktiskt bättre med snabbare minnen, även min 4 år gamla cpu kunde ge ifrån sig mer FPS och överklocka lite bättre när jag gick från 1600mhz till 2133mhz nyligen.

jag rekommenderar att du köper minst 2666mhz https://www.inet.se/produkt/5310100/kingston-16gb-2x8gb-ddr4-...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Glo dock inte bara på Mhz... räkna ratio mellan mhz och CL

(1/clock-mhz) * CL-tal (clock är halva utskrivet hastighet, 2400mhz-minne ger 1200)

Dvs på ett 2133mhz med CL 13 får du 12,19ns
på ett 2600mhz med CL 15 får du 11,53ns

Och naturligtvis önskar man så lågt ns-tal som möjligt

Men i detta fallet är minnet som länkats utav läsare snabbare.

Sen kostar det inget att kolla en runda vad de ger i XMP-profilerna som stöds utav majoritet av moderkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

skulle kört på snabbare minnen, de nyare spelen och de nyare cpuerna presterar faktiskt bättre med snabbare minnen, även min 4 år gamla cpu kunde ge ifrån sig mer FPS och överklocka lite bättre när jag gick från 1600mhz till 2133mhz nyligen.

jag rekommenderar att du köper minst 2666mhz https://www.inet.se/produkt/5310100/kingston-16gb-2x8gb-ddr4-...

Intressant, vart har du läst det? Alla tester jag sett har kommit fram till att det är mycket liten eller ingen skillnad med högre frekvens på ramminnen i spel. Förutom några tester jag sett där de testat med integrerad grafik. Då har det varit skillnad.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Moderator
Forumledare

@isak102:

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Intressant, vart har du läst det? Alla tester jag sett har kommit fram till att det är mycket liten eller ingen skillnad med högre frekvens på ramminnen i spel. Förutom några tester jag sett där de testat med integrerad grafik. Då har det varit skillnad.

typ alla reviews som släppts de senaste månaderna visar små ökningar med snabbare ram

https://www.youtube.com/watch?v=rwuE8IWQAu8

visst.. skillnaden är fortfarande inom marginalen men priset är ju detsamma för 2133mhz och 2666mhz och vi börjar gå emot spel som tar nytta av snabbare ram, glöm inte bort att PS4'an t.ex. kör på ruskigt snabb GDDR5 till allt vilket jag tror är en bidragande faktor till att de börjar ge oss en boost i spel.

skillnaden är dock mycket mer märkbar mellan 1600 till 2133mhz med äldre cpu'er när man börjar överklocka och detta kommer antagligen vara verklighet när i5 6600k börjar bi några år gammal

https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@isak102: En sak du behöver tänka på är att din processor kommer inte kunna använda nåt mera än 2133mhz om du inte aktiverar nåt som heter XMP, så om du då har över 2133mhz, t.ex. 2400 eller 2666 så kommer det bara att använda 2133mhz tills du aktiverar XMP, du kan aktivera det på antingen moderkortet eller i

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

typ alla reviews som släppts de senaste månaderna visar små ökningar med snabbare ram

https://www.youtube.com/watch?v=rwuE8IWQAu8

visst.. skillnaden är fortfarande inom marginalen men priset är ju detsamma för 2133mhz och 2666mhz

Slutsatsen i den videon var ju precis som alla andra jag sett att det INTE gav någon märkbar prestandaskillnad i spel.

Skillnaden på 1-2 FPS som han i testet ovan mätte upp hade antagligen försvunnit helt om han hade testat med 2133Mhz CL 13, och 2800Mhz CL 15, istället för att köra med samma 2800Mhz-ram som han klockade ner när han skulle jämföra. Då glömmer man ju det som @joel.wedberg var inne på att ram med lägre Mhz nästan alltid även har lägre latens så det delvis tar ut varandra.

Sen är inte priset detsamma förutom just på de länkade minnena på Inet. Kollar man priser överlag är 2133 Mhz billigast.

Skrivet av Oliver91:

och vi börjar gå emot spel som tar nytta av snabbare ram, glöm inte bort att PS4'an t.ex. kör på ruskigt snabb GDDR5 till allt vilket jag tror är en bidragande faktor till att de börjar ge oss en boost i spel.

Har fortfarande inte sett "att vi börjar gå mot spel som tar nytta av snabbare ram". Eller att "de nyare spelen och de nyare cpuerna presterar faktiskt bättre med snabbare minnen".

Skrivet av Oliver91:

skillnaden är dock mycket mer märkbar mellan 1600 till 2133mhz med äldre cpu'er när man börjar överklocka och detta kommer antagligen vara verklighet när i5 6600k börjar bi några år gammal

https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4

Ja det kan vi ju spekulera i om det kommer bli verklighet om några år, men man ska nog inte förvänta sig någon extra prestanda idag åtminstone för de extra pengarna man lägger på "snabbare" ram.

Av allt jag kunnat se får man klart mest prestanda per krona av DDR4 2133 Mhz minnen. Men å andra sidan om man slår ut en hundralapp eller två extra på ett bygge för 10-15k så är skillnaden bara någon procent av totalkostnaden så vill man köpa ram med högre frekvens för att vara förberedd för en eventuell prestandavinst om några år så kan man ju absolut göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Slutsatsen i den videon var ju precis som alla andra jag sett att det INTE gav någon märkbar prestandaskillnad i spel.

Skillnaden på 1-2 FPS som han i testet ovan mätte upp hade antagligen försvunnit helt om han hade testat med 2133Mhz CL 13, och 2800Mhz CL 15, istället för att köra med samma 2800Mhz-ram som han klockade ner när han skulle jämföra. Då glömmer man ju det som @joel.wedberg var inne på att ram med lägre Mhz nästan alltid även har lägre latens så det delvis tar ut varandra.

Sen är inte priset detsamma förutom just på de länkade minnena på Inet. Kollar man priser överlag är 2133 Mhz billigast.

Har fortfarande inte sett "att vi börjar gå mot spel som tar nytta av snabbare ram". Eller att "de nyare spelen och de nyare cpuerna presterar faktiskt bättre med snabbare minnen".

Ja det kan vi ju spekulera i om det kommer bli verklighet om några år, men man ska nog inte förvänta sig någon extra prestanda idag åtminstone för de extra pengarna man lägger på "snabbare" ram.

Av allt jag kunnat se får man klart mest prestanda per krona av DDR4 2133 Mhz minnen. Men å andra sidan om man slår ut en hundralapp eller två extra på ett bygge för 10-15k så är skillnaden bara någon procent av totalkostnaden så vill man köpa ram med högre frekvens för att vara förberedd för en eventuell prestandavinst om några år så kan man ju absolut göra det.

om vi kollar vad som hände med DDR3 så försvann 1066/1333mhz minnena i princip från marknaden efter ett par år när 1600mhz blev standarden men om man går för högre klockat minne från början är det större chans att man får tag på billigare DDR4 minne om 3-4 år när man kanske behöver mer, men visst idag gör det ingen större skillnad i prestanda med DDR4 dock gör det faktiskt skillnad med DDR3 men det är ju inte aktuellt ändå med en skylake processor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad blir totalpriset?
Jag hade kört på något sånt här istället: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3081721&view=c
Då har jag enbart lagt in datorn.
Sedan hade jag valt en 144hz skärm med freesync om det finns någon sådan till ett vettigt pris.