PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av hznn:

Trollingfiske runt om i Sverige, men mest V-sjöarna och sjöar runt om i Skaraborg. Gös, lax, röding, abborre, gĂ€dda. BĂ€sta fisket jag haft Ă€r pĂ„ Östersjön efter Lax.

Precis som mig dÄ! TÀvlingar ock?

PermalÀnk
●

Bra initiativ till en fisketrÄd. Denna kommer följas!

Visa signatur

Citera för svar.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av john_doe:

NÄgon som har tips pÄ en bÄt som man kan sitta tvÄ i,

Porta Bote UtförsÀljning..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB flÀskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

PermalÀnk
●
Skrivet av drwlz:

SjÀlv fiskar jag just nu med ett Team Dragon Fishmaker II Sensitive Jig pÄ 8 fot med kastvikt 3-18g. Till den har jag en Shimano Rarenium Ci4+ 2500. Kommer att köpa ett FKP Draugen D4 6' nÀr dom dyker upp till vÄren sÄ att man har tvÄ spön med olika riggar, samt att det Àr trevligt med nÄgot smidigare alternativ ocksÄ.

Lite OT, men jag tror nu att jag förstÄr hur vÀnner/sambo/kollegor som har noll koll pÄ datorer och deras komponenter kÀnner sig nÀr jag pratar om det ...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av pekkasteele:

Lite OT, men jag tror nu att jag förstÄr hur vÀnner/sambo/kollegor som har noll koll pÄ datorer och deras komponenter kÀnner sig nÀr jag pratar om det ...

Tror att det blir extra förvirrande med specifika namn pÄ grejerna (lÀttare att förstÄ "moderkort" Àn "GA-EP35-DS4") :).

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av john_doe:

Fiskar lite dÄ och dÄ för husbehovet dvs jag tillagar och Àter det jag tar upp. Fick en fin RegnbÄge förra sommaren men annars har det mest varit nÄn aborre och gÀdda. TÀnkte försöka komma ut mer den hÀr sÀsongen, men kÀnner att jag behöver nÄn portabel bÄt, har bÄtar i familjen som vi lÀgger ut men börjar ledsna pÄ stulna Äror, stulna sittbrÀdor, "lÄnad bÄt" osv, inte ens öskaret fÄr vara ifred. NÄgon som har tips pÄ en bÄt som man kan sitta tvÄ i, bÀra pÄ tvÄ och kunna lyfta upp och köra pÄ takrÀcket. TÀnkte Àven komplettera med en elsnurra. Tips mottages tacksamt pÄ bÄde bÄt och motor, lutar Ät nÄgon typ av aluminiumbÄt eller nÄgot annat som Àr lÀtt att hantera pÄ tvÄ personer, i och ur sjöar, bÀra en bit och köra pÄ takrÀcket pÄ bilen.

Jag har ingen erfarenhet av dessa bÄtar sjÀlv men har hört av vÀnner att de ska vara smidiga och stabila.
http://www.mojoboats.se/start/modeller/tracker/tracker-topper

PermalÀnk
Medlem
●

Jag brukade följa med min vÀn ut och fiska, sen fick han den hÀr grisen pÄ 15,7 kg sÄ jag gav upp.

Visa signatur

â–Ș R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
â–Ș Nintendo Switch - iPhone XR

PermalÀnk
Medlem ★
●

Ville bara sÀga att FiskClockers tillsammans med den fina fisken i trÄdnamnet gjorde mig vÀldigt glad inombords av nÄgon oförklarlig anledning. Mycket fyndigt och bra namn!

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

PermalÀnk
Medlem
●

Fiskar för det mesta karp.
Kör med 3st BROMANoDELL Beta-series spön (Sjukt fin finish med det röda) med Shimano Baitrunner XT 6000 RB som rullar.
Blir hemrullade boilies och fiskar i en egen sjö med egenplanterad karp de senaste 10 Ären.
Har ca 250 karpar som simmar i sjön dÀrav ca 30st över 10kg. Ca 3st över 12kg.
Brukade övernatta och köra lÀngre pass men nu har det inte hÀnt pÄ lÀnge att man stannar över natten.

Kör annars jerkbait efter gÀdda nÀr man vill fiska med polare, dÄ Àr det ocksÄ BROMANoDELL Beta-series Àven hÀr som stÄr för jerkspöt med en Shimano Calcutta 400D-rulle.

Denna serie sÄldes bara ett kort tag, sedan dess har denna serie blivit eftertraktad som fan.
Snyggaste spöna jag Àgt iallafall.

PermalÀnk
Medlem ★
●

@htbtoma: Grisig gÀdda! FÄr sjÀlv smÄpanik om jag drar upp annat Àn abborre (har i princip fisk-fobi, vilket Àr bÄde lustigt och trist dÄ jag Àlskar att fiska).

@El1min4tor: Blev sjÀlv lite glad nÀr jag skrev den

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem
●

@drwlz:

haha ja, riktigt koskalle pÄ den

Visa signatur

â–Ș R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
â–Ș Nintendo Switch - iPhone XR

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Kungen84:

Precis som mig dÄ! TÀvlingar ock?

Japp! Du med?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

PermalÀnk
●

@htbtoma: Hahaha! Jisses vilken krokodil!Kul att se

Visa signatur

Citera för svar.

PermalÀnk
Medlem
●

En sÄdan hÀr trÄd har jag saknat! De senaste Ären har jag kört mycket jerkbait. Riktigt roligt och bra kÀnsla nÀr man sÀtter huggen!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av EMPX:

Nu börjar man att lÀngta bort eftersom fiske ligger en varmt om hjÀrtat. Utövar olika typer av fiske, för mat brukar det lÀggas skrubbe-, pigvar- eller sik-garn. Pilkar Àven torsk och sill nÀr den kommer in pÄ vÄrkanten. FÄngas det nÄgon havsöring, nÀbbgÀdda eller lax vid trolling, kustfiske med spinn eller fluga brukar dessa Àven tillagas. Plattfisken steks eller röks, siken röks ocksÄ ibland. Sillen steks och torsken likasÄ ifall filead, annars i ugn. DÄ Älfisket Àr förbjudet för privatpersoner blir det inget sÄdant lÀngre tyvÀrr. Annars Àr det oftast Catch and Release som utövas sÄvida det inte gÀller nÄgon ÀlvfÄngad Àdelfisk, exempelvis harr. GÀddfiske pÄ sommaren Àr det som det blir mest av. För egen del blir det mestadels jerkfiske och brukar sikta pÄ att Äka ut dÄ det Àr som bÀst fiskevÀder (som sÀmst vÀder). (det Àr ingen sport pÄ vÄren ) Ibland tas Àven nÄgon gÀdda upp som satt sig dÄligt för att tillagas i ugn med egenodlad potatis och pepparotssÄs till. TyvÀrr bör man idag ta lite hÀnsyn till miljöföroreningarna i östersjön..

http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-...

Trevligt med en trÄd om fiske hÀr pÄ swec

Ålfiske Ă€r inte förbjudet. Det finns vissa regler att följa, googla sjĂ€lv.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av hznn:

Japp! Du med?

Japp försöker vara med sÄmycket de gÄr. TyvÀrr varr de ej hÀllekis iÄr. Sorg. ..

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

Dagens fÄngst Àr ocksÄ mitt rekord, 2.5kg. Förra helgen blev det en pÄ 1.5kg. KÀnns skönt att fÄ doppa betena i vattnet igen

PermalÀnk
AvstÀngd
●

Trollingfiskar i VĂ€nern

PermalÀnk
Medlem ★
●

@Sp0de: Snyggt! Vart plockade du den?

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MoNkeY-05:

Det Àr ju inte sÄ likt mörtblÀnk, men personligen har jag bara bra erfarenheter av Atom.

Har Atom-drag sjÀlv, men de kommer inte i nÀrheten av att vara sÄ effektiva som mörtblÀnket..

LÀste nÄgon konspirationsteori pÄ nÀtet, dÀr de trodde att ABU slutat att tillverka mörtblÀnket, just för att det var för bra.
De fick inte tillrÀckligt mÄnga wobbler sÄlda..

Om det ligger nÄgon sanning i det, vet jag inte.. Men helt osannolikt Àr det ju inte.

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av drwlz:

@Sp0de: Snyggt! Vart plockade du den?

Tackar, pĂ„ Åland

PermalÀnk
●
Skrivet av Jonny Myran:

Jag gillar att meta abborre jag. Kör med ett bambuspö och en vinkork som flöte KÀnns inte som att vi riktigt ligger pÄ samma nivÄ utrustnings- och kunskapsmÀssigt, men ÀndÄ.
Har Àven fiskat en hel del strömming i Stockholms skÀrgÄrd, men det Àr rÀtt trÄkigt. Att fiska abborre och gÀdda genom att meta eller kasta med lite skeddrag uppe vid "vÄr" lilla sjö i Norrland Àr dock sjukt roligt och avkopplande.

KÀnner igen mig, fiskar en del, frÄn min brygga med ett kastspö storlek ??? rulle shimano ??? vita wobblers med röd undersida funkar bra, vikinglinedragen Àr sjukt najs (brutalt ovÀntat)! MÄste ha wobbler för det Àr en riktigt grund vik jag har, 2-3m djup.

Har inte dragit nÄgon baddare 5,5kg Àr PB, men grannen drog en 120cm mutantmonsterbestgÀdda (bild finns) sÄ har aldrig badat vid bryggan efter det.... Hoppas jag fÄr nÄgot liknade en dag.*drömmer* SlÀpper i allt förutom abborre, smörstekt ca 300-400g aborrar slÀnger man inte i!
Jo juste, har fÄtt 1 enstaka liten 1kg regnbÄge pÄ tjejens landstÀlle, med spö ??? lÀngd??? rulle??? lina??? drag?? kanske en spinner vette fan, men god va fisken i alla fall!

Kortfattat, fiska Àr kul, gör det en hel del men har ingen aning vad jag hÄller pÄ med, ÀndÄ gÄr det ganska hyfsat (y)

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | SkÀrmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

PermalÀnk
AvstÀngd
●

Tips pÄ utförsÀljningar, reor och rekommendationer uppskattas

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av toptre:

Tips pÄ utförsÀljningar, reor och rekommendationer uppskattas

NÄgot speciellt du Àr ute efter?

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av toptre:

Tips pÄ utförsÀljningar, reor och rekommendationer uppskattas

Jag rekommenderar utstÀllningar, har fyndat helt sjuka kap pÄ exempelvis sportfiskemÀssan i Jönköping. Fina spön som kostat 1500kr för en femhundralapp.

Visa signatur

Halleluja

PermalÀnk
Medlem
●

Brukar meta aborre mest. FÄtt tvÄ gÀddor förra sommaren pÄ mete sÄ dom var vÀl hungriga
Som spö anvÀnder jag grannens lilla björk jag sÄgade ner med jobbets fogsvans, nÀstan 4m lÄng men inte sÄ tjock sÄ den vÀger inte alls sÄ farligt, brukar lÀgga den pÄ bryggan och sÀtta mig pÄ Àndan tills jag fÄr napp.
Fiskar runt NynĂ€shamn/Ösmo, söder om Stockholm.

Ska kanske köpa mig ett kastspö i sommar av vettig kvalite, hade tÀnkt mig en budget pÄ runt 6000 för spö, rulle och startkit med sÄnna gummifiskar, bör detta funka eller behöver jag höja mina budget planer?

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Orfi:

Ska kanske köpa mig ett kastspö i sommar av vettig kvalite, hade tÀnkt mig en budget pÄ runt 6000 för spö, rulle och startkit med sÄnna gummifiskar, bör detta funka eller behöver jag höja mina budget planer?

PÄ den nivÄ som det lÄter som att du fiskar sÄ tror jag inte att du behöver lÀgga sÄ mycket som 6000. En bra rulle Àr visserligen skönt men en rulle i 2000-kronorsklassen, ett spö för en tusenlapp och beten för ett gÀng hundralappar sÄ har du i mitt tycke ett mycket bra start set. Det Àr sÄ mycket som spelar in nÀr det gÀller vilken utrustning som passar en bÀst, beroende pÄ nÀr, hur, pÄ vilket sÀtt och efter vad som man fiskar.

Vill du absolut lÀgga dina 6000 skulle jag i sÄ fall rekommendera att köpa ett lite större set för gÀdda och liknande och ett UL-set med ett gÀng spinnare. Att kasta efter abborre i skymningen en sommar kvÀll Àr enligt mig bland det bÀsta fiske som finns

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Orfi:

Brukar meta aborre mest. FÄtt tvÄ gÀddor förra sommaren pÄ mete sÄ dom var vÀl hungriga
Som spö anvÀnder jag grannens lilla björk jag sÄgade ner med jobbets fogsvans, nÀstan 4m lÄng men inte sÄ tjock sÄ den vÀger inte alls sÄ farligt, brukar lÀgga den pÄ bryggan och sÀtta mig pÄ Àndan tills jag fÄr napp.
Fiskar runt NynĂ€shamn/Ösmo, söder om Stockholm.

Ska kanske köpa mig ett kastspö i sommar av vettig kvalite, hade tÀnkt mig en budget pÄ runt 6000 för spö, rulle och startkit med sÄnna gummifiskar, bör detta funka eller behöver jag höja mina budget planer?

Man kan alltid nörda ner sig men keep it simple spö, drag, hÄv, kniv och nÄt mot myggen

Jag tycker nog att 6000kr Àr i mesta laget att börja med, jag skulle köpt ett vanligt spö och haspelrulle typ nÄt ABU för runt 500-1000kr med spö och rulle att börja med (om inte annat fint att ha en enklare mindre extra spö senare om man vill ha mete samtidigt som man kastar med spinnare/vobbler om fiskekortet tillÄter 2redskap). Kan rekommendera ett ihopfÀllbart som man skjuter ihop sÄ man enkelt fÄr ner det i en ryggsÀck glöm inte att köpa en bra lina. Sedan lÀgga pengar pÄ en bra ihopfÀllbar hÄv, huggkrok, en bra tÄng att fÄ ur krokar osv, en bra kniv (sjÀlv anvÀnder jag en Mora 2000 men finns sÀkert bÀttre) myggtröja, thermacell (portabel myggavskrÀckare), en uppsÀttning vobblers, spinnare, jiggar, en uppsÀttning olika krokar, tafsar, vikter, För bottenmete kan det vara bra att ha blysÀnke, trekrok i lÀmplig storlek, powerbait m vitlök, ett par kastflöten kan vara bra att ha med, nÄgon dupp. En lÀmplig lÄda för vobblers/spinnare osv, Abu fiskrök och rökspÄn om man vill röka fisk Àr vÀl bra med.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

PermalÀnk
Medlem
●

Har vi nÄgon/nÄgra betesbyggare hÀr i trÄden, som kan visa sina skapelser?

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag var ute med kompisen nÄgra gÄnger i helgen, jag metade i lördags med litet wagglerflöte överblyat med s.k lyftmetoden och han feedermetade. Inte ett napp. I söndags pÄ en annan plats började jag med samma metod medan kompisen körde feeder och samma sak dÄ, inget. Vi bytte dÄ plats och jag Àndrade till feederspö ocksÄ och vi fiskade dÀr vi med sÀkerhet visste att det fanns sarv men icke, den hÀr helgen var skitdÄlig i fiskevÀg för mig och jag vill helst glömma den och blicka framÄt dÄ vattnet vÀrmts upp mer och sarv, sutare och ruda blivit mer pigga och rörliga.

IkvÀll blir det förhoppningsvis, om kompisen kan eftersom han har bil och inte jag, gÀddmete ute vid Landsjön hos en gemensam vÀn som bor dÀr. DÄ hoppas vi pÄ att storgÀddorna som sjön Àr berömd för behagar nappa. Allt under 7 kg Àr för smÄtt och allt över 8 kg Àr vÀlkommet