DIY NAS - hjälp med komponenter och OS

Permalänk
Medlem

@anon246659: Ja jäklar vad det strular! Har fått igång det, men den gömmer filer för mig De försvinner helt enkelt efter att de är klara. Antar att det har med att flera plugins lirar ihop och kanske overridar varandra, så jag måste på något sätt ge alla samma behörighet i några mappar. Dock vet jag inte hur ännu.

Jag har iaf strukturen rätt, och all lagring på samma volym. Men någonstans måste det fixas. Fick du hålla på med UserID, GroupID osv?

Permalänk
Inaktiv

@mefi: Ja du måste göra en user och grupp med rätt rättigheter om plugins ska funka. Testa till en början att göra allt öppet för guests så du kan utesluta konfigurationer i plugins. Sen låser du ner en sak i taget tills det behövs dynamit för att ta sig in ;).

Permalänk
Medlem

@anon246659: Smart! Jag ska nog göra precis så, blir att ta några steg bakåt, för just nu vet jag inte exakt vad problemet är..

Permalänk
Inaktiv

@mefi: vilka plugins är det du försöker få att funka?
Jag nöjde mig med plex och transmission. Testade couchpotato men kände att jag klarar mig utan då jag brukar köpa de filmer jag gillar och har koll ändå

Edit: kolla vad Freenas 10 kommer att erbjuda. Deras (freebsd) nya plugin/jail verkar lovande. Sen läste jag längre in på en av deras trådar att de ska låna någon appstore liknande tjänst så de slipper sköta det där med updates på program som tex Plex.

Permalänk
Medlem

@anon246659: Jag kör transmission, couchpotato och sickrage (men kommer nog inte använda sickrage så mkt). Nu verkar jag ha fått rättigheterna rätt, men förstår mig inte riktigt på couchpotato. Ser inte de färdiga nerladdningarna i den förväntade mappen, men de dyker upp på rätt ställe efter att namn på mapp och fil bytts. Funderar på om det är så smart att filerna flyttas på något sätt och ändå länkar så att transmission fattar att jag har rätt fil men under bytt namn bara..?

Permalänk
Inaktiv

@mefi: jag hade det problemet med transmission.. Jag satte så att ej kompletta och kompletta nedladdningar delar samma mapp.

Permalänk
Medlem

@anon246659: Ok. Jag fick det att funka, med en complete och en incomplete mapp, men bara den med färdiga downloads visas i min share. Det meckigaste var att få Sickrage att lira, men det har jag äntligen fått igång det med! Couchpotato är ju helt fantastiskt, och var relativt lättstartat tycker jag! Grymt nöjd

Permalänk
Inaktiv

@mefi: va bra! Bara ställa bort maskinen och glömma den tills något går sönder

Permalänk
Medlem

@anon246659: Haha, jepp! Ska först bara ordna upp bild- och musikbiblioteket på något smart sätt

Permalänk
Medlem

Tjena mefi! Fått igång allt?

Har följt denna tråd då jag själv också är inne på att bygga en NAS. Har erfarenhet av att bygga datorer sedan innan, men inga små maskiner eller servrar. Jag kommer köra FreeNAS då det känns enkelt men ändå ett kompetent OS för NAS.

Såhär ser min inköpslista ut nu:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9332930/nas-v3

Något jag bör ändra på och tänka annorlunda kring?

Moderkortet har stöd för M.2 SSD, vilket jag har tänkt att köra FreeNAS på och eventuellt använda som cache samtidigt, om det är möjligt (?). Det har även 6 st SATA-portar och dubbla Ethernet-portar!

NAS:en kommer användas som Plex-server (skall kunna transcoda 1080p mkv vid behov), Nvidia Shadowplay-lagring, Torrents och back-up av egna bilder och filmer. Alla 6 HDD-platser kommer att komma till användning i framtiden.

Tacksam för alla tankar kring detta!

Permalänk
Inaktiv

@jhedlof: FreeNAS laddas in och körs i RAM så det räcker med en USB sticka. Om du endast ska ha maskinen för backup och plex så tycker jag en cache-disk är onödigt. Kan dock vara bra med en SSD om du ska köra virtuella maskiner, tex spelservrar.

Moderkortet kan du spara in ett par hundringar på. tex Wifi fungerar inte alls med FreeNAS.. Eller, ja, om du inte vill lägga in drivrutinerna osv manuellt i FreeBSD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jhedlof:

Tjena mefi! Fått igång allt?

Har följt denna tråd då jag själv också är inne på att bygga en NAS. Har erfarenhet av att bygga datorer sedan innan, men inga små maskiner eller servrar. Jag kommer köra FreeNAS då det känns enkelt men ändå ett kompetent OS för NAS.

Såhär ser min inköpslista ut nu:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9332930/nas-v3https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9332930/nas-v3

Något jag bör ändra på och tänka annorlunda kring?

Moderkortet har stöd för M.2 SSD, vilket jag har tänkt att köra FreeNAS på och eventuellt använda som cache samtidigt, om det är möjligt (?). Det har även 6 st SATA-portar och dubbla Ethernet-portar!

NAS:en kommer användas som Plex-server (skall kunna transcoda 1080p mkv vid behov), Nvidia Shadowplay-lagring, Torrents och back-up av egna bilder och filmer. Alla 6 HDD-platser kommer att komma till användning i framtiden.

Tacksam för alla tankar kring detta!

1. Varför inte köra på en kraftfullare 4/6-bay NAS? Både ljudnivån och strömförbrukningen kommer bli klart lägre. En NAS med x86 processor är fullt tillräcklig för ev. transcoding.
2. Väljer du till trots att fortsätta på spåret du är inne på så ta åtminstone en i3 processor, nätaggregatet kan du byta till en vanlig ATX modell.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@jhedlof: FreeNAS laddas in och körs i RAM så det räcker med en USB sticka. Om du endast ska ha maskinen för backup och plex så tycker jag en cache-disk är onödigt. Kan dock vara bra med en SSD om du ska köra virtuella maskiner, tex spelservrar.

Moderkortet kan du spara in ett par hundringar på. tex Wifi fungerar inte alls med FreeNAS.. Eller, ja, om du inte vill lägga in drivrutinerna osv manuellt i FreeBSD.

Ja juste, så fungerar det ja. Det är möjligt att jag kör VMs, så SSD:n kan komma till användning på det sättet!

Angående moderkortet, kommer ej använda Wi-Fi, utan det jag är ute efter är 6 st SATA (HDD) + M.2 (SSD) samt 2st Ethernet, hittade ej något annat kort med detta. Wi-Fi får nog komma på köpet trots ingen användning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

1. Varför inte köra på en kraftfullare 4/6-bay NAS? Både ljudnivån och strömförbrukningen kommer bli klart lägre. En NAS med x86 processor är fullt tillräcklig för ev. transcoding.
2. Väljer du till trots att fortsätta på spåret du är inne på så ta åtminstone en i3 processor, nätaggregatet kan du byta till en vanlig ATX modell.

Tänker du dig kraftigare CPU, riktigt server Mobo och ECC minnen? Är priset som jag vill hålla nere lite.

Bytt till en i3:a. Och rätt formfaktor på PSU:n, haha tänkte inte alls på det där. Tack!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9335405/

Skickades från m.sweclockers.com

Fel CPU
Permalänk
Medlem

vill bara rekommendera OpenMediaVault lite som freeNAS fast linux så att man förstår någonting. många pluggar. plex, deluge, SickBeard, webserver, ftp osv. gått bra över ett år nu.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

@jhedlof: Hallå där!

Jajjemen, allt är up and running, och efter en hel del pill med FreeNAS är jag (nästan) klar med allting! Det tar en del tid och ansträngning att lära sig OSet, men när jag väl fått igång sakerna så fungerar det väl över förväntan!

Jag är absolut ingen expert, men jag hade väl ungefär samma tankar som du när det gäller ECC och ekonomin. Jag varken kände eller känner att den extra säkerhet man får med ECC är värt de extra tusen man får lägga då, så därför valde jag helt enkelt bort det. Jag antar att du sett mina komponenter i denna tråd och känns som att dina inte är helt olika.

Gällande moderkort tror jag att H170N är väldigt likt mitt H97N - i princip är det väl att H170N har max 32GB RAM DDR4 mot mitt korts 16GB DDR3. Tror att de är likvärdiga i övrigt. Precis som redan skrivits har jag förstått att det är bortkastat att lägga OS på en SSD, då det ändå laddas in på RAM. Jag köpte en Micro USB-sticka som sitter bak i chassit.

Jag har dock en SSD som jag har för jails och lite metadata för PLEX på. Tycker att det fungerar problemfritt. Kanske man skulle köra mirror på dessa, men känner att den datan är förhållandevis enkel att fixa igen om det skulle skita sig.

Datan jag har i dagsläget ligger på två speglade 3TB WD Red. Det är ju här man inte vet.. Varken vad gäller ECC eller RAID-typ. Den dagen en disk kraschar lär jag mig väl något nytt på det och kanske ordnar en annan setup då. Men det är ett senare problem

Gällande CPU var jag också inne på en i3. Nu strömmar vi typ aldrig mer än en ström 1080p hemma, men min server startar, spolar och återupptar videor helt utan fördröjning, och har aldrig stött på problem. Jag gör Pentium G3258. Min MacBook Pro 15" från 2015, där Plex-servern låg tidigare, kunde däremot ge lite fördröjning ibland, skumt nog.

Hoppas det hjälper!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jhedlof:

Tänker du dig kraftigare CPU, riktigt server Mobo och ECC minnen? Är priset som jag vill hålla nere lite.

Nej, jag tänker mig rena NAS-enheter med en x86 processor utrustad med en 4-kärnig Atom eller Celeron http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=584#rparams=m=s26640782.... Skall du ha en modell utrustad med i3 processor ligger de i 8-15tkr klassen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mefi:

@jhedlof: Hallå där!

Jajjemen, allt är up and running, och efter en hel del pill med FreeNAS är jag (nästan) klar med allting! Det tar en del tid och ansträngning att lära sig OSet, men när jag väl fått igång sakerna så fungerar det väl över förväntan!

Jag är absolut ingen expert, men jag hade väl ungefär samma tankar som du när det gäller ECC och ekonomin. Jag varken kände eller känner att den extra säkerhet man får med ECC är värt de extra tusen man får lägga då, så därför valde jag helt enkelt bort det. Jag antar att du sett mina komponenter i denna tråd och känns som att dina inte är helt olika.

Gällande moderkort tror jag att H170N är väldigt likt mitt H97N - i princip är det väl att H170N har max 32GB RAM DDR4 mot mitt korts 16GB DDR3. Tror att de är likvärdiga i övrigt. Precis som redan skrivits har jag förstått att det är bortkastat att lägga OS på en SSD, då det ändå laddas in på RAM. Jag köpte en Micro USB-sticka som sitter bak i chassit.

Jag har dock en SSD som jag har för jails och lite metadata för PLEX på. Tycker att det fungerar problemfritt. Kanske man skulle köra mirror på dessa, men känner att den datan är förhållandevis enkel att fixa igen om det skulle skita sig.

Datan jag har i dagsläget ligger på två speglade 3TB WD Red. Det är ju här man inte vet.. Varken vad gäller ECC eller RAID-typ. Den dagen en disk kraschar lär jag mig väl något nytt på det och kanske ordnar en annan setup då. Men det är ett senare problem

Gällande CPU var jag också inne på en i3. Nu strömmar vi typ aldrig mer än en ström 1080p hemma, men min server startar, spolar och återupptar videor helt utan fördröjning, och har aldrig stött på problem. Jag gör Pentium G3258. Min MacBook Pro 15" från 2015, där Plex-servern låg tidigare, kunde däremot ge lite fördröjning ibland, skumt nog.

Hoppas det hjälper!

Tack!

Jag kör vidare med SSD, och jails osv + att ha Plex metadata på SSD låter smidigt!

Frågan är bara Pentium G4500 3.5 GHz eller i3 6100 3.7 GHz. De har samma TDP-värde på 47 W. i3:an är smått snabbare och har hyperthreading med 4 trådar. Värt för denna NAS?

Skrivet av Peppar2014:

Nej, jag tänker mig rena NAS-enheter med en x86 processor utrustad med en 4-kärnig Atom eller Celeron http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=584#rparams=m=s26640782.... Skall du ha en modell utrustad med i3 processor ligger de i 8-15tkr klassen.

Ah! Nej jag gillar utmaningen med att bygga och installera en egen, väljer även att göra det då FD Node 304 ser bättre ut

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jhedlof:

Frågan är bara Pentium G4500 3.5 GHz eller i3 6100 3.7 GHz. De har samma TDP-värde på 47 W. i3:an är smått snabbare och har hyperthreading med 4 trådar. Värt för denna NAS?

Absolut, Pentium modellerna känns inte värt det med tanke på prislappen och de få hundralapparna det skiljer upp till en i3:a.

Skrivet av jhedlof:

Ah! Nej jag gillar utmaningen med att bygga och installera en egen, väljer även att göra det då FD Node 304 ser bättre ut

bättre ut? Herre min skapare, låt oss hoppas att du har en livspartner med klart bättre inredningssmak

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@jhedlof: Jag är inte så insatt i skillnaden på Pentium-CPUn vs i3an. Jag fick min så jävla billigt så fick bli den Men visst, i3an kanske är bättre val på lång sikt, det vet jag inte.. Hur som helst kan jag som sagt bara repetera att min CPU gör verkligen det jag vill att den ska och lite till, och då tror jag väl att i3an ska kunna göra lite lite extra

Lycka till!