Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det finns väl bara en användare?

Det hör inte till det vanliga. Öppna processhanteraren, och klicka på vad den nu heter, för att se processer från alla användare. Microsoft startar processer till höger och vänster som "ägs" av andra användare. Om det är där ditt problem bor, så är det smartare att ge den användaren rätt rättigheter, än något alternativ.

Skrivet av MultiMan:

@yrfhar: Ja? Artikeln är från december, inte så konstigt att det inte går att aktivera längre. Jag aktiverade då och har 15+15 fortfarande, och inga varningar om ändringar.

Jag har "bara 15" gratis, men det hör nog ihop med att jag har 10tB från Office365. Jag har för mig det var 15+15 innan dess.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Om du själv skapat en så finns det nog 4 användare i systemet.
Din egen, administratör, gäst och default.
Öppna en kommandotolk och lista dem med
net user

Så ser det ut då

Permalänk
Medlem

Så, 4'a konton där. Tittar du i processhanteraren ser du att det finns ett par helt interna användare med, som används primärt av systemfunktioner osv. Så, beroende på hur, och i vems namn din torrentklient är startad kan den använda en uppsjö olika användares rättigheter.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Entusiast

Windows 10 är inte helt kompatibelt med WPA2 enterprise krypterade trådlösa nätverk, vilket gör det svårt (omöjligt) att använda i företags- och stadsnät, såsom wlan.stockholm.se. med flera...

Uselt. Ingen Windows 10 här inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

Ett nytt irritationsmoment. Den säger HELA tiden att det är ont om diskutrymme på en disk. JAG FATTADE DET FÖRSTA GÅNGEN, HÅLL KÄFTEN!

Skrivet av -=Mr_B=-:

Så, 4'a konton där. Tittar du i processhanteraren ser du att det finns ett par helt interna användare med, som används primärt av systemfunktioner osv. Så, beroende på hur, och i vems namn din torrentklient är startad kan den använda en uppsjö olika användares rättigheter.
B!

utorrent är startad i 'loxus'

Permalänk
Medlem

Jag gillar fortfarande W10, känner inte igen mig i uppsjön av alla problem folk här verkar ha. Handen på hjärtat hade ni verkligen ESD-matta och armband när ni byggde burken?😉

Det enda är väl att en del tillverkare inte vill skriva nya drivisar till utgångna produkter, men då får man ju köpa nytt som passar eller gå tillbaka till det man hade innan W10 om man inte vill eller inte har råd.
Känns som att det är mycket skräp bakom spakarna som sätter igång hatet så fort något inte går deras väg.
En van datoranvändare kan enkelt anpassa sig till nya miljöer oavsett vilket OS det gäller så han/hon känner sig hemma snabbt i det nya. Jag börjar misstänka att det beror på lathet att man inte orkar lära sig nya saker, men välkommen till livet, evolutionen tuffar på vare sig ni vill det eller ej. 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Acdsee är ju inte en bildvisare utan en organiserare, sedan den fantastiskt bra bildvisaren som fanns i xp togs bort så har jag letat en ersättare, ska du visa så kolla på Imageglass, den är nästan lika bra som xps gamla bildvisare.
http://www.imageglass.org/

irfanview tycker jag är den bästa.. har haft den "alltid"

http://www.irfanview.com/

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ett nytt irritationsmoment. Den säger HELA tiden att det är ont om diskutrymme på en disk. JAG FATTADE DET FÖRSTA GÅNGEN, HÅLL KÄFTEN!

Irriterande, men inte unikt för Windows 10.

Skrivet av anon42512:

utorrent är startad i 'loxus'

Så länge "loxus" har skrivrättigheter i mappen ska det med andra ord vara fritt fram. Om du måste ge förhöjd behörighet, är det där problemet ligger. Högerklicka på mappen, under egenskaperna torde rättigheterna finnas.

Skrivet av Dem8n:

Jag gillar fortfarande W10, känner inte igen mig i uppsjön av alla problem folk här verkar ha. Handen på hjärtat hade ni verkligen ESD-matta och armband när ni byggde burken?

Mångas "problem" består av mjukvara som fungerar på ett annorlunda sätt än förväntat, eller felaktigt, på ett sätt som är osannolikt att en ESD-skada skulle ge upphov till. Jag misstänker att skulden för det får läggas på Microsoft.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Windows 10 är inte helt kompatibelt med WPA2 enterprise krypterade trådlösa nätverk, vilket gör det svårt (omöjligt) att använda i företags- och stadsnät, såsom wlan.stockholm.se. med flera...

Uselt. Ingen Windows 10 här inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Var har du fått de villfarelserna ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Acdsee är ju inte en bildvisare utan en organiserare, sedan den fantastiskt bra bildvisaren som fanns i xp togs bort så har jag letat en ersättare, ska du visa så kolla på Imageglass, den är nästan lika bra som xps gamla bildvisare.
http://www.imageglass.org/

Jo, ACDSee är ju lite mer som PS Lightroom ungefär... man kan både organisera och redigera bilderna där.

Skaffade dem bägge i samband med att jag förnyade min kameraväska. Men på senare tid har jag blivit lat och efterbehandlar inga bilder. Fotar i RAW+JPEG och använder då bara JPEG-bilderna nu. Skillnad vore väl om man tog upp det en nivå ifrån endast familjealbum.

Irfanview är ju annars att rekommendera. Gratis dessutom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dem8n:

Jag gillar fortfarande W10, känner inte igen mig i uppsjön av alla problem folk här verkar ha. Handen på hjärtat hade ni verkligen ESD-matta och armband när ni byggde burken?😉

Det enda är väl att en del tillverkare inte vill skriva nya drivisar till utgångna produkter, men då får man ju köpa nytt som passar eller gå tillbaka till det man hade innan W10 om man inte vill eller inte har råd.
Känns som att det är mycket skräp bakom spakarna som sätter igång hatet så fort något inte går deras väg.

Jag håller med att windows 10 hatet från många är överdrivet, det var länge sedan det kom ett nytt operativsystem från Microsoft som ställde till med mindre problem.

Jag tror dock hatet främst beror på två saker:
1: Microsofts agerande till att nästan tvinga folk till att uppgradera. Farsan av en olyckshändelse råkade köra en windows 10 upgrade, jag vet då tusan inte vad han gjorde. Men tidigare så var det inget som någon råkade göra.
2: MS dumma inställningar i homeversionen, att tvinga på folk uppgraderingar. Det kankse fungerar för de som har datorn som en surfmaskin, andra bör dock tänka till före.
3: Vi befinner oss i en "gnälltråd för windows 10", jag hör inte så mycket om windows 10 annars.

Skrivet av Dem8n:

En van datoranvändare kan enkelt anpassa sig till nya miljöer oavsett vilket OS det gäller så han/hon känner sig hemma snabbt i det nya. Jag börjar misstänka att det beror på lathet att man inte orkar lära sig nya saker, men välkommen till livet, evolutionen tuffar på vare sig ni vill det eller ej. 😃

Detta tror jag är en fel slutsats på ett datorforum, jag tror ingen här i hela tråden har något problem att lära sig windows 10 och många av oss kör t.o.m serverversionerna av windows/linux.

Nej windows 10 som alla windows innebär nya problem, dessa kommer i sin tid lösas, men det dröjer som med allt annat. Och köpa ny hårdvara, ja det går an för folk som typ har en mus, tangentbord, skrivare och en router, har man lite roligare hårdvara så är det ej lika skoj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag håller med att windows 10 hatet från många är överdrivet, det var länge sedan det kom ett nytt operativsystem från Microsoft som ställde till med mindre problem.

Jag tror dock hatet främst beror på två saker:

1: Microsofts agerande till att nästan tvinga folk till att uppgradera. Farsan av en olyckshändelse råkade köra en windows 10 upgrade, jag vet då tusan inte vad han gjorde. Men tidigare så var det inget som någon råkade göra.
2: MS dumma inställningar i homeversionen, att tvinga på folk uppgraderingar. Det kankse fungerar för de som har datorn som en surfmaskin, andra bör dock tänka till före.
3: Vi befinner oss i en "gnälltråd för windows 10", jag hör inte så mycket om windows 10 annars.

Detta tror jag är en fel slutsats på ett datorforum, jag tror ingen här i hela tråden har något problem att lära sig windows 10 och många av oss kör t.o.m serverversionerna av windows/linux.

Nej windows 10 som alla windows innebär nya problem, dessa kommer i sin tid lösas, men det dröjer som med allt annat. Och köpa ny hårdvara, ja det går an för folk som typ har en mus, tangentbord, skrivare och en router, har man lite roligare hårdvara så är det ej lika skoj.

Du har ett lustigt sätt att definiera hat på.
I ditt inlägg är alla som inte hyllar Microsoft och Win10, utan säger blankt ifrån att man inte vill ha med det att göra=hatiska

Det kan aldrig bero på ett rationellt ställningstagande, huruvida man vill/kan ha Win10 eller inte. Ett beslut helt utan känslor utan bara ett beslut på grundval av sitt eget behov/önskan. Nej då! Den som säger nej till gratisprodukten Win10 är en som känner hat...

Du radar själv upp olika skäl till att välja bort Win10.
Uppenbart finner du nackdelar med Win10 men väljer ändå att ha det.
Uppenbart finns det i plats för för "älskare", i din värld av Win10.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kronvrak:

Du har ett lustigt sätt att definiera hat på.
I ditt inlägg är alla som inte hyllar Microsoft och Win10, utan säger blankt ifrån att man inte vill ha med det att göra=hatiska

Snarare ett extremt konstigt sätt att tolka mitt inlägg på.
Sedan kan man diskutera terminologin hat, jag tog det från en annan användare som jag citerade. Och med hat menar jag själv att folk som av någon anledning tycker att windows 10 steget var extremt och behöver gnälla på detta, vad tyckte de då om steget till windows 95? Windows Xp, windows 7? Och nej man måste inte uppgradera, jag själv kör windows 3.11 virtuellt än idag på en viktig maskin.

Jag själv har personligen runt 100st virtuella och fysiska maskiner totalt och en enda av dessa har windows 10, denna dator använder jag dessutom knappt.
Min åsikt om windows 10 säkert en dag blir bra. Folk har i alla tider gnällt, värst var det vid windows 95, där folk tyckte det var idiotisk att spela i windows där operativsystemet tog allt minne. -Hade man enbart 4MB ram, så inte tusan ville man ha igång windows samtidigt som man spelade.
*edit*
De flesta av dessa klagare på windows 95 har dock idag gett sig och börja köra spel inne i windows m.m. Jag tror detsamma gäller windows 10, ge det 1 eller 2år så har programmen och även operativsystemet blivit bättre.

Skrivet av Kronvrak:

Du radar själv upp olika skäl till att välja bort Win10.
Uppenbart finner du nackdelar med Win10 men väljer ändå att ha det.
Uppenbart finns det i plats för för "älskare", i din värld av Win10.

Men kom igen.. För det första kör jag främst ej losers-versioner av windows utan serverversionerna, så du har så fel om mig som person så det inte är klokt.
Och min åsikt är rätt operativsystem för rätt sak, där jag som sagt själv har en 100tal virtuella maskiner med olika operativsystem och konfigurationer på. -Jag skräddarsyr varenda maskin efter en visst uppgift. Om 1-2år så tror jag att jag i princip inte kommer skapa någon ny windows 7 maskin, detsamma gäller windows server 2012 som är av samma generation.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Wickman:

Var har du fått de villfarelserna ifrån?

Microsoft gjorde en "uppdatering" och hade "sönder" tredjepartsmjukvara.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Microsoft gjorde en "uppdatering" och hade "sönder" tredjepartsmjukvara.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-n...

Ha,Ha,Ha "hade sönder"..., det var en minst sagt märklig tolkning du gjorde...

TLS är ett säkerhetsprotokoll som funnits sedan 1999. TLS 1.0 lanserades år 1999, TLS 1.1 år 2006 TLS 1.2 år 2008 och den senaste TLS 1.3 år 2016.

Att Radius i november 2015, 7 år efter lanseringen av TLS 1.2, ännu inte implementerat denna version i sin mjukvara, (utan då endast körde med TLS 1.0 och 1.1), kan väl knappast Windows 10 lastas för??

Upptäckten var däremot rent skandalöst försmädlig för Radius del, som numera emellertid verkar ha lagt till TLS 1.2, så "problemet" du tog upp är numera ett ickeproblem.

Jämför exempelvis med webbläsarna. Sedan många år tillbaka finns det inte någon som inte har TLS 1.2.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag körde in senaste uppdateringen i helgen och nu visat nätverksikonen på skrivbordet ett rött kryss och säger att jag inte är ansluten fastän nätverket fungerar normalt, tur att det bara var ikonen som flippade ur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Wickman:

Ha,Ha,Ha "hade sönder"..., det var en minst sagt märklig tolkning du gjorde...

Att göra sig lustig över andra hör inte hemma på sweclockers. Jag presenterade fakta och fick en glirning. Tack för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Att göra sig lustig över andra hör inte hemma på sweclockers. Jag presenterade fakta och fick en glirning. Tack för det.

Nej, du presenterade INTE fakta, det var därför du fick gliringen.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Wickman:

Nej, du presenterade INTE fakta, det var därför du fick gliringen.

Du har fel i ditt tyckande om mig. Den som tog sig tid att läsa vad som stod i länken kunde hitta "There is a known issue in FreeRadius 2 version 2.2.6+ preventing it from authenticating a client using TLS 1.2." - ungefär som att jag inte hade läst det jag länkade till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du har fel i ditt tyckande om mig. Den som tog sig tid att läsa vad som stod i länken kunde hitta "There is a known issue in FreeRadius 2 version 2.2.6+ preventing it from authenticating a client using TLS 1.2." - ungefär som att jag inte hade läst det jag länkade till.

Om du har läst det du länkade till, och visste att "problemet" INTE var MS/Windows fel , utan istället Radius, varför skrev du då nedanstående oriktiga påståenden?

B) "Microsoft gjorde en "uppdatering" och hade "sönder" tredjepartsmjukvara."

Tagit bort felcitat/missförstånd /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Inaktiv

Nåt annat som jag upptäckt är att en disk saknas i listan till vänster på explorer-fönstret o_O
Den fungerar som den ska och syns i This PC...

Permalänk
Medlem

Installerade en ny testdator med Windows 10 igår. Ingen direkt wow-känsla så det dröjer nog ett tag till innan jag lägger in det på mina vanliga datorer.
En sak som störde mig dock var att om man svarade nej på en fråga i installationen(t.ex. att låta appar använda mina uppgifter) så fanns det en liknande(låta appar använda min advertising-info) i settings som var påslagen. Mycket möjligt att det var något jag gjorde fel vid installationen. Men det störde mig att jag fick den känslan att mina inställningar inte fastnade.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aene:

Installerade en ny testdator med Windows 10 igår. Ingen direkt wow-känsla så det dröjer nog ett tag till innan jag lägger in det på mina vanliga datorer.
En sak som störde mig dock var att om man svarade nej på en fråga i installationen(t.ex. att låta appar använda mina uppgifter) så fanns det en liknande(låta appar använda min advertising-info) i settings som var påslagen. Mycket möjligt att det var något jag gjorde fel vid installationen. Men det störde mig att jag fick den känslan att mina inställningar inte fastnade.

Inställningarna "fastnar" så länge du väljer det MS anser vara rätt val, väljer du nått annat får du hålla koll på att MS inte ställer om dem, de är numera rätt aggressiva med att ändra på det användaren har gjort som inte stämmer med deras uppfattning om hur det ska vara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Installerade en ny testdator med Windows 10 igår. Ingen direkt wow-känsla så det dröjer nog ett tag till innan jag lägger in det på mina vanliga datorer.

Tänk på att Microsoft inte tänker skänka bort 10'an till alla med 7 & 8/8.1 i all evighet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tänk på att Microsoft inte tänker skänka bort 10'an till alla med 7 & 8/8.1 i all evighet.
B!

Tack och lov för det. Då kanske de slutar med sitt spammande snart, eller inte...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tänk på att Microsoft inte tänker skänka bort 10'an till alla med 7 & 8/8.1 i all evighet.
B!

Vad som händer efter den 29'e juli är det ingen som vet ännu. De har bara sagt att det ska vara gratis att uppdatera i ett år, inte vad som händer efter det datumet

Jag kan tänka mig att Microsoft inte kommer att annonsera vad som händer efter det datumet förrän efter den 29'e juli heller, för att få fler att utnyttja erbjudandet i sista stund.

Alla som redan har uppgraderat kommer givetvis fortsätta att kunna använda Windows 10 gratis även efter 29'e juli.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vad som händer efter den 29'e juli är det ingen som vet ännu. De har bara sagt att det ska vara gratis att uppdatera i ett år, inte vad som händer efter det datumet

Visst är det så. De kan mycket väl förlänga sitt projekt, men likaväl avsluta det. För någon som ska spela, kommer D12 eventuellt vara en faktor, så att uppgradera innan dess kan vara ett smart drag. Men förutsatt att nyckeln bara är aktiverad ska det ju gå att installera om Windows 7, 8/8.1, och vid ett senare använda den till 10'an. Tror jag.

Skrivet av strejf:

Alla som redan har uppgraderat kommer givetvis fortsätta att kunna använda Windows 10 gratis även efter 29'e juli.

Det är ju hela poängen. De gamla nycklarna blir permanent godkända för 10'an. Jag tycker det är positivt, även om jag fortfarande inte gjort flytten på mina primära system.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag körde in senaste uppdateringen i helgen och nu visat nätverksikonen på skrivbordet ett rött kryss och säger att jag inte är ansluten fastän nätverket fungerar normalt, tur att det bara var ikonen som flippade ur.

Har precis likadant problem, fast min visar gul!?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Gillade windows 10 till att börja med. Men....ärligt. Jag är så-inni-helvete trött på det nu. Min stationära som jag byggt själv funkar bra men min bärbara hp-dator har jag haft så mycket problem med att jag håller på att bli galen. Inte minst med drivrutiner. 2 gånger nu så har OS upphört att fungera så att jag har fått installera om.Har precis fått klart en ny installation och vad händer då? Start menyn funkar inte.... Kan bara använda vad som finns på skrivbordet och kommer inte in någon annanstans. Fy fan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av franz4:

Gillade windows 10 till att börja med. Men....ärligt. Jag är så-inni-helvete trött på det nu. Min stationära som jag byggt själv funkar bra men min bärbara hp-dator har jag haft så mycket problem med att jag håller på att bli galen. Inte minst med drivrutiner. 2 gånger nu så har OS upphört att fungera så att jag har fått installera om.Har precis fått klart en ny installation och vad händer då? Start menyn funkar inte.... Kan bara använda vad som finns på skrivbordet och kommer inte in någon annanstans. Fy fan.

Vilket antivirusprogram använder du?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...