Har plötsligt en Iphone 6s i lägenheten? Vem äger den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Sett flera stycken skriva detta, sitter ni på antika telefoner allihop?
Det är runt 15 år sen jag hade kontakter på ett sim-kort sist.

Det var ca 5 år sedan jag hade kontakter på sim-kortet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

En iphone bara dyker upp i TS soffa och sådana här länkar ges? Visst kan TS själv hitta det, men det luktar stöldgods lång väg för mig.

Det är ju inte direkt svårt att hitta "sådana länkar"..

Vad är problemet? IMEI-numret går att spärra, vilket operatörerna har koll på. Då kan du använda mobilen som brevpress.

Vi får lita på TS helt enkelt. IMEI-numret har ju även länkats hit, så ser fortfarande inget problem. Någon lär ju sakna mobilen och det handlar snarare NÄR personen upptäcker det, inte OM den upptäcker det.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd

Vill han tvunget få fram telefonnumret på egen hand så är den enda lösningen att ringa till 112 och fråga vilket nummer som visas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Sett flera stycken skriva detta, sitter ni på antika telefoner allihop?
Det är runt 15 år sen jag hade kontakter på ett sim-kort sist.

Ahhh. 2001. Då hade jag en Ericsson t39 andra telefonen som släpptes med Bluetooth. Det var väl 2001 som den första färgskärmen dök upp också? Första iPhone kom väl först 2007?

Hur hanterade du dina kontakter då? 2001 surfade man inte direkt på sina mobiler och "molnet" fanns ju inte typ. Själv hade jag dem på mitt Vodafone SIM-kort och förde över dem i min nya mobil. Sen funkade ju penna och papper, IR var ju poppis då också visserligen.

Det var tider det.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Han bör ringa 112 och fråga vilket nummer som visas. Då får han fram mobiltelefonens telefonnummer i alla fall.

Skulle inte klassa detta som nödläge

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Ahhh. 2001. Då hade jag en Ericsson t39 andra telefonen som släpptes med Bluetooth. Det var väl 2001 som den första färgskärmen dök upp också? Första iPhone kom väl först 2007?

Hur hanterade du dina kontakter då? 2001 surfade man inte direkt på sina mobiler och "molnet" fanns ju inte typ. Själv hade jag dem på mitt Vodafone SIM-kort och förde över dem i min nya mobil. Sen funkade ju penna och papper, IR var ju poppis då också visserligen.

Det var tider det.

Jag hade också en T39 och lagrade kontakterna i telefonminnet. Använde den som modem några gånger, mest för att testa det. Var ju svindyrt på den tiden

Ja, IR funkade bra för att föra över dem till nästa telefon eller datorn.

När jag kom till en SE W810 började jag synka med google istället.
Visst var jag nog ganska tidigt ute, men även det är ca 10 år sen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Han bör ringa 112 och fråga vilket nummer som visas. Då får han fram mobiltelefonens telefonnummer i alla fall.

Skämtar du med oss? Eller vet du inte bättre?
Det är ju ingen fara för liv här inte.

Kan han så bör han ringa sitt eget mobilnummer, om han inte prövat det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Skulle inte klassa detta som nödläge

112 är dock inte endast till för nödlägen.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att det är det: "Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö.

Befinner du dig inte i en akut fara ska du inte ringa 112 utan använda dig av något av de andra nummer som finns för hjälp och information." Källa: SOS Alarm

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Skämtar du med oss? Eller vet du inte bättre?
Det är ju ingen fara för liv här inte.

Jag skämtar inte. Det tar typ 30 sekunder för operatören att säga telefonnumret till honom. Dessutom skulle man kunna kalla det för ett pågående brott, vilket 112 också är till för, då han har mobiltelefonen i sin ägo och väljer att inte lämna in den till Polisens hittegods.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Skulle nog säga att det är det: "Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö.

Befinner du dig inte i en akut fara ska du inte ringa 112 utan använda dig av något av de andra nummer som finns för hjälp och information." Källa: SOS Alarm

112 är även till för pågående brott, vilket jag skulle kalla detta då ägaren inte har kvar sin mobiltelefon och TS har den i sin ägo.

Permalänk
Medlem

112 är även till för pågående brott, vilket jag skulle kalla detta då ägaren inte har kvar sin mobiltelefon och TS har den i sin ägo.

Bara för att ägaren inte har den, o TS har den i sin ägo, så skulle inte jag säga att det är ett pågående brott.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skicka telefonen till denna adress så kan dom säkert hjälpa dig

FBI New York
26 Federal Plaza, 23rd Floor
New York, NY 10278-0004

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Eh, jo det är det. Det är liksom därför det heter "Nödnummer". Och nej, detta är definitivt inget "pågående brott". Lägg ner, för du har uppenbarligen ingen koll på vad du skriver.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Bara för att ägaren inte har den, o TS har den i sin ägo, så skulle inte jag säga att det är ett pågående brott.

Men det är ett brott, som är pågående. Brottet kallas olovligt förfogande. Jag jobbar för Polismyndigheten och kan berätta att SOS Alarm knappast hade blivit arga om TS hade ringt till dem i hopp om att lösa situationen. Gör han inte vad han kan för att försöka lämna tillbaka mobiltelefonen så blir det ett olovligt förfogande av mobiltelefonen. Så är det.

Vad ni sen "skulle säga" eller tror är ganska irrelevant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Eh, jo det är det. Det är liksom därför det heter "Nödnummer". Och nej, detta är definitivt inget "pågående brott". Lägg ner, för du har uppenbarligen ingen koll på vad du skriver.

Ja, du har väl bättre koll antar jag. Jag jobbar bara med sådant dagligen så vad vet jag liksom?

Permalänk
Skrivet av HiGrip:

Ring 112 och fråga vilket nummer du ringer ifrån

Här, jag fixade en lättläst text åt dig.
Lättläst text om 112

"du ska endast ringa 112 när du är i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp. Ditt samtal kan annars försena nödvändig hjälp till människor inblandade i olyckor eller andra nödsituationer."

Respektlöst att rekommendera att ringa 112 för ett sånt här ärende.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 5820K MB: Asus X99-Pro RAM: Crucial DDR4 2133MHz 16GB SSD: Crucial MX100 256GB SSD: Crucial MX200 500GB GPU: GeForce GTX 960 Chassi: Fractal Define R5 Nätagg: EVGA SuperNova 850 G2 Kylare: Noctua NH-U14S OS:Windows 10

Permalänk
Medlem

Om vi ska vara lite mer juridiska här så finns det inget som kallas pågående brott. Ett brott är fullbordat när alla rekvisit i straffregeln är uppfyllda, och avslutat när själva gärningen är "klar". Brott som du kallar "pågående" kallas perdurerande brott, vilket innebär att brottet är fullbordat men inte avslutat.

Typexemplet är olaga frihetsberövande: Brottet fullbordas när rekvisiten är uppfyllda dvs. en person blir olovligt frihetsberövad, utan att gå in i detalj. Men eftersom brottet fortgår, någons frihet är kontinuerligt berövad, så avslutas brottet först när personen frisläpps.

Att stjäla något är inte ett perdurerande brott. Det sker vid ett tillfälle, en mobil tages olovligen, med tillägnelseuppsåt, och sedan är brottet fullbordat och avslutat. Det är avslutat eftersom att det bara är själva tagandet som är ett brott, inte innehavet, det bedöms för sig. Efterföljande häleri anses konsumerat av stölden.

TL;DR: 112 lämpar sig inte i denna situation.

Och för sakens skull var det här bara en förklaring av hur brott fortgår, det finns ingenting som tyder på att TS har begått ett brott, och är ingenting jag insinuerar.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Men det är ett brott, som är pågående. Brottet kallas olovligt förfogande. Jag jobbar för Polismyndigheten och kan berätta att SOS Alarm knappast hade blivit arga om TS hade ringt till dem i hopp om att lösa situationen. Gör han inte vad han kan för att försöka lämna tillbaka mobiltelefonen så blir det ett olovligt förfogande av mobiltelefonen. Så är det.

Vad ni sen "skulle säga" eller tror är ganska irrelevant.

Han har, enligt Polismyndigheten, 14 dagar på sig att överlämna telefonen antingen till polisen eller ägaren. Det är dessutom detta ts bör göra då han uppenbarligen inte får fatt i ägaren.
Han bör dessutom, som nämnts i tråden, göra en anmäla om intrånget i hans bostad - både till hyres/bostads-värden samt polisen.

https://polisen.se/Service/Hittegods/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hissmusikern:

Här, jag fixade en lättläst text åt dig.
Lättläst text om 112

"du ska endast ringa 112 när du är i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp. Ditt samtal kan annars försena nödvändig hjälp till människor inblandade i olyckor eller andra nödsituationer."

Respektlöst att rekommendera att ringa 112 för ett sånt här ärende.

Han bör givetvis lämna in den till Polisens hittegods i första hand men då han inte verkar vara så sugen på det är detta i princip det enda alternativet som finns kvar om han vill hitta ägaren. Du får tycka vad du vill om min rekommendation till TS men så ligger det ju till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willeykk:

Han har, enligt Polismyndigheten, 14 dagar på sig att överlämna telefonen antingen till polisen eller ägaren. Det är dessutom detta ts bör göra då han uppenbarligen inte får fatt i ägaren.
Han bör dessutom, som nämnts i tråden, göra en anmäla om intrånget i hans bostad - både till hyres/bostads-värden samt polisen.

https://polisen.se/Service/Hittegods/

Skickades från m.sweclockers.com

Hans historia förtäljer dock inte vilken datum han hittade mobiltelefonen och väljer han att inte lämna in den till Polisens hittegods, vilket han verkar vara inställd på att inte göra baserat på det han skriver här, så blir det ett olovligt förfogande.

Annars håller jag givetvis med om att han i första hand borde lämna in den till Polisens hittegods. Vill han tvunget få fram telefonnumret till ägaren så är det troligen 112 som gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daumier:

Att stjäla något är inte ett perdurerande brott. Det sker vid ett tillfälle, en mobil tages olovligen, med tillägnelseuppsåt, och sedan är brottet fullbordat och avslutat. Det är avslutat eftersom att det bara är själva tagandet som är ett brott, inte innehavet, det bedöms för sig. Efterföljande häleri anses konsumerat av stölden.

Inom Polisen används ordet "pågående brott" även för att beskriva en situation som denna, därav mitt ordval. Det må kanske vara fel juridiskt men det är så man säger inom Polisen och om han hade ringt till 112 i hopp om att hitta ägaren så kan jag lova att ingen hade blivit sur eller arg på TS. Folk ringer liksom till 112 dagligen med nonsensärenden bara för att de inte orkar sitta i 20 minuters kö på 114 14. Det är sådana människor SOS Alarm har problem med, inte folk som vill försöka lämna tillbaka en förlorad ägodel till ägaren.

I detta fallet har för övrigt TS inte stulit någonting. Att hitta någonting och välja att behålla saken är inte samma sak som en stöld. Därav att brottet kallas olovligt förfogande och inte stöld.

Jag skulle dessutom vilja påstå att ett olovligt förfogande över någonting är pågående tills dess att ägaren har fått tillbaka det han/hon äger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BraCCa:

112 är ju dock fortfarande till för akuta nödsituationer. Du som jobbar inom polismyndigheten borde väl ändå tipsa om 114 14?

Det hade jag givetvis gjort om han hade kunnat få fram telefonnumret genom att ringa till 114 14 från mobiltelefonen men det blir ju lite svårt i denna situationen, inte sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraCCa:

112 är ju dock fortfarande till för akuta nödsituationer. Du som jobbar inom polismyndigheten borde väl ändå tipsa om 114 14?

med en låst telefon? hur tänkte du då?

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag skämtar inte. Det tar typ 30 sekunder för operatören att säga telefonnumret till honom. Dessutom skulle man kunna kalla det för ett pågående brott, vilket 112 också är till för, då han har mobiltelefonen i sin ägo och väljer att inte lämna in den till Polisens hittegods.

112 är ju förvisso till för pågående brott, men det är inte så att han inte försöker hitta ägaren. Han försöker liksom inte behålla den.
"Skulle kunna kalla det för..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

112 är ju förvisso till för pågående brott, men det är inte så att han inte försöker hitta ägaren. Han försöker liksom inte behålla den.
"Skulle kunna kalla det för..."

Ja, rent juridiskt är det ju inte ett olovligt förfogande förrän 14 dagar har passerat. Dock skriver han ju här i tråden att han har för avsikt att strunta i att lämna in den till Polisens hittegods, vilket i så fall innebär att det kommer att bli ett olovligt förfogande inom kort.

Om ägaren har polisanmält händelsen så blir anmälan även rubricerad som ett olovligt förfogande redan nu, innan de 14 dagarna har löpt ut.

Därav "Skulle kunna kalla det för...".

Permalänk
Medlem

Hans historia förtäljer dock inte vilken datum han hittade mobiltelefonen och väljer han att inte lämna in den till Polisens hittegods, vilket han verkar vara inställd på att inte göra baserat på det han skriver här, så blir det ett olovligt förfogande.

Annars håller jag givetvis med om att han i första hand borde lämna in den till Polisens hittegods. Vill han tvunget få fram telefonnumret till ägaren så är det troligen 112 som gäller.

Jag skulle vara tacksam om du tog bort dina inlägg om att man ska ringa 112.

NÄR det inte gäller liv eller död eller riktig fara för annans egendom(SOM Brand eller dylikt, Trafik olycka), jag jobbar inom räddningstjänsten och det är tillräcklig hög belastning på 112 nr som det är. OCH LIV ÄR VIKTIGARE än en telefon!

TACK!!

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

med en låst telefon? hur tänkte du då?

Apples supportsida står det: "På skärmen Nödsamtal kan du ringa ett samtal". Jag vet inte hur det fungerar, men eftersom det står att man kan ringa ett samtal skulle det väl gå att ringa 114 14?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ja, rent juridiskt är det ju inte ett olovligt förfogande förrän 14 dagar har passerat. Dock skriver han ju här i tråden att han har för avsikt att strunta i att lämna in den till Polisens hittegods, vilket i så fall innebär att det kommer att bli ett olovligt förfogande inom kort.

Om ägaren har polisanmält händelsen så blir anmälan även rubricerad som ett olovligt förfogande redan nu, innan de 14 dagarna har löpt ut.

Därav "Skulle kunna kalla det för...".

Du som jobbar inom polismyndigheten bör då förstå att 112 är ett väl belastat nummer, att ringa det för att ta reda på vilket numme man själv ringer från är enbart korkat.. Så långt bör du vara med.

-112/SOS Alarm, vad har inträffat?
-Jotjena, det är så att jag vill veta vilket nummer jag ringer från.
-lol wut?
-Jo det är så att jag hittade en telefon i min lägenhet *harkel*
-Ok... *klick* *idiot*

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

2001 surfade man inte direkt på sina mobiler

Va, WAP:ade inte du? T.ex gick det att boka biobiljetter m.m. Hade en R380 som gick att koppla mot företagets Exchange server. Om det fanns fler än 25 nya mail kraschade telefonen.