Har plötsligt en Iphone 6s i lägenheten? Vem äger den?

Permalänk

Har plötsligt en Iphone 6s i lägenheten? Vem äger den?

Det här är riktigt vrickat....
Jag vaknar plötsligt upp att något tjuter..lyckas tillslut inse att det kommer från min soffa. Där till min stora förvåning ligger en helt ny Iphone 6s med 71% batteri och med larm ställt 8.00.
Jag har haft 4 kompisar i min lägenheten på en 3veckors period bakåt i tiden. Ingen saknar en Iphone 6..
Jag brukar sova med balkongdörren öppen..

Hur får jag reda på vem ägaren till denna Iphonen är?
Jag kommer inte in i mobilen den är låst med kod..
Jag har ringt Telia då det satt i Telia simkort i telefonen..men dom kunde varken hjälpa mig med siffrorna som fanns på kortet eller imei siffrorna till mobilen som jag gav dom.

Börjar bli lite lätt intresserad på att veta vems den är och hur den hamnat i min soffa.

Permalänk
Avstängd

Någon som skojat med sin kompis och är bra på att kasta prylar genom öppna balkongdörrar.

Eller så är du omedvetet kleptopman.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Skaffa en laddare och vänta på att ägaren ringer och undrar vart luren är....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

du kanske stal en iphone i sömnen?

Permalänk
Medlem

@DJPlayboy: Lämna in den till polisen, dom bör kunna be om mer uppgifter än vad gemene man kan

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

Ingen typ hantverkare, fastighetsskötare eller så som kan ha varit inne i lägenheten? 71% på en Iphone låter ju som att det måste varit inom senaste dygnet från att du hitta den.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Du kanske blev hemsökt av Steve Jobs anda, och han råkade kanske droppa av en liten gåva till dig

Skämt åt sido thou; måste vart någon fastighetsskötare eller något i den stilen som kanske har tappat den. Eller så är du (som andra sa) en omedveten kleptoman.

Lycka till på jakten!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

det du kan testa att göra är att swipa till höger så du får upp där man skriver in lösenkoden. Längst ner står "Nödsituation". Tryck på den och sedan medicinskt id om det finns nere i vänstra hörnet. Om personen ställt in det finns info om ägaren ev. ICE nummer osv.

Vad du än gör. Skriv en uppdatering här sen så vi får veta vems de va

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilsin:

@DJPlayboy: Lämna in den till polisen, dom bör kunna be om mer uppgifter än vad gemene man kan

Precis. Lämna in den till deras hittegods avdelning, och beskriv vad som hänt. Största chansen att den hamnar i rätta ägo igen då de kan söka lite mer via Telia än privatpersoner kan.

Permalänk
Medlem

Som sagt, fastighetsskötare eller liknande låter ju mest rimligt - men de går ju inte direkt fritt omkring i folks lägenheter utan tillstånd så det borde ju du ha vetat om i så fall. Är det så? Om inte, jävligt mysko. Uppdatera oss när du vet mer!

Min andra gissning skulle väl vara att någon tänkt stjäla något från dig, lagt ifrån sig mobilen och sedan skyndat därifrån och glömt bort mobilen eller något. Märkligt helt klart.

Permalänk
Medlem

Den kanske är ett resultat av den där hemmamatchen som du glömde i fyllan och villan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att DU vaknade i rätt lägenhet?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Är väl bara att lämna in till polisen? Om ingen hämtat ut den efter en viss tid så får man behålla den/det själv.
Finns lite läsnyttigt här: https://polisen.se/Service/Hittegods/

Citat:

När upphittaren blir ägare

Upphittaren blir ägare till hittegodset om ägaren inte blir känd inom tre månader från det att fyndet anmäldes till polisen, eller om ägaren inte hämtar hittegodset inom en månad från det att ägaren meddelats.

Polisen har då rätt att kräva upphittaren på de kostnader som polisen haft i samband med fyndet. Om upphittaren inte vill ha hittegodset kan upphittaren avstå från att göra anspråk på det. Detta meddelas lämpligast i samband med att hittegodset anmäls hos polisen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Den här tråden måste ju bara följas 😂

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJPlayboy:

Det här är riktigt vrickat....
Jag vaknar plötsligt upp att något tjuter..lyckas tillslut inse att det kommer från min soffa. Där till min stora förvåning ligger en helt ny Iphone 6s med 71% batteri och med larm ställt 8.00.
Jag har haft 4 kompisar i min lägenheten på en 3veckors period bakåt i tiden. Ingen saknar en Iphone 6..
Jag brukar sova med balkongdörren öppen..

Hur får jag reda på vem ägaren till denna Iphonen är?
Jag kommer inte in i mobilen den är låst med kod..
Jag har ringt Telia då det satt i Telia simkort i telefonen..men dom kunde varken hjälpa mig med siffrorna som fanns på kortet eller imei siffrorna till mobilen som jag gav dom.

Börjar bli lite lätt intresserad på att veta vems den är och hur den hamnat i min soffa.

Bor du på bottenvåningen så man kan knalla in via balkongdörren enkelt?
Om inte ring det okända

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ehm... telefonen är min, gick förbi din lägenhet när det plötsligt sprang fram två stycken personer som skulle råna mig på min mobil, och mitt i paniken tog jag fram den och slängde den, sedan dess har jag undrat vart tusen den tagit vägen.
Så, går det bra om jag skickar adressen till dig via pm?

Permalänk
Medlem

Nästan samma sak hände för mig. Hade ställt bilen på en avsides parkering efter att blivit stoppad av polisen då bilen var obesiktigad(Utan min vetskap). När jag skulle köra bilden till besiktningen så låg det plötsligt en mobiltelefon, smink och smycken i baksätet. Någon hade gått in från bagaget och gjort något i mitt baksäte sen glömt hälften av sina tillhörigheter. Mobilen spårades senare till några våldsbejakande narkomaner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Är du säker på att DU vaknade i rätt lägenhet?

den var klockren

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips är att kolla ICE-kontakterna i telefonen.
Som andra håller jag med om att den borde ha blivit tappad det senaste dygnet. Någon ringer nog snart ska du se!

Permalänk
Medlem

bra tips med det medicinska ID, jag hade glömt att jag fyllt i det så fint

Permalänk

Testa sätta in telia kortet i en telefon, ring till dig själv och kolla om numret finns med på eniro.
Förutsatt att kortet inte är pinkods skyddat.

Permalänk
Medlem

@potatis mos: Alla simkort kommer väl med pinkod?

Permalänk
Skrivet av llxt:

@potatis mos: Alla simkort kommer väl med pinkod?

Brukar vara så, men kan ta bort om man inte vill ha den.
Isåfall är chansen att ägaren skulle ringa iphonen=0, då kortet tagits ur telefonen och pinkoden måste slås in igen.

Permalänk
Medlem

Numret brukar ju vara dom sista siffrorna på simkortet

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Detta följs med spänning.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Sån här typ av trådar är bättre än vilken skräpsåpa som helst på tv!
Sitter och väntar spänt på upplösning.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

@potatis mos: Alla simkort kommer väl med pinkod?

Inte Tele2s abonnemanger. Dom har koden avstängd som standard

Skrivet av potatis mos:

Brukar vara så, men kan ta bort om man inte vill ha den.
Isåfall är chansen att ägaren skulle ringa iphonen=0, då kortet tagits ur telefonen och pinkoden måste slås in igen.

Se ovan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Kolla ifall den är anmäld som stulen / saknad.. serienr står på baksidan och går att söka på.
tror det är denna sida jag använde då jag själv kollade på upp en iphone för några månader sedan:

https://www.icloud.com/activationlock/

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Skrivet av imjohannes5670:

Numret brukar ju vara dom sista siffrorna på simkortet

Förutsätter ju att man aldrig bytt PIN-kod eller aldrig bytt SIM-kort. Jag är inne på mitt tredje eller fjärde SIM-kort och Telia har alltid sett till så jag fått välja kod när de satt i ett nytt. Skulle det stämma är det en stor säkerhetsmiss enligt mig också, PIN-koden är ju där för att skydda kortet... Då ska den inte stå på det så att alla kan se vad den är.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Har du tur, så kanske Siri är aktiverat och telefonen saknar den allra senaste uppdateringen.

Prova detta och sedan kan du forska vidare om du kommer in

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |