Permalänk
Medlem

Ha samma port öppen för 2 enheter?

Tja!

Jag har ett problem (som vanligt): Det började med att Fifa 16 på mitt PS4 laggade extremt mycket under 3 matcher mot en kompis. I frustration vände jag mig till EA som svarade på att det kan ha med att jag inte port forwardat Fifa 16 för PS4 i min router, varpå de skickade lite instruktioner + UOTrace Tool för att mäta före och efter portarna öppnats.
Problem: När jag höll på att öppna portarna i min router (en Asus RT-N56U med Padavan-firmware) för PS4 så dök en bekant port upp: 3659. Den har jag redan port forwardat för min dator för att kunna lira Battefield 4 utan att få "disconnected due to bad port: 3659 needs to be open" uppslängt i ansiktet. Testar att lägga in den ändå, men naturligtvis så går det inte eftersom att man bara kan assigna en öppen port till 1 maskin på nätverket.

Fråga: Hur fasen ska jag bära mig åt? Jag behöver ju ha 3659 öppen för min dator för att BF4 ska fungera utan att disconnecta mig, och jag behöver ha samma port öppen för min PS4 för att enligt EA (han jag pratade med var stensäker på att det skulle bli bättre) bli av med det grova lagg jag har i Fifa16.
Jag fick som tips av ASUS-supporten att använda en sekundär router/modem för att på så sätt skapa en ny publik ip-adress och därmed kunna öppna porten "en gång till" för en av maskinerna, men detta är inget alternativ av två anledningar:
1. Tänker INTE riva upp alla kabelrännor och dra en lång sladd genom lägenheten från min PS4 till den sekundära routern bara för att fixa en så "enkel" sak.
2. Den routern vi har liggandes från comhem är skräp och ger mer mardrömmar än fixningar, och tänker inte köpa en ny bara för att fixa en så "enkel" sak.

Har också kollat över det sk DMZ-alternativet, men även det går bort efter att ha läst om de säkerhetsrisker som finns med det. Dock har jag läst samma sak som att koppla en dator rakt in i väggen och det dementerade folk friskt här på Swec för ett tag sen om att det inte alls var farligt, men jag antar att DMZ och att koppla en enhet rakt in i väggen inte är samma sak...?

Finns det någon som helst annan lösning på problemet? Jag är tyvärr inte superduktigt när det kommer till nätverk utan det brukar fixa sig genom att jag gissar mig fram i inställningarna tills saker fungerar, men denna gången är jag fast och vet inte vad jag ska göra.

Tack på förhand för svar och all hjälp man kan tänkas få.

Edit: Såg precis nu att det inte bara är port 3659 som redan finns och behöver öppnas... det är även 80, 443 och 42127. Så totalt 4 portar som redan är öppna för datorn men som behöver öppnas för PS4...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av vompen:

Finns det någon som helst annan lösning på problemet?

Vet inte om detta skulle funka.
Men man kanske skulle kunna dela internet från datorn till PS4.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/using-internet-con...
Kräver ju dock att man har 2 tp-portar, och kan dra kabel från dator till PS4.

Tanken med denna lösning är då att portarna PS4 behöver kommer till datorn från routern, och delas sedan vidare till PS4,.
Som sagt, vet inte om det skulle fungera..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Gör inga manuella PF utan låt det skötas av UPnP.
Stäng av dator/BF när du ska spela FIFA och vise versa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Vet inte om detta skulle funka.
Men man kanske skulle kunna dela internet från datorn till PS4.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/using-internet-con...
Kräver ju dock att man har 2 tp-portar, och kan dra kabel från dator till PS4.

Tanken med denna lösning är då att portarna PS4 behöver kommer till datorn från routern, och delas sedan vidare till PS4,.
Som sagt, vet inte om det skulle fungera..

Har tyvärr bara en port på datorn, och dessutom så påverkas väl hastigheten på båda enheterna med en sådan lösning...?

Skrivet av madtop:

Gör inga manuella PF utan låt det skötas av UPnP.
Stäng av dator/BF när du ska spela FIFA och vise versa.

Så UPnP är alltså vägen att gå, förutsatt att man stänger av datorn när man använder PS4 och vise versa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Testa först att öppna portarna och se om det ens hjälper. Svårt att tänka mig att man börjar lagga för att portar inte är öppna. Antingen så får du anslutning eller så får du det inte.

DMZ till ett Playstation bör dock inte skapa någon större säkerhetsrisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Testa först att öppna portarna och se om det ens hjälper. Svårt att tänka mig att man börjar lagga för att portar inte är öppna. Antingen så får du anslutning eller så får du det inte.

DMZ till ett Playstation bör dock inte skapa någon större säkerhetsrisk.

Jag sa samma sak till supporten baserat på egna erfarenheter av andra spel (bf4 och minecraft) att de sällan fungerar alls utan portöppningar och inte halvdant som han påstod, men han kontrade med sina egna erfarenheter från LoL där han fixade liknande lagg med att öppna rätt portar...
Problemet är att flera av portarna redan är öppna för datorn och kan därmed inte öppnas för PS4... Men tydligen så har jag fått allt kring bakfoten enligt EA då hela routern ska öppna porten för hela nätverket oavsett vilken enhet man assignar porten till.

Ska testa DMZ, verkar vara det enda alternativey just nu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sätt absolut inget i DMZ, UPnP borde fungera om du slagit på din router?
Dessutom skapar inte öppna portar att det inte laggar, om en port inte är öppen utan då fungerar det inte alls

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Men tydligen så har jag fått allt kring bakfoten enligt EA då hela routern ska öppna porten för hela nätverket oavsett vilken enhet man assignar porten till.

Tyvärr används begreppet "port öppning" för två helt skilda saker:
- port forward (som är en teknik för att passera en NAT)
- ändring av regler i en firewall

När det gäller en firewall-regel så kan du kan öppna för hela nätet.
Men om det gäller en PF-regel så är det helt omöjligt att "öppna" den för mer än en enda enhet (läs ip-adress).

Förutom ovan så kan det även handla om regler i ett IDS-system. Det är inte helt ovanligt att en hemmarouter innehåller regler för att begränsa t.ex UDP-paket så att t.ex en källa inte kan skicka mer än typ 25 pps. Och med en sådan typ av IDS-regel är det möjligt att det blir "lagg" - en del av paketen kommer att slängas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminex:

Sätt absolut inget i DMZ, UPnP borde fungera om du slagit på din router?
Dessutom skapar inte öppna portar att det inte laggar, om en port inte är öppen utan då fungerar det inte alls

Enligt EA och diverse forum så är det lugnt att sätta en PS4 i DMZ till skillnad från en dator eller mobiltelefon.
Har UPnP påslaget redan och PS4 säger att det är NAT Type 2 (Moderate) och med DMZ bör det bli Type 1 Open om jag inte cyklar?
Och ja, jag är inne på exakt samma spår att det bör inte lagga pga stängda portar utan det bör inte fungera alls isf...

Skrivet av madtop:

Tyvärr används begreppet "port öppning" för två helt skilda saker:
- port forward (som är en teknik för att passera en NAT)
- ändring av regler i en firewall

När det gäller en firewall-regel så kan du kan öppna för hela nätet.
Men om det gäller en PF-regel så är det helt omöjligt att "öppna" den för mer än en enda enhet (läs ip-adress).

Förutom ovan så kan det även handla om regler i ett IDS-system. Det är inte helt ovanligt att en hemmarouter innehåller regler för att begränsa t.ex UDP-paket så att t.ex en källa inte kan skicka mer än typ 25 pps. Och med en sådan typ av IDS-regel är det möjligt att det blir "lagg" - en del av paketen kommer att slängas.

Åh jag förstår... Då är det ju firewall-grejen som är mest intressant eftersom att det är flera enheter som behöver ha samma portar öppna..?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@vompen: Att öppna i brandväggen hjälper inte eftersom en port måste vara öppen både i NAT och brandvägg. Dessutom har PS4 ingen brandvägg och brandväggen i routern fungerar inte på detta sätt.

Dom som säger att aktivera DMZ för ett PS4 skapar en säkerhetsrisk får gärna förklara vad ni tror kommer hända. Verkar som att ni tror DMZ aktiveras för hela nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

@vompen: Att öppna i brandväggen hjälper inte eftersom en port måste vara öppen både i NAT och brandvägg. Dessutom har PS4 ingen brandvägg och brandväggen i routern fungerar inte på detta sätt.

Dom som säger att aktivera DMZ för ett PS4 skapar en säkerhetsrisk får gärna förklara vad ni tror kommer hända. Verkar som att ni tror DMZ aktiveras för hela nätverket.

Av ren nyfikenhet så testade jag precis lite openport via yougetsignal för min dator som jag har öppnat portar för (BF4) och de enda portarna som den kan se är öppna är 80 och 443, de 8 andra som jag har öppnat säger den är stängda. Ringde comhem och frågade om det var på deras sida som "blockeringen" låg, men han jag pratade med verkade ju inte veta ett dugg men sa att det bara var vissa portar som var stängda från deras sida och ingen av de var inom samma spann som de portarna jag har öppnat.
Tror ni det skulle fungera om man kopplar datorn/ps4 rakt in i väggen? För då blir det ju "typ" som DMZ, inga blockeringar alls egentligen och ingen brandvägg etc, men allt borde vara öppet...?
Jag minns iaf också att när jag bodde på annan ort för studier så hade jag inga portproblem alls med samma router, men nu med comhem och två olika routrar (deras egen skräpiga technicolor och min asus n56u)...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Av ren nyfikenhet så testade jag precis lite openport via yougetsignal för min dator som jag har öppnat portar för (BF4) och de enda portarna som den kan se är öppna är 80 och 443, de 8 andra som jag har öppnat säger den är stängda. Ringde comhem och frågade om det var på deras sida som "blockeringen" låg, men han jag pratade med verkade ju inte veta ett dugg men sa att det bara var vissa portar som var stängda från deras sida och ingen av de var inom samma spann som de portarna jag har öppnat.
Tror ni det skulle fungera om man kopplar datorn/ps4 rakt in i väggen? För då blir det ju "typ" som DMZ, inga blockeringar alls egentligen och ingen brandvägg etc, men allt borde vara öppet...?
Jag minns iaf också att när jag bodde på annan ort för studier så hade jag inga portproblem alls med samma router, men nu med comhem och två olika routrar (deras egen skräpiga technicolor och min asus n56u)...

Har du inget på datorn som lyssnar på portarna igång så ser det ut som dom är stängda (även om dom är öppna i routern). Så starta programmet som lyssnar på porten och testa sen igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Har du inget på datorn som lyssnar på portarna igång så ser det ut som dom är stängda (även om dom är öppna i routern). Så starta programmet som lyssnar på porten och testa sen igen.

Ingen förändring. Testade att starta upp Battlefield 4 som älskar 3659-porten, samtidigt som spelet kördes mätte jag i openport men den säger fortfarande att porten är stängd, trots att jag lirar spelet och har öppnat porten i routern.
Tanke: Kan mediaomvandlaren från fiber->lan ha begränsningar i vad den släpper igenom? Jag menar vart sitter felet annars om det inte är hos comhem eller i min router...?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Ingen förändring. Testade att starta upp Battlefield 4 som älskar 3659-porten, samtidigt som spelet kördes mätte jag i openport men den säger fortfarande att porten är stängd, trots att jag lirar spelet och har öppnat porten i routern.
Tanke: Kan mediaomvandlaren från fiber->lan ha begränsningar i vad den släpper igenom? Jag menar vart sitter felet annars om det inte är hos comhem eller i min router...?

Jag hittade ett jätte bra program till detta nyligen som jag inte minns vad det heter men jag letar för fullt. Det skickar en förfrågan på porten så programmet verkligen kan svara på om porten är öppen eller inte!

Jag återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Jag hittade ett jätte bra program till detta nyligen som jag inte minns vad det heter men jag letar för fullt. Det skickar en förfrågan på porten så programmet verkligen kan svara på om porten är öppen eller inte!

Jag återkommer!

Låter intressant.
Men min idé jag fick nyss kvarstår: Kan det vara mediaomvandlaren som vi har vara problemet? Vi bor i lägenhet med Comhem och har för något år sen eller två fått fiberlan, och fibret går in i en mediaomvandlare och sen kopplar man routern till den via lan. För det är ju inga bromsklossar i routern (har öppnat portarna via portforwarding) och det är inga problem hos comhem heller (enligt dem är det bara vissa portar som är stängda men de är inte inom samma range som de jag använder/försöker använda), så det måste ju vara något annat...?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Låter intressant.
Men min idé jag fick nyss kvarstår: Kan det vara mediaomvandlaren som vi har vara problemet? Vi bor i lägenhet med Comhem och har för något år sen eller två fått fiberlan, och fibret går in i en mediaomvandlare och sen kopplar man routern till den via lan. För det är ju inga bromsklossar i routern (har öppnat portarna via portforwarding) och det är inga problem hos comhem heller (enligt dem är det bara vissa portar som är stängda men de är inte inom samma range som de jag använder/försöker använda), så det måste ju vara något annat...?

Nej, mediaomvandlaren har inga bromsklossar såvida din ISP inte blockerat portar. Isåfall måste du ringa dom och lösa det. Högst otroligt dock.

Ser ingen fördel att koppla ditt PS4 direkt i väggen vs DMZ. Fyller precis samma funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Nej, mediaomvandlaren har inga bromsklossar såvida din ISP inte blockerat portar. Isåfall måste du ringa dom och lösa det. Högst otroligt dock.

Ser ingen fördel att koppla ditt PS4 direkt i väggen vs DMZ. Fyller precis samma funktion.

Håller precis på att testa att koppla PS4 rakt in i väggen för att se om det är något. Kopplade den nämligen direkt in i mediaomvandlaren och då fick den ingen anslutning men brorsans tvillingbox (minitivo) fungerar med samma anslutning (direkt in i mediaomvandlaren).
Så får se, om PS4 får anslutning nu direkt via väggen utan mediaomvandlaren så är ju spontana känslan att det är omvandlaren som bromsar saker, inte bara portar utan även anslutning i allmänhet på sätt och vis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Har testat att koppla PS4 direkt in i mediaomvandlaren OCH direkt in i väggen. PS4 lyckas med steg 1 att hämta ip-adress, men steg 2 att koppla upp sig till internet misslyckas med båda alternativen. Det fungerar dock om man kopplar PS4 via routern, och det ska även sägas att brorsans minitivo/tvillingbox fungerar med koppling direkt in i mediaomvandlaren.... Så just nu känns det ändå som att det är comhem som blockerar något från sin sida, för hade internet varit "normalt" så hade väl PS4s internet hoppat igång med koppling direkt in i väggen, eller är det något särskilt med PS4 som måste fixas?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

här har du programmet för att testa portarna, http://www.pcwintech.com/simple-port-tester kör det på portarna och se vad du får för resultat!

Permalänk
Medlem

@vompen: Vad är skillnaden på in i mediaomvandlaren och in i väggen? Du har väl en fiberkabel som kommer in i lägenheten och in i mediaomvanlaren? Troligen får du bara en IP adress för vanligt internet av Com Hem, så kan bara vara en enhet inkopplad åt gången. TV och telefon från Com Hem har sina egna dedikerade uppkopplingar och räknas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

här har du programmet för att testa portarna, http://www.pcwintech.com/simple-port-tester kör det på portarna och se vad du får för resultat!

Hoppla, fick recieved på alla jag la in (7-8st), bland dem var 3659. Så portarna fungerar tydligen ändå. Testade även att stänga port 80 i routern och då funkade det inte så port forwardingen fungerar uppenbarligen.

Skrivet av Zarper:

@vompen: Vad är skillnaden på in i mediaomvandlaren och in i väggen? Du har väl en fiberkabel som kommer in i lägenheten och in i mediaomvanlaren? Troligen får du bara en IP adress för vanligt internet av Com Hem, så kan bara vara en enhet inkopplad åt gången. TV och telefon från Com Hem har sina egna dedikerade uppkopplingar och räknas inte.

Ingen, men tänkte att mediaomvandlaren kanske var mysko så körde uteslutningsmetoden för att vara säker.
Och jag märke dessutom att det verkar inte vara "äkta" fiber, för kontakten från väggen in i mediaomvandlaren är ingen fiberkabel, det är en vanlig RJ45 lan-kabel Så den omvandlaren känns på något sätt helt överflödig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@vompen: Det är antingen en router eller en manage switch med VLAN för att hantera uppdelningen för TV, telefon och internet som jag pratade om. Troligen en switch, så ska fungera med PS4an så länge som ingenting annat som vill åt internet är inkopplat, routern i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

@vompen: Det är antingen en router eller en manage switch med VLAN för att hantera uppdelningen för TV, telefon och internet som jag pratade om. Troligen en switch, så ska fungera med PS4an så länge som ingenting annat som vill åt internet är inkopplat, routern i detta fallet.

Ah okej, så PS4 hade troligtvis hoppat igång om jag hade kopplat ur routern och inte kört dem samtidigt?
Om detta är fallet, hur kommer det sig då att brorsans minibox fungerar genom mediaomvandlaren samtidigt som routern är ikopplad...?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@vompen: Minibox är väl från Com Hems TV paket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Hoppla, fick recieved på alla jag la in (7-8st), bland dem var 3659. Så portarna fungerar tydligen ändå. Testade även att stänga port 80 i routern och då funkade det inte så port forwardingen fungerar uppenbarligen.

Ingen, men tänkte att mediaomvandlaren kanske var mysko så körde uteslutningsmetoden för att vara säker.
Och jag märke dessutom att det verkar inte vara "äkta" fiber, för kontakten från väggen in i mediaomvandlaren är ingen fiberkabel, det är en vanlig RJ45 lan-kabel Så den omvandlaren känns på något sätt helt överflödig...

ta gärna en bild på boxen's fram och baksida om det går, ladda hem och kör detta program (från samma kille) http://www.pcwintech.com/files/shanes_toolbox/detect_routers.... för att säkerställa så att din andra box inte är en router, nu funkar ju portforwardingen enligt programmet så det borde inte vara en router men bara för att dubbelkolla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

@vompen: Minibox är väl från Com Hems TV paket?

Stämmer, men den går över vanligt nätverk och inte någon coax eller liknande, det är därför jag tycker det är märkligt att den fungerar men inte PS4 när det är i praktiken samma koppling.

Skrivet av fax110:

ta gärna en bild på boxen's fram och baksida om det går, ladda hem och kör detta program (från samma kille) http://www.pcwintech.com/files/shanes_toolbox/detect_routers.... för att säkerställa så att din andra box inte är en router, nu funkar ju portforwardingen enligt programmet så det borde inte vara en router men bara för att dubbelkolla!

Menar du boxen som i mediaomvandlaren?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan för övrigt dela med mig av lite resultat från UO Trace-tool:

Vad EA-supporten reagerade på både igår och nyss var att det var väldigt många unknown hosts, och att dessa "fel" borde ISP ha sett...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Stämmer, men den går över vanligt nätverk och inte någon coax eller liknande, det är därför jag tycker det är märkligt att den fungerar men inte PS4 när det är i praktiken samma koppling.

Menar du boxen som i mediaomvandlaren?

Japp mediaomvandlaren

Permalänk
Medlem

@vompen: Com Hem skickar troligen 3 VLAN till dig genom en och samma uppkoppling. VLAN 1 är ditt vanliga internet som du kopplar in routern till. VLAN #X är din TV och VLAN #Y är telefon om du har det med. Mediaomvandlaren är egentligen en helt vanlig switch som kan hantera VLAN. När du kopplar in en TV mottagare eller telefonbox är dom förinställda på att prata över VLAN X eller Y och kommer fungera. All vanlig utrustning pratar över VLAN 1. Eftersom du bara får en IP över ditt VLAN 1 kommer du bara få internet på en enhet åt gången. Därför kopplar du in en hemrouter med NAT som kan dela ut denna IP adress till flera enheter, detta är anledning till att du behöver öppna portar. När paket kommer in till routern vet den inte vart den ska skicka det, så länge som det inte är en enhet inne på nätverket som har startat samtalet.

Lyckades du få någon uppkoppling när du koppla in PS4an direkt i mediaomvandlaren utan någon annan "vanlig" enhet inkopplad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Japp mediaomvandlaren

Here you go sir, en full pdf över mediaomvandlaren, med bilder och allt där till Var för lat för att ta kort
http://qmarket.se/Cms_Data/Contents/QmarketBase/Media/Article...
Och alltså, från väggen så går det en vanlig RJ45-kabel in i mediaomvandlaren, och inte en fiberkabel, så det är inte "äkta" fiber...

Skrivet av Zarper:

@vompen: Com Hem skickar troligen 3 VLAN till dig genom en och samma uppkoppling. VLAN 1 är ditt vanliga internet som du kopplar in routern till. VLAN #X är din TV och VLAN #Y är telefon om du har det med. Mediaomvandlaren är egentligen en helt vanlig switch som kan hantera VLAN. När du kopplar in en TV mottagare eller telefonbox är dom förinställda på att prata över VLAN X eller Y och kommer fungera. All vanlig utrustning pratar över VLAN 1. Eftersom du bara får en IP över ditt VLAN 1 kommer du bara få internet på en enhet åt gången. Därför kopplar du in en hemrouter med NAT som kan dela ut denna IP adress till flera enheter, detta är anledning till att du behöver öppna portar. När paket kommer in till routern vet den inte vart den ska skicka det, så länge som det inte är en enhet inne på nätverket som har startat samtalet.

Lyckades du få någon uppkoppling när du koppla in PS4an direkt i mediaomvandlaren utan någon annan "vanlig" enhet inkopplad?

Jaha då tror jag att jag förstår...

Nej, innan du skrev detta så hade jag redan flyttat in PS4 och stoppat in kablarna i kabelrännan igen, och jag tänker INTE riva upp det igen haha Ska se ifall jag kan hitta en annan enhet att koppla in istället!:) Blir nog dock först en uppdatering imorgon, börjar bli sent nu för sådana tester... Återkommer så snabbt som möjligt iaf

Visa signatur